--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

افزایش 40 درصدی بودجه دانشگاه ها

مهر: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه عمرانی و جاری دانشگاه ها از 30 تا 60 درصد رشد برخوردار بوده که در مجموع میانگین 40 درصد رشد بودجه ای در سال 89 داشته است.

علی اکبر متکان ظهر شنبه در حاشیه دیدار با معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران افزود: وزارت علوم در حوزه افزایش بودجه ای در سال 88 از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با همت دولت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به میزان 143 میلیارد تومان در قالب تسهیلاتی و اعتبارات مستقیم به دانشگاه های کشور اختصاص یافته که زمینه جلوگیری کسری بودجه در دانشگاه ها را فراهم کرده است.
 
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دولت نیز با پرداخت 100 درصد بودجه هزینه ای دانشگاه ها در اواخر سال 88 موافقت کرده است تصریح کرد: این اقدام سبب شد تا حوزه های پژوهشی و دانشگاه ها اقدامات توسعه ای خود را دوچندان نمایند.
 
متکان با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با این اقدام دولت در اواخر سال 88 با کسری بودجه مواجه نشدند، یادآور شد: برای سال 89 نیز خوشبختانه بودجه هزینه ای دانشگاه ها با رشد خوبی مواجه شده و از تخصیص حداقل 20 درصدی برای دانشگاه های بزرگ تا 60 درصدی برای دانشگاه های در حال توسعه رشد داشته است.
 
به گفته وی، این رشد بودجه ای در بخش اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها از هزار و 450 میلیارد تومان سال 88 به بیش از هزار و 800 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
 
معاون وزیر علوم نیز وضعیت رشد اعتبارات عمرانی این وزارتخانه را در سال جاری مفید دانست و افزود: رشد اعتبارات تجهیزاتی و تعمیراتی دانشگاه ها در سال 89 چندان روند افزایشی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم برنامه ای برای توسعه ساخت و ساز دانشگاه ها در کشور به صورت محسوس نخواهد داشت اظهار داشت: اکنون فضای خالی برای جذب دانشجو در دانشگاه های کشور زیاد داریم بنابراین مشکل فضای آموزشی برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی در دانشگاه ها وجود ندارد.
 
متکان با بیان اینکه هم اکنون برخی دانشگاهای غیرانتفاعی، غیردولتی و آزاد در کشور تنها از 30 درصد ظرفیت خود برای جذب دانشجو استفاده می کنند، افزود: در رشته های کارشناسی ارشد نیز با توسعه فیزیکی دانشگاه ها و سیاست گذاری های انجام شده مشکل چندانی در جذب دانشجو احساس نمی شود.
 
معاون وزیر علوم با اعلام این مهم که ظرفیت جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی سه برابر افزایش یافته است درعین حال تصریح کرد: وزارت علوم قصد دارد با سوق دادن دانشگاه های مادر به سمت جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دانشگاه های شهرستانی وغیرانتفاعی به صورت دوره های کارشناسی این نقیصه و کمبود  در حوزه فضای آموزشی تحصیلات تکمیلی را رفع نمایند.
 
متکان با اشار به شعار محوری سال 89 مبنی بر تلاش مضاعف و کار مضاعف خاطر نشان کرد: وزارت علوم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با همکاری همه دانشگاه های کشور به سمت شکوفایی علم و فناوری هدایت خواهد شد.
 
وی در مورد برنامه های این وزارتخانه برای توسعه دانشگاه های مازندران اظهار داشت: هم اکنون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور به اندازه کافی داریم بنابراین این وزارتخانه قصد دارد در مازندران و اقصی نقاط کشور در حوزه تقویت تجهیزاتی و تولید علم دانشگاه ها برنامه ریزی جدی تری داشته باشد.
 
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران نیز از آمادگی استان برای همکاری با وزارت علوم جهت اجرایی شدن سیاست های این وزارتخانه در استان شد.
 
هادی ابراهیمی با اشاره به وجود عالمان و مشاهیر فراوان در استان افزود: دانشگاهیان مازندران باید مشاهیر و نخبگان مازندران را به نحو شایسته تری برای جهانیان معرفی نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد