--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

اول راهنمایی از سال تحصیلی آینده حذف می‌شود

فارس: مدیر آموزش و پرورش بجنورد گفت: دوره اول راهنمایی از سال تحصیلی آینده حذف می‌شود.

جمشید عین‌بیگی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بر همین اساس در مدارس سال اول راهنمایی را نخواهیم داشت و صرفاً دانش آموزان پس از گذراندن پایه پنجم ابتدایی وارد سال ششم در همان مدرسه می‌شوند.

وی اجرای نظام آموزش شش.سه.سه را طی سال تحصیلی آینده را در راستای ارتقا و بهره‌وری سیستم آموزشی عنوان کرد و افزود: مدارس راهنمایی در این طرح صرفاً دو پایه دوم و سوم خواهند داشت.

عین‌بیگی با بیان اینکه در اجرای این طرح سال آینده آزمونی برای مدارس نمونه و تیزهوشان نخواهیم داشت، تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند مشارکت اولیای دانش آموزان و مدرسه است تا این طرح به صورت مطلوب به اجرا در آمده و اهداف مورد نظر محقق شود.

وی در عین حال محدودیت فضای فیزیکی را از مشکلات فرا روی اجرای این طرح برشمرد و افزود: گام‌های اولیه برای اجرای این طرح برداشته شده و دوره‌های آموزشی نیز برای فرهنگیان در حال اجرا است.

مدیر آموزش و پرورش بجنورد برگزاری دوره های ضمن خدمت برای فرهنگیان این شهرستان را برشمرد و گفت: تمام این اقدامات برای اجرای هر چه بهتر این طرح از سال آینده است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های قرآن‌آموزی و ترویج حفظ قرآن تصریح کرد: بر اساس طرح قرآن آموزی سهم شهرستان در نهضت قرآن‌آموزی 8 هزار دانش آموز و 2 هزار همکار فرهنگی بوده که تاکنون حدود 20 درصد از این تکلیف محقق شده است.

عین‌بیگی یکی از مشکلات در زمینه ثبت افراد علاقمند را قطع پی در پی سیستم‌های اینترنت برشمرد و گفت:‌ دانش آموزان و همکاران فرهنگی از اجرای این طرح استقبال چشمگیری را داشتند.

وی با اشاره به ارائه ابزارهای تشویقی برای دانش آموزان حافظ قرآن اظهار داشت: بر همین اساس دانش آموزانی که اقدام به حفظ یک جزء قرآن کریم نمایند، به اردوهای زیارتی مشهد مقدس اعزام و در صورتی که این تعداد افزایش یابد آموزش و پرورش دانش آموزان را به همراه اولیا به اردوهای زیارتی اعزام می‌کند.

مدیر آموزش و پرورش بجنورد بیشترین میزان حفظ قرآن را مربوط به یکی از دانش آموزان روستای پیربز با نام زهرا جهانی عنوان کرد و گفت: این دانش آموز در دوره راهنمایی در این روستای محروم، تحصیل می‌کند که تاکنون موفق به حفظ چهار جزء کامل قرآن شده که اخیراً به همراه هم‌کلاسی‌ها به این اردوهای زیارتی اعزام شده است.

وی نهضت حفظ قرآن کریم را اقدامی فرهنگی در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان و تحقق منویات مقام معظم رهبری برشمرد.

تمدید مهلت ثبت نام در کنکور 91 تا یکشنبه

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به پایان مهلت ثبت نام کنکور 91تا امروز جمعه 15 آذرماه، گفت: مهلت ثبت نام در کنکور سراسری سال 91 به مدت دو روز تا یکشنبه 27 آذر تمدید می شود.

جلال طباطبایی در گفتگو با مهر افزود: داوطلبان کنکور تا امروز 25 آذرماه، فرصت داشتند که در این آزمون ثبت نام کنند که این مهلت زمانی تمدید شد.

وی تاکید کرد: داوطلبان می توانند از دو شیوه اینترنتی و مراجعه به ادارات پست نسبت به خریداری و دریافت کارت اعتباری ثبت نام کنند و پس از آن باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون ثبت نام کنند.

طباطبایی اظهار داشت: داوطلبان کنکور باید مراقبت کنند که علاوه بر اینکه رمز خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند، مدارک خود را در مکان های ثبت نام جا نگذارند و همچنین پرینت نهایی از ثبت نام را فراموش نکنند.

وی یادآور شد: داوطلبانی که تا زمان اعلام شده به عنوان مهلت ثبت نام، اطلاعات سوابق تحصیلی خود را دریافت نکنند نیز می توانند در روزهای 30 بهمن تا 3 اسفند ماه سال 90 در آزمون ثبت نام کنند. همچنین سایر داوطلبان که در آزمون ثبت نام نکرده اند می توانند در این مهلت زمانی نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

به گزارش مهر، کارت اعتباری آزمون سراسری سال 91 به مبلغ 85 هزار ریال است که هر داوطلب برای ثبت نام در هر گروه آزمایشی باید یک کارت اعتباری خریداری کند. چنانچه داوطلبی متقاضی ثبت نام در 2 و یا 3 گروه آزمایشی باشد لازم است به ازای هر گروه آزمایشی یک کارت اعتباری به مبلغ 85 هزار ریال، خریداری کند.

هر داوطلب می‌تواند علاوه بر انتخاب گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) در گروه آزمایشی هنر و زبان خارجی نیز متقاضی شود اما هیچ داوطلبی نمی‌تواند بطور همزمان، در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت کند.

همچنین داوطلبانی که مایل به انتخاب رشته در دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی هستند نیز می توانند کارت اعتباری 46 هزار ریالی را برای اعلام علاقمندی برای درخواست گزینش در رشته های دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی خریداری کنند.

به گزارش مهر، آزمون سراسری سال 91 در روزهای 8، 9 و 10 تیرماه 91 برگزار می شود.

20 نوع وام در اختیار دانشجویان قرار می گیرد


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به رشد 10 درصد اعتبارات بودجه صندوق رفاه نسبت به سال گذشته گفت: در حال حاضر 20 نوع وام در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و تلاش بر این است تا اعطای وام نسبت به گذشته ارتقا یابد.

به گزارش مهر، دکتر فرهاد جعفری با تاکید بر اینکه تمام وام های صندوق رفاه دانشجویان بدون کارمزد است، افزود: دانشجویان می توانند پس از اتمام تحصیل، طی 48 قسط، تسهیلات خود را بازگردانند و اقساط را پرداخت کنند.

جعفری یادآور شد: در حال حاضر دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در تهران 5 میلیون تومان و در 6 شهر بزرگ کشور 4 میلیون و 500 هزار تومان و در سایر شهرها 3 میلیون تومان ودیعه مسکن دریافت می‌کنند.

وی وام خرید کالا را یکی دیگر از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برشمرد و گفت: دانشجویان از طریق فروشگاه الکترونیکی که در سایت صندوق قرار دارد، می توانند 60 نوع کالای آموزشی و پزشکی را خریداری کنند که قیمت آنها نسبت به بازار ارزان تر است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سقف در نظر گرفته شده برای این نوع وام، 400 هزار تومان برای دانشجویان مقاطع تخصصی و دکتری تخصصی (Ph.D) و دانشجویان سایر مقاطع 100 هزار تومان است

جزییات و منابع کنکـور 91 اعلام شد

ثبت‌نام اینترنتی کنکور سراسری 91 از روز چهارشنبه 16 آذر ماه همزمان با روز دانشجو به صورت سراسری در سراسر کشور آغاز می‌شود، البته داوطلبان از هم اکنون می‌توانند به صورت اینترنتی کارت اعتباری ثبت‌نام را خریداری کنند.

سید جلال طباطبایی معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز ثبت‌نام کنکور 91 از روز چهارشنبه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org ، گفت: مهلت ثبت‌نام شرکت در آزمون تا روز جمعه 25 آذر ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به آغاز توزیع کارت اعتباری و دفترچه راهنما در مراکز پستی از 16 آذر ماه، تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند به صورت دو روش خرید اینترنتی کارت اعتباری و مراجعه به مراکز پستی نسبت به تهیه کارت و دفترچه راهنما اقدام کنند.

وی در خصوص هزینه کارت اعتباری ثبت‌نام، اظهار کرد: داوطلبان باید مبلغ 8 هزار و 500 تومان برای کارت اعتباری اصلی و 4 هزار و 600 تومان برای کارت اعتباری گروه دوم در صورت شرکت در دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی پرداخت کنند.

تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش نهایی

طباطبایی با اشاره به نحوه گزینش داوطلب در کنکور 91، گفت:  ادامه مطلب ...

کلیه مدارس کشور روز چهارشنبه آینده تعطیل است

فارس: وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی کلاس‌های درس در روز 16 آذر ماه به دلیل بهره‌گیری بیشتر از ایام سوگواری خبر داد.

حمید رضا حاجی‌بابایی بهره‌گیری بیشتر از نظرات علما و مراجع تقلید در خصوص تعلیم و تربیت را عمده هدف سفر خود به قم و دیدار با مراجع تقلید عنوان کرد.

وی همچنین در مورد تعطیلی مدارس در چهارشنبه آینده همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: چهارشنبه آینده به دلیل واقع شدن در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام متصل به آن و نیز قرار گرفتن سوم امام حسین(ع) کلاس‌های درس در همه مقاطع تشکیل نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این فرصت امکان بهره‌گیری بیشتر از ایام سوگواری سیدالشهدا را به دانش‌آموزان می‌دهد تا با فراغ خاطر بیشتری در این مراسم‌ها که خود کلاس تربیتی است، شرکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش خبر داد و افزود: بر اساس نظام جدید آموزشی که طرح آن در دو مرحله در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، پایه ششم ابتدایی به نظام آموزشی به عنوان واسط میان مقطع دبستان و راهنمایی افزوده خواهد شد.

حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه اول راهنمایی از سیستم آموزش و پرورش حذف نمی‌شود، افزود: بین پایه پنجم ابتدایی و اول راهنمایی خلا بزرگی وجود داشت و دانش‌آموزانی که به پایه اول راهنمایی وارد می‌شدند به دلیل ناآشنایی با مقطع بالاتر دچار افت تحصیلی و بلوغ زودرس می‌شدند.

وی از نظام جدید آموزشی بر این اساس به نظام شش شش تعبیر کرد و گفت: در این نظام آموزشی، پیش دانشگاهی حذف و مقطع راهنمایی سه سال و مقطع متوسطه نیز سه سال خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ششم ابتدایی جایگزین اول راهنمایی نمی‌شود بلکه خلا موجود را پر می‌کند و نقش اساسی در تربیت و رشد دانش‌آموز و فونداسیون تعلیم و تربیتی که دانش‌آموز در آن شکل خواهد گرفت، دارد.

وی از اجرای طرح جدید نظام آموزشی با عنوان شش شش از مهر ماه آینده خبر داد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار مطالعاتی و تحقیقاتی خوبی انجام داده که می‌تواند در تصمیمات گرفته شده، تاثیرگذار باشد. 

شرایط ثبت نام برای داوطلبان کنکور با دیپلم‌های مختلف

شرایط شرکت افراد دارای مدرک پیش دانشگاهی و دارندگان دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) در کنکور سراسری 91 از سوی سازمان سنجش اعلام شد.

به گزارش مهر، دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش دانشگاهی حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 91 و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای کلیه داوطلبان الزامی است.

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کار دانش که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند حق ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1391 را ندارند و در صورت شرکت در آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

زمان شروع ثبت نام از روز چهارشنبه 16 آذر 90 تا روز جمعه 25 آذر 90 است. ثبت نام منحصراً از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

سوابق تحصیلی دیپلم های شاخه نظری (نظام سالی واحدی) شامل رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که از سال 84 به بعد (سال 84 تا 90)، دیپلم خود را اخذ کرده اند در آزمون آنان اعمال خواهد شد. داوطلبان برای ثبت نام در آزمون با توجه به سال اخذ مدرک دیپلم خود باید بر اساس ضوابط عمل کنند.

آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود در سال 83 و یا قبل از آن دریافت کرده اند و یا دیپلم نظام سالی واحدی نیستند، پس از ورود به سایت سازمان قسمت مربوط به "دارای دیپلم سال 83 و یا قبل از آن و یا غیر شاخه نظری می باشم" را با علامتگذاری تایید می کنند و سپس اقدام به درج اطلاعات کارت اعتباری (شامل: شماره پرونده و رمز ورود) کرده و نسبت به تکمیل تقاضانامه مطابق توضیحات صفحات مربوطه اقدام کنند.

آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را در نظام سالی واحدی در یک از رشته های شاخه نظری در سال 1384 و یا بعد از آن (یکی از سالهای 84 تا پایان سال 90) اخذ کرده اند، لازم است بر اساس ضوابط عمل کنند.

این گروه از داوطلبان باید پس از ورود به سایت سازمان در قسمت مربوط به "دارای دیپلم سال 1384 و بعد از آن در شاخه نظری نظام سالی واحدی می باشم" را با علامتگذاری تأیید و پس از این مرحله لازم است نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده از سوی سیستم اقدام کنند.

پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده و با توجه به اطلاعات سوابق تحصیلی ارسالی از آموزش و پرورش، سوابق تحصیلی متقاضی نمایش داده خواهد شد و داوطلب لازم است پس از مشاهده اطلاعات ارائه شده آن را مطابقت دهد. داوطلبان در صورت تأیید کلیه اطلاعات مذکور، از طریق سیستم کد سوابق تحصیلی در اختیار وی قرار داده خواهد شد که باید آن را یادداشت و نگهداری کند.

داوطلبان پس از طی این مراحل باید نسبت به ثبت نام آزمون سراسری سال 1391 مراجعه و نسبت به ورود اطلاعات کارت اعتباری (شامل شماره پرونده و رمز ورود) و کد سوابق تحصیلی اقدام تا صفحه مربوط به تقاضانامه ثبت نام در اختیار وی قرار گیرد.

اطلاعات و سوابق تحصیلی که به تأیید داوطلب نیز رسیده قابل رؤیت بوده و داوطلب امکان هیچگونه تغییری در این اطلاعات را ندارد و تنها باید نسبت به تکمیل سایر قسمت های تقاضانامه اقدام کنند.

آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را در سال 1384 و یا بعد از آن دریافت کرده اند و پس از ورود به سایت سازمان در قسمت مربوط به سوابق تحصیلی مشخصات خود را مشاهده نمی کنند و یا تعدادی از مشخصاتی که مشاهده می کنند مورد تأیید آنان نیست لازم است همزمان از طریق سیستم نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کنند.

این قبیل داوطلبان می توانند به سایت اطلاعات سوابق تحصیلی وزارت آموزش و پرورش به آدرس www.dipcode.medu.ir مراجعه کنند و در صورتی که مغایرتی در اطلاعات و سوابق آنان وجود داشته باشد درخواست رسیدگی کنند.

پس از بررسی درخواست آنان در صورت تأیید توسط آموزش و پرورش به سازمان سنجش ار ائه خواهد شد و می توانند در مرحله دوم ثبت نام (30 بهمن تا 3 اسفند 90) با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

آن دسته از داوطلبانی که موفق به مشاهده اطلاعات سوابق تحصیلی خود نمی شوند لازم است همزمان از طریق سیستم مراتب را گزارش کنند. در صورت تأیید اطلاعات سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش، می توانند در مرحله دوم (30 بهمن تا 3 اسفند 90) با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

حذف کنکور در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد؛ به زودی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از فراهم شدن مقدمات حذف آزمون پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی این دانشگاه خبر داد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالله جاسبی در حاشیه شصت و چهارمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: حذف کنکور کارشناسی در مهلت قانونی محقق خواهد شد.

وی افزود: کنکور دوره های کاردانی نیز تقریبا حذف شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در دهه چهارم فعالیت آن اشاره کرد و گفت: در پایان برنامه چهار ساله این دانشگاه ،بیش از یک سوم دانشجویان آن در دوره های تحصیلات تکمیلی پذیرفته خواهند شد.

وی درباره برنامه این دانشگاه در دهه چهارم فعالیت آن افزود: رقابت جهانی با دیگر دانشگاه ها از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در ده سال آینده است.

جاسبی اضافه کرد: خوشبختانه از نظر کمی و کیفی و امکانات همچنین میزان پژوهش در سطحی قرار داریم که امکان رقابت جهانی را داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره ارتقای علمی استادان این دانشگاه گفت: برای مربیان (اعضای هیات علمی با مدرک کارشناسی ارشد) در صورت داشتن سابقه و تجربه ، شرایط ادامه تحصیل در دوره های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی فراهم می شود.

وی افزود: خوشبختانه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نیز برای ادامه تحصیل این افراد شرایط ورود به دوره دکتری را فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره تمرکز زدایی نیز گفت: تمرکز زدایی در ساختار این دانشگاه آغاز شده است و با تکمیل ساختارغیرمتمرکز در آینده بقای دانشگاه آزاد اسلامی تضمین می شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره نقاط و قوت و ضعف فعالیت30 ساله دانشگاه آزاد گفت: بزرگترین موفقیت دانشگاه آزاد عنایت پروردگار است ، ما برای رضای خدا قدم برداشتیم و خداوند به ما کمک کرد تا اینجا پیش بیاییم که درباره آن نه امروز بلکه قرن های آینده قضاوت خواهند کرد.

جاسبی درباره نقاط ضعف نیز گفت: هرچه می بینم زیبایی و تکامل است  از عنایت پروردگار.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پیشنهادش درباره تغییر ساختار هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از ورود به این بحث احتراز می کنم و مصلحت نمی بینم خودم صحبت کنم،اجازه دهید دیگران بگویند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره علت خواندن وصیت نامه دانشگاه آزاد در شصت و چهارمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: من وصیت نامه ای تهیه می کنم که هنوز کامل نشده و چند قطعه از آن را در آستانه سی امین سالگرد آغاز فعالیت دانشگاه قرائت کردم که امیدوارم در ماه های آینده آن را کامل کنم.