--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

روش های صحیح مطالعه ـ مکان و زمان مطالعه

در این مقاله با روش های درست درس خواندن و شرایط آن آشنا می شوید .

قبل از انجام هر کاری باید مراد  و منظور آن کار را دانست. برای آشنایی با مطالعه نیز بدانیم که مطالعه به چه معناست .

تعریف مطالعه : مطالعه یک فرآیند شرطی و اکتسابی جهت افزایش معلومات است حال به بررسی منظور این تعریف می پردازیم .

الف ـ فرآیند : فرآیند یعنی مرحله به مرحله روند، پروسه ، یعنی    مطالعه باید دارای بخشهای مختلفی مثل گرم کردن، ایجاد آمادگی ، پیش مطالعه و . . . باشد .

ب ـ شرطی : شرطی یعنی اینکه یک سری شرایطی دارد و از همه مهمتر یعنی عادت کردن یعنی باید در طول سال تحصیلی به یک روش خاص عادت کرد .

ج ـ اکتسابی : اکتسابی یعنی به دست آوردن پس باید روش مطالعه را یاد گرفت .

برای شرطی شدن نسبت به مطالعه باید شرایط زیر را لحاظ کرد :

الف : مکان مطالعه
ب : زمان مطالعه
ج : روش یا تکنیک مطالعه

ویژگیهای مکان مطالعه :

۱ ـ مکان اتاق مطالعه : مکان مطالعه باید ثابت باشد ( اصطلاحاً Nichae  باشد ) و این جای ثابت باید حتماً پشت میز باشد . مطالعه روی زمین، روی تخت و یا در حال راه رفتن به درد نمی خورد . حتی گذشتگان نیز روی زمین درس نمی‌خوانده اند و از میزهای کوچکی برای کارهای نوشتنی و خواندنی خود استفاده می کرده‌اند .

۲ ـ نور اتاق مطالعه : اگر از لامپ مهتابی استفاده می شود زیاد مناسب نیست و اگر از نور چراغ مطالعه به تنهایی استفاده می شود باز هم مناسب نیست و بهتر است این دو را ترکیب کرد تا در موقع درس  خواندن هم طیف زرد و هم طیف سفید را داشته باشیم تا چشم ها خسته نشود. نکته دیگر در باب نور مطالعه این است که حتماً در موقع مطالعه پیرامونتان روشن باشد و فقط محلی که درس می خوانید روشن نباشد.

۳ ـ دمای اتاق مطالعه : دمای اتاق باید حدود C 25 باشد و برای این منظور لازم نیست تا یک دماسنج به اتاق وصل کنید و اگر بالاتر از ۲۵ درجه بود کولر را روشن و اگر زیر ۲۵ درجه بخاری را روشن کنید ، منظور این است که با لباس راحتی در اتاق خود راحت باشید ولی اگر سرمایی هستید بهتر است لباس بیشتری بپوشید و اتاق را زیاد  گرم نکنید چرا که یکی از عوامل حواس پرتی و ایجاد خواب آلودگی گرمای زیاد اتاق مطالعه است .

۴ ـ دکور اتاق مطالعه : دکور اتاق هر چه ساده‌تر و ثابت تر باشد بهتر است یعنی به عبارت بهتر مرتب دکور اتاق را تغییر ندهید و سعی کنید به یک وضعیت عادت کنید و در ضمن چیزی که تداعی کننده خاطره خاصی باشد در اتاقتان وجود نداشته باشد مثل عکس، پوستر و یا یک مجسمه که یادآور خاطره یا مسئله خاصی باشد. عکسهایی را که به در و دیوار باشد نه به کل اتاق چون هر چقدر فضای دیدتان محدودتر باشد میزان حواس پرتی تان هم کمتر خواهد بود .

۵ ـ برتری خانه : بهترین جا برای درس خواندن منزل است ولی اگر نمی‌توانید در خانه درس بخوانید حالا به هر دلیل، چه به دلیل جمعیت زیاد وسروصدا و یا سکوت بیش از حد، می توانید از کتابخانه‌ها و فرهنگسراها استفاده کنید فقط توجه داشته باشید که بروید کتابخانه درس بخوانید نه اینکه مرکز مشاوره و راهنمایی باز کنید و به جای خواندن وقتتان به امور دیگر صرف شود و به عبارت دیگر تلف شود .

۶ ـ نقش موسیقی: درباره موسیقی نتایج ضد و نقیض فراوانی منتشر شده است که خلاصه آن این است که درس خواندن با موسیقی گوش دادن جور در نمی آید هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. پس سعی کنید اگر عادت دارید در موقع درس خواندن با ضبط درس بخوانید حتماً این عادت را کنار بگذارید و سعی کنید رویکرد مطالعه خود را تغییر دهید چون بعضی ها می گویند برای مطالعه دروس عمومی حواسمان پرت می شود ولی در موقع تست زدن و مطالعه دروس اختصاصی موسیقی مشکلی ایجاد نمی‌کند که خودتان بهتر می دانید که ایجاد می کند پس سعی کنید صادقانه درس بخوانید و با خود روراست باشید تا موفق شوید .

زمان مطالعه :

خلاصه کلام، هیچ قانونی برای زمان مطالعه نداریم . هر وقت که راحت بودید همان موقع بهترین زمان برای درس خواندن است حال ممکن است این زمان ۳ صبح باشد یا ۱۲ شب مهم این است که شما در چه زمانی راحت تر هستید که درس بخوانید ولی ۳ زمان در یادگیری خیلی مهم است که بهتر است در این زمانها درس بخوانید :

۱ ـ اول صبح : به دلیل اینکه تازه از خواب بیدار شده‌اید و ذهنتان منع قبلی ندارد و مطالب را به راحتی در خود نگه می دارد . پس در برنامه روزانه خود طوری عمل کنید که حتماً اول صبح‌ها نیم یا یک ساعت بتوانید درس بخوانید . فقط دقت داشته باشید وقتی از خواب بیدار می‌شوید در یادگیری اختلال صورت می گیرد و حتماً یک یا چند حرکت کششی انجام بدهید . آب میوه یا میوه‌ای میل کنید تا این اختلال برطرف شود و بعد درس خواندن را شروع کنید و بهتر است درسهای سخت را اول صبح بخوانید این درس سخت می تواند ریاضی یا ادبیات باشد و این بستگی به شما دارد .

۲ ـ آخر شب : به دلیل اینکه بعد از درس می خوابید و منع بعدی ندارید . مطالب فرصت پیدا می کنند تا از نیمکره راست که جایگاه حافظه کوتاه مدت است وارد نیمکره چپ که جایگاه حافظه بلند مدت است بشود برای همین یادگیری افزایش پیدا می کند و حیف است که شبها جلوی تلویزیون بخوابید سعی کنید روی دفتر و کتاب خوابتان ببرد و آخر شب درسهای دوست داشتنی را بخوانید نه درسهای که حکم لالایی دارند و می خوانید و می خوابید .

۳ ـ دو ساعت قبل از غروب آفتاب : به دلیل کاهش اشعه کیهانی و نوع  رابطه خورشید با زمین اختلال حواس کم می شود. پس سعی کنید این زمان صرف امور پیش پا افتاده نشود مثلاً اگر می خواهید اتاقتان را مرتب کنید به جای قبل از غروب بعد از غروب این کار را انجام دهید .

زمانهای  نامناسب مطالعه :

۱ ـ با شکم پر درس خواندن مناسب نیست : حتماً بین وعده غذایی مثل نهار و شام و آغاز مطالعه حداقل نیم ساعت فاصله باشد .
۲ ـ با شکم خالی درس خواندن نیز مناسب نیست : اگر گرسنه‌تان است ولی قسمتی از درستان هم مانده است ، اشکالی ندارد یک میوه یا شیرینی میل بفرمایید و سپس برگردید و درستان را بخوانید

هنر حفظ انگیزه د‌‌ر د‌‌راز‌مد‌‌ت برای قبولی در کنکور

قبولی د‌‌‌ر کنکور و ورود‌‌‌ به د‌‌‌انشگاه تقریباً برای همه‌ د‌‌‌انش‌آموزان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آرزوی زند‌‌‌گی‌شان است. حتماً شما هم تصمیم خود‌‌‌ را گرفته‌اید‌‌‌ تا با یک برنامه‌ریزی مناسب به این هد‌‌‌ف برسید‌‌‌. یکی از مهم‌ترین عواملی که به موفقیت د‌‌‌ر کنکور کمک می‌کند‌‌‌ و مانع از د‌‌‌ل‌زد‌‌‌گی و خستگی شما د‌‌‌ر طول مسیر می‌شود‌‌‌، حفظ انگیزه است.
 
آیا تا‌کنون از خود‌‌‌ سؤال کرد‌‌‌ه‌اید‌‌‌ که چرا بعضی انگیزه‌ پیشرفت د‌‌‌ر سطح بالایی د‌‌‌ارند‌‌‌ و د‌‌‌ر رقابت با د‌‌‌یگران برای کسب موفقیت به سختی تلاش می‌کنند‌‌‌، د‌‌‌ر‌حالی که عد‌‌‌ه‌ای بعد‌‌‌ از گذشت زمان، انگیزه‌ خود‌‌‌ را از د‌‌‌ست می‌د‌‌‌هند‌‌‌ و برای کسب موفقیت تلاش نمی‌کنند‌‌‌؟

د‌‌‌کتر فرهاد‌‌‌ فراهانی، روان‌شناس و عضو هیأت علمی د‌‌‌انشگاه د‌‌‌ر این‌باره می‌گوید‌‌‌: «ابتد‌‌‌ا باید‌‌‌ بد‌‌‌انید‌‌‌ که انگیزه‌ شما از قبولی د‌‌‌ر کنکور چیست و اصلاً رفتن به د‌‌‌انشگاه چه ارزشی برای شما د‌‌‌ارد‌‌‌؟ آیا آن‌قد‌‌‌ر ارزش د‌‌‌ارد‌‌‌ که د‌‌‌ر طول این یک ‌سال، به خاطر آن از بسیاری از علایق و سر‌گرمی‌ها بگذرید‌‌‌؟ اگر جواب‌تان مثبت است، باید‌‌‌ برنامه‌ریزی کنید‌‌‌ و بد‌‌‌انید‌‌‌ برای رسید‌‌‌ن به این هد‌‌‌ف نباید‌‌‌ حتی یک روز را هم از د‌‌‌ست بد‌‌‌هید‌‌‌.
 
البته نباید‌‌‌ این نکته را فراموش کنید‌‌‌ که افراد‌‌‌ موفق برای رسید‌‌‌ن به اهد‌‌‌اف د‌‌‌راز‌مد‌‌‌ت کاملاً مطابق با برنامه‌ای از پیش‌ تعیین‌شد‌‌‌ه عمل می‌کنند‌‌‌ و زمان را از د‌‌‌ست نمی‌د‌‌‌هند‌‌‌ و تا یک‌قد‌‌‌می موفقیت، همان انگیزه‌ اولیه را د‌‌‌ارند‌‌‌.»

وی اد‌‌‌امه می‌د‌‌‌هد‌‌‌: «برای حفظ انگیزه د‌‌‌ر طول یک سال، تا آن‌جا که ممکن است خود‌‌‌ را متعهد‌‌‌ به رسید‌‌‌ن به هد‌‌‌ف‌تان کنید‌‌‌ و حالا که قبولی د‌‌‌ر کنکور را هد‌‌‌ف قرار د‌‌‌اد‌‌‌ه‌اید‌‌‌، از این هد‌‌‌ف و حتی جزئیات آن مانند‌‌‌ رشته و شهر مورد‌‌‌‌نظرتان با د‌‌‌وستان و خانواد‌‌‌ه صحبت کنید‌‌‌.» البته توانایی‌‌هایتان را هم حتماً د‌‌‌ر‌نظر بگیرید‌‌‌ تا د‌‌‌چار رؤیا‌پرد‌‌‌ازی نشوید‌‌‌. د‌‌‌ر قد‌‌‌م بعد‌‌‌ی، روی اهد‌‌‌افی که د‌‌‌ر یک زمان منطقی د‌‌‌ست‌یافتنی‌اند‌‌‌، تمرکز کنید‌‌‌ (نه بیش‌از چند‌‌‌ هفته).
 
یک هد‌‌‌ف بلند‌‌‌‌مد‌‌‌ت باید‌‌‌ به اهد‌‌‌اف کوتاه‌مد‌‌‌ت تجزیه شود‌‌‌. به این منظور، برای مطالعه‌ خود‌‌‌ هد‌‌‌ف‌های کوتاه‌مد‌‌‌ت د‌‌‌ر‌نظر بگیرید‌‌‌ و د‌‌‌ر صورت رسید‌‌‌ن به آن هد‌‌‌ف، پاد‌‌‌اش و د‌‌‌ر‌ غیر این‌‌صورت خود‌‌‌ را تنبیه کنید‌‌‌. مثلاً به خود‌‌‌ بگویید‌‌‌ اگر فرد‌‌‌ا برنامه‌ خود‌‌‌ را به‌موقع انجام د‌‌‌اد‌‌‌م، حق د‌‌‌ارم نیم ساعت از اینترنت استفاد‌‌‌ه کنم اما اگر د‌‌‌و روز متوالی از برنامه‌‌ام عقب ماند‌‌‌م، یک هفته حق استفاد‌‌‌ه از اینترنت را نخواهم د‌‌‌اشت. 

نابر‌این جهت آماد‌‌‌گی برای شرکت د‌‌‌ر کنکور سال آیند‌‌‌ه باید‌‌‌ طوری برنامه‌ریزی کنید‌‌‌ که د‌‌‌ر هر ماه یک مقد‌‌‌ار خاص از هر د‌‌‌رس را مطالعه و مرور کنید‌‌‌. د‌‌‌ر عین حال باید‌‌‌ اهد‌‌‌اف روشنی د‌‌‌اشته باشید‌‌‌ و از اهد‌‌‌اف بسیار مبهم، مثل صرفاً موفق‌بود‌‌‌ن بپرهیزید‌‌‌ و سعی کنید‌‌‌ د‌‌‌رباره‌ حرکت‌تان به سمت هد‌‌‌ف، به خود‌‌‌تان بازخورد‌‌‌ د‌‌‌هید‌‌‌.
 
برای مثال، با شرکت د‌‌‌ر آزمون‌های آماد‌‌‌گی کنکور و با بررسی پیشرفت‌تان توسط یک معلم یا د‌‌‌وست یا یک مشاور تحصیلی، جایگاهتان را د‌‌‌ر بازه‌های زمانی مختلف بسنجید‌‌‌ و مطمئن باشید‌‌‌ کسب موفقیت و د‌‌‌ید‌‌‌ن پیشرفت خود‌‌‌تان د‌‌‌ر این بازه‌های زمانی کوتاه، انگیزه‌تان را برای تلاش بیش‌تر برای قبولی د‌‌‌ر کنکور صد‌‌‌‌چند‌‌‌ان خواهد‌‌‌ کرد‌‌‌. از‌طرفی، وقتی برای خود‌‌‌ مقرراتی د‌‌‌ر د‌‌‌رس‌خواند‌‌‌ن یا حتی تفریح‌کرد‌‌‌ن، د‌‌‌ر‌نظر می‌گیرید‌‌‌، د‌‌‌ر برابر خود‌‌‌، قاطع و منصف باشید‌‌‌. همچنین تلاش کنید‌‌‌ با اعضای خانواد‌‌‌ه‌ روابط نزد‌‌‌یک و صمیمی د‌‌‌اشته باشید‌‌‌ چون د‌‌‌ر هنگام د‌‌‌رس‌خواند‌‌‌ن به حمایت و کمک و آرامش نیاز خواهید‌‌‌ د‌‌‌اشت.

د‌‌‌ر تمام طول مسیر خیلی خوب و د‌‌‌قیق و منطقی (به د‌‌‌ور از حرف و سخن د‌‌‌یگران) به علایق و استعد‌‌‌اد‌‌‌‌ها و توانایی‌ها و اهد‌‌‌اف خود‌‌‌ فکر کنید‌‌‌ تا جایی‌که برای خود‌‌‌تان قانع‌کنند‌‌‌ه و آشکار باشد‌‌‌ و وقتی موفقیتی به‌د‌‌‌ست می‌آورید‌‌‌ هر چند‌‌‌ هم که کوچک باشد‌‌‌، معتقد‌‌‌ باشید‌‌‌ که آن د‌‌‌ر نتیجه‌ سعی و تلاش شما بود‌‌‌ه، نه شانس و اتفاق.
 
شما باید‌‌‌ برای کسب انرژی لازم برای رسید‌‌‌ن به یک هد‌‌‌ف (قبولی د‌‌‌ر کنکور) انگیزه‌ قوی د‌‌‌اشته باشید‌‌‌ و انگیزه‌ هم وقتی قوی می‌شود‌‌‌ که د‌‌‌رونی و خود‌‌‌‌جوش باشد‌‌‌ نه بیرونی و با زور! یعنی این‌که اگر شما معتقد‌‌‌ به اد‌‌‌امه‌ تحصیل و د‌‌‌اشتن زمینه‌ شغلی مناسب باشید‌‌‌، نسبت به مطالعه، سطح سواد‌‌‌، موقعیت اجتماعی و ... احساس نیاز کنید‌‌‌، از خواند‌‌‌ن مطالب مورد‌‌‌‌علاقه‌ خود‌‌‌ لذت می‌برید‌‌‌ و نسبت به عملکرد‌‌‌ خود‌‌‌ احساس رضایت می‌کنید‌‌‌؛ نه این‌که به خاطر ترس از حرف د‌‌‌وست و فامیل و آشنا، به‌خاطر این‌که پد‌‌‌ر و ماد‌‌‌رم از من خواستند‌‌‌ و چنین انتظاری د‌‌‌ارند‌‌‌، د‌‌‌رس بخوانید‌‌‌. این د‌‌‌لایل شاید‌‌‌ برای ایجاد‌‌‌ انگیزه‌ خوب باشند‌‌‌ ولی برای پاید‌‌‌ار نگه‌د‌‌‌اشتن انگیزه، به د‌‌‌لایل و عوامل د‌‌‌رونی نیازمند‌‌‌یم.

این روان‌شناس خاطر‌نشان می‌کند‌‌‌: «البته ممکن است با گذشت زمان د‌‌‌چار استرس شوید‌‌‌ و این موضوع موجب کاهش موقتی انگیزه‌تان شود‌‌‌، اما با نگاهی گذرا به موفقیت‌های گذشته و نتایج مثبت و گفتن این جمله که: «من از حد‌‌‌اکثر توانم برای قبولی د‌‌‌ر کنکور استفاد‌‌‌ه می‌کنم و از همه‌ رقبا پیش هستم» به راحتی می‌توانید‌‌‌ انگیزه‌ از د‌‌‌ست‌ رفته را برگرد‌‌‌انید‌‌‌. 

اگر قبلاً مشکلاتی د‌‌‌ر زمینه‌ پیشرفت تحصیلی د‌‌‌اشته‌اید‌‌‌، د‌‌‌رباره‌ آن مشکل خوب فکر کنید‌‌‌ و با معلم‌ها و مشاورین و پد‌‌‌ر و ماد‌‌‌ر خود‌‌‌، مشکل را د‌‌‌ر میان بگذارید‌‌‌ تا بتوانید‌‌‌ نقاط ضعف را شناسایی و قبل از این‌که مزمن و کهنه شود‌‌‌، راه‌حلی برایشان پید‌‌‌ا کنید‌‌‌. (مثلاً د‌‌‌وست‌ند‌‌‌اشتن یک د‌‌‌رس، احساس یاد‌‌‌‌نگرفتن د‌‌‌رس خاصی، اضطراب امتحان، خوب د‌‌‌رس‌نخواند‌‌‌ن، حواس‌پرتی، ند‌‌‌اشتن تمرکز روی مطالب و ...). د‌‌‌رحین رفع نقاط ضعف د‌‌‌ر هر مرحله، روی نقاط قوت و توانایی‌های خود‌‌‌ نیز تأکید‌‌‌ کنید‌‌‌ و برای پروراند‌‌‌ن آن‌ها برنامه بریزید‌‌‌ و حتماً این برنامه‌ها را یاد‌‌‌د‌‌‌اشت کنید‌‌‌. اما ند‌‌‌انستن نقاط ضعف نباید‌‌‌ موجب شود‌‌‌ که شما کل توانایی‌هایتان را زیر سؤال ببرید‌‌‌.
 
ساعات مطالعه‌ خود‌‌‌ را کم‌کم (حتی اگر شد‌‌‌ه روزی 10 د‌‌‌قیقه) ولی پیوسته افزایش د‌‌‌هید‌‌‌ زیرا 50‌د‌‌‌رصد‌‌‌ کارآیی مد‌‌‌ت مطالعه، بستگی به عاد‌‌‌ت مطالعاتی شما د‌‌‌ارد‌‌‌. د‌‌‌ر‌عین ‌حال، مراقب تأثیر مخرب رقابت بیش از حد‌‌‌ باشید‌‌‌ و به جای این‌که خود‌‌‌ را با د‌‌‌یگران مقایسه کنید‌‌‌، همیشه خود‌‌‌ را با د‌‌‌یروز خود‌‌‌تان مقایسه کنید‌‌‌.»
همواره عبارت مثبت را د‌‌‌رباره  خود‌‌‌تان به‌کار ببرید‌‌‌. نسبت به چیز‌هایی که به خود‌‌‌تان می‌گویید‌‌‌ آگاه باشید‌‌‌. عبارات و جملاتی نظیر: «من باید‌‌‌ این‌کار را انجام بد‌‌‌هم» به‌کار ببرید‌‌‌ و یا به جای عبارت «من لازم است این‌کار را انجام د‌‌‌هم» عبارت «من مایلم این‌کار را انجام د‌‌‌هم» به‌کار ببرید‌‌‌ و از قد‌‌‌رت تجسم (تصویر‌سازی ذهنی) استفاد‌‌‌ه کنید‌‌‌. برای مثال: زمانی را تجسم کنید‌‌‌ که شما واقعاً خود‌‌‌تان را با انگیزه احساس  می‌کرد‌‌‌ید‌‌‌. چه چیزی فرق کرد‌‌‌ه است؟ آن تفاوت را باز‌شناسید‌‌‌.

یاد‌‌‌تان باشد‌‌‌ که گاهی عواملی موجب می‌شود‌‌‌ صبر و به د‌‌‌نبال آن انگیزه خود‌‌‌ را از د‌‌‌ست بد‌‌‌هید‌‌‌ و به جای د‌‌‌رس‌خواند‌‌‌ن و به این بهانه که تا روز کنکور زمان زیاد‌‌‌ی د‌‌‌ارید‌‌‌، بازیگوشی کنید‌‌‌، برای حل این مشکل، عوامل مخرب را لیست کرد‌‌‌ه و سعی کنید‌‌‌ راه‌حل‌هایی برای آن خلق کنید‌‌‌ و بد‌‌‌انید‌‌‌ که یک هد‌‌‌ف بد‌‌‌ون برنامه، فقط یک آرزو است. 

 

پریسا اصولی

بیست نکته برای 20 گرفتن

بیست نکته برای 20  گرفتن



1- وقت خود را بیهوده تلف نکنید، تنبلی و یک‌نواختی را کنار بگذارید، کمی ورزش کنید.2- دویدن یا قدم زدن در آب با تمام سرعت نوعی حرکت کششی عضلانی است که می‌تواند کالری‌های زیادی را بسوزاند.
3- گردشی کوتاه با دوچرخه یا راه رفتن تعداد ضربان قلب را افزایش می‌دهد و جریان مایعات را در مفاصل ایجاد می‌کند و خاصیت کششی عضلات را نیز افزایش می‌دهد.
4- موسیقی طبیعت می‌تواند حرکات نرمشی شما را هماهنگ کند.
5- قبل از ورزش یا نرمش یک موز بخورید زیرا مدت ورزش را طولانی‌تر می‌کند و می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید.
6- شنا، قایق‌رانی، اسکی و حتی پیاده‌روی باعث تحرک بدن و درگیر شدن پاهایتان در ورزش می‌شود سعی کنید بازوهایتان را نیز در این امر دخالت دهید زیرا درگیر شدن بازوها و پاها با هم باعث سوختن کالری بیشتری می‌شود.
7- ورزش‌هایی انجام دهید که قوز کمر شما را از بین ببرد. همیشه عضلات کمرتان را راست نگه دارید.
8- راه رفتن روی سطوح شنی بسیار مناسب است و کالری بیشتری می‌سوزاند.
9- هنگام ورزش روی عضلات بدنتان متمرکز شوید و سعی کنید به شدت ورزش کنید.
10- سعی کنید صبح‌ها را به ورزش اختصاص دهید.
11- هنگام ورزش یا پیاده‌روی صحبت کنید.
12- قبل از غذا خوردن سالاد بخورید و اگر سبزی موجود است سبزی بخورید زیرا این کار باعث کوچک شدن حجم معده می‌شود و شما کم‌تر غذا می‌خورید.
13- خوردن یک مشت آجیل در روز باعث از دست دادن وزن در افرادی می‌شود که دارای رژیم غذایی بدون چربی هستند.
14- درصورتی که مجبورید برای کارهایتان مدام نشسته باشید سعی کنید هرچند دقیقه از صندلی بلند شوید و راه بروید.
15- کم‌خوابی یا خواب ناکافی باعث افزایش هورمون استرس در بدن می‌شود که منجر به پرخوری می‌شود. خواب کافی داشته باشید.
16- تکه‌ای پنیر و یا یک فنجان شیر یا ماست به بهتر شدن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.
17- مصرف بیشتر پروتئین و کربوهیدرات کم باعث قوی‌تر شدن عضلات شما می‌شود. گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات حاوی پروتئین هستند و عضلات شما را حفظ می‌کنند.
18- خوردن یک سیب در روز آن هم قبل از شام می‌تواند در عرض 3 ماه، 5/8 کیلوگرم وزن شما را کم کند.
19- بازی با کودکان و دویدن هم پای آنها کالری می‌سوزاند.
20- شانس چاقی و اضافه وزن شما با خوردن صبحانه کاهش می‌یابد، صبحانه را فراموش نکنید.
منبع: روزنامه اطلاعات

تقویم زمانی کنکورهای سراسری و ارشد

معاون سازمان سنجش با اشاره به برنامه زمانی ثبت نام آزمونهای سال تحصیلی جاری گفت: زمان بندی ثبت نام کنکور سراسری و کارشناسی ارشد مشخص شده که بر اساس آن ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از 5آبان ماه آغاز می شود. 
حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال 89 گفت: داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 1389 می توانند برای ثبت نام در این آزمون از تاریخ 5 آبان ماه تا 12 آبان ماه برای ثبت نام اقدام کنند. 

وی اضافه کرد: سازمان سنجش این آزمون را در 28، 29 و 30 بهمن ماه سال 88 برگزار می کند. 

معاون سازمان سنجش با اشاره به آزمون سراسری سال 89 گفت: بر اساس برنامه زمانی سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت نام آزمون سراسری سال 1389 از تاریخ 16 آذرماه امسال آغاز می شود و تا 24 آذرماه ادامه خواهد داشت. 

وی اظهار داشت: سازمان سنجش برنامه ریزی کرده است که این آزمون در تاریخ 10، 11 و 12 تیرماه سال 89 برگزار شود. 

توکلی در خصوص آزمون کارشناسی ناپیوسته 89 اظهار داشت: ثبت نام آزمون کارشناسی ناپیوسته 1389 نیز از 3 اسفندماه 88 آغاز می شود و تا 9 این ماه ادامه خواهد داشت این آزمون در 7 مردادماه 89 برگزار می شود. 

جزییات جایگاه دانشگاه های ایرانی در میان دانشگاه های دنیا

«تهران» و «شریف» همچنان پیشرفت می کنند 

گروه اجتماعی؛ در شرایطی که سال گذشته اعلام جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی های معتبر جهانی با تردیدها و حرف و حدیث های بسیاری همراه بود، امسال دور جدید انتشار رتبه های جدید، بی سر و صدا آغاز شده و این ور و آن ور دانشگاه های ایرانی از پیشرفت خود در میان دانشگاه های جهان خبر می دهند. 

بر اساس آخرین خبرها، رتبه بندی جهانی موسسه تایمز نشان می دهد دانشگاه تهران در کل 117 رتبه در میان دیگر دانشگاه های جهان ارتقا یافته و دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی و IT نسبت به سال گذشته 20 پله ارتقا پیدا کرده است. دیروز مهر گزارش داد ارتقای 117پله یی دانشگاه تهران در جدول دانشگاه های برتر جهان در سال 2009 که توسط موسسه تایمز ارائه شده است، یکی از افتخارات این جدول برای جامعه علمی ایران به شمار می رود. دانشگاه صنعتی شریف نیز با وجود اینکه در میان 400 دانشگاه برتر جهان جایی ندارد اما در رشته مهندسی و IT در سطح جهان به صعودی 20پله یی دست یافته است. دیگر رتبه های جهانی دانشگاه تهران در این جدول در زمینه مهندسی و IT، علوم زیستی و بیوپزشکی و علوم طبیعی است که در این رشته ها دانشگاه تهران به ترتیب رتبه های 112 ، 298 و 183 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه صنعتی شریف نیز که به دلیل قرار گرفتن در رتبه میان 500 تا 600 در میان نام 400 دانشگاه برتر جهان قرار ندارد در رشته مهندسی و IT رتبه 145 را به دست آورده است. این دانشگاه در سال گذشته در این رشته رتبه 165 و در سال 2007 رتبه 244 را به نام خود به ثبت رسانده بود. به این شکل دانشگاه صنعتی شریف نسبت به سال گذشته 20 رتبه و نسبت به سال 2007 حدود 99 رتبه صعود داشته است. دانشگاه تهران نیز که در سال گذشته رتبه یی در میان 400 تا 500 داشت امسال در میان دانشگاه های برتر جهان 117 پله بالاتر رفته و خود را به جایگاه 368 دنیا رسانده است. این دانشگاه نسبت به سال گذشته در رشته مهندسی و IT موفق به صعود 47پله یی و در علوم طبیعی با صعودی 46پله یی مواجه شده است. در سال 2008 این دانشگاه در رشته پزشکی و علوم زیستی رتبه جهانی قابل توجهی به دست نیاورده بود. اما نسبت به سال 2007 دانشگاه تهران 72 پله در رشته مهندسی و IT و 112 پله در رشته علوم زیستی و بیوپزشکی صعود داشته است. همچنین این دانشگاه در علوم طبیعی نسبت به سال 2007 نیز 94 پله ارتقا یافته است. رتبه های 301 در رشته هنر و 228 در رشته علوم اجتماعی از دیگر رتبه هایی است که دانشگاه تهران در سال 2007 به آن دست یافته است اما در سال جاری موفق به کسب رتبه جهانی در آنها نشده است. 

بر اساس رتبه بندی موسسه Times Higher Education دانشگاه هاروارد رتبه اول جهان، دانشگاه کمبریج رتبه دوم، دانشگاه ییل رتبه سوم، دانشگاه کالج لندن رتبه چهارم، دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج لندن رتبه پنجم، دانشگاه شیکاگو رتبه هفتم، دانشگاه پرینستون رتبه هشتم، موسسه تکنولوژی ماساچوست رتبه نهم و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا رتبه دهم جهان را به خود اختصاص داده اند. به این شکل دانشگاه هاروارد برای ششمین سال متوالی رتبه اول در سطح جهان را برای خود حفظ کرده است. 

کارنامه ی 24 مهر

توزیع کارنامه ی 24 مهر عصرشنبه از  

 

ساعت 3:30-5 صورت می پذیرد 

آزمون 24 مهر

با آرزوی توفیق برای داوطلبان عزیز در آزمون فردا 24 مهر ۸۸

 

منتظر حضور شما راس ساعت ۷:۳۰ در مکان دبیرستان چمران می باشم

MBA چیست؟

MBA  مخفف عبارت Master of Business Administration می باشد. در نگاه اول شاید به نظر بیاید که مانند کارشناسی ارشد دیگر گرایشهاست. لیکن تفاوتهای بنیادین، آن را از دیگر رشته ها متمایز ساخته و به پرطرفدارترین گرایش در تمام مقاطع دانشگاهی در قاره آمریکا مبدل کرده است. علت این امر کاربردی و عملی بودن این رشته بوده که آن را از مباحث صرف تئوریک جدا ساخته است. به دلیل توجه خاصی که Business School های  جهان به امر آموزش عملی و آماده سازی دانش آموختگان خود جهت مواجهه با دنیای واقعی از خود نشان می دهند، MBA   به گونه ای مشخص به کوتاهترین راه جهت ترقی در دنیای Business مبدل شده است. در طول این دوره دانشجویان با مجموعه ای متنوع از دروس مدیریتی، کارآفرینی و اقتصادی-حسابداری آشنا شده و تلاش می شود خلاقیت، تواناییهای درونی و استعداد منحصر به فرد هر یک را شکوفا نموده و زمینه استفاده بهینه از آن را فراهم سازند.

ثبت‌نام کنکور از 16 آذر

ثبت‌نام کنکور 89 همزمان با روز دانشجو از 16 آذر ماه آغاز می‌شود و تا 24 آذر ماه ادامه خواهد یافت . آزمون سراسری سال 89 نیز طی روزهای 10 الی 12 تیرماه برگزار خواهد شد. 

ابراهیم خدایی، در گفت‌وگو با ایسنا، همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در رابطه با اعمال تغییراتی در کنکور89، اظهار کرد: تا کنون تصمیمی در رابطه با افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در نمره کل کنکور سال 89 اتخاذ نشده است. 

وی با بیان اینکه کمیته ماده 4 مرتبط با کنکور بزودی تشکیل جلسه خواهد داد، اظهار کرد:‌ پس از جمع بندی و ارائه گزارشات، سازمان سنجش تا پایان مهر ماه اطلاعیه‌ای را در رابطه با تغییرات کنکور 89 منتشر خواهد کرد. 

معاون سازمان سنجش با بیان اینکه سازمان سنجش تنها مرجع اعلام تغییرات در رابطه با آزمون‌های سراسری است، اظهار کرد: اعلام تغییرات کنکور از سوی سایر مراجع غیر از سازمان سنجش رسمیت ندارد. 

وی همچنین با بیان اینکه تا کنون تنها تغییر کنکور 89 در زمینه اجرای آن است، گفت: بر این اساس دفترچه‌های سوال کنکور 89 برای کلیه گروه‌های آزمایشی به صورت شخصی سازی تهیه و توزیع می‌شود. 

۲۰ توصیه!

1-  ادراک ، تثبیت ، تسلط ، ارزیابی ، جمع بندی مراحل اصلی  مطالعه هستند

2-امسال فرصتی برای آزمون و خطا ندارید. نباید مسیر را اشتباه بروید

3-شما برای دیگران درس نمی خوانید اگر واقعا از حاصل کار خودتان راضی هستید کافی است.

4-ویژگی های دفتر برنامه ریزی: نگاه به گذشته – برنامه ی هرکس مخصوص خود اوست – واحد زمانی برنامه ریزی 1 هفته است – اصلی ترین نقش را خود شما دارید – با خودتان رقابت کنید

5-ساعت خواب 6 تا 8 ساعت

6-ساعات مطالعه ی هر روز را در پایان همان روز محاسبه کرده و در انتهای ستون بنویسید

7-مقصود از زمان مطالعه ساعاتی است که خودتان به تنهایی مطالعه می کنید

8- زمان مطالعه از لحظه ای شروع میشود که شما کتاب را باز می کنید و لحظه ای که کتاب را می بندید خاتمه می یابد

9- اگر روزی درس نخواندید در خانه ی جمع همان روز با خودکار قرمز یک – 0 – بگذارید

10 – درس هر روز را همان روز بخوانید

11 – در بالای  صفحات هر کتاب زمان مطالعه را بنویسید تا در پایان متوجه شوید که یک دور خواندن کتاب چقدر وقت لازم دارد

12- هیچ درسی را کنار نگذارید حتی اگر در آن ضعیف هستید

13- مطالعه ی متعادل انجام دهید.نه به معنای مساوی خواندن بلکه هر درس را بنا به میزان ارزش و نیاز مطالعه کنید

14- دفتر کلاسور ارزیابی از آزمون ها تشکیل دهید

15- در هنگام آزمون و قبل از آن در منزل از تکنیک دو خودکار و  ضرب در منفی استفاده کنید

16 – ساعات مطالعه برای دانش آموزان 35 تا 45 ساعت و فارغ التحصیل ها 70 تا 80 ساعت است

17 – وقتی کار زیاد است و زمان کم٬ برنامه ریزی اهمیت دو چندان می یابد

18 – کار در منزل را هرگز فراموش نکنید

19 – زوج درس ها برای رشته ی تجربی شامل ادبیات ، دین و زندگی ، فیزیک پایه و شیمی پایه می باشد

20 – آزمون ها و تمام امکانات اطزاف شما به غنوان وسیله در اختیار شما هستند تا شما را در رسیدن  به هدف یاری کنند

سعید عباسی

www.saeed87.blogsky.com