--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

یک مشت حرف مفت ;)

از آنجایی که در سایه‌ی ارتقای فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها در چند دهه‌ی اخیر معانی برخی از اصطلاحات قدیمی تغییر کرده و همچنین اصطلاحات جدیدی هم در حوزه‌ی دانشگاه (با حوزه و دانشگاه اشتباه نشود که اشتباه بزرگی‌ست!) به وجود آمده؛ فرهنگ اصطلاحات دانشگاهی نوینی نوشته‌ام که امید است به درد دانشجویان و به ویژه دانشجویان تازه وارد بخورد. در زیر معانی واقعی و کاربردی برخی اصطلاحات دانشگاهی جدید را می‌خوانید:

دانشجوی سال اولی: دانشجویی که فکر می کند با تحصیلات دانشگاهی می‌تواند آینده‌ی بهتری برای خودش بسازد.

دانشجوی سال دومی: دانشجویی که فکر نمی‌کند با تحصیلات دانشگاهی بتواند آینده‌ی بهتری برای خودش بسازد.

دانشجوی سال سومی: دانشجویی که مطمئن شده است با تحصیلات دانشگاهی نخواهد توانست آینده‌ی بهتری برای خودش بسازد.

دانشجوی سال چهارمی: دانشجویی که دیگر نه فکر می‌کند، نه به چیزی اطمینان دارد و نه آینده‌ی برای خود متصور است.

مشروط: دانشجویی که به خاطر علاقه‌ی زیادش به درس خواندن، مورد حسادت قرار گرفته و از این رو دانشگاه او را ملزم کرده است که در ترم بعدی بیش از حد معینی واحد انتخاب نکند تا به بقیه هم برسد! کلمه مشروط از «مشروطه» می‌آید که عده‌ای معتقدند باعث رونق گرفتن دانشگاه در ایران شد. عده‌ی دیگری هم معتقدند که رونق گرفتن کار مشروط‌ها باعث اضمحلال مشروطه شد.

تقلب: دانش دوپینگی

سهمیه: دوپینگ قانونی.


جزوه: دستنوشته‌هایی که گمان می‌شود عصاره‌ی یک کتاب است. اما در واقع تفاله‌ی بخشی از آن است. دستگاه تفاله‌گیری «استاد» نامیده می‌شود.

استاد حل تمرین: دانشجوی ترم بالاتری که در ازای گرفتن شندرغاز پول و شنیدن لفظ «استاد» چنان از خودبیخود می‌شود که تن به خورد گچ تخته و مسخره شدن توسط سی چهل تا دختر و پسر می‌دهد.

خرخوان: نوعی خر که توانایی مطالعه‌ی مداوم به مدت 72 ساعت را دارد. نطفه‌ی این موجودات در دوره‌ی دبیرستان بسته می‌شود و در کلاس‌های کنکور به بلوغ می‌رسند. این موجودات اغلب در کافه تریاهای دانشکده‌ها استحاله می‌شوند.

تریا: محلی برای فرار از غذای سلف که در این حالت مصداق بارز از چاله به چاه افتادن است. اما صرفنظر از ارزش غذایی آن، از لحاظ فرهنگی اهمیت زیادی دارد. به خصوص برای پژوهندگان زبان کوچه و بازار و کاشفان جدیدترین فحش‌ها و اصطلاحات جنسی.

گرد: جسمی که طول و عرض و ارتفاع آن از مرکزش به یک فاصله است. چنین دخترهایی معمولا در حدود 165 سانتیمتر قد و به میزان سه چهارم پی آر 3 حجم دارند که ناشی از سال‌ها در خانه نشستن و دست به سیاه و سفید نزدن و تست زدن است. سه عاقبت دردناک در انتظار آنهاست: ازدواج، انفجار و ورود به دانشگاه که گزینه‌ی آخری و متعاقب آن استفاده از غذای سلف، دردآورترین آنهاست.

سلف (غذاخوری): فعال‌ترین آزمایشگاه و واحد تولیدی هر دانشگاه که توانایی تبدیل موجودات گوناگون به غذا را دارد. یکی از رایج‌ترین توانایی‌ها که شرط لازم اولیه برای سلف نامیده شدن یک مکان محسوب می‌شود، توانایی بازیافت چمن‌های محوطه به شکل قرمه‌سبزی است.

گوریل: گونه‌ای از دانشجویان پسر با موهای ژولیده و لباس‌های بدفرم که از بوی سیر دهان و عرق لباس‌هایشان نمی توان کمتر از سه متر به آنها نزدیک شد. این جانوران معمولا پس از فارغ‌التحصیلی به‌جای اعزام به قلب جنگل‌های آمازون در پشت میزهای مدیریت و ریاست جای می‌گیرند.

شاسکول: دانشجویی (عمدتا دختر) که بعد از 20 بار جزوه دادن به یکی از دانشجویان جنس مخالف هنوز فکر می‌کند خط خوبش باعث محبوبیت‌اش است.

پلشت: دانشجویی که حاضر است کیسه فریزر دور بشقابش بکشد و با قاشق یک بار مصرف غذا بخورد تا مجبور نباشد روزی یکبار ظرفهایش را بشوید. تقریبا اکثر دخترهای ساکن در خوابگاه های دانشکده های علوم و مهندسی.

بتونه‌کاری: فریضه‌ی واجبی که بیشتر دختران دانشجو صبح‌ها قبل از حرکت به سمت دانشگاه بر روی صورت خود انجام می‌دهند تا دیدارشان قابل تحمل شود. معمولا هم نمی‌شود.

جلبک: نوعی دانشجو با آی‌کیوی حیرت‌برانگیز و توانایی جزوه نوشتن حتی از روی سرفه‌های استاد. تراکم زیستی این جانداران در دانشکده‌های علوم انسانی بیشتر است.

کافور: ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی غذاهای سلف پسران که گویا از قدیم با عارضه‌ی «زنگ‌زدگی» در ارتباط بوده است چرا که شاعر فرموده: برعکس نهند نام زنگی کافور!

بورسیه: همزمانی کار و تحصیل که ماحصل آن تلفیق درس‌نخوانی و اززیرکاردررویی است.

تحقیق: تالیف یا ترجمه‌ی بخشی از کتابی که استاد در نظر دارد بعدا به نام خودش چاپ کند در ازای گرفتن مقدار ناچیزی نمره.

پروپوزال: نوشته‌ی بی ربط کوتاهی که در آن درباره‌ی نوشته‌ی بی‌ربط بلندی که بعدا نوشته یا کپی پیست خواهد شد، توضیح داده می‌شود.

پایان‌نامه: تایپ یا کپی-پیست کردن مقداری متن پراکنده در کتابها و پایان‌نامه‌های قدیمی‌تر در یک فایل و پرینت گرفتن از آنها و صحافی کردن مجموعه. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی، تمام این فرآیندها با صرف هزینه‌ی معقولی به طور کاملا خودکار و بدون دخالت دست و ذهن انجام می‌گیرد.

دانشنامه (مدرک): درپوش کوزه.

جابجایی (دانشجویی): تفاوت علمی دانشگاه‌ها به زبان پول.

ارث پدری (طلب بابا): طلبی که بعضی از دانشجویان ارزشی از دیگران دارند و معمولا به صورت گزاره‌هایی همچون «چرا این لباس رو پوشیدی؟»، «چرا موهات دیده می‌شه؟»، «دیگه این موسیقی رو نشنوم ها»، «دیگه نبینم با هم کِروکِر می‌کنین»... بروز می‌کند.

خوابگاه متاهلی: جایی برای استراحت، مطالعه، تماشای تلویزیون، درس خواندن و باقی کارها. به خصوص باقی کارها.

کارتن‌خواب: دانشجوی بی‌خوابگاه که معمولا پس از سر و سامان گرفتن و هم اتاق شدن با چند دانشجوی شهرستانی، حسرت کارتن‌خوابی و دربدری را خواهد کشید.

جوات: دانشجویی که طبق آخرین مدهای 10 سال قبل لباس می پوشد و با آخرین مدهای 20 سال قبل زندگی می کند و مثل 30 سال قبل فکر می کند. جوات‌ها معمولا آینده مثبتی در مشاغل دولتی دارند.

افزایش سنوات: حاصل ز گهواره تا گور دانش جوییدن.

پاچه‌خواری: یکی از راه‌های گرفتن نمره از اساتید به طور شرافتمندانه. البته شرافتمندانه در قیاس با سایر راه‌ها!

انتظامات: شحنه‌ی دانشگاه و مسئول برقراری نظم حتی به قیمت بی‌نظمی. ستاد کارآفرینی برای اقوام و خویشان فاقد تحصیلات دانشگاهی و بعضا دبیرستانی مسئولان دانشگاه.

کفش پاشنه بلند (تق تقی): ابزار تولید آژیر ورود و یا نزدیک شدن دختر دانشجویی که دانشگاه را با مجلس عروسی اشتباه گرفته است.

کاردانی پیوسته: پیوند دانشگاه با دبیرستان به کف با کفایت دانشجویانی که در حد دوره راهنمایی معلومات دارند و رفتارشان مثل دبیرستانی‌هاست.

خر زدن: تنها نوع حیوان‌آزاری که انسان‌ها روی خودشان هم انجام می‌دهند. خر زدن در شب‌های امتحان به پیک خود می‌رسد.

بحر تعمق: حالتی که به دانشجویان پس در حال مطالعه‌ی دقیق روزنامه روشنفکری خبر ورزشی دست می‌دهد.

روح: عضوی از استاد که در جلسه‌ی امتحان و پس از دیدن برگه‌ی سوالاتی که ربط چندانی به درس‌ها ندارد، از آن به وفور یاد می شود. ادامه‌ی عملیان بر روی برگه دنبال می‌شود.

صلاحیت داشتن: با مسئول یکی از نهادهای مستقر در دانشگاه سلام و علیک داشتن.

پول: عامل بدبختی‌های بزرگی مثل ازدواج و تحصیل در دانشگاه آزاد.

هیز: دانشجو یا مامور انتظامات یا کارمند یا حتی استاد عزیزی که وظیفه‌ی زبانش را به چشمش محول کرده است!

اسکن استخوان: طرز نگاه کردن افراد فوق‌الذکر که معمولا از پاشنه‌ی کفش همکلاسی‌ها شروع شده و به نوک مقنعه‌ی آنها منتهی می‌شود.

افتادن: سقوط از بالا به پایین که به خاطر عوامل مختلفی چون جاذبه‌ی زمین، درس نخواندن، جزوه نداشتن، شکست در عشق و امثال آنها اتفاق می‌افتد.

ازدواج دانشجویی: اشتباه صنفی.

کتابخانه: جایی برای حرف زدن، رد و بدل کردن جزوات و فایل‌های بلوتوثی، اسم ام اس فرستادن و بعضا رونویس تکالیف و تمرین‌ها.

منشی گروه: همه کاره ی گروه. دست کم خودش که اینطور فکر می‌کند.

حذف ترم: خودکشی آبرومندانه از ترس مرگی مفتضحانه.

منبع : یک مشت حرف مفت

هزینه ثبت‌نام کنکور89 افزایش یافت

معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت‌نام آزمون سراسری از 16 آذر همزمان با روز دانشجو آغاز می‌شود.

حسین توکلی معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که ثبت‌نام آزمون سراسری از 16 آذر همزمان با روز دانشجو آغاز و تا 24 آذر ادامه دارد، افزود: کنکور سال 89 با یک هفته تعویق نسبت به سال‌های گذشته از 10 تا 12 تیر برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که هزینه ثبت نام کنکور 89 نسبت به کنکور 88 حدود 15 درصد افزایش یافته است، گفت: هزینه ثبت‌نام کنکور سراسری از 4 هزار و 800 تومان در سال گذشته به 5 هزار و 500 تومان افزایش می‌یابد.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: در کنکور 89 تمام دفترچه‌های سؤال در تمام گروه‌های آزمایشی شخصی‌ سازی می‌شود و بر این اساس دفترچه سؤالات با اسم و عکس داوطلب ارائه می‌شود.

امکان برگزاری متعدد کنکور در طول سال

واحد مرکزی خبر: وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : به منظور کاهش استرس داوطلبان کنکور و تا زمان حذف کامل کنکور، این آمادگی وجود دارد که کنکور در طول سال چند بار متعدد برگزار شود. 
دکتر کامران دانشجو افزود: البته در این طرح افزایش ظرفیتی وجود ندارد بلکه بهترین نمره ایی که داوطلب در طول 3 یا 4 مرتبه ای که در کنکور شرکت می کند، لحاظ می شود.

وی تصریح کرد : البته این طرح در حد پیشنهاد است و باید در کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس مطرح تا راهکارهای قانونی آن طی شود.

وزیر علوم گفت : این پیشنهاد به منزله جایگزینی کنکور نیست اما تا زمان حذف کامل کنکور راه کار مناسبی برای کاهش فشارهای ناشی از کنکور است .

دانشجو با اشاره به این مطلب که به لحاظ قانونی ما موظف به اجرای قانون مجلس در خصوص حذف کنکور هستیم افزود: اکنون نامه ایی را برای ریاست مجلس شورای اسلامی آماده کردیم که در آن درخواست شده باتوجه به این که کنکور تا سال 90 به طور کامل قابل حذف نیست ،مهلت حذف کنکور، آن هم برمبنای گزارش آموزش و پرورش تا سال 93 تمدید شود.

وی گفت : هرچند در این زمینه توضیحات لازم ، به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

توزیع کارنامه 22 آبان

با سلام و خسته نباشید به اطلاع می رساند طبق روال قبل توزیع کارنامه ی 22 آبان امروز جمعه عصر از ساعت 16:30 تا 17:30 در ساختمان عمران انجام خواهد گرفت

انتخاب دانشجوی نمونه

میزان امتیازات و شاخصهای انتخاب دانشجویان نمونه برای معرفی در چهاردهمین دوره انتخاب و معرفی دانشجوی نمونه سال 88 دانشگاهها اعلام شد.

به گزارش مهر، بر اساس آئین نامه انتخاب دانشجوی نمونه، دانشجوی نمونه فردی است که به لحاظ ویژگی های علمی، فرهنگی و رعایت شئون دانشجویی سرآمد سایر دانشجویان باشد.

ویژگی های علمی دانشجوی نمونه فعالیت های آموزشی و پژوهشی، ویژگی های فرهنگی شامل فعالیت های ایثارگری، قرآنی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، هنری و ادبی و شئون دانشجویی نیز شامل رعایت ضوابط و مقررات، رفتار، اخلاق، اعتقادات دینی و مذهبی می شود.

دانشجویانی می توانند در این دوره ثبت نام کنند که 50 درصد واحدهای درسی را گذرانده باشند و در صورت اینکه دانشجویان در دوره دکتری تخصصی شاغل به تحصیل باشند باید از پروپوزال پیشنهادی دفاع کرده باشند.

بر اساس آیین نامه انتخاب دانشجوی نمونه که به امضای وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است، میزان امتیازات در بخشهای علمی 65 امتیاز، فرهنگی 25 امتیاز و شئون دانشجویی 10 امتیاز برای مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی، کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری تخصصی درنظر گرفته شده است.

معدل نیمسال تحصیلی، کسب عنوان در آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی، چاپ مقالات، فعالیت های تحقیقاتی، اختراع ابداع و نوآوری، ترجمه و گردآوری کتاب، ایثارگری، فعالیت های قرآنی، عضویت در کانون های قرآنی، عترت و نماز، فعالیت های سیاسی و اجتماعی، فعالیت های ورزشی، فعالیت های ادبی و هنری از جمله شاخص های امتیازدهی به این دانشجویان است.

موانع کنکوری یک دانش آموز

یکی از عوامل استرس‌زا برای هر دانش‌آموز کنکوری، عدم اجراء برنامه‌های اوست. دانش‌آموز پیش از دیگران از اجراء نکردن برنامه‌های خود دچار نگرانی و پشیمانی می‌گردد. هر چند که تکرار این موضوع به‌تدریج به یک عادت تبدیل می‌شود.
پس لازم است بدانیم چه دلایل مهمی مانع اجراء برنامه‌های ما می‌شود. بدیهی است عدم توجه به نکات گفته شده در بحث قبلی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این مورد هستند، به‌طور مثال دانش‌آموزی که توان مطالعاتی او در روز یک ساعت است به یک‌باره تصمیم می‌گیرد، روزانه شش ساعت مطالعه کند.
برای افزایش ساعات مطالعه باید به یک مدل افزایش تدریجی متناسب با توان شخصی روی آوریم. ”هفته اول (۱ ساعت)، هفته دوم (۱ ساعت و نیم)، هفته سوم (۲ ساعت و نیم)، هفته چهارم (۳ ساعت و نیم)، هفته پنجم (۴ ساعت و نیم)، هفته ششم (۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت).


▪ دلیل دیگر، عدم توجه به واقعیات روزمره و یا ضعف در آینده‌نگری است:

به این معنی که پیش‌بینی نکردن اتفاقاتی که در طول روز یا هفته می‌تواند مانع اجراء برنامه باشند قطعاً دانش‌آموز را دچار مشکل می‌سازد.

عدم توجه به واقعیات روزمره و یا ضعف در آینده‌نگری
عدم توجه به واقعیات روزمره و یا ضعف در آینده‌نگری

مثلاً دانش‌آموزی که می‌داند هفته آینده در روز پنج‌شنبه به عروسی یکی از بستگان نزدیک خود دعوت شده است، باید برای آن روز میزان ساعت مطالعاتی کمتری را لحاظ کند در غیر این‌صورت او قادر نخواهد بود به آن برنامه عمل نماید.
تعارف با دوستان و نزدیکان نیز یکی دیگر از این دلایل است. بسیاری از دانش‌آموزان ما هنگام اجراء برنامه‌های خود با اطرافیان دچار تعارف می‌شوند. یعنی در حالی‌که می‌دانند امروز نمی‌توانند با دوستان خود به گردش یا تفریح بپردازند، اما با اولین پیشنهاد از طرف آن‌ها ترجیح می‌دهند برای حفظ دوستی (یا به اصطلاح معرفت!) از اجراء برنامه پرهیز کنند و به خواسته دوستان خود توجه نمایند.
پس بهتر است که به‌طور غیر مستقیم برنامه‌های تنظیمی خود را به اطلاع دوستان و اطرافیان نزدیک خود برسانیم (مثلاً با نصب این برنامه‌ها در روی دیوار اتاق و یا کمک گرفتن از خود آن‌ها برای برنامه‌ریزی).
ناهماهنگی در اجزاء برنامه نیز می‌تواند مانع اجراء صحیح برنامه باشد، چرا که بارها با دانش‌آموزانی روبه‌رو شده‌ایم که به‌دلیل پراکندگی و از هم گسیختگی در اجزاء برنامه‌های خود نمی‌توانند به‌درستی آن را اجراء کنند.
مثلاً یا آن‌قدر تعداد زیادی درس را در یک روز برای مطالعه در نظر گرفته‌اند و یا دروسی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند که با هیچ‌یک از برنامه‌های کلاسی فردا و یا امروز خود هماهنگی ندارند. بنابراین این برنامه حتی در صورت اجراء، بازدهی مطلوبی برای آن‌ها نخواهد داشت.

الف) برنامه‌ریزی گروهی:

گاهی اوقات با مشاورانی روبه‌رو می‌شویم که به‌دلایل معقول و یا نامعقول برای تمام دانش‌آموزان یک کلاس (با توان‌ها و ویژگی‌های گوناگون) یک برنامه درسی واحد را ارائه می‌دهند.
یک دانش‌آموز باید بداند این‌گونه برنامه‌ها، کلیات را شامل می‌شود و لازم است خود او با فکر و اندیشه نسبت به تعدیل و یا تغییرات لازم در برنامه (براساس شرایط و مشخصات فردی خود) اقدام نماید یا قابلیت اجرائی آن تضمین گردد.

ب) عواطف و احساسات:

بارها شاهد بوده‌ایم که به‌دلیل وابستگی‌های عاطفی دوران جوانی برنامه‌های مطالعاتی اجراء نمی‌شوند. مثلاً به‌راحتی برنامه یک دانش‌آموز به سبب یک اتفاق ناگوار عاطفی نظیر دعوا دچار اختلال می‌گردد و به اصطلاح معروف برای دانش‌آموز هیچ حس و حالی برای درس خواندن باقی نمی‌ماند.

آزمون

برای ایجاد یادگیری، آزمون یکی از عوامل تٲثیرگذار است بنابراین در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:

آزمون
آزمون

 هدف خود را در آزمون‌های موضوعی، پیدا کردن نقاط ضعف و نواقص علمی خود قرار دهید، به‌عبارت دیگر با گرفتن کارنامه، در پی درصدها و رتبه‌ها نباشید، بلکه مشخص نمائید که در چه سئوالاتی دچار اشتباه شده‌اید و یا در چه سئوالاتی ضعف علمی داشته‌اید. سپس نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنید (هر چند که دانش‌آموزی قوی و عالی قبل از گرفتن کارنامه نیز به این‌کار اقدام می‌کنند).
اما در آزمون‌های جامع که معمولاً در اواخر دوره آمادگی کنکور برگزار می‌شود، به‌دنبال کسب درصد و رتبه‌های مناسب باشید تا بتوانید تا حد مناسبی رتبه واقعی خود را در آینده پیش‌بینی نمائید و از خطاهای تاکتیکی جلوگیری کنید.
این در حالی است که اکثر دانش‌آموزان در هدف‌گذاری برعکس عمل می‌کنند به این معنی که با کسب درصدهای پائین در آزمون‌های موضوعی به‌تدریج ناامید می‌شوند و در انتها نیز معمولاً در آزمون‌های جامع شرکت نمی‌کنند.
در حالی‌که کسب درصدهای پائین در آزمون‌های ابتدائی باید منجر به تلاش دانش‌آموزان برای رفع نواقص شود که نهایت این تلاش‌ها در طول دوره، منجر به افزایش توان علمی او خواهد شد، به‌عبارت دیگر آزمون، خود یک جلسه آموزشی محسوب می‌گردد.

ب) دفترچه سئوالات و پاسخ‌های تشریحی هر آزمون را حفظ کنید تا در هنگام مرور مطالب، مجدداً به آن‌ها رجوع نمائید و نسبت به پاسخ‌گوئی سئوالاتی که قبلاً در آن‌ها دچار مشکل بوده‌اید، اقدام کنید.
ج) برای شرکت در آزمون و در حین برگزاری آزمون، از تغذیه مناسبی بهره‌مند شوید (حداقل در آن روز صبحانه مناسبی میل کنید).
د) از مسئولان برگزارکننده آزمون بخواهید تشویق‌های مناسبی را برای نفرات برتر هر آزمون در نظر بگیرند.
و) از شرکت در آزمون‌هائی که طراحان سئوالات آن، به تٲلیف تست‌های سخت و دشواری می‌پردازند، پرهیز کنید.

جزییاتی از حذف کنکور کاردانی و کارشناسی

به گزارش خبرنگار مهر، حذف کنکور سراسری در قالب طرح ساماندهی پذیرش دانشجو در سال 86 به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید. حذف کنکور کاردانی نیز پیش از آن مطرح شد اما مشکلات هیچکدام از این طرحها برای اجرا برطرف نشد و اجرای آنها با تأخیر مواجه است. 

بر اساس این قانون قرار بود کنکور سراسری با افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در قبولی داوطلبان تا سال 90 حذف شود که این امر هنوز میسر نشده و در کنکور 89 نیز همانند سال 88 تاثیر سوابق تحصیلی 15 درصد خواهد بود. 

اجرای قانون حذف کنکور پس از تأخیر در ابلاغ به دستگاههای اجرایی ذیربط و ناهماهنگی وزارت آموزش و پرورش برای استاندارسازی امتحانات و تأثیرگذاری نمرات این امتحانات در پذیرش با مشکلاتی در اجرا مواجه شد به طوریکه همچنان تنها 15 درصد از سوابق تحصیلی آن هم تنها سوابق تحصیلی مربوط به سال سوم دبیرستان در کنکور تأثیرگذار است و خبرهایی از به تعویق افتادن حذف کنکور در سال 90 شنیده می شود. 

دو مرجع اصلی مرتبط با کنکورهای سراسری در کشور یعنی سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه اظهار نظر و پیش بینی کرده اند که قانون حذف کنکور در سالهای پس از 1390 اجرایی می شود. 

از سوی دیگر حذف کنکور برای ورود به دوره های کاردانی نیز که چندی پیش از به تصویب رسیدن قانون حذف کنکور مطرح بود مجددا توسط مسئولین مطرح شده اما بزرگترین مانع در عدم اجرای این طرح نیز قانون نظام و ظیفه است که بر اساس آن تنها دانشجویانی می توانند معافیت تحصیلی دریافت کنند که ورود آنها به دانشگاه از طریق کنکور سراسری باشد. از این رو تا موافقت ستاد کل نیروهای مسلح برای اعطای معافیت تحصیلی به دانشجویان دوره کاردانی که بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند این طرح نیز غیر قابل اجرا باقی می ماند. 

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و عبدالله سجادی جاغرق رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به مهر درباره زمان اجرا شدن قانون حذف کنکور و نحوه اجرای حذف کنکور دوره های کاردانی مطالبی را عنوان کرده اند. 

به گفته رئیس سازمان سنجش نمرات پیش دانشگاهی برای اولین بار در کنکور سال 90 تأثیرگذار خواهند شد از این رو کنکور سال 90 مانند سالهای قبل برگزار می شود و تنها سوابق تحصیلی در این کنکور بیشتر از کنکورهای قبل می شود که با این روند حذف کنکور به سال 90 نمی رسد. 

روند حذف کامل کنکور به سالهای 92 و 93 برسد 

پورعباس درباره زمان حذف کنکور نیز به مهر گفت: پیش بینی می شود روند حذف کنکور به سالهای 92 و 93 برسد. 

احتمال حذف کنکور کاردانی در سال 89 

وی درباره حذف کنکور در دوره های کاردانی نیز به مهر گفت: حذف این کنکور به دلیل مشکل سربازی و نظام وظیفه اجرایی نشده است که وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش برای معافیت سربازی داوطلبان آن در حال مذاکره با ستاد کل نیروهای مسلح هستند از این رو احتمال دارد کنکور کاردانی در سال 89 حذف شود. 

دانشگاه آزاد برای حذف کنکور عزمی راسخ دارد 

عبدالله سجادی جاغرق رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد نیز در رابطه با قانون حذف کنکور به مهر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای حذف کنکور عزمی راسخ دارد و در این زمینه تلاش خود را انجام می دهد. 

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی پیش از تصویب قانون حذف کنکور توسط مجلس شورای اسلامی بحث حذف کنکور را مطرح کرد و در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام داد به طوریکه دو دوره به پذیرش دانشجوی کاردانی بدون برگزاری کنکور اقدام کرد. 

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد درباره حذف کنکور کاردانی در دانشگاه آزاد در شرایط فعلی گفت: امکان حذف این کنکور در صورت رفع مشکل نظام وظیفه در حال حاضر نیز وجود دارد اما برای حذف کنکور سراسری باید مقدمات کار که همان تاثیر سوابق تحصیلی به جای برگزاری کنکور است فراهم شود. 

به نظر می رسد قانون حذف کنکور سال 90 اجرایی نشود 

وی با بیان اینکه حذف کنکور تا سال 90 قانون مجلس است و باید اجرا شود، گفت: با توجه به اینکه تا سال 90 فرصت کمی باقیمانده است به نظر می رسد این قانون تا سال 90 اجرایی نشود اما با تاخیر به طور حتم اجرا خواهد شد زیرا کمیته کنکور نیز مرتب برگزار می شود که دستاوردهای خوبی نیز از آن حاصل شده است. 

به گزارش مهر، کامران دانشجو وزیر علوم نیز در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است که برای حذف کنکور از مجلس فرصت خواهد خواست. بنابراین حذف کنکور به سال 1390 نخواهد رسید اما تلاش برای حذف کنکور کاردانی همچنان ادامه دارد

اجرای قانون حذف کنکور تا سال 93

 وزیر علوم گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم آماده شدن بستر اجرای قانون حذف کنکور تا سال 93 طول خواهد کشید، لذا مقرر شد از مجلس تقاضا کنیم تا 1393به ما مهلت دهند.

کامران دانشجو وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت :دانشگاه و دانشجو باید در زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی وسیاسی فعال باشد زیرا انفعال دانشگاه و دانشجو به ضرر مردم و جامعه خواهد بود.

دانشجو با بیان اینکه دانشجویان قشر فرهیخته جامعه هستند، اولین شاخص فرهیختگی را عالم بودن عنوان کرد و گفت: اخلاق مدار بودن، قانون مداری، مهم دانستن حق و حقوق دیگران ونقادی و نقد پذیری از دیگر شاخص‌های فرهیختگی است همچنین فرهیختگی یک سری شاخص های سلبی هم دارد ازجمله اینکه : دانشجو پرخاشگر و بی تحمل نباشد و بتواند حرف دیگران را گوش کند که چنین دانشجوی فرهیخته ای می تواند مدعی الگوسازی برای جامعه باشد.

وی با بیان اینکه اخلاق و فرهنگ از اصول اصلی انقلاب و در راستای نهضت انبیا است، گفت:ایجاد فضای نقد سالم و در چارچوب مقررات دانشگاه مورد تاکید وزارت علوم است
وزیر علوم گفت: نقد و نظریه‌پردازی مورد حمایت و احترام است ولی باید به مرزهای قانونی توجه داشت و مشخص است هیچ نظامی بحث‌ براندازی را تحمل نمی‌کند به خصوص در نظام جمهوری اسلامی که حفظ آن واجب است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاهیان ما شاخص‌های فرهیختگی را دارا هستند و در مسیر انقلاب و نظام بوده و برای استحکام و پایداری آن تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: در دانشگاه نظام جمهوری اسلامی بال علم را با ایمان همراه می‌کنیم و در این مسیر نباید علم و ایمان را در مقابل هم قرار داد تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که ما عالم ملکوتی می‌خواهیم و اگر عالم ملکوتی می‌خواهیم علاوه بر اینکه علم را باید در بالاترین سطح داشته باشیم باید ایمان را نیز داشته باشیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ‌بورسیه‌ها در کشور باید هدفمند شود، در خصوص بحث بورسیه دانشجو توسط صنایع کشور گفت: بورسیه دانشجویان توسط صنایع بحث خوبی است که این موضوع در حال پیگیری است و مباحثی مانند اینکه صنایع در دانشگاه‌های ما مراکز پژوهشی ایجاد کنند نیز در دست بررسی است، مانند رابطه دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیمارستانها که طی آن روابط شکلی به ارگانیک تبدیل شده است که این موضوع باید در وزارت علوم نیز اجرا شود، در واقع مراکزی دانشجو را برای یک صنعت خاص بورسیه کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: در دانشگاه‌ها بر روی مباحثی همچون مقالات ISI، ثبت اختراعات و غیره توجه وجود دارد اما به بحث کاربردی کمتر توجه می‌شود، اگر چه ما باید در مرزهای دانش حرکت کنیم اما در حوزه کاربرد نیز وارد شویم و باید بین این دو تعادل برقرار شود و گرنه ما به سمتی می‌رویم که مشکلات آن سوی مرزها را حل کنیم. در حالی که در مسیر رشد علم باید بتوان گره‌هایی از مملکت را حل کرد.

وی با بیان اینکه طبق قانون مجلس کنکور باید تا سال90 حذف شود، اظهار کرد: طی برگزاری جلساتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین بررسی‌های کارگروه کنکور، وزارت آموزش و پرورش توضیح داد که به دلیل فراهم نبودن بستر لازم و عدم امکان برگزاری امتحانات نهایی و به صورت سراسری در برخی مقاطع، تا سال 90 تنها یکسری از اقدامات جهت حذف کنکور انجام می‌شود و برای اجرای کامل این قانون زمان بیشتری نیاز دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به این جمع‌بندی رسیدیم آماده شدن بستر اجرای این قانون تا سال 93 طول خواهد کشید لذا مقرر شد از مجلس تقاضا کنیم تا 1393به ما مهلت دهند البته باید برنامه اجرایی و زمان بندی را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دهیم تا بر روی آن بحث شود.

وی در ادامه با توجه سوال مجری برنامه تلویزونی گفت: در موضوع کنکور استرس زیادی وجود دارد برای برگزاری راه حل‌های مختلفی می‌توان مطرح کرد مانند تاثیر نتایج پایه‌های دوم و سوم دبیرستان، درنتیجه آزمون که البته این موضوع باعث می‌شود استرس وارد دوران دبیرستان شود.

وی در ادامه افزود: یک روش دیگر که می‌توان مطرح کرد و نظر شخصی است که تاکنون مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته این است که برای کاهش استرس داوطلبان کنکور به جای سالی یکبار، سالی چند بار یا به‌صورت فصلی برگزار شود اما این موضوع نیازمند بررسی بیشتر و در عین حال قانون مصوب مجلس است.

دانشجو در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه‌های آزاد و دولتی را نباید در تقابل با یکدیگر دانست گفت: این مراکز دو بال هستند که نظارت باید بر روی هر دوی آنها صورت بگیرد.


یار دبستانی من

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد ، مرده دلای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

×××

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد، مرده دلهای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

مطالعه ی عشقولانه

لغات کتاب را با عشق بخوان و کتاب را سخت در آغوش کش گویی تو مجنون و او لیلیست 

جز کتاب به چیز دیگه ای عشق نورز و فراموش نکن هر موقعیتی شرایطی داره.

آهای آقا پسر ! دختر خانوم !یادت نره فقط کتاب ارزش عاشق شدن داره 

( نکنه عشقت ازین آب نباتیا باشه  )