--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

چند خبر کنکوری

مهر- جزئیات شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت، رشته‌های تحصیلی جدید متمرکز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تکمیل ظرفیت برخی از رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز دانشگاهها در کنکور 89 اعلام شد.

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد کلیه داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته‌ شدگان تکمیل ظرفیت آزمون سراسری سال 89 اعلام شده برای ثبت نام بر اساس تاریخهای اعلام شده اقدام کنند.

کلیه داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته‌ شده هر یک از رشته‌های مختلف تحصیلی متمرکز ظرفیت‌های جدید، مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و همچنین معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون سراسری سال 89 اعلام شده می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

پذیرفته شدگان می توانند با توجه به تاریخ های تعیین شده برای ثبت نام به دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی ذیربط مراجعه کنند. همچنین معرفی شدگان رشته های نیمه متمرکز با رعایت ضوابط و بر اساس برنامه زمانی برای شرکت در مراحل گزینش مربوط شرکت کنند.

اعلام زمان ثبت نام برای پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی متمرکز دانشگاهها

کلیه پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی متمرکز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی لازم است با همراه داشتن اصل مدارک برای ثبت ‌نام به دانشگاهها یا مؤسسات آموزش عالی در یکی از روزهای شنبه یا یکشنبه 25 و 26 دیماه جاری به دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی مربوطه مراجعه کنند. عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان برای ثبت نام به منزله انصراف قطعی از تحصیل آنان تلقی خواهد شد.

داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته‌ شدگان نهایی مرحله تکمیل ظرفیت هر یک از رشته‌های تحصیلی ‌متمرکز اعلام شده، چنانچه جزء پذیرفته‌ شدگان رشته متمرکز (دارای قبولی قبلی) آزمون سراسری سال 89 هم باشند، برابر ضوابط اعلام ‌شده قبولی آنان در رشته قبلی لغو می شود و منحصراً می‌توانند در رشته پذیرفته‌ شده (قبولی جدید) مرحله تکمیل ظرفیت ثبت ‌نام و ادامه تحصیل دهند. ضمناً برای پذیرفته ‌شدگان دوره‌های روزانه یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی منظور خواهد شد.

شرایط مهم برای پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت کنکور در دوره های روزانه

داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته شده نهایی مرحله تکمیل ظرفیت دوره‌های روزانه اعلام شده، چه در مؤسسه آموزش ‌عالی مربوطه ثبت ‌نام کنند و یا نکنند حق شرکت در آزمون سراسری سال 1390 را نخواهند داشت.

داوطلبانی که در ردیف پذیرفته‌ شدگان نهایی مرحله تکمیل ظرفیت هر یک از رشته‌های تحصیلی متمرکز قرار گرفته‌اند، نیاز به انصراف از رشته قبولی قبلی ندارند و با آنان همانند دانشجوی انتقالی رفتار خواهد شد.

اعلام شرایط معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز در کنکور 89

سازمان سنجش آموزش کشور همچنین شرایط معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را نیز اعلام کرد. بر این اساس معرفی داوطلبان به عنوان چند برابر ظرفیت، به منزله قبولی درموسسات آموزش عالی نیست و کلیه این افراد لازم‌ است‌ برای‌ انجام‌ مصاحبه ، معاینه و مراحل مختلف‌ گزینش‌ در تاریخ های‌ مقرر به‌ مراکز مربوطه مراجعه کنند.

عدم‌ مراجعه‌ داوطلبان‌ برای‌ انجام‌ مراحل‌ اعلام شده به منزله انصراف‌ قطعی‌ از گزینش‌ در رشته‌ مربوطه تلقی‌ شده و این فرصت قابل تمدید و یا تکرار نیست و برگزاری گزینش به صورت انفرادی برای هیچ داوطلبی و تحت هیچ شرایطی میسر نخواهد بود.

قبولی داوطلب‌ پس‌ از موفقیت‌ در مصاحبه، معاینه‌ و سایر مراحل‌ گزینش‌ در هر یک‌ از کد رشته‌های‌ تحصیلی‌ نیمه‌‌ متمرکز دوره‌‌های‌ روزانه به ‌عنوان‌ یک‌ نوبت‌ از حداکثر دو نوبت‌ قبولی‌ برای‌ وی‌ محسوب‌ می شود. اسامی پذیرفته شدگان نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور در بهمن ماه سال جاری از سوی این سازمان اعلام می شود.

شما...

شما بزرگ‌تر می‌شوید، اما ضرورتاً عاقل‌تر نمی‌شوید. 

ریچارد تمپلر

مهلت ویرایش اطلاعات ثبت‌نام آزمون دستیاری امشب پایان می‌یابد

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اتمام مهلت ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی سی وهشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی تا امشب، گفت: آزمون این دوره با شرکت 15 هزار و 250 داوطلب در 28 بهمن ماه برگزار می‌شود.

دکتر سید امیر محسن ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اتمام مهلت ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی آزمون دستیاری تخصصی پزشکی تا ساعت 23 امشب 30 آذر ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir ، گفت: پس از مهلت مذکور هیچگونه تغییر و تبدیلی در اطلاعات ثبت‌نامی امکانپذیر نیست و زمان مذکور تمدید نخواهد شد.

وی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند در زمان ویرایش کلیه اطلاعات را اصلاح و یا تکمیل کنند، اظهارکرد: داوطلبان می‌توانند در این مدت حتی عکس و نوع سهمیه‌های انتخابی خود را نیز اصلاح کنند.

ضیایی با اشاره به ابلاغیه وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص میزان تعهد دستیاران در مناطق مورد نیاز وزارت بهداشت، اظهارکرد: مدت خدمت در مناطق مورد نیاز برای دستیاران با توجه به میزان خدمتی که گذرانده‌اند از نصف تا دو برابر مدت تحصیل در نظر گرفته شده است.

ضیایی در خاتمه گفت: برای اینکه دانشگاه‌ها میزان تعهد خدمت برای کلیه دستیاران را یک میزان در نظر نگیرند و به میزان خدمت آنها در دوره پزشکی عمومی توجه شود این ابلاغیه صادر شده است.

اعلام شرایط پذیرش بدون آزمون دانشجوی دکتری

مدیر کل دفتر آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری از حذف پذیرش دانشجو در دوره کاردانی و افزایش ظرفیت ‌پذیرش دانشجوی دکتری در پیش‌نویس جدید آیین‌نامه استعدادهای درخشان خبرداد. دکتر سعید قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهارکرد: در آیین‌نامه قبلی استعدادهای درخشان دانشجویان مشمول می‌توانستند بدون کنکور در دوره کاردانی ادامه تحصیل دهند که در آیین‌نامه جدید این بند حذف شد. وی ادامه داد: در آیین‌نامه جدیداستعدادهای درخشان ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی افزایش یافت به نحوی که در مقطع کارشناسی ارشد ظرفیت پذیرش دانشجوی استعداد درخشان از 10 به 20 درصد رسید البته برای پذیرش دانشجوی استعداد درخشان در مقطع دکتری نیز ظرفیت قائل نشده‌ایم. وی افزود: دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی استعداد درخشان کارشناسی ارشد می‌توانند بدون آزمون 10 درصد از دانشجویان خود و 10 درصد نیز از دانشجوی سایر دانشگاه‌ها پذیرش کنند. قدیمی با تاکید براینکه در سیاست جدید حوزه استعداد درخشان، کیفیت اولویت است نه کمیت، تصریح کرد: مدنظر است افرادی که به معنای واقعی استعداد درخشان هستند، پذیرش شوند. در واقع اگر افراد واجد شرایط کیفی را شناسایی کنیم طبیعتا حمایت‌های بهتر و گسترده‌تری از این افراد انجام می‌شود. پذیرش بدون آزمون دانشجوی دکتری استعداد درخشان وی درمورد شرایط پذیرش بدون آزمون دانشجوی دکتری استعداد درخشان نیز اظهارکرد: براین اساس داوطلبان باید سه شرط کیفیت آموزشی، کیفیت پژوهشی و استمرار در تیزهوشی را برای پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها داشته باشند. مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش‌عالی وزارت ‌علوم در خاتمه افزود: داوطلبان استعداد درخشان واجد شرایط دوره دکتری را بدون شرکت در آزمون دکتری به دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و دانشگاه‌ها می‌توانند از بین این افراد پذیرش داشته باشند و در پیش نویس آیین نامه جدید ظرفیت و درصدی برای دانشجویان دکتری قائل نشد‌ه‌ایم.

تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1390

سازمان سنجش آموزش کشور بدین‌وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1390 می‌رساند، به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانیکه تا این تاریخ برای ثبت نام اقدام ننموده‌اند، ترتیبی اتخاذ گردیده که: 
1- در روز‌های دوشنبه 29/9/89 ، سه شنبه 30/9/89 وچهارشنبه 1/10/89  منحصراً در باجه‌های مرکزی شهرستانها و بخشهای مختلف کشور و هم چنین مناطق پستی شهرستانهای مراکز استانها از ساعت 8 صبح لغایت ساعت 19 روزهای مذکور، نسبت به توزیع مدارک ثبت‌نام اقدام گردد.
2- در شهرستان تهران نیز از ساعت 8 صبح روزهای دوشنبه 29/9/89 ، سه‌شنبه 30/9/89 وچهارشنبه 1/10/89 تا ساعت 19 روزهای مذکور منحصراً در مناطق پستی 11، 13، 14، 15، 16، 17، 18 و 19 نسبت به توزیع مدارک ثبت‌نام اقدام شود.
ضمناً به اطلاع می‌رساند داوطلبان متقاضی ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1390 که کارت اعتباری ثبت‌نام را تا تاریخ 1/10/89  از طریق دفاتر پستی دریافت می‌دارند، می‌توانند تا ساعت 24 روز چهار شنبه  1/10/89 با مراجعه به نشانی پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور
www.Sanjesh.org ، نسبت به ثبت‌نام اینترنتی در آزمون سراسری سال 1390 اقدام نمایند.

حذف نمره از پایه اول تا سوم ابتدایی از سال آینده

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد: از سال آینده «نمره» از پایه اول تا سوم ابتدایی برای همیشه حذف می‌شود.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حذف نمره از پایه اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی از سال آینده، گفت: آنچه که در آموزش و پرورش نهایی شده، حذف نمره از سه پایه مذکور است، اما تسری این مصوبه به پایه چهارم و پنجم دبستان منوط به پژوهش و بررسی دقیق‌تر است.

وی افزود: آموزش و پرورش برای ارزیابی بیشتر طرح ارزشیابی تحصیلی در پایه چهارم و پنجم دبستان این طرح را بررسی و پس از اعلام نتایج آن در خصوص اجرای طرح ارزشیابی تحصیلی و حذف نمره از پایه چهارم و پنجم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان گفت: ارزشیابی تحصیلی بر اساس یافته‌های علمی، نیازهای جدید، تجارب، سایر ملل و نظرات معلمان، مدیران و کارشناسان صورت گرفته و تحت عنوان «سنجش و ارزشیابی تحصیلی » تبیین شده است.

وی ادامه داد: فرآیند سنجش و ارزشیابی با فرآیند آموزش و یادگیری تحت عنوان اصول ارزشیابی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و به طور همه جانبه در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قربان با اشاره به اینکه آزمون و امتحان صرفا وسیله‌ای برای سنجش و ارزشیابی تحصیلی است، ادامه داد: روش‌های مختلف یادگیری در ارزشیابی دانش‌آموزان با ابزارهای مختلف و متناسب با اهداف و حیطه‌های یادگیری جمع‌آوری می‌شود تا امکان شناخت دقیق و همه جانبه از دانش‌آموزان فراهم شود.

معاون آموزش ابتدایی یادآور شد: در ارزشیابی تحصیلی، هر دانش‌آموز فقط با عملکرد گذشته خود با نگاه تشویقی و اهداف پیش‌بینی‌ شده، مقایسه می‌شود، چرا که ارزشیابی تحصیلی جریان دو سویه از سوی معلم و دانش‌آموز است و دانش‌آموز باید در آن مشارکت فعال داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: بازخورد متناسب با عملکرد همراه با ارائه رهنمود به دانش‌آموز، معلم و اولیا یکی از بخش‌های سنجش و ارزشیابی به صورت کیفی است و از عدد در این بازخورد استفاده نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیند سنجش و ارزشیابی باید یک فرصت و موقعیت یادگیری باشد و این نگاه باید در دانش‌آموز، معلم و اولیا تقویت شود تا سنجیده شدن و مورد ارزیابی قرار گرفتن به یک موقعیت تنش‌زا، اضطراب آور و رعب انگیز تبدیل نشود. همچنین رعایت احتیاط و دقت و پرهیز از تمجید زیاد از نکاتی است که باید در ارزشیابی مورد توجه قرار بگیرد.

قربان در پایان، اولیای دانش‌آموزان را از عناصر و عوامل اساسی آموزش و پرورش در ارزشیابی تحصیلی عنوان و خاطر نشان کرد: معلمان باید با توجه به برداشت‌ها و نظریات خود از ابزارهایی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنند که به دقت تهیه شده باشند و بتواند عملکرد واقعی دانش‌آموزان را نشان دهد. 

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون های دانشگاه آزاد اعلام شد

معاون اجرایی مرکزآزمون دانشگاه آزاد اسلامی، زمان ثبت نام و برگزاری آزمون های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه را اعلام کرد. به گزارش ایرنا براساس اعلام روز شنبه دانشگاه آزاد اسلامی، 'محمدرضا مهرادفر' اظهار داشت که فرآیند ثبت نام از داوطلبان آزمون سراسری سال 1390 این دانشگاه در هفته آخر بهمن ماه امسال انجام می شود. وی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری (رشته های غیرپزشکی) دانشگاه آزاد در روزهای 16 و 17 تیرماه 1390 ، همچون سال های گذشته و بدون هیچگونه تغییری برگزار می شود. مهرادفر به آغاز ثبت نام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 1390 دانشگاه آزاد در هفته آخر دی ماه اشاره کرد و زمان برگزاری این آزمون را از روزهای 22 تا 24 اردیبشهت سال آینده ذکر کرد. به گفته وی، ثبت‌نام از داوطلبان آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد نیز در هفته دوم دی ماه انجام می شود و آزمون این دوره ها نیز در تاریخ های 28 و 29 بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. مهرادفر یادآور شد: نتایج آزمون کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) نیز که روز 12 آذرماه امسال برگزار شد در هفته آخر دی ماه، اعلام خواهد شد. وی افزود: ثبت‌نام آزمون کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اردیبهشت ماه 1390 انجام می شود و آزمون آن در تیرماه آینده برگزار خواهد شد.

اسامی پذیرفتـه‌شدگان رشته‌های نیمه‎ متمرکز پودمانی علمی کاربردی

فهـرست اسامی پذیرفتـه شدگان نهایـی کد رشته‌های نیمه‎متمرکز پذیرش دوره‌های کاردانی علمی کاربردی پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهریور ماه سال 89، از سوی سنجش آمـوزش کشور اعلام شد. به گزارش سرویس صنفی آموزشی ایسنا، کلیه پذیرفته شدگان لازم است در یکی از روزهای 18 لغایت 21 بهمن ماه سال جاری با در دست داشتن مدارک و با توجه به کدرشته محل قبولی، به مرکز آموزشی ذیربط مراجعه نمایند. مدارک لازم برای ثبت‎نام عبارتند از تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی با اصل آنها، اصل و تصویرگواهی‌نامه پایان تحصیلات متوسطه یا گواهی معتبر دیپلم، اصل فرم تأییدیه معدل جهت فارغ‌التحصیلانی که تاکنون گواهینامه پایان تحصیلات برای آنان صادر نشده است، شش قطعه عکس 4×3 تمام رخ تهیه شده در سال جاری، گواهی اشتغال به کار با امضاء و مهر بالاترین مقـام مسـئول محل کار، تصویـر آخـرین فیش حقوقی یا حکم کارگزینی یا قرارداد همکاری و اصل آنها جهت تأیید (فقط برای پذیرفته شدگان شاغل)، اصل و تصویرکارت پایان خدمت، کارت معافیت دایم پزشکی یا کفالت یا کارت معافیت دایم زمان صلح با فرم کامپیوتری( فقط برای آقایان) و گواهی اشتغال به کار و حکم کارگزینی از یگان مربوط برای شاغلین نیروهای مسلح. بر اساس این گزارش، کلاس‎ها از روز 23 بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شوند.

موافقت دولت با افزایش مقرری دانشجویان از 15 تا 50 درصد

دولت در راستای بهبود کیفی و کمی تسهیلات رفاهی دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور و به منظور ارتقای خدمات ارائه شده به آنها، با افزایش مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل خارج از کشور موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد تبصره (9) قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور – مصوب 1364- مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای سال 1389 را تعیین کرد.

بر این اساس، مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در آفریقای جنوبی از 650 یورو، با 15درصد افزایش به 748 یورو رسید. همچنین درآلمان نیز از  یک‌هزار یورو با 18 درصد افزایش، 1180 یورو شد.

مقرری دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در اتریش نیز از 875 یورو با 20 درصد افزایش به 1050 یورو و در اسپانیا هم از 840 یورو، به 1008یورو رسید.

بر این اساس، دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل درانگلستان هم که پیش از این 700 پوند انگلیس دریافت می کردند، با افزایش 30 درصدی مقرری ارزی 910 پوند انگلیس دریافت می کنند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در ایتالیا که در شهرهای رم، ‌میلان و تورینو هستند با افزایش 20 درصدی مقرری ارزی، 1116 یورو و در سایر شهرهای ایتالیا؛ 1080 یورو دریافت می کنند.

بر اساس مصوبه دولت از این پس دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در بلژیک نیز که پیش از این920 یورو دریافت می کردند با افزایش 25 درصدی 1150 یورو و افرادی که در چین حضور دارند از 600 یورو با 25 درصد افزایش، 750 یورو می گیرند.

همچنین دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در روسیه ـ مسکو هم از این پس افزایش 50 درصدی مقرری ارزی خواهند داشت و 1027 یورو دریافت می کنند و دانشجویان شاغل به تحصیل در هند هم با افزایش 40 درصدی مقرری ارزی، 588 یورو دریافت خواهند کرد.

بر اساس این مصوبه، افزایش مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در خارج از کشور در سال 1389 از محل اعتبارات مربوط به وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم،‌تحقیقات و فناوری تامین خواهد شد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی ، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به دستگاههای ذی ربط ابلاغ شده است.

آزمون دستیاری امسال افزایش ظرفیت ندارد

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به تمدید ثبت نام آزمون دستیاری تخصصی تا فردا دوشنبه گفت: این آزمون 28 بهمن ماه در25 رشته تخصصی و در 18 حوزه در سطح کشور برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید امیرمحسن ضیایی در نشست مطبوعاتی با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام آزمون دستیاری تخصصی تا ساعت 23 فردا دوشنبه 22 آذرماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir گفت: داوطلبان می‌توانند از صبح روز یکشنبه 28 ادامه مطلب ...