--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

کشف جدید محققان برای نابودی باکتری‌ها بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک!

محققان شیوه جدیدی برای کشتن باکتری‌ها کشف کردند که بی‌نیاز از آنتی بیوتیک بوده و بر پایه فناوری نیمه رساناست.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باکتری مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) تنها باعث عفونت های مرگبار نمی شود، بلکه آنتی بیوتیک های متداول نیز بر روی آنها بی تأثیر هستند؛ همچنین خطر تبدیل شدن به باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در مورد باکتری های ساده و قابل کنترل نیز وجود دارد.

محققان شیمی پژوهشکده IBM در آلمادن کالیفرنیا در جریان تحقیقات موفق به کشف موادی شدند که در زمان تشکیل زنجیره برای شکل‌دهی پلیمر، قادر به تولید بار الکترواستاتیک هستند.

محققان کنجکاو شدند که آیا این پلیمر کاربردهای دیگری دارد و این مسأله منجر به ایجاد کاربرد موسوم به «پلیمرهای نینجا» شد.

زمانیکه اجزای پلیمرهای نینجا به جریان خون یا آب معرفی می شوند، به ساختارهای نانو زیست سازگار (نینجا) تبدیل می‌شوند که بصورت الکترو استاتیکی به سمت سلول های آلوده کشیده شده، اما سلول های سالم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. پس از رسیدن به سلول‌های آلوده، باکتری نابود شده و هیچ گونه عوارض جانبی یا تجمع در بدن گزارش نشده است.

«جیم هدریک» از محققان این پژوهش تأکید می کند: مکانیسمی که این پلیمرها برای مبارزه با باکتری استفاده می کنند، با شیوه ضد باکتری آنتی بیوتیک ها کاملا متفاوت است.

پلیمرها عملکرد سیستم ایمنی را تقلید می کنند: پلیمر به غشاء باکتری می‌چسبد و باعث بی ثباتی غشا می‌شود، در نتیجه فرصت کمی برای ایجاد مقاومت در برابر پلیمر بوجود می‌آید.

علاوه بر کاربردهای پلیمرهای نینجا در پزشکی، محققان امیدوارند که از این پلیمر در محصولات ضد باکتری مانند پاک کننده ها و جایگزین شدن به جای مواد ضد میکروبی در خمیردندان، دهانشویه و بسته بندی مواد غذایی استفاده کنند.

زمان پرینت کارت ورود به جلسه آزمون پروژه‌ها

سازمان سنجش آموزش کشور بدین وسیله پیرو انتشار اطلاعیه این سازمان در هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش  و همچنین سایت اینترنتی ، زمان پرینت کارت ورود به جلسه آزمون پروژه‌ها در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1391  را به شهر ذیل به اطلاع داوطلبان ذیربط می‌رساند:

 کد رشته‌های امتحانی 1350، 1351، 1352، 1357، 1358 و 1363آزمون پروژه عملی کدرشته‌های امتحانی 1350، 1351، 1352، 1357 ، 1358 و 1363 در صبح و بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه و جمعه 22 و 23/4/91 و صبح روز شنبه 24/4/91 منحصراً در شهر تهران برای آن دسته از داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و حداقل یکی از کد رشته محل‌های رشته‌های تحصیلی پروژه‌دار را نیز انتخاب نموده‌اند، برگزار خواهد شد. ضمناً برای آن دسته از داوطلبانی که مجاز به شرکت در آزمون دو پروژه می‌باشند، دو کارت ورود به جلسه به صورت جداگانه قابل دریافت می‌باشد. داولبان لازم است در یکی از روزهای 20/4/91 ویا 21/4/91 هزینه برگزاری آزمون تشریحی، پروژه و یا آزمون عملی را قبل از دریافت کارت ورود به جلسهآزمون مربوط، به مبلغ 000/59 (پنج هزار و نهصد تومان) بابت هزینه برگزاری آزمون هر پروژه به صورت اینترنتی که امکان آن در سایت این سازمان به نشانی www.sanjesh.org فراهم گردیده‌، پرداخت نموده سپس با دریافت کد پرداخت مبلغ اینترنتی و درج این کد به همراه اطلاعات کارت اعتباری و یا شماره پرونده و کد رهگیری در قسمت مربوط (پرینت کارت ورود به جلسه آزمون) نسبت به پرینت کارت خود و برگ راهنمای شرکت در آزمون اقدام نمایند.

اصلاحیه شهریه پذیرش الف- بدین وسیله به اطلاع می‌رساند که مبلغ هزینه دروس نظری (علوم پایه و مهندسی) برای دوره مجازی پردیس شماره 2 زاهدان و پردیس بین الملل چابهار دانشگاه سیستان و بلوچستان مبلغ 000/800/1 (یک میلیون و هشتصد هزار) ریال صحیح می‌باشد.

ب- شهریه جدید پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه صنعتی مالک اشتر به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 

سال ورود
گروه
شهریه ثابت(ریال)
شهریه دروس نظری(ریال)
شهریه دروس عملی(ریال)
شهریه دروس پایان نامه (ریال)
1391
فنی و مهندسی و علوم پایه
000/500/4
000/800
000/000/1
000/500/1
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور 

دو شانس کنکوری ها برای قبولی در دانشگاه

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آغاز توزیع کارت دانشگاه آزاد از ساعت 11 صبح امروز، از فراهم شدن امکان انتخاب رشته مجدد در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور خبر داد و گفت: داوطلبانی که در این دوره از آزمون قبول نشوند امکان انتخاب رشته مجدد به عنوان انتخاب رشته هفتم پس از اعلام نتایج نهایی آزمون در شهریور ماه را خواهند داشت.

عبدالله سجادی جاغرق در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز توزیع کارت ورود به جلسه آزمون دانشگاه آزاد از ساعت 11 صبح امروز از طریق سایت مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org گفت: داوطلبان شهرستانی در صورت مغایرت در کارت ورود به جلسه خود می‌توانند از روز دوشنبه 12 تیرماه تا روز چهارشنبه به باجه‌های رفع نقص مستقر در واحدهای دانشگاهی مراجعه کنند.

نحوه رفع نقص کارت آزمون

وی با اشاره به حوزه‌های رفع نقص کنکوری‌های تهران گفت: این دسته از داوطلبان در صورت مشاهده مغایرت در کارت ورود به جلسه خود برای داوطلبان دختر واحد تربیت بدنی تهران مرکز و برای پسران مجتمع ولیعصر واحد تهران مرکز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند تا یک ساعت قبل از ورود به جلسه آزمون نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام کنند، تصریح کرد: البته بهتر است داوطلبان در فرصت‌های اولیه نسبت به دریافت کارت اقدام کنند تا در صورت وجود مغایرت بتوانند اشکالات آن را تصحیح کنند.

زمان برگزاری آزمون و تعداد داوطلبان

سجادی با اشاره به برگزاری آزمون سراسری رشته‌های غیرپزشکی در روزهای پنجشنبه و جمعه 15 و 16 تیرماه در چهار نوبت با رقابت 491 هزار و 261 داوطلب گفت: تعداد داوطلبان رشته‌های غیر پزشکی نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به پیشی گرفتن داوطلبان مرد نسبت به زنان در رشته‌های غیرپزشکی گفت: نسبت داوطلبان مرد به زن در رشته‌های غیرپزشکی سراسری دانشگاه آزاد 51 به 49 است.

داوطلبان پاره‌وقت و پزشکی آزمون دانشگاه آزاد

وی با بیان اینکه 84 هزار و 501 داوطلب متقاضی دوره‌های پاره وقت هستند که این نشان‌دهنده کاهش 15 درصدی تعداد داوطلبان است، اظهار کرد: تعداد رشته‌های غیر پزشکی 439 و رشته محل‌ها 7 هزار و 477 رشته محل می‌باشد.

امکان تکمیل ظرفیت برای کنکور دانشگاه آزاد

وی با اشاره به برگزاری این آزمون در 385 واحد مجری از امکان فراهم شدن انتخاب رشته مجدد در مرحله تکمیل ظرفیت خبر داد و افزود: داوطلبانی که در این دوره از آزمون قبول نشوند امکان انتخاب رشته مجدد به عنوان انتخاب رشته هفتم پس از اعلام نتایج نهایی آزمون را دارند.

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری آزمون رشته‌های پزشکی در روز پنجشنبه 29 تیرماه در دو نوبت با رقابت 245 هزار و 299 داوطلب، گفت: این آزمون در دو نوبت در تهران و 74 حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آغاز توزیع کارت ورود به جلسه رشته‌های علوم پزشکی از 25 تیرماه اظهار کرد: داوطلبان می‌توانند تا 28 تیرماه با مراجعه به سایت مرکز آزمون نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام کنند.

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور آزاد

وی با بیان اینکه تعداد داوطلبان رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد کاهش 15 درصدی داشته است، افزود: نسبت شرکت کنندگان این دوره از آزمون رشته‌های علوم پزشکی 68 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

سجادی در خاتمه از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در نیمه دوم شهریور ماه خبر داد.