--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 90 در دهه دوم مرداد ماه خبر داد.

سید جلال طباطبایی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه نتایج اولیه کنکور 90 در دهه دوم مرداد ماه اعلام می‌شود، اظهار کرد: 3 یا 4 روز پس از اعلام نتایج، انتخاب رشته مجازین کنکور آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه داوطلبان باید در یک هفته به صورت الکترونیکی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند، در خصوص تعداد رشته‌های انتخابی، گفت: داوطلبان می‌توانند 100 رشته را انتخاب و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

طباطبایی با اشاره به تعداد مجازین کنکور امسال، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 900 هزار داوطلب، مجاز به انتخاب رشته شده بودند که پیش‌بینی می‌شود تعداد مجازین امسال هم در همین حدود باشد.

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اعلام نتایج نهایی داوطلبان در نیمه دوم شهریور ماه، گفت: بیش از 627 هزار و 214 داوطلب در کنکور امسال پذیرفته می‌شوند.

جزئیات نحوه پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه ها

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی با تشریح جزئیاتی از نحوه پذیرش دانشجوی مازاد بر ظرفیت (شهریه ای) گفت: با تصویب این شیوه نامه دانشگاهها مجازند از 100 درصد ظرفیت دولتی خود تا سقف 5 نفر در هر رشته را با اخذ شهریه به دانشجوی مازاد اختصاص دهند.

ابوالفضل حسنی در گفتگو با مهر، افزود: شیوه نامه پذیرش مازاد بر ظرفیت دانشجو براساس بند ح ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه تا هفته آینده به تصویب نهایی می رسد که بر اساس آن دانشگاهها می توانند نسبت به پذیرش دانشجوی مازاد و شهریه ای اقدام کنند.

وی اظهار داشت: با تصویب این شیوه نامه دانشگاهها مجازند از 100 درصد ظرفیت دولتی خود تا سقف 5 نفر در هر رشته را به دانشجوی مازاد اختصاص دهند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با بیان اینکه این مجموعه شامل مربیان، دوره های بین الملل و خانواده های شاهد و ایثارگر می شود، گفت: البته سایر داوطلبان نیز می توانند به صورت مازاد بر ظرفیت از این طریق پذیرش شوند.

وی افزود: پذیرش دانشجویان مازاد باید با کسب کف نمره و از طریق آزمون سراسری صورت گیرد و این نوع پذیرش جدا از پذیرش استعدادهای درخشان است.

حسنی اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس شیوه نامه تدوین شده پذیرش دانشجوی مازاد یا بر اساس اخذ شهریه، تنها در مقطع کارشناسی ارشد به دکتری صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه میزان شهریه این نوع پذیرش هنوز قطعی نشده است، اظهار داشت: دانشگاهها می توانند برای این دوره ها از دانشجویان شهریه دریافت کنند که میزان شهریه دریافتی براساس سرانه سالانه تربیت دانشجوی دکتری در نظر گرفته می شود.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: شهریه از طرف شورای گسترش آموزش عالی به هیئت امنای مرکزی پیشنهاد می شود و با تصویب آن به هیئت های امنای دانشگاهها ابلاغ می شود پس از آن دانشگاهها می توانند تا سقف اعلام شده شهریه قطعی را اعمال کنند.

حسنی افزود: این نوع پذیرش دانشجو، از مهرماه امسال در مقطع دکتری اجرایی می شود.

ورزش ژیمناستیک در مقطع تحصیلی دوم ابتدایی اجباری شد

رئیس انجمن ژیمناستیک مدارس کشور گفت: بعد از 75 سال قدمت ورزش ژیمناستیک در ایران در سال جاری این ورزش به صورت ورزش پایه در مقطع تحصیلی دوم ابتدایی اجباری شده و با این اقدام به ورزش ژیمناستیک کشور کمک خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل آقایی در حاشیه برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری دانش آموزان پسر در اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اجباری شدن ورزش ژیمناستیک در دوم ابتدایی، آینده ایران درخشان خواهد بود.

وی تصریح کرد: بعد از 75 سال قدمت ورزش ژیمناستیک در ایران در سال جاری این ورزش به صورت ورزش پایه در مقطع تحصیلی دوم ابتدایی اجباری شده و با این اقدام به ورزش ژیمناستیک کشور کمک خواهد شد.

آقایی گفت: 4 سال پیش در مقاطع دوم ابتدایی 14 تیم وجود داشت که در حال حاضر این رقم به 23 تیم رسیده است.

وی ادامه داد: مدارس بهترین مکان برای استعدادیابی بوده و با اجباری شدن این رشته ورزشی در مدارس، دانش آموزان مستعد در این رشته شناسایی و در حد قهرمانی ورزش می‌کنند که به پیشرفت ورزش ملی و قهرمانی این رشته کمک شایانی خواهد شد.

وی به برنامه‌های انجمن ژیمناستیک کشور اشاره کرد و مهمترین اولویت سال جاری انجمن ژیمناستیک را حضور در بازی‌ها، مسابقات جهانی و آسیایی عنوان کرد و افزود: دو هفته دیگر حدود دو برابر سهمیه‌ای را که فدراسیون ژیمناستیک اعلام کرده انتخاب و به مسابقات اعزام می‌کنیم تا این رشته ورزشی را به جایی که شان ژیمناستیک ایران است برسانیم.

آزمون دکتری 90 و چند نکته اصلاحی

دکتر امیر امامت در الف نوشت:
 
مدتی است که استادان دانشگاه در حال انجام مصاحبه برای اولین آزمون سراسری دوره دکتری هستند. آزمونی که نهایت آمال و آرزوی مردم ایران به عنوان طالبان مشتاق علم می باشد. در سال جاری مشکلات نمایان این روش به گونه ای ذهن استادان را آزرده تا بدین وسیله مشکلات طرح جدید آزمون دکتری خدمتتان عرض شده و راهکارهایی نیز در جهت رفع مشکل ارائه شود.

بیماری مدرک گرایی

قبل از طرح مشکلات این آزمون ذکر این نکته قابل توجه است که سیل درخواستهای کلان برای تحصیل در دوره دکتری امری است که از نظر فرهنگی مشکوک به عدم سلامت تلقی می شود. اینکه  علی رغم نیازهای مختلف به شغلها و حرفه های گوناگون ،  چرا اکثریت مردم ایران در پی اخذ مدرک دکتری هستند ؟ آیا  در حالی که بسیاری از مشاغل با حداقل تخصص دانشگاهی قابل انجام است ، کشور نیاز دارد که اکثریت مردم آن به دنبال مدرک دکتری باشند ؟ با این اوصاف اگر درآینده شاهد استخدام کارگر آیا اصل این فرهنگ صحیح است که برای مداوای آن دست به کار شده و همچون آزمون سراسری دوره لیسانس در پی طراحی آزمون سراسری برای آن بوده ایم؟آیا نباید چنین فرهنگی مورد اصلاح قرار گیرد؟

مشکلات آزمون  به روش جدید:

الف ) عدم روایی آزمون گرفته شده

1-     از دید اکثر استادان دانشگاه  آزمون کتبی و سراسری گرفته شده به هیچ وجه آزمون روایی نبوده و نتوانسته است افراد را بهتر از پیش پذیرش کند . مواد امتحانی گرفته شده و ضرایب آنها موجب شده تا افرادی به مصاحبه ها دعوت شوند که بعضا صلاحیت ورود به دوره را ندارند و عمق اشتباه آنجا نمود بیشتری پیدا می کند که وقتی این افراد در مصاحبه پذیرفته نمی شوند به دلایلی که در ادامه خواهد آمد این موضوع را به مسائل سیاسی و عقیدتی مربوط کرده و در مرحله حاد آن ،  افرادی با همراه ساختن داستانهای غیر واقعی به سم پاشی می پردازند. وزارت علوم هرچقدر هم که تخصصی کار کند نخواهد توانست به دلیل تنوع بسیار بالای تخصصی رشته ها جای تنوع تخصصی استادان دانشگاه را در اخذ آزمونی روا ، برای دوره دکتری بگیرد. چنین کمبودی موجب شده تا موارد امتحانی و مواد داخلی آن از روایی پایینی برخوردار بوده و بنابراین افراد قوی تر با عامل شانس در حضور افراد ضعیف تر قربانی شوند.

2-     در این آزمون به دلیل عدم روا بودن مواد امتحانی، گاهی افرادی از طرف وزارت علوم به مصاحبه دعوت شده اند که هیچ همخوانی با رشته و گرایش مربوطه ندارند. در این آزمون نقش زبان انگلیسی و دانش مسائل روز و هوش به قدری پر رنگ بوده که افرادی که در این دو درس ، که اتفاقا تخصصی نیست ، توانسته اند نمره خوبی کسب کنند به مصاحبه دعوت شده اند  در حالی که در زمینه رشته مورد نظر درسهای محدودی هم که در آزمون بوده و البته روا نبوده را به خوبی نمره نگرفته اند . به عبارتی افرادی دکتری خواهند گرفت که در آن رشته نه سابقه ای دارند و نه قوتی و این یعنی تاریک شدن آینده علمی و تخصصی کشور. به عنوان مثال در رشته مدیریت افرادی از رشته مهندسی یا رشته های دیگر دعوت به مصاحبه شده اند که حتی با اولیات و بدیهیات مدیریت هیچ آشنایی ندارند و متاسفانه در آینده باید خود را متخصص مدیریت به کشور معرفی کرده و مشغول کار شوند .

3-     در زمینه دروس معدود تخصصی رشته  ها ، نحوه طرح سوالات به گونه ای بوده که گاه به طراحان سوال چنین گفته شده که سوالات شما باید در سطح لیسانس فرد مورد نظر را پذیرش کند و بنابراین سوالات طرح شده به هیچ وجه عمق تخصص افراد را به عنوان داوطلب تخصصی رشته مورد نظر ، مورد واکاوی قرار نداده است .

ب  ) تشدید مشکلات ناشی از مصاحبه 

1-     در روش قبل معمولا تا دو برابر ظرفیت پذیرش اقدام به دعوت به مصاحبه از داوطلبان می شد ولی در روش فعلی از 5 تا حتی 10 برابر ظرفیت نیز دعوت به مصاحبه شده اند . از آنجا که در این روش بار اجرایی  از دانشگا ه ها بر وزارت علوم منتقل شده است ، بار نارضایتی داوطلبان از ضعف عملکرد نیز از دانشگاهها به وزارت علوم منتقل خواهد شد و از آنجا که وزرات خانه از نهادهای حکومتی محسوب می شود و نسبت به دانشگاهها به روس نظام نزدیک تر است در واقع نارضایتی افراد سطحی بالاتر به خود گرفته و متوجه کلیت سیستم حکومتی خواهد شد.

2-     بر خلاف قواعد علمی که در آن تا حد امکان باید امور مورد اندازه گیری  ، عینی سازی شوند تا همگان نیز نتیجه مشابهی از یک اندازه گیری بدست آورند ، در روش جدید وزارت علوم  به طور معکوس عمل شده و نقش مصاحبه به عنوان عاملی ذهنی از ارزیابی عملکرد داوطلبان حتی پر رنگ تر از قبل شده است . با این روش داوطلبان در ذهن خود به گونه ای خود را ارزیابی می کنند و مصاحبه کنندگان به گونه ای دیگر و از آنجا که اثبات  و تایید نفس در هر انسانی بارز است بنابراین افرادی که قبول نمی شوند و از طرفی معیارهای عدم پذیرش برایشان شفاف نیست این عدم تایید را بر نخواهند تابید. اثبات نفس افراد در این حالت موجب می شود که افراد عدم پذیرش خود را به امور سیاسی و یا پارتی بازی نسبت داده تا خود را از لحاظ کمبود علمی مبرا بدانند. این افراد به عنوان عواملی ضد تبلیغ برای نظام تبدیل خواهند شد که به روش رودر رو و فردی دیگران از جمله فامیل و دوست و آشنا را نسبت به کل مجموعه بد بین می کنند. از همین حالا می توان زمزمه هایی را در مردم دید که می گویند هدف از این طرح این است که می خواهند افرادی را که خود می خواهند در دوره دکتری وارد کنند.

3-     گفته می شد که در روش قبل دانشجویان برای ثبت نام در چندین دانشگاه با زحمت مواجه می شوند چون باید در دانشگاههای مختلف ثبت نام کنند  ولی در این زمینه روش جدید چنین مشکلی را دو چندان کرده است بطوریکه به خاطر همین مصاحبه ها افراد باز هم باید در دانشگاههای مختلف حضور پیدا کنند. در روش قبلی معمولا افراد تا دوبرابر ظرفیت به مصاحبه دعوت می شدند اما در روش جدید دعوت افراد حتی تا بیش از 10  برابر ظرفیت نیز صورت گرفته است و برای همین تعداد بیشتری از افراد در تعداد بیشتری از دانشگاهها به مصاحبه دعوت شده اند . همچنین دعوت به مصاحبه برای هر فرد علاوه بر هزینه های رفت و آمد بیهوده به شهرهای مختلف شامل هزینه ثبت نام نیز می شود که از این نظر نیز تا 10 برابر ظرفیت هر دانشگاه برای افراد هزینه و وقت تراشی بیهوده صورت گرفته است .

ج ) نتیجه گیری و راهکار

برای بهبود هر طرح می بایست اشکالات طرح مذکور در جهت دستیابی به اهداف آن شناسایی شده و سپس در جهت حذف مشکلات برای دستیابی به اهداف اقدام نمود. به نظر می رسد آنچه که مشکل آزمون دکتری در روش قبلی خوانده می شد در دو بخش انحصارگرایی آزمون و مصاحبه های آزمون دکتری بود . بنابراین برای بهبود روش قبل می بایست این دو مشکل شناسایی شده و حذف می شدند .

رفع انحصار گرایی

انحصار گرایی در آزمون به این معنا بود که همه داوطلبان از زمان ، مکان و چگونگی آزمون مطلع نمی شدند و همچنین افرادی که در دانشگاه مورد نظر به تحصیل مشغول بودند و با استادان آشنایی داشتند هم از زمان و مکان آزمون مطلع می شدند و هم می دانستند که سوالات از چه کتاب و جزوه ای خواهد آمد و بنابراین تبعیض ایجاد می شد. چنین روشی ، روایی آزمون را پایین می آورد به گونه ای که افراد مطلع از کم و کیف آزمون با خواندن حتی یک جزوه مختصر قبول می شدند اما افرادی باسواد که مطالعه زیادی  هم داشتند نمی توانستند قبول شوند . برای رفع این مشکل وزارت علوم می توانست از راهکارهای زیر استفاده کند:

1-      با استفاده از یک مرجع اطلاع رسانی مانند سایت وزارت علوم ،  هر داوطلب  از زمان امتحان هر دانشگاه در هر رشته بتواند مطلع شود تا از این طریق تنها افراد مرتبط با دانشگاهها از آزمون و زمان آن با خبر نشوند.

2-      وزرات علوم می بایست  دانشگاها را ملزم کند تا منابع  و مواد امتحانی را نیز به صورت شفاف برای تمامی داوطلبان معرفی کند. با این کار تمامی افراد می توانستند بفهمند که چه چیزی مبنای انتخاب آنهاست و کسی پیروز می شد که بیشتر و با دقت تر و بهتر منابع را بخواند نه کسانی که با روحیات و جزوه استادان آشناتر هستند. این همان مدل کنکور سراسری است.

3-     در پایان امتحان می بایست با پیروی از اصل شفافیت کارنامه ای برای داوطلبان ارائه شود تا افراد بدانند در چه رتبه و نمره درسی قرار گرفته اند و در کدام مورد ضعف و در کدام مورد واجد قوت هستند.

بهبود مصاحبه ها

مورد دیگری که موجب پر رنگ شدن مشکلات آزمون دکتری بود مسئله  مصاحبه ها بود . مشکلات مصاحبات را می توان در دو محور اصلی عدم شفافیت و ذهنی گرایی تقسیم نمود.

 عدم شفافیت موجب می شد تا افراد ندانند برای چه مردود شده اند ، معیارهای اندازه گیری آنها چه بوده است و چیست که بتوانند در آزمون بعدی آن را بهبود دهند؟نمره آنها چند شده و باید چند می شده که قبول شوند؟ برای رفع این مشکل می بایست اقداماتی همچون اقدامات زیر صورت می گرفت :

1-       موارد مورد نیاز در مصاحبه ها به همراه میزان نمره هر کدام برای همگان اعلان شود تا افراد بتوانند خود را در آن جهات بهبود داده و همچنین نمره خود را نیز حدس بزنند .

2-     ارائه کارنامه مصاحبه نیز موجب ین شفاف شدن آزمون شفایی شده  و نشان می دهد حد قبولی و ردی چه بوده است . این امر  می تواند موجب شود تا افراد از داستان سرایی در مورد قبول نشدن خود جلوگیری کرده بدانند از آنها چه خواسته می شود.

3-     در زمینه ذهنی گرایی نیز می بایست تا حد امکان طوری عمل شود که نمره دهندگان در مصاحبه بتوانند با وجود معیارهای عینی تر نمره  دهی نمره ای بدهند که هر یک از دیگر مصاحبه کننده ها و حتی مصاحبه شوندگان نیز در این مقام جای گرفتند همان نمره را به فرد بدهند.

نتیجه گیری

آزمون دکتری نهایت آرزوی های هر مدرک گرا و یا علم دوستی است. در ایران معاصر شرایط به گونه ای رقم خورده که اخذ مدرک دکتری نهایت پیروزی برای افراد محسوب می شود . بنابراین عدم شفافیت در چنین آزمونهایی حس ناعدالتی شدیدی را در میان عامه مردم بر انگیخته و موجب ایجاد نارضایتی شدید در مردم ایران شده است .

روش جدید آزمون دکتری نه تنها نتوانست از مضرات آزمون دکتری بکاهد بلکه به شدت بر مشکلات آن افزود و از این رو چنین روشی می تواند در ایجاد نارضایتی مردم ایران از نظام نقش عمده ای ایفا کند چرا که این آزمون مظهر عدم عدالت نظام در تخصیص مزیتی بزرگ به نام مدرک دکتری تلقی می شود . برای این مهم لازم است به جای خلق یک روش و انجام روش آزمون و خطا در چنین موضوع حساس و مهمی ،  با روش حل مسئله با این آزمون برخورد شود . برای رفع مشکلات آزمون دکتری و حتی اضافه نشدن مشکلات جدید  پیشنهاد می شود برای استمرار تخصص گرایی ، این آزمون به همان ترتیب قبل و توسط دانشگاهها برگزار شده ولی  پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده در این نوشتار در جهت رفع مشکلات روش قبل مورد توجه قرار گیرد.

در پایان بدین وسیله ما به عنوان جمعی از استادان دانشگاه که مشکل روش قدیمی و جدید آزمون دکتری را از نزدیک لمس می کنیم ، آمادگی خود را در جهت ارائه طرحی نو با روش حل مسئله  اعلام می داریم

همه کتاب های درسی تغییر می کند

مهر: وزیر آموزش و پرورش گفت: با تحول بنیادین آموزش و پرورش، کل کتاب های درسی در یک دوره چهار و پنج ساله از نظر حجم، محتوا و ویژگی های دیگر تغییر می کند.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: در تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شده تا تمام کتاب های درسی مورد بازبینی قرار گیرد و با توجه به شاخص های مشخص در تحول بنیادین، تغییر یابد.

وی اظهار داشت: با پایان جمع آوری مصوبات مربوطه از مجامع بالا دستی، نقشه جامع آموزش و پرورش به طور کامل در سال تحصیلی جدید اجرا می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از اجرایی شدن ده ها پروژه در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: کیفیت بخشی به آموزش ابتدایی، توسعه هنرستان ها، تاسیس دانشگاه فرهنگیان، بررسی کتاب های درسی و کتاب اول و گسترش آموزش ضمن خدمت فرهنگیان از جمله اقدام ها و اولویت های وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 90-91 است.

وی سپس به اهمیت دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: اساس آموزش و پرورش، دوره ابتدایی است بنابر این کیفیت بخشی به آموزش ابتدایی از مهمترین و تعیین کننده ترین اقدام ها است. 

سیستم سراسری وایمکس

انسان ها در دوره ای زندگی میکنند که باید از نوین ترین امکانات ارتباطی استفاده کنند تا همگام با پیشرفت علم به پیش بروند.هم اکنون اینترنت بهترین و بروز ترین مقوله در این راستا می باشد.در منازل و ادارات و دانشگاه ها نیاز به اینترنت بیش از پیش احساس می شود.اما نشستن در یکجا و استفاده از اینترنت می تواند خسته کننده و حتی گاهی نتواند نیاز شما را براورده سازد.هم اکنون سیستم های وایمکس به عنوان راهی برای شکستن حصار پیشرفت و عدم سکون دریافت اطلاعات ارائه می شوند.تنها سیستم سراسری شکست این حصر در ایران وایمکس مبین نت می باشد.

www.mobinnet.ir


مبین نت ، چراغ راه اینترنت بدون مرز در ایران

توصیه سازمان وظیفه عمومی به داوطلبان آزمون سراسری

غیبت از خدمت مانع ثبت نام قبول شدگان دردانشگاه ها می‌شود .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا، با اشاره به اینکه، غیبت، مانع ثبت نام قبول شدگان دردانشگاه ها می‌شود، تصریح کرد: مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی، باید قبل از ورود به دانشگاه، وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

سوالات و پاسخ آزمون سراسری 90

ضمن آرزوی توفیق برای داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون سراسری سال 1390 ، به منظور دسترسی هرچه سریعتر داوطلبان به سؤالات گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی،‌علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی ، به اطلاع می‌رساند، سؤالات هریک از گروههای آزمایشی به شرح ذیل در سایت سازمان نصب و در دسترس داوطلبان عزیز قرار می گیرد.

تذکر بسیار مهم ذکر این نکته ضروری است که کلیدی که بر روی سایت قرار خواهد گرفت ، کلید اولیه می باشد. کلید نهایی که پاسخنامه داوطلبان بر اساس آن تصحیح خواهد شد متعاقبا از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می گردد لازم به توضیح است که کلید اولیه هر گروه آزمایشی 24 ساعت پس از پایان هر آزمون به سیستم اضافه خواهد شد.


 دانلود سئوالات گروه آزمایشی ریاضی و فنی سال 1390 (ساعت 14:00 روز پنج شنبه)


دفترچه عمومی       دفترچه فرهنگ ومعارف اقلیت های دینی و زبان های خارجی غیر انگلیسی


دفترچه اختصاصی    کلید آزمون گروه ریاضی و فنی


دانلود سئوالات گروه آزمایشی هنر سال 1390 (ساعت 21:00 روز پنج شنبه)


دفترچه عمومی    دفترچه فرهنگ ومعارف اقلیت های دینی و زبان های خارجی غیر انگلیسی


دفترچه اختصاصی         کلید آزمون گروه هنر


سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی سال 1390 (ساعت 14:00 روز جمعه)


دفترچه عمومی    دفترچه فرهنگ ومعارف اقلیت های دینی و زبان های خارجی غیر انگلیسی


دفترچه اختصاصی   دفترچه اختصاصی - بهیاری     کلید آزمون گروه تجربی


سوالات گروه آزمایشی زبانهای خارجی سال 1390 (ساعت 20:00 روز جمعه)


دفترچه عمومی   دفترچه فرهنگ ومعارف اقلیت های دینی و زبان های خارجی غیر انگلیسی


دفترچه اختصاصی-زبان انگلیسی    دفترچه اختصاصی - زبان های فرانسه وآلمانی 


  کلید آزمون گروه زبان های خارجی


سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی سال 1390 (ساعت 14:00 روز شنبه)


دفترچه عمومی  دفترچه فرهنگ ومعارف اقلیت های دینی و زبان های خارجی غیر انگلیسی


دفترچه اختصاصی   دفترچه اختصاصی - اصول و عقاید    کلید آزمون گروه انسانی

تمام آنچه کنکوری ها باید بدانند

کیهان: در این جا سعی داریم پیشنهاداتی را به صورت کلی بیان کنیم تا هر کدام از شما باتوجه به وضعیت و توانایی های علمی خاص خود بهترین شیوه را پیش بگیرید و بالاترین بازده را کسب نمایید.

خرداد هم تمام شد و کنکوری ها تا چند روز دیگر از دست کنکور خلاص می شوند و سال سومی ها آرام آرام کنکوری می شوند.

در همین راستا با دکتر نکوئی متخصص مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی هم کلام شدیم تا نکاتی طلایی را برای گذراندن این زمان باقی مانده تا کنکور به داوطلبان یادآوری کنیم.

¤ آقای دکتر نکوئی از نظر شما به عنوان یک کارشناس آموزشی، داوطلبان زمان باقیمانده تا کنکور را باید چگونه سپری کنند؟

تا امروز برنامه ریزی و مطالعه شما داوطلبان برای کنکور به هر صورتی که بود گذشت و هر کس به اندازه توان و تلاشی که به خرج داده باشد نتیجه خواهد گرفت. اما با هر پشتوانه ای که برای خود اندوخته اید، استفاده صحیح و مناسب از دو هفته باقی مانده و پیش گرفتن شیوه و رفتار متناسب با این زمان کاری لازم، ضروری و تاثیرگذار است.

سواد شما در این روزها زیاد نخواهد شد، پس به جای استرس، اضطراب و نگرانی و درس خواندن های هول هولکی، بیشتر به فکر آرامش خود باشید و اینکه چگونه از این محفوظات بتوانید در روز آزمون استفاده کنید.

اگرچه گفتم سواد شما زیاد نخواهد شد ولی این بدین معنی نیست که درس نخوانید و تلاش نکنید چون که کنکور یک مسابقه است مثل فوتبال و خیلی وقت ها در دقیقه نود توپ وارد دروازه حریف می شود و شما پیروز میدان خواهید شد پس به تلاش خود برای دوره کردن دروس، مرور خلاصه نویسی ها، بررسی آزمون های سراسری سال گذشته و... بپردازید ولی با آرامش و طمانینه.

در این جا سعی داریم پیشنهاداتی را به صورت کلی بیان کنیم تا هر کدام از شما باتوجه به وضعیت و توانایی های علمی خاص خود بهترین شیوه را پیش بگیرید و بالاترین بازده را کسب نمایید.

تا 3 الی 4 روز مانده به کنکور شرایط نسبت به قبل چندان تغییر نمی کند. یعنی شما هنوز باید سرگرم دفترچه های کنکور سراسری سال های قبل باشید. شرایط کامل کنکور را نیز برای خود فراهم کنید و چهار ساعت تمام سرگرم آزمون دادن باشید. در ارزیابی هر آزمون نیز سعی کنید ضعف های عمده و مهم خود را تشخیص دهید و تا حد ممکن آن را رفع نمایید.

اجرای این برنامه، عمده کار شما را در این مدت تشکیل خواهد داد. از برنامه های فشرده و سنگین اجتناب کنید و برنامه ها را به صورت متعادل پیش ببرید.

در روزهای پایانی نیز روزهای آرامی را پشت سر بگذارید. برنامه مطالعات و مرورهای آن را هم نسبت به فعالیت های گذشته خود تعیین کنید. این برنامه باید تا روز قبل از کنکور ادامه یابد.
در مرور دروس حتماً از تستهای کنکور سراسری استفاده کنید ولی به هیچ وجه درصد نگیرید. تمام تست ها را نیز خیلی راحت و بی دغدغه بررسی کنید.

¤ توصیه های شما به داوطلبان برای روز قبل از آزمون چیست؟

برای روز قبل از کنکور بیش تر سفارش می شود روزی با آرامش و تفریح سپری شود. اما به شرطی که نیروی فکری شما تبدیل به اضطراب نشود. برنامه ریزی و استفاده صحیح از این روز به عهده خود شماست و تشخیص هر فرد بهترین پیشنهاد ممکن است.

اگر اهل اضطراب و استرس گرفتن نیستید و می توانید درس بخوانید تا ظهر درسی را که علاقه دارید یا حس می کنید امکان فراموشی آن بیشتر است، مطالعه و مرور کنید. بعدازظهر را نیز به استراحت، تفریح و قدم زدن و گفتگو با اعضای خانواده یا ورزش بسیار سبک بگذرانید. ولی اگر فکر می کنید که با درس خواندن هول می شوید و درسها را قاطی می کنید بهتر است استراحت کنید. رفتن به اماکن مقدس و امامزاده ها می تواند نقش بسزایی در حفظ و بالا بردن آرامش شما داشته باشد.

از خوردن غذاهای بیرون و حاضری و لبنیات حتی الامکان پرهیز کنید. با بیرون رفتن و پیاده روی خود را خسته کنید که شب راحت تر بخوابید، عصر نخوابید که شب بی خوابی به سرتان نزند، شام خود را بین ساعت 8 تا 10 میل کنید و یک دوش آب ولرم بگیرید و بین ساعت 10 تا 12 شب بخوابید.

¤ داوطلبان کنکور در روز آزمون باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

یکی از دوستان ما می گفت 365=1 یعنی روز آزمون و روز موعود و نحوه امتحان دادن شما مساوی و حتی بزرگ تر از کل سال تحصیلی و زحمات شماست. به همین دلیل برای موفقیت در روز آزمون موارد زیر را رعایت کنید:

1-بازدید از حوزه امتحانی در روزهای قبل از کنکور
2-قبل از ساعت 7 در محل حوزه حاضر باشید
3-وسایل زیر را به همراه داشته باشید
- چند مداد نوک تیز و پاک کن
- ساعت مچی
- آب پرتقال و شکلات برای ساعت 10
- خودکار و خط کش
-کارت شناسائی عکسدار معتبر
-کارت ورود به جلسه آزمون
4-بعد از ورود به جلسه آزمون و پیدا کردن صندلی خود و استقرار در صورت نیاز حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و با تجدید وضو سرجلسه امتحان حاضر شوید.
5-کار و تجربه جدید را سر جلسه امتحان آزمایش نکنید مانند تغییر ترتیب پاسخگویی به سوال ها و...
6-به هیچ وجه با کسی سر جلسه آزمون حرف نزنید و برخورد و شوخی نکنید و خیلی آرام سر جای خود فقط به آزمون خود بپردازید.
7-توصیه می شود بعد از اتمام آزمون تا ذهنتان آماده است جواب های خود را با سازمان سنجش چک کنید و درصدهای خود را محاسبه کنید و خود را برای آزمون دانشگاه آزادو انتخاب رشته سراسری آماده کنید.

¤ اگر کنکوری ها سرجلسه آزمون دچار استرس شدند چه کاری انجام دهند؟

داوطلبان عزیز، اگر سر جلسه به هر دلیلی به هم ریختید و نتوانستید به سوال ها جواب بدهید از راه حل های زیر استفاده کنید:

- ترک جلسه امتحان به مدت چند دقیقه و زدن آب به سر و صورت و هواخوری و برگشت آرامش
- نفس عمیق کشیدن با چشمان بسته بدین صورت که یک دم عمیق داشته باشید و تا جایی که می توانید نفس خود را نگه دارید و از دهان خارج کنید به مدت 1 تا 2 دقیقه
- خوردن شکلات و آب پرتقال برای تامین قند خون و برطرف کردن خستگی ذهن
- عدم توجه به دیگران و اینکه به چند سؤال پاسخ داده اند و به عبارت دیگر سرتان به کار خود باشد.

¤ در فاصله کنکور سراسری تا آزاد چه کاری باید توسط داوطلبان صورت گیرد؟

1-شما یک سال درس خوانده اید و سختی را تحمل کرده اید پس این یک هفته را هم داوم بیاورید و بعد از آن با خیال راحت به استراحت بپردازید.
2-صبح تا ظهر آزمون دانشگاه آزاد را از خودتان بگیرید و عصر آزمون رفع اشکال کنید مثل هفته های قبل از کنکور سراسری
3-با تفاوت های کنکور آزاد و سراسری آشنا شوید و آن ها را سر جلسه آزمون رعایت کنید.

توزیع کارت کنکور 90 از یکشنبه

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان توزیع کارت کنکور سراسری 90 گفت: توزیع کارت های کنکور سراسری از یکشنبه 5 تیر ماه آغاز می شود و داوطلبان با کد رهگیری می توانند از کارت خود پرینت تهیه کنند.

دکتر سید جلال طباطبایی در گفتگو با مهر افزود: داوطلبان کنکور 90 پس از دریافت کارت آزمون خود در صورت هرگونه مغایرت در موارد معلولیت، جنس، دین، زبان و بهیاری باید قبل از ورود به جلسه آزمون با مراجعه به باجه رفع نقص، نقص موجود را برطرف کنند.

وی گفت: در کارت داوطلبان کنکور سال 90 بندی به نام سوابق تحصیلی وجود دارد و چنانچه داوطلبی مشکل سوابق تحصیلی داشته باشد در این بند این جمله ثبت شده است که «شما مشمول سوابق تحصیلی می باشید». در این صورت داوطلب باید به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کند و نسبت به اطلاع از سوابق تحصیلی خود اقدام کند.

طباطبایی یادآور شد: داوطلبانی که پیش از آزمون به گرایش های پیام نور و موسسات غیر انتفاعی ابراز علاقمندی نکرده اند نیز می توانند در این محدوده با واریز کردن مبلغی که از سوی سازمان سنجش اعلام شده است آن را انتخاب کنند.

معاون سازمان سنجش با اشاره به تعداد داوطلبان گروه های آزمایشی و ترکیب جنسیتی آنها گفت: یک میلیون و 282 هزار و 335 کارت آزمون صادر شده است اما تعداد نهایی داوطلبان یک میلیون و 132 هزار و 877 نفر است. در گروه شناور هنر و زبان های خارجی 149 هزار و 458 نفر شرکت کرده اند. همچنین 954 هزار و 222 نفر نیز علاقمندی به شرکت در پیام نور را اعلام کرده اند.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنجشنبه 9 تیر، آزمون گروه آزمایشی هنر بعدازظهر پنجشنبه 9 تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه 10 تیر، آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی بعدازظهر جمعه 10 تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح شنبه 11 تیر برگزار می شود.