--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

شرایط بومی گزینی

 بومی گزینی در کنکور 88 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پذیرش داوطبان 13 رشته به میزان 60 درصد و در سایر رشته ها 80 درصد اجرا می شود. سهمیه تکمیل نشده ایثارگران نیز در 13رشته به صورت 50درصد بومی و در سایر رشته ها 100درصد بومی محاسبه می شود.

تغییرات بومی گزینی در کنکور 88 در 13 عنوان رشته

از آنجا که پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاهی در دوره های روزانه باتوجه به ماهیت و گسترش رشته ها در سطح کشور به روش گزینش بومی (استان، ناحیه ای و قطبی) و کشوری صورت می گیرد، آخرین تغییرات بومی گزینی در آزمون سراسری 88 بر اساس آخرین مصوبه کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در 13 عنوان رشته توسط سازمان سنجش اعلام شد.

میزان بومی گزینی در 6 رشته ریاضی، چهار رشته پزشکی و سه رشته انسانی

بر اساس این مصوبه مقرر شد: در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع گروه آزمایشی ریاضی و فنی، در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه آزمایشی علوم تجربی و در رشته های حقوق، روانشناسی، حسابداری در گروه آزمایشی علوم انسانی، پذیرش بومی پس از کسر سهمیه 40 درصدی ایثارگران به صورت 60 درصد گزینش بومی و 40 درصد آزاد صورت می گیرد.

اختصاص سهمیه تکمیل نشده ایثارگران به 13 عنوان رشته فوق؛ 50 درصد بومی، 50 درصد آزاد

در صورت عدم تکمیل ظرفیت اختصاصی به سهمیه ایثارگران باقیمانده ظرفیت در این رشته ها به صورت 50 درصد گزینش بومی و 50 درصد آزاد به پذیرش داوطلبان اختصاص می یابد.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، گزینش بومی رشته های اعلام شده شامل کلیه گرایشهای مربوطه است.

میزان بومی گزینی در سایر رشته ها؛ 80 درصد بومی، 20 درصد آزاد

گزینش در سایر رشته ها نیز بر اساس مصوبه 213 امین جلسه شورای مورخ سال 69 و کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور بوده و پذیرش بومی پس از کسر سهمیه ایثارگران به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد صورت می گیرد.

اختصاص سهمیه تکمیل نشده ایثارگران در سایر رشته ها به صورت 100 درصد بومی

سازمان سنجش اعلام کرده است: در صورتی که ظرفیت اختصاصی ایثارگران تکمیل نشود، باقیمانده ظرفیت به صورت بومی جهت پذیرش داوطلبان اختصاص می یابد.

بر اساس این اطلاعیه، تمامی قوانین و مصوبات آزمون شامل سهمیه ها و شرایط و ضوابط که در دفترچه آزمون شماره درج شده به قوت خود باقی است و جزئیات روش پذیش دانشجو در کنکور 88 با شرح کامل در دفترچه شماره 2 به اطلاع داوطلبان می رسد.

ممنون از این همه لطف سینا

ببرد از من قرار و طاقت و هوش     بت سنگین دل سیمین بناگوش
نگاری چابکی شنگی کلهدار     ظریفی مه وشی ترکی قباپوش
ز تاب آتش سودای عشقش     به سان دیگ دایم می‌زنم جوش
چو پیراهن شوم آسوده خاطر     گرش همچون قبا گیرم در آغوش
اگر پوسیده گردد استخوانم     نگردد مهرت از جانم فراموش
دل و دینم دل و دینم ببرده‌ست     بر و دوشش بر و دوشش بر و دوش
دوای تو دوای توست حافظ     لب نوشش لب نوشش لب نوش

آزمون ۱۸ اردیبهشت ۸۸

با سلام 

علی رغم انجام آزمون های متعدد در روز ۱۸ اردیبهشت و همچنین امتحانات پایانی سال در شنبه امیدوارم که در آزمون حضور داشته باشید. 

دو دیدگاه کنکوری

دربارهٔ کنکور دیدگاه ها و نظرات متفاوتی رایج است و به طبع این نظرات متفاوت شرایط غیر یکسانی را به دنبال دارند .

گروهی از افراد به طور شبانه روزی تلاش می کنند وبه خودشان امید دارند اما لحظه برگزاری کنکور اضطراب به آنها وارد می شوند و نمی توانند دانسته های خود را در برگ کنکور پیاده کنند . بعد از کنکور عده ای از افراد مذکور خود را مغلوب می بینند و روزها و حتی ماه ها به اصطلاح خودشان قید زندگی را می زنند ولی در کنار این دانش آموزان ، کسانی هستند که با داشتن همین شرایط خیلی راحت و عادی به خود می گویند که من تلاش خود را در طبق اخلاص نهادم و هنوز هم دیر نشده است و از همین امروز خودم را برای سال آینده آماده و مهیا می کنم .

گروه دیگری از افراد هستند که جلسه کنکور را با قرعه کشی بانک اشتباه گرفته اند و بدون هیچگونه اندوخته و دانسته علمی قدم در جلسه آزمون می گذارند و خیلی خودمانی با روشهای مخصوص به خود خانه های بی زبان را سیاه می کنند و تنها حرفی که می زنند این است که : خدا رو چی دیدی ، شاید شانسمون گرفت . در همین جا به بررسی برخی از خصایص و معرفی دو گروه بسنده می کنم و دوست دارم در این جا به عنوان یک پشتیبان نظرات و دیده های خود را بنگارم ، امیدوارم با آن موافق باشید( البته می نویسم در نهایت احترام به نظرات شما دوستان عزیز ) کنکور آخر خط نیست ، کنکور بهانه ای است برای اینکه : ۱- به خود باوری و اعتقاد برسیم . ۲- دانسته ها و اطلاعات و زحمات خود را در میدان آزمایش بنهیم و ...

اگر به دلایلی نتوانستید این آزمون را با رتبهٔ خوب پشت سر بگذارید نا امید نشوید ، زیرا زندگی با امید به خود معنا می گیرد ، اگر امید و اعتماد به نفس را به اجل زمانه بسپریم ، بی برو برگرد ، روح و ایمان ، این سرمایه های درونیمان خواهند برد .

پس از شما می خواهم رد شدن در کنکور را پایان زندگی تلقی نکنید و با توکل به خدا ، خودتان را برای سال آینده آماده کنید .

البته خانواه محترم بهترین و ارزنده ترین نقش را در این موضوع ایفا می کنند .

به امید موفقیتتان در تمام مراحل زندگی

سعید عباسی

روز معلم گرامی باد

می توان در سایه آموختن                           گنج عشق  جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم                           پس، سویدای سواد  آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم                            از معلم جان روشن   یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو                       چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما                         ای به طوفان جهالت نوح  ما

یک پدر بخشنده آب و گل است                      یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین                     آنکه دین آموزد و علم  یقین

استاد حسین شهریار

کلیدهای طلایی برای کنکوری ها

اگر تا اینجا خوب پیش آمده اید، باید توانسته باشید با خودتان هم کنار بیایید. آیا می توان از همین الان، احتمال موفقیت را تعیین کرد؟ بلی! به شرطی که معلوم باشد چقدر به خودتان اطمینان دارید و چقدر خود را باور کرده اید؟ شما می توانید بر اساس ارزیابی های خود از آمادگی های درسی و روانی و با حساب دو دوتا چهار تا و به شیوه ای منطقی، احتمال قبولی خود را تشخیص دهید. برای این که برای سئوال «چقدر خود را باور دارید؟» پاسخی بیابید، به موارد زیر توجه کنید و وضعیت خود را با این ملاکها بسنجید.

 

1-کنکور و سرنوشت: اگر فکر می کنید کنکور سرنوشت ساز است، به طور حتم تفسیر شما از سرنوشت، نیاز به تغییر و اصلاح دارد. کنکور می تواند مهم باشد، اما نمی تواند دلیل زندگی کردن باشد! کنکور می تواند عامل پیشرفت باشد، اما دلیل خوشبختی نیست .

زندگی مهم است یا کنکور؟ بله! کنکور هر قدر هم که مهم باشد، جزیی از زندگی است نه همه آن. باز هم تکرار می کنیم فکرهایی از قبیل سرنوشت ساز تلقی کردن کنکور و یا همه زندگی و خوشبختی و بدبختی را با کنکور تفسیر کردن، نه تنها از نظر فلسفه زندگی درست نیستند، بلکه به شدت اضطراب زا می باشند. کسی که کنکور را سرنوشت ساز می داند، خود به خود ترس و اضطراب زیادی از قبول نشدن داشته و آرامش خود را از دست می دهند.

 

 2-قدرت باورها: نمی گوییم به خود بگویید که در بهترین رشته قبول خواهید شد، ولی تأکید می کنیم حداقل به اندازه ای که کار کرده اید، خود را باور داشته باشید. راحت و منطقی بپذیرید که این قدر کار کرده اید و زحمت کشیده اید و تا این حد لیاقت و حق شماست. نه خود را کمتر ببینید و نه متوقع باشید. بزرگان به اهمیت نقش باورها در زندگی تأکید فراوان داشته اند. بیایید خود را باور داشته باشیم. خودباوری یعنی پذیرش خود، یعنی قبول واقعیت ها، یعنی کنار گذاشتن تردیدها و دودلی ها، یعنی تسلط بر خود و نتیجه همه اینها، یعنی آرامش. عجله نکنید، دست و پای تان را گم نکنید، در شک نمانید، اضطراب تان را کنترل کنید و مراقب روحیه خودتان باشید. شاید این جمله معروف حضرت امام (ره) را شنیده باشید که:«اساس همه امور، باور انسان است.» نمونه هایی از این قبیل زیاد داریم. آنتوان چخوف هم می گوید: «انسان، همان چیزی است که باور دارد.» اینها جملاتی رویایی نیستند، بلکه عین واقعیت هستند. شنیده اید و دیده اید که در بازی های فوق العاده حساس فوتبال، بازیکنان به دلیل ترس از نتیجه بازی، دچار اضطراب و دلهره شدیدی می شوند.مربیان کار آمد و باهوش سعی می کنند با روشهای ممکن، اضطراب بازیکنان را کنترل کرده و خودباوری را در آنها تقویت نمایند. شاید هم باید نقش این چنین مربیان را برای خود ایفا کنید. در شماره بعد از روشهای کنترل اضطراب هم سخن خواهیم گفت. به توانایی و آمادگی های خود، باور داشته باشید.

 

 3-قدرت شک ها: آدم شکاک به جایی نمی رسد. اگر شما کسی هستید که برای قدم به قدم فعالیت ها و برنامه هایتان دچار شک و تردید می شوید، باید در مورد احتمال موفقیت خودتان هم شک کنید. ضعیف کار کرده اید؛ بپذیرید که باید به اندازه کارتان بهره ببرید. قوی کار کرده اید؛ چرا نباید به چیزی که استحقاقش را دارید، نرسید. چرا این همه شک، این همه تردید و دودلی. شما کارتان را کرده اید، به خدا توکل کنید و باقی چیزها و مصلحت خود را به او واگذار کنید. همان گونه که باورها، قدرت عظیمی در ایجاد انگیزه دارند، شک ها هم، در مقابل انگیزه ها را تحلیل می برند. بدترین زمان برای شک و تردید، همین زمانها هستند، اصلاً شما آن قدر وقت ندارید که بخواهید شک کنید. شک ها فقط زمان را تلف خواهند کرد. اگر امروز به خاطر شک، برنامه و روش خود را تغییر دادید، از کجا معلوم چند روز و چند هفته بعد دوباره شک نکنید. شکسپیر می گوید:«تردیدها به ما خیانت می کنند. ما را از کوشش بر حذر می دارند و از پیروزی هایی که به احتمال زیاد نصیب ما خواهد شد، محروم می سازند.» به شک و تردیدها زیاد میدان ندهید به خصوص وقتی به پایان کار نزدیک می شوید.

 

 4-قدرت شانس: کسانی که باورهای ضعیفی دارند و به شک های خود زیاد میدان می دهند، خود را با شانس و اقبال دلخوش می سازند. واگذار کردن نتیجه کار به شانس نوعی رفع مسئولیت و در واقع بی مسئولیتی است. اصلاً اعتقاد به شانس یعنی شک داشتن به موفقیت، یعنی ترس از مبارزه و یعنی عدم توانایی در کنترل اوضاع. ترسو نباشید، متزلزل نباشید، سر رشته امور را از دست ندهید. به توانایی های خودتان تکیه کنید.به هیچ وجه احتمال موفقیت خودتان را در کنکور به شانس و اقبال واگذار نکنید.

 

منبع

روزنامه همشهری

شعر تقدیمی

این ۲شعر توسط آقا سینا حبیبی از دانش آموزان تحت پوشش تقدیم من شده.از سینا جان ممنونم . 

 

حیدر بابا آلچاقلارون  کوشک اولسون ،

بیزدن سورا ، قالانلارا عشق اولسون ،

گچمیشلردن ، گلنلره مشق اولسون ،

اولاد یمیز  ،  مذهبنی  دانماسین !

هرایچی بوش سوزلره آللانماسین !  

  

 


 

خواجه بیا خواجه بیا خواجه دگربار بیاعاشق مهجور نگر عالم پرشور نگرپای تویی دست تویی هستی هر هست توییگوش تویی دیده تویی وز همه بگزیده توییاز نظر گشته نهان ای همه را جان و جهانروشنی روز تویی شادی غم سوز توییای علم عالم نو پیش تو هر عقل گروای دل آغشته به خون چند بود شور و جنونای شب آشفته برو وی غم ناگفته بروای دل آواره بیا وی جگر پاره بیاای نفس نوح بیا وی هوس روح بیاای مه افروخته رو آب روان در دل جوبس بود ای ناطق جان چند از این گفت زباندفع مده دفع مده ای مه عیار بیاتشنه مخمور نگر ای شه خمار بیابلبل سرمست تویی جانب گلزار بیایوسف دزدیده تویی بر سر بازار بیابار دگر رقص کنان بی​دل و دستار بیاماه شب افروز تویی ابر شکربار بیاگاه میا گاه مرو خیز به یک بار بیاپخته شد انگور کنون غوره میفشار بیاای خرد خفته برو دولت بیدار بیاور ره در بسته بود از ره دیوار بیامرهم مجروح بیا صحت بیمار بیاشادی عشاق بجو کوری اغیار بیاچند زنی طبل بیان بی​دم و گفتار بیا

آزمون ۴ اردیبهشت

این آزمون در شرایطی برگذار میشود که ۲ ماه تا کنکور باقی است. 

امیدوارم موفق باشید