--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

ثبت نام دانش آموزان پایتخت امسال اینترنتی است

مهر: رئیس آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ثبت نام دانش آموزان در مدارس برای سال تحصیلی 90-89 اینترنتی شد.

زکریا یازرلو با بیان این رویکرد که ثبت نام اینترنتی در شهرتهران یک الزام برای مدیران و یک امکان انتخابی برای دانش آموزان و شهروندان است، افزود: هدف از این طرح گام جدی آموزش و پرورش شهر تهران برای دست یابی به برنامه های دولت الکترونیک و کاهش سفرهای درون شهری و ایجاد رفاه برای شهروندان تهرانی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران افزود: سیاست های اجرایی سه گانه آموزش و پرورش شهر تهران، در دسترس بودن شبانه روزی ناظران و مسئولان ستاد ثبت نام ادارات مناطق، به ویژه با اعلام " سامانه ی ارتباط مردمی 1820 " برای حل مسئله فوری مدیران و تامین درخواست های شهروندان، اجتناب از معرفی افراد برای ثبت نام به مدیران مدارس به ویژه در مدارس شاهد از سوی سازمان و ادارات مناطق از جمله اقدامات در سطح آموزش و پرورش شهر تهران در طرح ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی 90-89 است.

وی درباره لزوم ثبت نام تمام دانش آموزان با کد ملی گفت: در همه مدارس برای دستیابی به آمار دقیق و معتبر و درج فوری آن در سامانه ثبت نام مدارس شهر تهران و جلوگیری از دریافت وجه نقد در هنگام اعطای کارنامه و ثبت نام از جمله اقدامات مهم در جهت اجرای ثبت نام دانش آموزان است.

یازرلو افزود: تدابیری اندیشیده شده است که در تیرماه، بخشی از سرانه دانش آموزی به حساب مدارس شهرتهران واریز گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت با ثبت نام فرزندان فرهنگیان در همه  مدارس دولتی به ویژه مدارس هیئت امنایی است، گفت: فرزندان فرهنگیان در همه مدارس هیئت امنایی، شاهد، نمونه دولتی و تیزهوشان (پس از پذیرش در آزمون های آن مدرسه) به صورت رایگان ثبت نام می شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: مدیران تمام مدارس غیردولتی صرفاً و فقط مجاز به دریافت شهریه ای خواهند بود که بر اساس پیشنهاد آنها و تصویب شورای نظارت بر مدارس غیردولتی شهرتهران تعیین شده و لذا لازم است نرخ شهریه هر مدرسه، ممهور به مهر مدیریت آن منطقه بوده و در معرض دید مجموع ذی نفعان الصاق گردد.

وی ادامه داد: چنانچه ثبت نام فرزندان فرهنگی در مدارس نمونه دولتی، سمپاد، شاهد، هیئت امنایی و ... به بیش از 20 درصد مجموع دانش آموزان تعلق بگیرد، ما به التفاوت شهریه، تامین و به حساب مدارس مذکور واریز می شود.

ثبت‌نام و کارنامه دانش‌آموزان اینترنتی شد

معاون آموزشی و نوآوری سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از اینترنتی شدن صدور کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شهر تهران خبر داد.

محمود حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره، گفت: در راستای خدمات دولت الکترونیک و کاهش سفرهای درون‌شهری همچنین صرفه‌جویی در وقت و هزینه اولیا از خردادماه امسال کارنامه‌های دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی شهر تهران اینترنتی شد و دانش‌آموزان می‌توانند با درج کد ملی خود که همان کد دانش‌آموزی آنها نیز محسوب می شود نتایج امتحانات خود را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه تمام مدارس شهر تهران اعم از دولتی و غیردولتی، این خدمات الکترونیکی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند، افزود: کارنامه مقطع ابتدایی در هفته اول خرداد از طریق این سامانه قابل دسترسی بود و نتایج امتحانات دانش‌آموزان مقطع راهنمایی نیز در حال اعلام است.

به گفته حسینی، کارنامه دانش‌آموزان دبیرستانی نیز پس از آماده شدن سرورهای کلیه مناطق از سایت های آموزش و پرورش شهر تهران اعلام می شود.

حسینی درباره پاسخگویی به نحوه اعتراض دانش‌آموزان به نتایج امتحانات نیز، گفت: در صورتی که دانش‌آموزی نسبت به نتیجه امتحانات معترض بود باید به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کند.

وی همچنین از اینترنتی شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان شهر تهران خبرداد و افزود: طبق آیین‌نامه آموزشی ثبت نام برای سال تحصیلی جدید از اواسط تیر ماه آغاز می شود و سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برای ارایه خدمات بهتر به دانش‌آموزان ثبت‌نام الکترونیکی را نیز راه‌اندازی کرده است و دانش آموزان با درج کدملی خود می توانند با توجه به مدرسه مقصد هر منطقه و محدوده جغرافیایی خود از طریق اینترنت در سال جدید تحصیلی ثبت نام کنند.

معاون آموزشی و نوآوری سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد: بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش مدارس دولتی حق دریافت هیچگونه شهریه ای را از دانش آموزان ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان می توانند جهت دریافت کارنامه و ثبت‌نام به سایت‌های

http://karnameh.tehranedu.ir ،  www.tehranedu.ir  و www.karn.tehranedu.ir  مراجعه کنند.

افشاگری درباره پطروس فداکار!

داستان پطروس فداکار که در کتاب چهارم دبستان وجود داشت یک داستان تخیلی بود که البته اسم و عنوان این داستان تخیلی نیز در کتاب دبستان اشتباه ذکر شده بود.

کامران نجف زاده در وبلاگ خود به این موضوع اشاره کرده است. نجف زاده نوشته است:

پسر خوبی بود. ماه بود. گل بود. تپل بود. شب بود. کسی آن اطراف نبود. اسمش پطروس بود. هلندی بود. وقتی انگشتش را فرو کرد در سوراخ سد تازه معلوم شد فداکار بود.

کتاب کلاس چهارم بود. ما بودیم و پطروس بود و قهرمانی که با خاطرش بزرگ شدیم. ماجرای خاطرخواهی بود. نوستالژی بود. قهرمان ما بود. تازه آن صفحه کتاب عکس پطروس را هم نداشت. هرکداممان یک جوری تصویرش کردیم ... که خسته بود. رنگ پریده بود. انگشتش کرخ شده بود... یک کمی پایین تر کلمات و ترکیب های تازه بود. کرخ یعنی سست، بیحس... بیحس آن روزها هنوز سرهم بود.

گذشت تا من اینجا پطروس را دیدم...

مجسمه اش در هلند بود. همین جوری داشت جلوی سوراخ سد را می گرفت. دیدم اصلاً اسمش پطروس نبود. هانس بود. هانس یک شخصیت تخیلی بود که یک نویسنده امریکایی به نام مری میپ داچ نوشته بود. مری خودش هم هیچ وقت به هلند سفر نکرده بود. بعدها هلند از این قهرمان خیالی یک مجسمه ساخته بود. رفتم تازه سراغ یک پروفسور ادبیات هلند. پروفسور اد هانسن که از قضا رایزن فرهنگی هلندی ها هم بود. خبر نداشت ما نسل در نسل با خاطره و خیال پطروس بزرگ شدیم.خبر نداشت ما ناراحت می شویم اگر بفهمیم پطروسی در کار نبود. تخیلی بود. اسمش هم تازه این نبود.

**********
حالا سرزمین من پر از قهرمان بود. قهرمان زیر خروارها خاک قهوه ای خفته بود. صبح بود و پطروس ... که اینقدر دوستش داشتم یک گوشه بیهوش افتاده بود.

جزئیات داوطلبان و گروههای کنکور 89


معاون سازمان سنجش گفت: در آزمون سراسری سال 89 تعداد یک میلیون و 286 هزار و 813 نفر تقاضانامه ثبت نام را تکمیل کردند که از تعداد کل ثبت نام کنندگان 773 هزار و 653 نفر زن و 513 هزار و 160 نفر مرد هستند یعنی 60 درصد شرکت کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند.

حسین توکلی در گفتگو با مهر افزود: این در حالی است که در سال گذشته این نسبت 62 درصد به 38 درصد بود. تعداد شرکت کننده های کنکور در سال گذشته یک میلیون و 251 هزار و 516 نفر بود که امسال با رشد 35 هزار و 297 نفری مواجه شده ایم.

وی گفت: در این آزمون به هر یک از داوطلبان اجازه داده شده بود در صورت علاقه مندی در گروه آزمایشی هنر علاقه مندی خود را در فرم ثبت نام مشخص کنند از این رو تعداد 35 هزار و 304 نفر علاقه مندی خود را به شرکت در این گروه مشخص کرده اند.همچنین 133 هزار و 832 نفر علاقه مندی خود را نسبت به شرکت در گروه آزمایشی زبان اعلام کرده اند.

توکلی اظهار داشت: با توجه به این آمار، سازمان سنجش آموزش کشور تعداد یک میلیون و 455 هزار و 949 کارت صادر کرده است که 317 هزار و 605 کارت مربوط به گروه آزمایشی ریاضی، 464 هزار و 629 کارت مربوط به گروه آزمایشی تجربی، 462 هزار و 540 کارت مربوط به گروه آزمایشی انسانی، 60 هزار و 359 کارت برای گروه هنر و 150 هزار و 816 کارت نیز مربوط به گروه زبانهای خارجی است.

وی گفت: بر اساس برنامه زمانی کارت ورود به جلسه از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org  از 5 تیرماه تا 9 تیرماه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. داوطلبانی که در دو یا سه گروه ثبت نام کرده اند دارای دو یا سه کارت شرکت در آزمون هستند.

توکلی گفت: به منظور آشنایی داوطلبان با نحوه برگزاری آزمون، شرایط و ضوابط رشته های دارای شرایط خاص و ... دفترچه راهنمای شرکت در آزمون نیز همزمان با آغاز توزیع کارت بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: آزمون داوطلبان ریاضی صبح پنجشنبه 10 تیرماه، آزمون گروه هنر بعدازظهر 10 تیرماه، آزمون علوم تجربی صبح جمعه 11 تیرماه، آزمون زبان بعدازظهر 11 تیرماه و آزمون انسانی صبح 12 تیرماه برگزار می شود.

چند پیشنهاد تابستانی!

داوطلبین عزیز

تابستان فرصت می باشد تا داوطلبین کنکور  از سنگینی حجم و محتوای دروس جهت آمادگی در کنکور بکاهند یا بر آن بیفزایند.

دو نگرش واقف بر تابستان وجود دارد. نگرشی که مبتنی بر دوری از درس و کنکور است و دیگری تابستان هدفمند بر پایه ی هدف نهایی یعنی موفقیت در کنکور

همه ساله کنکور می آید و می گذرد اما در این بین داوطلبینی موفقند که از دیگران عبرت بگیرند .متاسفانه افراد ناکام در این طریق کم نیست و بسیارند آنهایی که

 « مایه ی عبرت اند ، نه عبرت پذیر .»

بیایید تصمیم بگیرید که از عبرت پذیر ها باشید.تابستان خود را به گذران بیهوده نسپارید.

چند نکته ضروریست تا بهتر از این اوقات استفاده کنید.

1- هدف و برنامه ای برای خود  و نقشه ی راه کنکور ترسیم کنید.

2-سعی کنید دروس عمومی را بیشتر از دروس اختصاصی مد نظر بگیرید.

3- مطالعه و مرور سال سوم بهتر از حضور در کلاس های سه سال است.

4- اگر قصد دارید در کلاس های اختصاصی شرکت کنید در رشته های مختلف این اولویت ها را بخاطر داشته باشید :

رشته ریاضی : ریاضیات ( دیفرانسیل ، گسسته یا هندسه تحلیلی ) - فیزیک - شیمی 


رشته علوم تجربی : ریاضی - فیزیک - زیست - شیمی 


رشته علوم انسانی : ریاضی - عربی اختصاصی - ادبیات اختصاصی - فلسفه و منطق - 

روان شناسی 


5- سعی کنید در یکی از  آزمون هایی که در تابستان موسسات مختلف برگزار می کنند  شرکت کنید تا نتیجه ی مطالعه ی خود را ببینید و منسجم تر و با انگیزه پیش روید


6 - شنونده ی سخنان دوستانتان باشید اما تصمیم گیرنده شما باشید ! آینده ی شما با آینده ی دوستتان پیوند نخورده است که فکر کنید هر کلاسی که او شرکت کرد شما هم باید همان کار را انجام دهید. خودتان را با خودتان قیاس کنید.


امیدوارم با رعایت این نکات پی ریزی خوبی در تابستان برای 1 سال آینده تا کنکور داشته باشید.


سعید عباسی

تنظیم خواب در ماه‌ پایانی

دکتر افشین حامدپور/ روانشناس
 
بسیاری از روانپزشکان، هفت ساعت خواب مفید، پرهیز از تردد در مکانهای شلوغ و مصرف غذاهای کمحجم و سبک را بهترین برنامه برای کاهش اضطراب کنکوریها میدانند و این در حالی است که اضطراب بیش از حد، بر یادگیری فرد تأثیر منفی میگذارد و بازگشت اطلاعات دریافت شده را در حافظه با مشکل روبهرو میکند. در این بین یکی از مهمترین عوامل برای کاهش اضطرابها و افزایش قدرت تمرکز داوطلبان، خواب کافی در ماه و به ویژه هفتهی پایانی است.
برای قدم اول، داوطلبانی که تا به حال خواب آشفته داشتهاند (تا 3 شب بیدار میمانند و از آن طرف تا 11 صبح میخوابند)، باید سعی کنند کمکم خواب خود را تنظیم کنند تا شب کنکور خوب بخوابند و صبح زود بیدار شوند چرا که مغزی که 10 ماه تا 11 صبح خواب بوده، مسلماً نمیتواند تنها یک روز از 8 صبح به فعالیت سنگینی مثل کنکور دادن بپردازد. همچنین کسانی که عادت به صبحانه خوردن ندارند، از فردا اینکار را شروع کنند تا بدنشان عادت کند چون اگر روز کنکور با شکم خالی سر جلسه حاضر شوند، 40درصد کاهش عملکرد مغزی خواهند داشت. البته یک خواب خوب مستلزم داشتن ذهنی آرام است. به همین دلیل سعی کنید بر اضطراب خود غلبه کنید و در طول روز با آرامش به جمعبندی، دوره و زدن تست بپردازید.
به نتیجه فکر نکنید بلکه تنها به عملکرد فکر کنید و نتیجه را به خدا واگذار کنید (مطمئن باشید هرچه صلاحتان باشد، همان میشود).
در این مقطع زمانی بهتر است به یادگرفتن مباحث دشوار نپردازید و بیشتر به دوره و تثبیت مباحثی که قبلاً خواندهاید و فهمیدهاید، مشغول شوید و شبها به خواب خود، با دیدی مثبت فکر کنید.
 
نکات طلایی برای خواب داوطلبان
ساعت خواب باید معین و مشخص باشد
موضوع این است که اگر از بسیاری از والدین بپرسیم که فرزندتان شبها به طور منظم چه زمانی میخوابد، پاسخ مشخصی ندارند و میگویند هر وقت درسخواندنشان تمام شود، میخوابند اما نباید فراموش کرد که وقتی ساعت خواب وجود داشته باشد و تکرار شود، مغز به طور منظم خود را با آن هماهنگ میکند.
 
خوردن نوشیدنیهای کافئیندار
از عصر به بعد مواد دارای کافئین ننوشید. تماشای تلویزیون، بازیهای رایانهای و ... نیز موجب تحریک بیشتر سیستم عصبی و جلوگیری از آرامش فکری و ذهنی میشود و باید قبل از خواب ممنوع شود.
 
شب باید اتاق تاریک باشد و صبح روشن
در بسیاری موارد دیده شده که تا پاسی از شب چراغ اتاق روشن است و هنگام صبح نیز به دلیل کشیده بودن پردهها مشخص نیست که واقعاً صبح شده یا خیر. چنین وضعی بر سیستم مغزی و جسمی و خواب فرزندتان تأثیر میگذارد. سعی کنید زمان خواب اتاق تاریک باشد و از چراغهای گوناگون استفاده نشود و صبح نیز پردهها را کنار بزنید تا نور خورشید به اتاق راه یابد و ساعات خواب تنظیم شود.
چرتزدنهای دیر هنگام ممنوع
چنانچه به خواب بعدازظهر عادت دارید، زمان آن کمی بعد از صرف ناهار و مدت آن هم بین نیم ساعت تا یک ساعت باشد. به این ترتیب هم خستگی از تن به در میرود و هم اینکه، اختلالی در خواب شب ایجاد نمیکند. در ضمن دقت داشته باشید که زمان این خواب کوتاه، از عصر به بعد نباشد زیرا هرچه دیرتر باشد، شب دیرتر خواباش خواهد گرفت.
 
گوش دادن موسیقی و دوش آب گرم
بسیاری از افراد با مطالعه و ورق زدن چند صفحه کتاب غیردرسی یا گوش دادن به یک موسیقی آشنا و ملایم و یک حمام آب گرم بسیار بهتر و سریعتر به خواب میروند. اگر جزو این افراد هستید، میتوانید این موارد را به کار ببرید.

وضعیت اعتبار مدرک دانشگاههای پزشکی خارج

مهر: مرکز خدمات آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین تغییرات ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاههای خارج از کشور برای گروه علوم پزشکی را جهت اعتبار مدارک این دانشگاهها اعلام کرد در این ارزشیابی 3 دانشگاه جدید مورد تأیید قرار گرفتند.

با توجه به تغییرات به عمل آمده دانشگاه تراکیا Trakya University از کشور ترکیه، دانشگاه جیواسکیلا University of Jyvaskyla از کشور فنلاند، دانشگاه گرونینگن Groningen University از کشور هلند و آکادمی پزشکی مسکو سچینوا تنها در رشته داروسازی به صورت مشروط مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند.

وزارت بهداشت در بررسی های خود دانشگاههای 42 کشور جهان را مورد بررسی قرار داده است که از این میان اعتبار مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه بلگراد و دانشگاههای کشورهای اسلواکی، مجارستان، لهستان، بلاروس، روسیه و چک به صورت مشروط تایید می شود.

همچنین دانشگاههای کشور اوکراین، ارمنستان و فیلیپن (به جز دو دانشگاه UP و سنت توماس) برای گروه پزشکی از ابتدای سال 2010 غیرمعتبر اعلام شده اند.

بر اساس اعلام مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی دانشگاههای معتبر اعلام شده طبق ضوابط مصوب در شورایعالی ارزشیابی و پس از طرح در کمیسیونهای مربوطه انجام می شود.

بر اساس ضوابط ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاههایی که به صورت معتبر مشروط اعلام شده‌اند نیز شامل شرکت و قبولی در امتحان جامع علوم‌پایه برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، برای دانشجویان رشته پزشکی قبولی در امتحان پره‌انترنی و گذراندن دوره انترنی در کشور و برای دانشجویان رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی شرکت در امتحان جایابی و تکمیل دوره است.

بر اساس شرایط اختصاصی انتقال در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری عمومی، میانگین نمرات امتحان کتبی پایان دوره متوسطه نظام قدیم یا میانگین کل پایان دوره پیش‌دانشگاهی نظام جدید متقاضی نباید برای انتقال به دوره‌های کاردانی از 12 و دوره‌های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته کمتر از 14 باشد.

همچنین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دوره دستیاری خارج از کشور به یکی از دانشگاههای داخل کشور را به این گونه اعلام کرده است که دارا بودن مدرک دکترای عمومی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گذراندن حداقل نیمی از دوره دستیاری در خارج از کشور در یکی از دانشگاههای مورد تایید که انتقال در دوره دستیاری از آن دانشگاه توسط شورایعالی ارزشیابی مدارک از جمله این شرایط است.

شرکت در امتحان دستیاری داخل کشور و کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد در همان رشته و همان سال در آن دانشگاه و تعیین سطح دستیاری پس از امتحانات علمی و عملی از دیگر شرایط انتقال است.

اعلام زمان ومهلت ثبت نام آزمون سال 89 دانشگاه آزاد

ثبت نام داوطلبان آزمون کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد از ساعت 8 دوشنبه 89،3،24 از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.azmoon.org آغاز می شود.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی؛ تنها دارندگان مدرک دیپلم در یکی از شاخه های فنی و حرفه ای یا کار و دانش نظام جدید متوسطه یا دارندگان دیپلم کامل هنرستان نظام قدیم متوسطه می توانند در رشته متجانس با رشته فارغ التحصیلی خود در این آزمون ثبت نام کنند.

این گزارش می افزاید مهلت ثبت نام آزمون یادشده تا ساعت 24 پنجشنبه 89،4،3 ادامه یافته و داوطلبان در این مدت می توانند با مراجعه به دفاتر پستی در سراسر کشور و تهیه دفترچه راهنما و کارت اعتباری به ثبت نام از طریق پایگاه اینترنتی مذکور اقدام کنند.

در پایان این گزارش آمده است آزمون دوره کاردانی پیوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامی در یک نوبت صبح برای تمام رشته ها ، جمعه 8 مرداد امسال برگزار خواهد شد.

13 رشته پرطرفدار کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آخرین وضعیت ظرفیت 13 رشته پرطرفدار کنکور شامل رشته های برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری، صنایع، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، حقوق، روانشناسی و حسابداری را اعلام کرد.

محمد حسین سرورالدین در گفتگو با مهر افزود: در جلسات رسمی وزیر علوم تأکید کرده است که نباید در کل ظرفیت رشته های کارشناسی در کنکور 89 کاهش داشته باشد حتی می تواند افزایش نیز داشته باشد اما دانشگاههای مختلف روند مختلفی را باید در پذیرش دانشجوی کارشناسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بر این اساس دانشگاههای مادر باید تا حدودی ظرفیت کارشناسی را پائین بیاورند و در مقابل در دوره های تحصیلات تکمیلی افزایش ظرفیت داشته باشند.

رئیس سازمان سنجش تأکید کرد: به طور قطع به همین میزان که در دانشگاههای مادر ظرفیت دوره های کارشناسی کاهش می یابد در سایر دانشگاهها افزایش می یابد.

وی درباره میزان کاهش و افزایش ظرفیت دوره های کارشناسی در دانشگاههای کشور گفت: این میزان از یک رشته به رشته دیگر و از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است و به طور قطع در 13 رشته پرطرفدار مانند سال گذشته کاهشی داده نمی شود یعنی ظرفیت این رشته های پرطرفدار در دانشگاهها تغییری نمی کند.

در کنکور سال گذشته 13 رشته پرطرفدار رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع گروه آزمایشی ریاضی و فنی، در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه آزمایشی علوم تجربی و در رشته های حقوق، روانشناسی، حسابداری در گروه آزمایشی علوم انسانی اعلام شده بود. 

خودکشی سه دانش آموز چینی قبل از کنکور

رسانه های داخلی چین از دست کم سه خودکشی توسط دانش آموزان چینی قبل از آغاز آزمون ورودی دانشگاهها خبر می دهند رویدادی که ناشی از فشار عصبی بالا بر روی جوانان چینی برای قبولی در این آزمون بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک داوطلب پسر که سابقه رد شدن در آزمون ورودی به دانشگاههای چین را نیز داشته است پیش از آغاز آزمون در روز دوشنبه خود را از بام بیمارستانی 12 طبقه در شهر "گوانگ شویی" به پایین پرتاب کرد.

همچنین زنی جوان در شهر "اژو" بدون ذکر دلیلی خودکشی کرد و در سویی دیگر در ایالت "جیانگسو" فردی 21 ساله ساعاتی پیش از آغاز آزمون ورودی به دانشگاهها خود را با کمک کابل مودم رایانه حلق آویز کرد.

در حدود 10 میلیون دانش آموز دبیرستانی طی این هفته در آزمون ورودی دانشگاههای چین حضور یافته اند تا برای ورود به موسسات آموزش عالی کشورشان در رقابتی نفس گیر شرکت کنند. رقابتی پر استرس که می تواند در آینده زندگی بسیاری از این دانش آموزان تعیین کننده باشد.

این آزمون با تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده نیروهای پلیس همراه است و در کنار آن تدابیر امنیتی شدیدی نیز برای جلوگیری از تقلب توسط دانش آموزان در سالنهای برگزاری آزمون به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس گزارش AFP، خودکشی سه دانش آموز ساعاتی پیش از برگزاری آزمون ورودی دانشگاههای چین به شدت فشار عصبی و هیجانی که برای حضور در آزمون و مهمتر از آن موفقیت در آزمون بر دانش آموزان وارد می شود نسبت داده شده است.