--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

نحوه برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری از امسال تغییر می‌کند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری آیین‌نامه آزمون‌های سراسری در کلیه مقاطع خبر داد و گفت: بر این اساس با هماهنگی با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها، شکل برگزاری آزمون‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بازنگری و آزمون کارشناسی حذف می‌شود.

دکتر حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)؛ با بیان اینکه در آیین‌نامه نوع آزمون‌ها بحث این است که شکل آزمون‌ها تغییر کند، تصریح کرد: براین اساس به عنوان نمونه مجلس از ما خواسته است که آزمون ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی حذف و برداشته شود که راهکارهای اجرایی آن در حال انجام است.

وی همچنین درباره تغییرات احتمالی آزمون‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز گفت: با توجه به برخی حساسیت‌ها و مشکلات موجود، آیین‌نامه آزمونی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با هماهنگی معاونت آموزشی دانشگاه‌ها در حال بازنگری و تغییر است و این تغییرات در سال جاری اعمال خواهد شد.

وی درباره آزمون دکتری با اشاره به انتقاد داوطلبان از اینکه باید به طور همزمان در چند دانشگاه آزمون دهند، گفت:‌ براین اساس در آزمون دکتری قرار است در ابتدا یک آزمون به صورت یکپارچه و کلی برگزار شود و براساس نمرات کسب شده توسط دانشجویان، چند برابر ظرفیت دانشجو به دانشگاه‌ها اعلام شود تا دانشگاه‌ها پس از انجام مصاحبه، دانشجویان خود را جذب کنند.

معاون آموزشی وزارت‌ علوم درباره تغییرات آیین‌نامه آزمون کارشناسی ارشد نیز اظهار کرد: در زمینه ماهیت آزمون ارشد بحث این است که در ابتدا یک امتحان عمومی از مباحث کلی رشته تخصصی داوطلب برگزار شود و طی آن یک اختیاراتی به کسانی که حداقل‌ نمره را کسب می‌کنند داده می‌شود، این امتحان عمومی می‌تواند همچون آزمون تافل دکتری به صورت چند بار در سال برگزار شود و نمره آن نیز برای مدتی دارای اعتبار باشد. پس از آن نمرات در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده می‌شود و داوطلبان براساس نمره‌ای که کسب کردند در دانشگاهها پذیرش خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد دارای معدل‌های متفاوت از دانشگاه‌های مختلف هستند، گفت: بنابراین برای غربالگری داوطلبان یک امتحان عمومی گرفته می‌شود.

نادری منش در خاتمه گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: بنابراین جهت اصلاح الگوی بهره وری و جلوگیری از اتلاف وقت و اضطراب و تنش، شیوه و شکل برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی درحال بازنگری است که براین اساس با هماهنگی با معاونان آموزشی دانشگاه‌های بزرگ، تصمیمات جدید به زودی اعلام می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد