--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

به بهانه بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس را به کلیه دانش آموزان تبریک عرض می کنم و امیدوارم که سالی سرشار از موفقیت برای تحصیل خود فراهم سازند .
به بهانه بازگشایی مدارس
بازگشایی مدارس را به کلیه دانش آموزان تبریک عرض می کنم و امیدوارم که سالی سرشار از موفقیت برای تحصیل خود فراهم سازند .
شیوع اضطراب امتحان
کودکان از ابتدای ورود به مدرسه و زمانی که کلاس اول را شروع می کنند هیچ ترس ودلهره ای از امتحان ندارند و روز امتحان برای آنها هیچ تفاوتی با دیگر روزهای مدرسه ندارد . اما متاسفانه والدین ، مربیان ، آموزگاران ، هم کلاسی ها و دیگر اطرافیان اند که کودکان را نسبت به امتحان آشفته و پریشان می کنند ، تا حدی که د رسالهای بعد تحصیل دچار چنان اضطرابی می شوند که گاهی از درس و کلاس و مدرسه هم بیزار می گردند . داشتن کمی اضطراب در روزهای امتحان لازم و طبیعی است ، زیرا موجب حرکت ، نشاط و پویایی و انگیزه دانش آموز برای یادگیری و درس خواندن می شود . اما اگر این اضطراب و نگرانی از حد عادی خود تجاوز کند ، باعث ناتوانی و ضعف دانش آموز ، فراموش کاری های زودگذر ، خطاهای ادراکی ، حواس پرتی ، درگیری های ذهنی ، عدم تمرکز ، هیجان بیش از اندازه و به دنبال آن کاهش عملکرد تحصیلی او می شود .
اضطراب امتحان معمولا بین سنین 11-10سالگی ، یعنی زمانی که دانش آموزان در مقطع ابتدایی درس می خوانند ، آغاز می شود و چنان چه در صدد مقابله و رویایی با آن بر نیایند با بالا رفتن مقطع تحصیلی آنان ، افزایش می یابد .
عوامل به وجود آورنده اضطراب امتحان
1-عوامل فردی : مانند انتظار بیش ازتوان خود ، ضعف اعتماد به نفس ، کم بودن انگیزه موفقیت ، تفکر منفی در باره توانایی ها و ا ستعدادهای خود، احساس رقابت بیش از اندازه ، عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم برای امتحان و عدم تمرکز بر درس خواندن .
2-عوامل خانوادگی : مانند : سخت گیری های بیش از اندازه ، عدم حمایت و تشویق کودکان ، داشتن الگوها و والدینی مضطرب و پریشان ، تاثیر اختلافات و نابسامانی های خانوادگی در روزهای امتحان ، ایجاد رقابت های غیر منطقی بین فرزندان خود و تهدیدهای بی مورد والدین.
3-عوامل مدرسه ای : مانند: انتظارات بالای آموزگاران ، محیط نامناسب امتحان ، مقررات خشک و رسمی جلسات امتحان ، نوع سوالات و پرسش های امتحانی ، ایجاد رقابت های ناسالم بین دانش آموزان و توجیه نکردن دانش آموزان د رباره نحوه امتحان گرفتن.
روشهای کاهش اضطراب
دانش آموزان باید برای کاستن از شدت نگرانی و اضطراب امتحان به نکات زیر توجه کنند :
•وقت خود را تنظیم کنند ، خوب یاد بگیرند ، خوب تمرین کنند ، و از تنبلی ، دفع وقت و خیال پردازی بپرهیزند.
•مطالعه زیاد و جنبی در باره موضوعات درسی ، موجب اعتماد به نفس آنان می شود . هم چنین اگر مطالب بیشتری در باره مفاهیم و محورهای اصلی درسشان یاد بگیرند ، به سوالات امتحان با اطمینان بیشتری پاسخ خواهند داد.
•اعتماد به نفس خودشان را از طریق مطالعه مستمر د رطول سال تحصیلی و نه پرخوانی های شب امتحان تقویت کنند.
•از روش های آرام سازی و کاهش اضطراب ، مانند آرام سازی عضلانی ، حساسیت زدایی منظم و مثبت اندیشی برای حفظ آسودگی خود استفاده کنند.
عوامل موثر در کاهش اضطراب امتحان
الف : مطالعه موثر :
دانش آموزان باید به گونه ای مطالعه کنند و درس بخوانند که هر زمان به آن مطالب احتیاج داشتند ، بتوانند به راحتی آن را به خاطر بیاورند . مراحل مطالعه موثر عبارتند از :
1-پیش مطالعه : در این مرحله سعی کنند با مروری سطحی ، مجموعه مطالب کتاب را در ذهن نگه دارند .
2-سوال در آوردن : باکمی کنجکاوی سوالاتی را که در باره موضوع کتاب به ذهنشان می رسد بنویسند . این کار موجب توجه و تمرکز بیشتر آنان د رهنگام مطالعه کتاب می شود.
3-مطالعه متن کتاب : ضمن مطالعه دقیق کتاب ، سعی کنند نکات مهم آن را در آورند . برای این کار می توانند کنار مطالب مهم علامت بزنند، زیر آنها خط بکشند یا آنها را در دفتر یادداشت خود بنویسند.
4-نوشتن کلمات کلیدی : با یادداشت برداری و تمرکز بر مطالب مهم متن ، سعی کنند کلمات و واژگان کلیدی کتاب را به طور خاص در آورند . کلمات را طوری انتخاب کنند که با دیدن آنها به یاد موضوع درس بیفتند.
5-تفکر و تمرکز عمیق : یاد بگیرند که هنگام مطالعه و آموختن ، بر موضوع درسشان تمرکز کافی داشته باشند . آنها می توانند :
سوالهای کلی درس را در دفترچه شان یادداشت کنند .
با رسم نمودارها و اشکال مختلف ، اطلاعات خود را طبقه بندی کنند.
6-مرور و بازبینی : دوباره خوانی ، موجب درک بهتر دانش آموزان از متن درس می شود . سعی کنند در این مرحله بر نکاتی بیش تر تمرکز کنند که در مرحله اول آنها رامتوجه نشده اند . با استفاده از رنگها ی مختلف ، مطالب مهم و پر اهمیت کتاب و مطالبی را که ممکن است فراموش کنند طبقه بندی نمایند.
7-تعریف کردن متن درس : د راین مرحله سعی کنند مطالبی را که آموخته اند ، برای خودشان تعریف کنند یا حتی مثل یک امتحان کتبی بنویسند. توجه به وقت نیز می تواند آنها را نسبت به سرعت نوشتن خود آگاه کند.
8-پرسش هایی از متن درس خود در بیاورند و با نمره گذاری وتعیین زمان ، شروع به پاسخگویی کنند.

ب: عوامل محیطی مزاحم:
محیطی که دانش آموز در آنجا قصد مطالعه و آموختن درس هایش را دارد ، تاثیر زیادی بر روند و چگونگی یادگیری او می گذارد . والدین می توانند محرکهای اطراف فرزندشان را با توجه به موقعیت های زیر کنترل کنند.
•صدا: سعی کنیدمحرکهایی که در اطراف شما موجود است و موجب حواس پرتی فرزندتان می شود به حداقل برسانید.گروهی از دانش آموزان در مکان هایی که قدری سرو صدا باشد ، درس می خوانند و گروهی دیگر در مکانهای ساکت و آرام .
•محرکهای مزاحم : زمانی که فرزندتان قصد دارد برای چند ساعتی به مطالعه و تمرین بپردازد برروی تکه کاغذی بنویسید«لطفا مزاحم نشوید» و آن را برروی د راتاق او بچسبانید تا افراد خانواده تمرکز او را به هم نزنند.
•نور : نور کافی برای مطالعه 70-65 وات است این نور باید از سمت مخالف به روی دست دانش آموز بتابد . اگر از کتاب مطالعه استفاده می کند خیلی آن را به کتاب و دفترش نچسباند.
•گرمای اتاق : اگر هوای اتاق کمی خنک باشد بهتر از این است که کمی گرفته و گرم باشد.
•فضای اتاق : خوب است دانش آموز خودش رادر گوشه ای کوچک محصور نکند . فضای کافی برای درس خواندن ، تمری حل کردن و استراحت های کوتاه ، لازم و ضروری است . زمانی که دانش آموز مطالعه می کند ، خوب است هر چند دقیقه یک بار نگاهی به اطراف بیندازد تا چشمانش خسته نشوند.
•راحتی اتاق : میز تحریر و یک صندلی پشت بلند ، بهترین حالت را برای نشستن دانش آموز فراهم می کند . جای خیلی راحت و نرم برای مطالعه خوب نیست ، رختخواب برای خوابیدن است ، نه برای درس خواندن .
•وسایل مورد نیاز : تمام وسائل مورد نیاز دانش آموز از قبیل کتاب ، مداد ، فرهنگ لغات ، ماشین حساب و ….. باید در دسترس او باشد تا از بلند شدن مکرر ، و آوردن آنها و حواس پرتی های ناخودآگاه جلوگیری شود.
اقدامات پیشگیرانه قبل از امتحان :
•فقط یک قدم تا روز امتحان فاصله است . فکر کنید چگونه می توانید جلوی اضطراب درون دانش آموزتان را بگیرید . چه کار باید بکنید؟ جلوگیری ا زمضطرب شدن بهتر از آن است که اجازهدهیداضطراب امتحان فرندتان ار پریشان کند.اجازه ندهید نگرانی ، او را به ترس و وحشت بیندازد و تاثیری منفی بر روند کار و فعالیت وی بگذارد . نگران بودن ، هیچ کمکی به فرزندتان نمی کند.
•به فرزندتان بگویید که موفقیت های گذشته اش را بهخاطر آورد و به امتحان هایی که با موفقیت گذرانده است ، فکر کند . اگر توانسته است نمرات بالایی از آنها بگیرد ، حتما می تواند باز هم این کار را انجام دهد.
•به فرزندتان بگویید که چشم اندازی روش از آینده در ذهنش تجسم کند . به او یاد آوری کنید که آینده اش ارتباطی با چگونه امتحان دادن او ندارد . او امتحانات و آزمون های دیگری هم در پیش دارد . خیلی از دانش آموزان از یک یا دو واحددرسی نمره نمی آورند ، ولی بعد از تلاش مجدد می توانند به موفقیت های چشمگیری برسند.
•اجازه ندهید امتحان ها فرزند شما را تحت تاثیر فرار دهند.به او بگویید که یک امتحان نمی تواند از یک «کودن » یا یک «نابغه » بسازد . موقعیت و عملکرد او بستگی به مطالعه و تلاش او برای یادگیری بیش تر دارد.
•به جای مضطرب شدن ، خودش راموفق ببیند . مدام به خودش بگوید «من امتحانم را به خوبی خواهم داد »
روز امتحان :
•برای روز امتحان ، صبحانه ای مقوی و سبک برای فرزندتان فراهم کنید.
•قبل از امتحان کارهایی انجام دهید که موجب آرامش فکری فرزندتان می شود . در مواردی ، پرخوانی تا لحظات آخر ، تنها اضطراب و تشویش نوجوان را زیادتر می کند.
•به فرزندتان بگویید که کمی زودتر از معمول از خانه خارج شوند تا زودتر به محل امتحان برسد ونگران ندیر رسیدن به جلسه امتحان نشود.
•به او توصیه کنید با آن گروه از هم کلاسی هایش که موجب تشویش و پریشانی او می گردند، روبرو نشود.
•اگر احساس می کند تا شروع امتحان دچار اضطراب خواهد شد ، مجله یا روزنامه بخواند.
•جایی برای نشستن انتخاب کند که محرکات کم تری داشته باشد .

شورا عالی علوم 3 سال در انتظار رئیس جمهور

مهر: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که فراز و نشیبهای بسیاری را در دولت نهم پشت سر گذاشت هم اکنون با روی کار آمدن دولت دهم برای برگزاری جلسه ای با حضور رئیس جمهور لحظه شماری می کند تا بتواند انگیزه از دست رفته خود را برای تاثیرگذاری در پژوهش کشور بازیابد.

از زمان تصویب احیای شوراهای عالی و ابلاغ آن از سوی مجلس به دولت در مهرماه 87 علیرغم ابلاغ قانون توسط دولت که در آبان ماه 87 صورت گرفت، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون تشکیل جلسه نداده و فعالیت آن در برگزاری جلسات کمیسیون دائمی عتف خلاصه شده است.

دبیر و قائم مقام شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری پس از احیای مجدد شوراها بارها اعلام کردند که درخواست برگزاری چهارمین جلسه با حضور رئیس جمهوری را ارائه کرده اند اما تا این زمان و با شکل گیری دولت دهم هنوز خبری از زمان برگزاری این جلسه منتشر نشده است.

اولین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم که دومین جلسه آن به شمار می رفت (اولین جلسه شورا در دولت هشتم برگزار شد) سوم اردیبهشت ماه 85 با حضور دکتر محمود احمدی نژاد - رئیس جمهوری برگزار شد.

سومین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز به ریاست احمدی نژاد در 19 مهر ماه 1385 برگزار و در آن مقرر شد دستگاههای اجرایی بخشی از اعتبارات خود را برای اجرای تحقیقات دانشگاهی اختصاص دهند. بر اساس مصوبات این جلسه، شرکتهای دولتی از این پس باید بخشی از اعتبارات تحقیقاتی خود را از طریق دانشگاهها هزینه کنند.

در جلسه سوم شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری چگونگی تعریف اعتبارات تحقیقاتی و اینکه باید ارقام و تعاریف اعتبارات پژوهشی در کشور با ارقام و تعریف های سایر کشورها قابل مقایسه باشد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بودجه های پژوهشی که هیچگاه به صورت مستقل و متمرکز توزیع نمی شد با تشکیل جلسه سوم شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) مقرر و مصوب شد که این بودجه در سال 86 زیر نظر ریاست جمهوری تجمیع شود.

همچنین شورا در این جلسه مقرر کرد در سال بعد یعنی در سال 86 دو دهم درصد از تولید ناخالص ملی علاوه بر وضع موجود در زمینه اعتبارات پژوهشی به تحقیقات کل کشور اختصاص دهد.

ادغام شوراها در دولت نهم گریبان شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را که با تشکیل سومین جلسه و مصوبات آن می توانست نقطه عطفی در پژوهش کشور باشد گرفت و این شورا دچار رکود شد به طوریکه هنوز پس از گذشت چندین ماه از احیای مجدد شوراها توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتفاق مفیدی درباره این شورا نیفتاده و عملا فعالیت چشمگیری توسط کمیسیونهای دائمی آن انجام نشده است.

از سوی دیگر راه اندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با ادغام شوراها و سپرده شدن بخشی از وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به این ساختار جدید، شورا را بیش از پیش منفعل کرد به طوریکه برخی مسئولین دبیرخانه شورا و نمایندگان مجلس نسبت به تداخل وظایف شورا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتقاد کردند.

به نظر می رسد دو دلیل عمده ادغام و پس از آن تداخل وظایف، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را برای تلاش در راستای سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهش کل کشور بی انگیزه کرد که شاید برگزاری چهارمین جلسه با حضور رئیس جمهور باب تازه ای را برای فعالیت واقعی این شورا باز کند.


حسن قدسی پور - قائم مقام شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسه شورا گفت: در سی امین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که 25 شهریور ماه برگزار می شود، دستور کار چهارمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی خواهد شد.

وی افزود: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد خود را برای تشکیل چهارمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست جمهوری ارائه داده و منتظر اعلام زمان برگزاری جلسه از سوی ریاست جمهوری است.

قائم مقام شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از این رو در جلسه آینده کمیسیون دائمی شورا قرار است با اعضای کمیسیون در رابطه با برنامه هایی که باید برای چهارمین جلسه شورا در نظر گرفت، بحث و تبادل نظر انجام شود.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد فرابخشی سیاستگذار علوم، تحقیقات و فناوری کشور که بر اساس ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه و مواد 3 و 4 قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مرداد 1383) تشکیل شده است اولین جلسه خود را در سیزدهم اسفند ماه 1383 به ریاست رئیس جمهوری آن روز (سید محمد خاتمی) تشکیل داد.

در این شورا هفت وزیر، روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان های علوم، نمایندگان روسای دانشگاهها، انجمنهای علمی و تعدادی از صاحبنظران بخشهای تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و وظایف دبیرخانه ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم محول شده است.

نتایج کنکور سراسری۸۸ بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت

نتایج کنکور سراسری۸۸ بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت 

 

www.sanjesh.org

فردا صبح اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون سراسری اعلام می شود

بدین‌وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون سراسری سال 1388 می‌رساند که براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی گروههای آزمایشی 5گانه دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه) و نیمه حضوری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور (آموزش از راه دور)، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش و رشته‌های تحصیلی مجازی و بین‌الملل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1388 صبح روز پنج‌شنبه 19/6/88 از طریق شبکه اینترنت سازمان به نشانی www.sanjesh.org در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.
هر داوطلب می‌تواند به منظور آگاهی از نتیجه نهائی آزمون خود به سایت سازمان مراجعه و با وارد نمودن شمارة داوطلبی و اطلاعات فردی شامل نام خانوادگی، نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد و یا اطلاعات کارت اعتباری ثبت‌نام از نتیجه ازمون خود مطلع شود.  

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

تا آخر هفته نتایج آزمون سراسری اعلام می شود

به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون سراسری سال 1388 می­رساند که براساس برنامه زمانی پیش­بینی شده فهرست اسامی پذیرفته­شدگان نهایی رشته­های مختلف تحصیلی گروه­های آزمایشی پنج­گانه دوره­های روزانه، نوبت دوم(شبانه) و نیمه­حضوری دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور (آموزش از راه دور)، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش و رشته­های تحصیلی مجازی و بین­المللی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1388 تا آخر این هفته از طریق شبکه اینترنت سازمان به نشانی: www.sanjesh.org در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.
 

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

برنامه‌ای برای تاخیر در بازگشایی مدارس و دانشگاهها نداریم

استاندار تهران گفت: هیچ گونه برنامه و رویکرد امنیتی برای تاخیر در روز شروع به کار مدارس و دانشگاهها در سطح استان تهران نداریم و هرگونه خبری در این خصوص را منتفی می‌دانیم.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، مرتضی تمدن در حاشیه دوازدهمین یادواره شهید رجایی در جمع خبرنگاران افزود: برخلاف شایعه مطرح هیچ تاخیری در روند بازگشایی مدارس و دانشگاهها نداشته و همه مدارس و دانشگاههای استان براساس برنامه و اساسنامه دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: اصولا در فضای فکری و زندگی نظام آموزشی و دانشگاهی نیازمند آن نیستیم تا تاخیری در روند بازگشایی مدارس و دانشگاهها داشته باشیم.

تمدن در خصوص احتمال تاخیر در بازگشایی مدارس به خاطر شیوع آنفولانزای نوع ‪ A‬اظهار داشت: عاملی که بخواهد منجر به تاخیر در بازگشایی مراکز آموزشی باشد اعلام نشده و در استان کارگروهی به ریاست معاونت سیاسی امنیتی استانداری برای راهبردی بحث این بیماری تشکیل شده است.

استاندار تهران تاکید کرد: با هماهنگی دانشگاهها و بخش‌های مختلف پیش بینی‌های لازم برای مقابله با این بیماری صورت گرفته تا یک فرآیند مصوب سازی وروان‌سازی و جلوگیری از شیوع این نوع بیماری انجام شود.

وی یادآور شد: تمهیدات بهداشتی و اقدامات انجام شده در این استان می‌طلبد هیچ تاخیری در روند کار مراکز آموزش عالی و مدارس بوجود نیاید.

 

نرخ شهریه دوره شبانه کارشناسی ارشد

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: نرخ شهریه دانشجویان شبانه دانشگاه تهران هنوز افزایش نیافته و شهریه ها به صورت علی الحساب از دانشجویان دریافت می شود.
محمود کمره ای در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به این که هنوز مصوبه جدیدی جهت افزایش نرخ شهریه دانشجویان دوره شبانه نداشته ایم ثبت نام مهرماه با همان نرخ ورودی های سال 87 محاسبه شده و انجام می شود.

شهریه ثبت نام نیمسال اول دانشجویان نوبت دوم (شبانه) سال تحصیلی 89 ـ 88 دانشگاه تهران در رشته های علوم پایه، کشاورزی و هنر12.500.000 ریال، در رشته های علوم انسانی 9.500.000ریال و در رشته های فن مهندسی 13.500.000 ریال خواهد بود.

همان گونه که در دفترچه آزمون نیز آمده است دانشگاه تعهدی برای پرداخت وام به این دانشجویان ندارد و در عین حال در صورت تامین اعتبار لازم از سوی صندوق رفاه دانشجویان و طی مراحل قانونی از سوی متقاضی وام مربوطه پرداخت خواهد شد.

نحوه اعتراض داوطلبان کنکور‌ دانشگاه آزاد به نتایج

نحوه اعتراض داوطلبان کنکور‌ سراسری دانشگاه آزاد اسلامی به نتایج نهایی این آزمون از طریق مرکز آزمون این دانشگاه اعلام شد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در گروههای پزشکی و غیر پزشکی می توانند از ساعت 10 صبح روز سه شنبه هفته جاری با مراجعه به سایت اعلام نتایج مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.com کارنامه های خود را مشاهده کنند. 

داوطلبان می توانند هرگونه اعتراض احتمالی نسبت به نتیجه آزمون خود را از طریق پایگاه اینترنتی مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.net ارسال و کد رهگیری جهت پیگیری اعتراض خود را دریافت کنند. 

از میان تعداد شرکت کنندگان کنکور پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد 300 هزار نفر در سال تحصیلی آینده پذیرش می شوند. 

635 هزار نفر در آزمون غیر پزشکی و 165 هزار نفر در آزمون علوم پزشکی دانشگاه آزاد شرکت کردند. 

کنکور غیر پزشکی دانشگاه آزاد در روزهای پنجشنبه و جمعه 11 و 12 تیرماه و آزمون پزشکی این دانشگاه نیز در جمعه 26 تیرماه برگزار شد. 

نتایج کنکور دانشگاه آزاد اسلامی

محمد رضا مهراد فر با بیان این مطلب افزود: داوطلبان شرکت کننده در این آزمون می توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون به نشانی www.zmoon.net از نتیجه نهایی پذیرش اطلاع یابند. 
معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد از زمان اعلام نتیجه کنکور سراسری این دانشگاه خبر داد و گفت: نتایج کنکور سراسری دانشگاه آزاد سه شنبه 10 شهریور ماه در ساعت 10 صبح از طریق سایت اینترنتی مرکز آزمون این دانشگاه منتشر می شود. 

محمد رضا مهراد فر با بیان این مطلب افزود: داوطلبان شرکت کننده در این آزمون می توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون به نشانی www.zmoon.net از نتیجه نهایی پذیرش اطلاع یابند. 

وی افزود: از میان تعداد شرکت کنندگان در کنکور پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد 300 هزار نفر در سال تحصیلی آینده پذیرش می شوند. 

مهرادفر در ادامه گفت: 635 هزار نفر در آزمون غیر پزشکی و 165 هزار نفر در آزمون علوم پزشکی دانشگاه آزاد شرکت کردند. 

کنکور غیر پزشکی دانشگاه آزاد در روزهای پنجشنبه و جمعه 11 و 12 تیرماه و آزمون پزشکی این دانشگاه نیز در جمعه 26 تیرماه برگزار شد.