--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

www.bookin.ir

www.bookin.blogsky.com

مهلت ثبت‌نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد پیام‌نور تمدید شد

مشاور عالی سازمان سنجش از تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دوره‌های فراگیر پیام‌نور تا روز دوشنبه 24 مهر ماه خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی»‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: داوطلبان متقاضی ثبت‌نام در دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد پیام‌نور می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org و کسب اطلاعات لازم نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

به گفته وی تا 11 صبح امروز، 53 هزار و 188 نفر برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام‌نور ثبت‌نام کرده‌اند.

تقویـم آزمـون‌های سراسری، ارشد و دکتری 92 منتشر شد

مشاور عالی سازمان سنجش از آغاز ثبت‌نام کنکور 92 در 16 آذر ماه خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زمان ثبت‌نام کنکور سراسری 92 در روز پنجشنبه 16 آذر ماه، گفت: آزمون سراسری 92 تیر ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام آزمون دکتری نیز 7 تا 12 آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود، اظهارکرد: آزمون این دوره 18 اسفندماه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ دفترچه راهنمای شرکت در آزمون دکتری نیز از روز چهارشنبه 24 آبان بر روی سایت سازمان قرار خواهد گرفت و اطلاعیه این سازمان در خصوص شرایط و ضوابط و نحوه ثبت‌نام از داوطلبان در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه 29 آبان منتشر و همزمان نیز بر روی سایت سازمان قرار داده می‌شود.

توکلی با اشاره به مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد از نهم تا 16 آبان ماه، گفت: آزمون کارشناسی ارشد 92 در طی روزهای 18 تا 20 بهمن ماه برگزار خواهد شد.  

نتایج آزمون کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای (+لینک)

کارنامه نتایج آزمون کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای دقایقی پیش در سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

به گزارش مهر، نتایج نهایی آزمون دوره‌های کاردانی پیوسته نظام جدید (آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی) سال ۱۳۹۱ لحظاتی پیش از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی  www. sanjesh. org اعلام شد.

ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کاردانی پیوسته نظام جدید فنی و حرفه‌ای سال جاری ۱۶۶ هزار و ۷۶ نفر در نظر گرفته شده است.

این آزمون ۳ شهریورماه در ۱۳۵ شهر کشور برگزار شد. 

بلاتکلیفی هنرجویان فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی جدید


 همشهری آنلاین:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در حالی از مکاتبه وزارت آموزش و پرورش با مسئولان وزارت علوم برای راه‌‎اندازی گروه آزمایشی فنی و حرفه‌ای در کنکور سراسری دانشگاه‌ها خبر می‌دهد که رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای این موضوع را رد می‌کند.

به گزارش مهر، موضوع اجرای نظام آموزشی 6-3-3 در سال تحصیلی 92-91 که چندی پیش به طور رسمی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد، تمام پایه ها و مقاطع تحصیلی را تحت تاثیر خود قرار داد و دانش آموزان در هر مقطع و پایه تحصیلی را به این فکر واداشته که تکلیف آنها در نظام آموزشی جدید چیست و ادامه تحصیل آنها چگونه است؟

یکی از گروههای تحصیلی که خود را در معرض تغییرات گسترده و عمیق می بینند، هنرجویان رشته های فنی و حرفه ای هستند که با تغییر نظام آموزشی جدید درباره ادامه تحصیل خود پرسش‌های متعددی دارند و نمی دانند از این پس باید چند سال تحصیلی درس بخوانند.

در نظام آموزشی فعلی، دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش همچون سایر دانش آموزان دیگر در سال اول متوسطه انتخاب رشته می کنند و سپس دو سال پیاپی در یکی از زیر شاخه های رشته فنی یا کاردانش تحصیل می کنند و در سال سوم متوسطه در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کنکور دانشکده های فنی و حرفه ای کنکور می دهند این در حالی است که دانش آموزان رشته های نظری، علوم ریاضی، تجربی و ادبیات و علوم انسانی و علوم معارف اسلامی باید برای شرکت در کنکور سال چهارم یا همان پیش دانشگاهی را نیز سپری کنند.

پرسشی که هم اکنون برای دانش آموزان فنی و حرفه ای به وجود آمده این است که با اجرای نظام آموزشی 6-3-3 و حذف پیش دانشگاهی با شرایط مشابه و برابری که دانش آموزان این رشته با سایر رشته های نظری پیدا می کنند، تکلیف آنها چه می شود، آیا در ادامه تحصیل آنها در دانشگاهها تغییری ایجاد می شود و آنها هم می توانند بدون هیچ مشکلی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد شرکت کنند؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ " محمد شریف زاده" مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش رفتیم، که وی اخبار جدیدی را در این باره داد و گفت: با تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 دانش آموزان فنی و حرفه ای همچون سایر دانش آموزان رشته های نظری 12 سال تحصیل می کنند و تفاوتی با آنها ندارند و می توانند در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کنند.

شریف زاده همچنین از رایزنی با وزارت علوم در این باره خبر داد و گفت: به همین منظور با وزارت علوم رایزنی کردیم که امکان اضافه شدن گروه فنی و حرفه ای به پنج گروه آموزشی کنکور سراسری اضافه شود تا دانش آموزان فنی و حرفه ای بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند؛ تا کنون با آنها توافقاتی داشته ایم اما این بحث هنوز نهایی نشده است.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای، طبق پیشنهادات اولیه 25 رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد به کارشناسی پیوسته تبدیل و داوطلبان کنکور در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش می شوند.

به گفته شریف زاده اگر این طرح از سوی وزارت علوم پذیرفته نشود، بازهم دانش آموزان فنی و حرفه ای می توانند علاوه بر شرکت در کنکور مخصوص خود، همچون سایر دانش آموزان رشته های دیگر در کنکور سراسری و رشته های مورد دلخواه شرکت کنند.

اما سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، سخنان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش را به طور کلی رد و تنها عنوان کرده است: تنها طرح ما این است که این دو کنکور به طور مجزا برگزار نشود و قرار نیست داوطلبان این رشته بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین گفته است: به هیچ وجه قرار نیست 25 رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته داریم به کارشناسی پیوسته تبدیل شود و داوطلبان کنکور سراسری در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش شوند بلکه برای آنها کنکور جداگانه برگزار می شود.

در این میان و با وجود تناقض در گفته های مسئولان اکنون بیش از 760هزار دانش آموز دوره متوسطه در 43 رشته فنی و حرفه ای تحصیل می کنند که وضعیت تحصیلی آنها هنوز مشخص نیست.

تکمیل ظرفیت کنکور ارشد دانشگاه آزاد از 3مهر آغاز می‌شود

زمان انتخاب رشته شهر مجدد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 91 دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر ناصر اقبالی رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اعلام کرد: کلیه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 91 دانشگاه آزاد اسلامی که در مرحله اول اعلام اسامی موفق به پذیرش نشده‌اند، می‌توانند از ساعت 11 صبح روز دوشنبه سوم مهرماه 91 لغایت ساعت 24 روز یکشنبه نهم مهر 91 با مراجعه به پایگاه ثبت نام الکترونیکی مرکز آزمون به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته شهر مجدد اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه داوطلبان در این مرحله حداکثر تا 10 کد رشته محل را می‌توانند انتخاب نمایند، خاطر نشان کرد: در این دوره بیش از 1800 رشته محل در معرض انتخاب داوطلبان قرار گرفته است و گزینش علمی در این دوره در 10 انتخاب با اولویت نمره کل داوطلب در رشته انتخابی صورت می‌گیرد.

اقبالی با اشاره به این که داوطلبان متقاضی شرکت در انتخاب رشته شهر مجدد می‌توانند رشته‌های خود را از میان رشته‌های زیر مجموعه امتحانی خود انتخاب نمایند، اعلام کرد: به جهت هدایت داوطلبان به انتخاب رشته شهر مناسب نمرات داوطلبان در هر یک از رشته‌های مجموعه امتحانی در سیستم انتخاب رشته درج گردیده است.

رییس مرکز آزمون با بیان این نکته که ثبت‌نام پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد هم اکنون در واحدهای دانشگاهی جریان داشته و تا سوم مهرماه ادامه دارد اعلام کرد وضعیت داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت ابتدا در رشته / محل‌های انتخابی در آزمون مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت عدم پذیرش فرد در رشته شهر انتخابی اولیه در رشته‌ محل‌های انتخابی 10 گانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اقبالی زمان اعلام نتایج مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد را حداکثر تا نیمه مهرماه اعلام کرد.