--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

پوشاننده ی بدی ها

صبر و بردباری در سختی ها ، پوشاننده ی بدی هاست

جزئیات بومی گزینی در کنکور89

مهر: بومی گزینی در کنکور در سالهای اخیر از اهمیت بسزایی برای داوطلبان برخوردار شده است به همین منظور در گزارشی آخرین وضعیت بومی گزینی در کنکور 89 را در گفتگو با معاون سازمان سنجش و مدیر کل دفتر گسترش وزارت بهداشت مورد بررسی قرار دادیم.

شیوه بومی گزینی در کنکور سراسری

ابراهیم خدایی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه بومی گزینی و سهمیه بندی کنکور سال 89 گفت: در اعمال سهمیه ها هیچ تغییری نداریم و مانند کنکور 88 سهمیه های مناطق 1، 2 و 3 و همچنین سهمیه های ایثارگران در کنکور سراسری اعمال می شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور درباره روش بومی گزینی در کنکور سال 89 گفت: بومی گزینی نیز در کنکور 89 به دو صورت اعمال می شود. در صورت اول برای رشته های پرمتقاضی 60 درصد پذیرش به صورت بومی و بقیه به صورت بومی انجام خواهد شد. در مرحله بعدی برای سایر رشته ها بومی پذیری به صورت 80 درصد و 20 درصد آزاد انجام می شود.
 
آخرین تغییرات بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی
 
مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آخرین تغییرات بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی به مهر گفت: در 9 رشته علوم پزشکی در کنکور 89 پذیرش صورت می گیرد اما ظرفیت و سقف پذیرش در این رشته ها ثابت خواهد ماند.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی افزود: تغییراتی در بومی گزینی رشته های علوم پزشکی رخ داد و رشته علوم آزمایشگاهی به مجموع رشته های بومی گزینی وزارت بهداشت افزوده شد.
 
وی افزود: با توجه به ایجاد رشته های علوم پزشکی و پوشش این رشته ها در همه دانشگاهها، رشته علوم آزمایشگاهی نیز از این پس به صورت بومی پذیرش می شود.
 
ضیایی خاطرنشان کرد: سقف پذیرش در رشته هایی که به صورت بومی پذیرش دارند نسبت به کنکور 88 تغییری نمی کند و ثابت خواهد ماند.
 
مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی وزارت بهداشت به مهر گفت: قوانین بومی گزینی همچون کنکو 88 خواهد بود و آخرین تصمیمات در این زمینه نیز بر اساس مصوبات قانونی اعمال می شود. تصمیمات در این حوزه با توجه به جنبه های آکادمیک، توانایی دانشگاههای بزرگ و جنبه های عملیاتی اخذ می شوند.
 
9 رشته علوم پزشکی پرستاری، مامایی، اتاق عمل، هوشبری، بهداشت محیط، بهداشت خانواده، مبارزه با بیماریها، فوریت های پزشکی و علوم آزمایشگاهی به دلیل وجود این رشته ها در همه دانشگاههای علوم پزشکی در کنکور پذیرش بومی دارند.
 
 بومی گزینی افزایش نمی یابد
 
دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم نیز چندی پیش در دانشگاه بوشهر با اشاره به بحث بومی گزینی در پذیرش دانشجو گفت: بومی گزینی از سال 70 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است و در حال حاضر نیز 80 درصد دانشجویان به روش بومی گزینی پذیرش می شوند و ما نیز اصرار نداریم این عدد بیشتر شود.

تو به ادب خویش ارزش می یابی

تو به ادب خویش ارزش می یابی ، پس آن را با بردباری زینت بخش

اعطای پژوهانه به دو هزار و 480 دانشجوی دکتری

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از اعطای اعتبار پژوهانه تمامی دانشگاه‌های مشمول طرح توسط این معاونت خبر داد و گفت: در مجموع یک هزار و 320 دانشجو از دانشگاه‌های وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و یک هزار و 160 دانشجو از دانشگاه‌های وزارت بهداشت پژوهانه دریافت می‌کنند.

دکتر سید مهدی سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: طرح اعطای پژوهانه با چندین هدف پایه گذاری و آیین‌نامه‌ اجرایی برای آن تدوین شد که طبق آن وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری همکاری داشتند.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ادامه داد: هدف از اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری تقویت و توانمندسازی فرایندهای پژوهشی با تمرکز بر حل نیازهای اساسی کشور است به طوری که دانشجویان بتوانند بر روی نیازهای اساسی کشور هدفمند کار کرده و به اولویت‌های تحقیقاتی کشور بپردازد. حمایت از توسعه کیفی و حرفه‌یی شدن پژوهش در مقطع دکتری و حمایت از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و بین رشته‌یی از اهداف دیگر این طرح است.

به گفته وی، هدف دیگر این طرح، ترغیب و تشویق به تولید علم و توسعه بومی سازی علم در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و توسعه فضای مناسب یکسان در بروز و رشد استعدادهای علمی و پژوهشی است.

سیدی با بیان این که طرح پژوهانه دانشجویان تمام علوم را شامل می‌شود، تصریح کرد: پژوهش‌ در تمامی رشته‌ها در صورتی که به حل نیازهای اساسی کشور پرداخته و ماموریت گرا باشد، مشکلی را از کشور حل خواهد کرد، به همین دلیل پژوهانه که به صورت پرداخت مستقیم نقدی یا اعتباری است به همه آنها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی که زیر نظر وزارتین علوم و بهداشت هستند می‌توانند به دانشجویان مشمول آیین‌نامه،‌ پژوهانه پرداخت کنند.

به گفته معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تصریح کرد: پژوهانه به دانشجویان تمام وقت تمام دانشگاه‌های دولتی مجری آموزش رایگان دوره دکتری اعطا می‌شود.

وی درباره نحوه پرداخت پژوهانه خاطر نشان کرد: پس از گزارش پیشرفت رساله با تایید استاد راهنما، مبلغ پژوهانه در وجه دانشجوی دکتری پرداخت می‌شود. دانشگاه این اعتبار را تنها به صورت پرداخت مستقیم در وجه دانشجو مشمول اعطا می‌کند، البته دانشجو باید به صورت تمام وقت بر روی رساله کار کند، اما پس از فراغت از تحصیل تعهد اداری و استخدامی در مقابل پژوهانه دریافت شده ندارد.

سیدی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: دانشجویانی مشمول این طرح می‌شوند که بورسیه یا شاغل سایر دستگاه‌ها نباشند، همچنین این دانشجویان در موعد مقرر موفق به گذراندن آزمون جامع شده و دارای کیفیت تحصیلی خوبی هستند، البته باید بتوانند در مدت چهار و نیم سال تحصیلی از رساله خود دفاع کنند.

وی با بیان این که پژوهانه در سه قسط پرداخت می‌شود، اضافه کرد: قسط اول پژوهانه پس از تصویب پروپوزال، قسط دوم پس از ارائه گزارش به مقدار حداقل 50 درصد و قسط سوم پس از دفاع از رساله پرداخت می‌شود.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تصریح کرد: هدف پژوهانه این است که دانشجو بتوانند آن را در جهتی استفاده کند که تقویت حضور و تلاش تمام وقت دانشجو برای رساله باشد.

وی با بیان این که به هر دانشجوی مشمول طرح پنج میلیون تومان اعطا می‌شود، گفت: پژوهانه به 33 دانشگاه زیر نظر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و 22 دانشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شد، البته باقی مانده دانشگاه‌های کشور یا مجری آموزش عالی رایگان نبوده و یا مجری آموزش عالی بوده، اما دوره دکتری ندارند.همچنین دانشجویان برخی از دانشگاه‌ها طبق آیین‌نامه‌ حائز شرایط دریافت پژوهانه نشده‌اند.

سیدی با بیان این که اعتبار 20 میلیارد تومان طرح پژوهانه تنها برای سال 88 است، خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم با توجه به این که دانشجویان دکتری از محورهای اساسی پژوهشی در کشور هستند، بتوانیم آنها را تقویت کرده و هر ساله اعتبار پژوهانه در بودجه معاونت باشد.

به گفته وی طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دوره دکتری در راستای چشم انداز20 ساله جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دستیابی به جایگاه اول علم و فن‌آوری در آسیای جنوب غربی و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی است.

زلزله تهران و تدبیر وزارت علوم برای کاهش جمعیت پایتخت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های این استان با بیان اینکه به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کمتر برخوردار سیاست‌های تشویقی اجرا می‌شود؛ اظهار داشت: مواردی از قبیل افزایش حقوق دریافتی اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه‌های دور از مرکز نسبت به استادان دانشگاه‌های برخوردار می‌تواند یکی از عوامل ایجاد انگیزه در آنان برای ادامه فعالیت در مناطق کمتر برخوردار باشد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی ایسنا، دکتر کامران دانشجو در ادامه افزود: دانشگاه‌هایی که دور از مرکز هستند از امکانات کمتری برخوردارند و استادان برای تدریس در آنها تمایل چندانی نشان نمی‌دهند از همین رو باید با برخی امتیازات،‌ زمینه حضور آنان را در این دانشگاه‌ها فراهم کرد.

وی در مورد رتبه بندی دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: در ایران نیز همانند دیگر کشورهای دنیا یک رتبه‌بندی کلی برای سنجش وضعیت علمی دانشگاه‌ها وجود دارد اما تا کنون رتبه بندی رشته‌ای و جزیی تر برای دانشگاه‌های کشور دیده نشده است که انشا الله بزودی آن را نیز به انجام خواهیم رساند.

وی همچنین کاهش ظرفیت پذیرش کارشناسی و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مادر را از جمله سیاست‌های وزارت علوم عنوان کرد و گفت: پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌های بزرگ کشور در کنکور امسال کاهش خواهد داشت و با توجه به جدی بودن خطر زلزله در تهران، وزارت علوم در راستای برنامه‌های دولت، تدابیر دیگری نیز برای کاهش جمعیت تهران اندیشیده است که جزییات آن را به موقع اعلام خواهیم کرد.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم ایجاد اعتماد میان صنعت و دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید با ارائه مطلوب و به موقع پروژه‌های سفارشی صنایع مختلف، اعتماد بخش صنعت را به خود جلب کنند.

به گزارش ایسنا، وی ایجاد 550 مرکز پژوهشی وابسته به حوزه‌های کاربردی در دانشگاه‌ها را از جمله اهداف و زارت علوم در برنامه توسعه پنجم ذکر کرد.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود رعایت ظاهر اسلامی در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت:‌ظاهر دانشجویان، دانشگاهیان و مراکز دانشگاهی باید با ارزش‌های اسلامی و هویت ملی ما مطابقت داشته باشد.

همچنین در این دیدار تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های آذربایجان غربی به بیان مشکلات و دیدگاه‌ها و ارائه پیشنهادات خود پرداختند.


20 فروردین

با سلام و امید موفقیت به اطلاع شما دانش آموزان تحت پوشش می رساند که آزمون فردا طبق اعلام قبلی در مدرسه شهریار خواهد بود

حذف مقطع کاردانی از دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به همه واحدهای بزرگ و جامعه دانشگاه آزاد اعلام کردیم که باید کاردانی‌ها را حذف کنند و کاردانی‌ها به مدارس و واحد سماء واگذار شود.

به گزارش فارس، عبدالله جاسبی در مراسم افتتاحیه مسابقات روبوکاپ ایران که صبح امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شد گفت: هم اکنون دانشگاه آزاد یک میلیون و 500 دانشجو، 350 واحد و مرکز فعال دانشگاهی در داخل و خارج از کشور، بیش از 50 مرکز تحیقاتی، 600 مدرسه وابسته دارد و به بزرگترین مجتمع آموزشی جهان تبدیل شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه در سال 88 گفت: در سال 88 تمامی اموال و دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی وقف شد که این بزرگترین وقف به مبلغ 250 هزار میلیارد تومان بود و سند وقف آن به ثبت رسید و برخلاف آنکه خیلی می‌گویند هدف از انجام این کار سیاسی بوده باید بگویم که هدف ما سیاسی‌-کاری نبوده است.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: هدف مهم ما از وقف اموال و دارایی‌های دانشگاه آزاد جاودانه کردن این اموال بوده است و هیچ کس نمی‌تواند این اموال را جز در مواردی که در وقف‌نامه آمده صرف کند. این تنها راهی بود که ما می‌توانستیم این دارایی‌ها را جاودانه کنیم.

جاسبی افزود: در سال گذشته یکی دیگر از فعالیت‌های مهم تشکیل هیات امنای استانی و تغییر و اصلاح در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی بود که موفق شدیم 3 هیات امنای استانی را مشخص کنیم که 2 تا از این هیئت امناها رسما آغاز به کار کردند و امسال نیز این فعالیت را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم تمامی هیئت امنای استانی را مشخص کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 11 شعبه واحد علوم و تحقیقات در 11 استان این کشور ایجاد شده است گفت: ما توانستیم شبکه واحد علوم تحقیقات را درون شبکه دانشگاه آزاد ایجاد کنیم و 9 شعبه دیگر این واحد را در سال جاری ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های سال جاری گفت: به همه واحدهای بزرگ و جامعه دانشگاه آزاد اعلام کردیم که باید کاردانی‌ها را حذف کنند و کاردانی‌ها به مدارس و واحد سماء واگذار شود و همچنین باید تمام واحدهای دانشگاه آزاد به سمت تحصیلات تکمیلی بروند، زیرا یکی از بحران‌های کشور پایین بودن ظرفیت پذیرش در تحصیلات تکمیلی است.

وی ادامه داد: بیش از 800 هزار نفر برای ورود به کارشناسی ارشد در سازمان سنجش ثبت‌نام کردند که هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه آزاد تنها قادر به جذب 12 درصد این داوطلبان هستند و این موجب سیل مهاجرت به کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل دانشجویان می‌شود و تنها راه ما افزایش و بالابردن ظرفیت در مقاطع تکمیلی است.

جاسبی گفت: ما در دانشگاه آزاد یک مرکز فناوری‌های نو ایجاد کرده‌ایم که این مرکز از رشته‌هایی که بخواهند در زمینه فناوری‌های نو ایجاد شوند هم از نظر مالی و هم از نظر تامین هیئت علمی حمایت می‌کنند.

جاسبی گفت: هم اکنون ما در زمینه انرژی باد در آستانه انعقاد قرارداد با کشور چین هستیم و امتیاز آن را از وزارت نیرو دریافت کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: در سال 89 باید 7 هزار هیئت علمی جذب کنیم. و هم اکنون ما وارد فاز کیفیت شده‌ایم و امیداریم در دهه چهارم دانشگاه‌آزاد به معتبرترین دانشگاه جهان تبدیل شود و مهم این نیست که من باشم یا نباشم که زمزمه‌هایی اخیرا در این زمینه شنیده می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری از امسال تغییر می‌کند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری آیین‌نامه آزمون‌های سراسری در کلیه مقاطع خبر داد و گفت: بر این اساس با هماهنگی با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها، شکل برگزاری آزمون‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بازنگری و آزمون کارشناسی حذف می‌شود.

دکتر حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)؛ با بیان اینکه در آیین‌نامه نوع آزمون‌ها بحث این است که شکل آزمون‌ها تغییر کند، تصریح کرد: براین اساس به عنوان نمونه مجلس از ما خواسته است که آزمون ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی حذف و برداشته شود که راهکارهای اجرایی آن در حال انجام است.

وی همچنین درباره تغییرات احتمالی آزمون‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز گفت: با توجه به برخی حساسیت‌ها و مشکلات موجود، آیین‌نامه آزمونی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با هماهنگی معاونت آموزشی دانشگاه‌ها در حال بازنگری و تغییر است و این تغییرات در سال جاری اعمال خواهد شد.

وی درباره آزمون دکتری با اشاره به انتقاد داوطلبان از اینکه باید به طور همزمان در چند دانشگاه آزمون دهند، گفت:‌ براین اساس در آزمون دکتری قرار است در ابتدا یک آزمون به صورت یکپارچه و کلی برگزار شود و براساس نمرات کسب شده توسط دانشجویان، چند برابر ظرفیت دانشجو به دانشگاه‌ها اعلام شود تا دانشگاه‌ها پس از انجام مصاحبه، دانشجویان خود را جذب کنند.

معاون آموزشی وزارت‌ علوم درباره تغییرات آیین‌نامه آزمون کارشناسی ارشد نیز اظهار کرد: در زمینه ماهیت آزمون ارشد بحث این است که در ابتدا یک امتحان عمومی از مباحث کلی رشته تخصصی داوطلب برگزار شود و طی آن یک اختیاراتی به کسانی که حداقل‌ نمره را کسب می‌کنند داده می‌شود، این امتحان عمومی می‌تواند همچون آزمون تافل دکتری به صورت چند بار در سال برگزار شود و نمره آن نیز برای مدتی دارای اعتبار باشد. پس از آن نمرات در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده می‌شود و داوطلبان براساس نمره‌ای که کسب کردند در دانشگاهها پذیرش خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد دارای معدل‌های متفاوت از دانشگاه‌های مختلف هستند، گفت: بنابراین برای غربالگری داوطلبان یک امتحان عمومی گرفته می‌شود.

نادری منش در خاتمه گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: بنابراین جهت اصلاح الگوی بهره وری و جلوگیری از اتلاف وقت و اضطراب و تنش، شیوه و شکل برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی درحال بازنگری است که براین اساس با هماهنگی با معاونان آموزشی دانشگاه‌های بزرگ، تصمیمات جدید به زودی اعلام می‌شود

توزیع کارنامه آزمون GRE از 18 فروردین

به گزارش سرویس صنفی آموزشی ایسنا، روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: توزیع کارنامه داوطلبان آزمون (GRE(GENERAL از روز یکشنبه 18 فروردین ماه آغاز می‌شود و تا روز پنج‌شنبه 30 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

داوطلبان می‌توانند با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر (گذرنامه، شناسنامه و یا کارت ملی) برای دریافت کارنامه به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، بین خیابان استاد نجات‌اللهی و سپهبد قرنی، پلاک 204 سازمان سنجش آموزش کشور، گروه آزمون‌های بین‌المللی مراجعه کنند.

افزایش 40 درصدی بودجه دانشگاه ها

مهر: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه عمرانی و جاری دانشگاه ها از 30 تا 60 درصد رشد برخوردار بوده که در مجموع میانگین 40 درصد رشد بودجه ای در سال 89 داشته است.

علی اکبر متکان ظهر شنبه در حاشیه دیدار با معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران افزود: وزارت علوم در حوزه افزایش بودجه ای در سال 88 از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با همت دولت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به میزان 143 میلیارد تومان در قالب تسهیلاتی و اعتبارات مستقیم به دانشگاه های کشور اختصاص یافته که زمینه جلوگیری کسری بودجه در دانشگاه ها را فراهم کرده است.
 
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دولت نیز با پرداخت 100 درصد بودجه هزینه ای دانشگاه ها در اواخر سال 88 موافقت کرده است تصریح کرد: این اقدام سبب شد تا حوزه های پژوهشی و دانشگاه ها اقدامات توسعه ای خود را دوچندان نمایند.
 
متکان با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با این اقدام دولت در اواخر سال 88 با کسری بودجه مواجه نشدند، یادآور شد: برای سال 89 نیز خوشبختانه بودجه هزینه ای دانشگاه ها با رشد خوبی مواجه شده و از تخصیص حداقل 20 درصدی برای دانشگاه های بزرگ تا 60 درصدی برای دانشگاه های در حال توسعه رشد داشته است.
 
به گفته وی، این رشد بودجه ای در بخش اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها از هزار و 450 میلیارد تومان سال 88 به بیش از هزار و 800 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
 
معاون وزیر علوم نیز وضعیت رشد اعتبارات عمرانی این وزارتخانه را در سال جاری مفید دانست و افزود: رشد اعتبارات تجهیزاتی و تعمیراتی دانشگاه ها در سال 89 چندان روند افزایشی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم برنامه ای برای توسعه ساخت و ساز دانشگاه ها در کشور به صورت محسوس نخواهد داشت اظهار داشت: اکنون فضای خالی برای جذب دانشجو در دانشگاه های کشور زیاد داریم بنابراین مشکل فضای آموزشی برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی در دانشگاه ها وجود ندارد.
 
متکان با بیان اینکه هم اکنون برخی دانشگاهای غیرانتفاعی، غیردولتی و آزاد در کشور تنها از 30 درصد ظرفیت خود برای جذب دانشجو استفاده می کنند، افزود: در رشته های کارشناسی ارشد نیز با توسعه فیزیکی دانشگاه ها و سیاست گذاری های انجام شده مشکل چندانی در جذب دانشجو احساس نمی شود.
 
معاون وزیر علوم با اعلام این مهم که ظرفیت جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی سه برابر افزایش یافته است درعین حال تصریح کرد: وزارت علوم قصد دارد با سوق دادن دانشگاه های مادر به سمت جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دانشگاه های شهرستانی وغیرانتفاعی به صورت دوره های کارشناسی این نقیصه و کمبود  در حوزه فضای آموزشی تحصیلات تکمیلی را رفع نمایند.
 
متکان با اشار به شعار محوری سال 89 مبنی بر تلاش مضاعف و کار مضاعف خاطر نشان کرد: وزارت علوم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با همکاری همه دانشگاه های کشور به سمت شکوفایی علم و فناوری هدایت خواهد شد.
 
وی در مورد برنامه های این وزارتخانه برای توسعه دانشگاه های مازندران اظهار داشت: هم اکنون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور به اندازه کافی داریم بنابراین این وزارتخانه قصد دارد در مازندران و اقصی نقاط کشور در حوزه تقویت تجهیزاتی و تولید علم دانشگاه ها برنامه ریزی جدی تری داشته باشد.
 
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران نیز از آمادگی استان برای همکاری با وزارت علوم جهت اجرایی شدن سیاست های این وزارتخانه در استان شد.
 
هادی ابراهیمی با اشاره به وجود عالمان و مشاهیر فراوان در استان افزود: دانشگاهیان مازندران باید مشاهیر و نخبگان مازندران را به نحو شایسته تری برای جهانیان معرفی نمایند.