--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

یلداتون به شادی

برگرفته از ویکیپدیا

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی اطلاق می‌شود، که برابر با ۲۱ دسامبر یا ۲۲ دسامبر است. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک می‌دارند و این شب را جشن می‎گیرند.

این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن شب به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‎شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می‌کردند.

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد ایزد مهر «میترا» می‎‎پنداشتند، و به همین دلیل این شب را جشن می‎گرفتند و گرد آتش جمع می‎شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می‌کردند.آن گاه خوانی الوان می‌گستردند و «میزد» نثار می‌کردند. «میزد» نذری یا ولیمه‎ای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیین‎های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‎ها و فرآورده‎های خوردنی فصل و خوراک‎های گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژه‌ای که آن را «میزد» می‌نامیدند، بر سفره جشن می‌نهادند.

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه‌های البرز به انتظار 

ادامه مطلب ...

حاجی بابایی: پیش دانشگاهی حذف شده است نه راهنمایی

فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خبر اشتباهی پخش کرد مبنی بر حذف مقطع راهنمایی که این طور نیست بلکه پیش دانشگاهی حذف شده است.

حمیدرضا حاج بابایی ظهر امروز در جمع مسئولان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، تعدادی از محققان این وزارت، تحقیقاتی را از سال 1367 آغاز کردند به طوری که در چهار سال گذشته تعدادی از این کارهای تحقیقاتی انجام شده امروز به عنوان فلسفه آموزش و پرورش و بر مبنای سند ملی و سند راهبردی آن آماده و امروز در واقع روز عمل کردن به آن است.

وی افزود: برای پیشرفت باید تحول ایجاد شود و چنانچه تحولی ایجاد نشود عقب می‌افتیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش قرار است چهار دوره سه ساله در آموزش و پرورش شکل گیرد که دو دوره سه ساله در مقطع ابتدایی و دو دوره سه ساله در مقطع دبیرستان است و برای دوره ابتدایی یک معاونت و برای دوره دبیرستان هم یک معاونت درنظر گرفته می‌شود که برای استان سیستان و بلوچستان به همین گونه عمل می‌شود و پنج معاونت برای سازمان آموزش و پرورش این استان اختصاص می‌یابد.

حاج بابایی ادامه داد: شورای انقلاب فرهنگی در سال 71، کنکور را دو مرحله‌ای کرد در حالی که تعداد دانشجویان و تعداد دانشگاه‌ها، محدود بود به همین دلیل شورای آموزش و پرورش مصوب کرد کسانی که معدل 14 به بالا دارند می‌توانند به کلاس‌های بالاتر بروند و همه دانش‌آموزان پذیرفته شدند و به مرحله پیش دانشگاهی راه یافتند در این صورت وضعیت مشکل‌زا شد و یک گروه نتوانستند آزمون دهند.

وی اضافه کرد: همچنین مرحله بعد عدم رفتن به دانشگاه بعد از مقطع پیش دانشگاهی بود و بعد مقطع کاردانی مطرح شد و تعداد دانشگاه‌ها، افزایش یافت و دانشجویان زیادی به عناوین مختلف در دانشگاه‌ها اعم از دولتی، خصوصی و ... پذیرش شدند و در حال‌حاضر کار به جایی رسیده که بیش از سه میلیون دانشجو داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا سال90، آزمونی به عنوان کنکور وجود ندارد و حذف می‌شود اما نکته قابل توجه این است که وقتی آزمونی در کار نباشد، پیش دانشگاهی هم مطرح نیست و این ضربه‌ای بوده که تا حالا به ما وارد شده است.

حاج بابایی ادامه داد: دوره دبیرستان دو سال بوده (سال دوم و سوم دبیرستان تخصصی بوده) و حال در دوره راهنمایی تحصیلی و در مقطع سوم راهنمایی باید دانش‌آموزان انتخاب رشته کنند.
وی افزود: وقتی دانش‌آموزی بخواهد وارد کلاسی شود باید یک سال، آمادگی و پیش دبستانی را بگذراند که برای این منظور باید قانون عادلانه‌ای نوشته شود از این رو شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خبر اشتباهی پخش کرد مبنی بر حذف مقطع راهنمایی که خیر این طور نیست بلکه پیش دانشگاهی حذف شده است و دوره آمادگی و پیش دبستانی به عنوان یک سال اصلی دوره تحصیلی ابتدایی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی، دانش‌آموز، هفت سال بازی می‌کند و کارهای سبک تعلیم و تربیت را فرا گرفته و انجام می‌دهد که در این قسمت جای بحث وجود دارد که آیا از پنج سال تمام دوره ابتدایی را آغاز کنیم یا از شش سال تمام، بنابراین لازمه یک تحول بنیادی است تا کار اساسی و ساختاری انجام پذیرد.

حاج بابایی گفت: باید آموزش و پرورش از حالت سنتی و حفظی خارج شود و به ابتکار، خلاقیت و نوآوری، علمی - پژوهشی و تحقیقاتی تبدیل شود که نقش خود دانش‌آموزان در این راه تعیین کننده است.

وی افزود: در حال‌حاضر، مدرسه محوری عمل می‌شود یعنی مدرسه باید همه چیز در آن جای گیرد پس بنا داریم در ساعات بعد از ظهر زمانی که مدرسه تعطیل می‌شود کانون قرآن و کانون فرهنگی را راه بیندازیم برای اینکه دانش‌آموزان علاقه‌مندتر شوند.

وی افزود: همچنین به هر مدرسه‌ای که معلمانش توانایی داشته باشند به آنها اضافه کاری داده شود و از بازنشسته‌ها به مدت هشت ساعت در هفته استفاده کنید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: 6 هزار بازنشسته مقبول با 25 تا 30 سال سابقه کار داریم و در کنار آنها نیروهای جدید و شاداب و جوان که اگر با هم تلفیق شوند بهترین بازدهی و نتیجه را بدست خواهیم آورد.

حاج بابایی تصریح کرد: از یک طرف محدودیت وارد کردن نیرو داریم تا جایی که بتوانیم این کار را انجام می‌دهیم و درآمد معلمان را افزایش داده و از توان بالای تعلیم و تربیت استفاده می‌کنیم.

مقطع راهنمایى از نظام آموزش و پرورش حذف شد


مقطع راهنمایى از نظام آموزش و پرورش حذف شد

براساس مصوبه امروز شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، مقطع راهنمایی از نظام آموزش و پرورش حذف و نظام آموزش و پرورش به دو مقطع 6ساله ابتدایی و6 ساله متوسطه تقسیم شد. 

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس مصوبه امروز همچنین دوره پیش دبستانی به آموزش و پرورش رسمی کشور باز می‌گردد و مقطع ابتدایی به شش سال افزایش می‌یابد. 

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس مصوبه امروز دوره پیش دانشگاهی نیز در قالب شش ساله مقطع متوسطه قرار می‌گیرد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای این طرح در یک دوره سه ساله شکل خواهد گرفت و زمان آغاز اجرای این طرح نیز در جلسات آینده شورای عالی آموزش و پرورش مصوب خواهد شد. 

حاجی بابایی همچنین تصریح کرد:‌ برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن این طرح نیز در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب خواهد شد. 

مهلت ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1389 تمدید شد

سازمان سنجش آموزش کشور بدین‌وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1389 می‌رساند، به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانیکه تا این تاریخ برای ثبت نام اقدام ننموده‌اند، باهمکاری پست جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ گردیده که: 
1- در روز‌های چهارشنبه 25/9/88 و پنج شنبه 26/9/88   منحصراً در باجه‌های مرکزی شهرستانها و بخشهای مختلف کشور و هم چنین مناطق پستی شهرستانهای مراکز استانها از ساعت 8 صبح لغایت ساعت 19 روزهای مذکور، نسبت به توزیع مدارک ثبت‌نام اقدام گردد.
2- در شهرستان تهران نیز از ساعت 8 صبح روزهای چهارشنبه 25/9/88 و پنج شنبه 26/9/88 تا ساعت 19 روزهای مذکور منحصراً در مناطق پستی 11، 13، 14، 15، 16، 17، 18 و 19 نسبت به توزیع مدارک ثبت‌نام اقدام شود.
ضمناً به اطلاع می‌رساند داوطلبان متقاضی ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1389 که کارت اعتباری ثبت‌نام را تا تاریخ 26/9/88  از طریق دفاتر پستی دریافت می‌دارند، می‌توانند تا ساعت 24 روز جمعه 27/9/88 با مراجعه به نشانی پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور(www.Sanjesh.org ) ، نسبت به ثبت‌نام اینترنتی در آزمون سراسری سال 1389 اقدام نمایند

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور 

سهمیه‌های کنکور 89 تشریح شد

ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال 1389 از 16 آذر آغاز شده و تا 24 آذر ادامه دارد،‌ در کنکور 89 هر داوطلب می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌ها باشد، جزئیات سهمیه‌های کنکور 89 توسط معاون سازمان سنجش آموزش کشور تشریح شد.

داوطلبان کنکور 89 برای مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت‌نامی خود با شماره پرونده و کد رهگیری می‌توانند از 8 تا 12 دی از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند، کارت شرکت در جلسه آزمون داوطلبان از ‌شنبه 5 تیر برای پرینت توسط داوطلبان، بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار داده می‌شود، داوطلب در صورتی اجازه ورود به جلسه کنکور را دارد که کارت شرکت در آزمون را همراه داشته باشد.

آزمون سراسری سال 1389 برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه پنج‌شنبه 10 تیر، جمعه 11 تیر و شنبه 12 تیر به طور همزمان در حوزه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. نتایج اولیه داوطلبان کنکور 89 به صورت کارنامه و بر اساس نمرات علمی مکتسبه توسط هر داوطلب و با لحاظ شرایط و مقررات مصوب در نیمه اول مرداد 1389 از طریق سایت اینترنتی سازمان منتشر می‌شود. نمره کل داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی براساس 85 درصد نمرات آزمون و 15 درصد سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود.

مشروح مصاحبه فارس با ابراهیم خدایی درباره جزئیات سهمیه‌های کنکور 89 را بخوانید.

چند نوع سهمیه در کنکور 89 وجود دارد؟

- سهمیه مناطق، سهمیه شاهد و ایثارگر، سهمیه آموزگاران و سهمیه بهیاران از سهمیه‌های کنکور 89 هستند که داوطلبان می‌توانند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌ها باشند.

سهمیه مناطق شامل چه داوطلبانی می‌شود؟

- شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری سال جاری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر دوره متوسطه جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 و 3 محسوب می‌شوند. داوطلبان متقاضی سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند 10 قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامتگذاری کنند.

بر اساس مصوبه سی و پنجمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، فارغ‌التحصیلات و دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و 2 سال آخر دبیرستان یا هنرستان (سال دوم و سوم دبیرستان یا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش) جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1‌، 2 یا 3 محسوب می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در آزمون سراسری سال 1389 بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، که تحصیل کرده‌اند جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 یا 3 محسوب می‌شوند.

‌سهمیه شاهد و ایثارگر کنکور 89 شامل چه افرادی می‌شود؟

- رزمندگانی که بر اساس ماده یک و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آئین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از 31 شهریور 59 تا 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آن‌ها بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان، نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی در نظر گرفته شده است، درج کنند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که بسیجیان فعال و عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند. فرزندان و همسران رزمندگان (داوطلبانی که پدر یا مادر آن‌ها فقط دارای مدتی حضور در جبهه هستند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌‌شوند.
جانبازان 25 تا 69 درصد، فرزند و همسر جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آن‌ها و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودان و اسرا و جانبازان 70 درصد و بالاتر و خانواده شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهید) برای استفاده از سهمیه مربوط باید بر اساس ضوابط عمل کنند. این داوطلبان باید ضمن مراجعه به سایت اینترنتی ایثار به نشانی www.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری و اطلاعات لازم در لینک مربوط کد 12 رقمی رهگیری دریافت کنند و آن را در بند 13 قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج کنند.

پس از آن ضمن مراجعه مجدد به سایت ایثار، ‌در قسمت پیگیری سهمیه از وضعیت تأیید یا عدم تأیید سهمیه خود مطلع شوند و در صورت هرگونه مشکل با شماره تلفن‌های مندرج در سایت ایثار (سامانه تأیید سهمیه) تماس بگیرند.

کد رهگیری 12 رقمی ارگان‌های استفاده کننده از سهمیه شاهد و رزمندگان برای هر آزمون و هر سال متفاوت است و داوطلبان باید برای هر آزمون، کد رهگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت کنند.

سهمیه جانباران در کنکور 89 به چه صورت است؟

- جانبازان با درصد جانبازی حداقل 25 درصد و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کد رهگیری دریافتی از سایت ایثار در بند 13تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و با ارائه کارت جانبازی یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل کنند تا آمار و اطلاعات آن‌ها بعد از زمان ثبت‌نام، توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد و در گزینش نهایی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی یا مدت اسارت اضافه شود. این داوطلبان نیازی به دریافت کد 12 رقمی رهگیری از سپاه پاسداران را ندارند.

داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، ‌یک بار در رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه آزمون سراسری (برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال 1368 به بعد و برای پذیرفته‌شدگان سهمیه شاهد از سال 1376 به بعد) پذیرفته شده‌اند، اعم از این‌که از رشته قبولی انصراف داده یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در آزمون سراسری نخواهند داشت.

بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل (از زمان تصویب سال‌ 1387 به قبل) که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیر‌دولتی ـ غیر‌انتفاعی یا دوره‌های مجازی (به جز دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های دولتی) قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون سراسری خواهند بود.

فرزندان و همسران جانبازان 25 تا 49 درصد پس از شرکت در آزمون، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند، پس از دریافت کارنامه اولیه می‌توانند با مراجعه به سایت ایثار به نشانی www.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری پدر یا مادر یا همسر (حسب مورد) کد رهگیری 12 رقمی دریافت کنند و آن را در محلی که در فرم انتخاب رشته در نظر گرفته خواهد شد، درج کنند.

سهمیه آموزگاران در کنکور 89 چگونه است؟

- آموزگاران دیپلمه رسمی (قطعی ـ آزمایشی) یا پیمانی که حداقل 3 سال در مناطقی که آموزش و پرورش تعیین کرده است، خدمت کرده باشند و در حال حاضر نیز شاغل باشند، می‌توانند برای استفاده از سهمیه رشته تحصیلی راهنمایی و مشاوره دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با دریافت فرم مخصوص از نواحی یا مناطق آموزش و پرورش (مطابق فرم شماره 3 مندرج در صفحه 43 این دفترچه) و نگهداری آن نزد خود از سهمیه مزبور استفاده کنند. داوطلبان باید توجه داشته باشند که پذیرفته‌شدگان رشته تحصیلی راهنمایی و مشاوره با سهمیه آموزگاران، بورسیه وزارت آموزش و پرورش نیستند.

کمی برایمان از سهمیه بهیاران در کنکور 89 بگویید.

- بهیاران دارنده دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید (کار و دانش) مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش که به حرفه بهیاری اشتغال دارند، می‌توانند با تهیه گواهی لازم از سازمان متبوع و نگهداری آن نزد خود منحصراً برای ورود به رشته پرستاری از سهمیه بهیاران استفاده کنند.
داوطلبان باید توجه داشته باشند که دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی برای دارندگان مدرک دیپلم بهیاری نظام جدید (کار و دانش) یا اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی به شرط فراغت از تحصیل تا 31 شهریور 89 الزامی است.

داوطلبانی که با توجه به ضوابط علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری باشند، لازم است علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه‌ها، بر حسب مورد وضعیت خود را با علامتگذاری قسمت مربوط در بند 18 در قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مربوط تعیین کنند و مدارک لازم را نیز تهیه کنند تا از اولویت اختصاص داده شده برای رشته ذیربط استفاده کنند.

دانشجویان زبده پشت سهمیه‌ها می‌مانند

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر برگزاری جلسه کمیسیون با حضور نمایندگان وزارت بهداشت برای بررسی سهمیه پذیرش دانشجو در رشته‌های تخصصی پزشکی گفت: سهمیه‌بندی وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع تخصصی بالینی به گونه‌ایست که هیچ سهمیه‌ای برای رقابت آزاد وجود ندارد.

دکتر علی عباسپور تهرانی‌فرد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن مخالفت با سهمیه‌بندی کنونی وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی بالینی تصریح کرد: وزارت بهداشت عملا با سهمیه‌بندی‌های فعلی، چیزی برای سهمیه آزاد باقی نمی‌گذارد، به گونه‌ای که پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی و بالینی بسیار محدود و کمتر از حدود1800 نفر است، لذا سال‌هاست که دانشجویان پزشکی بسیار زبده‌ای در این آزمون شرکت می‌کنند اما متاسفانه با سهمیه‌بندی موجود نمی‌توانند وارد این دوره‌ها شوند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت تاکید کرد: 20 درصد از سهمیه این آزمون‌ها مطابق با قانون به ایثارگران اختصاص می‌یابد، 25 تا 50 درصد این سهمیه در رشته‌های تخصصی نظیر جراحی عمومی و چشم‌پزشکی با این‌که هیچ لزومی ندارد مختص خانم‌هاست، 25 درصد هم به پزشکانی که در مناطق محروم خدمت کرده‌اند اختصاص دارد اما عملا این 25 درصد سهمیه به کارمندان وزارت بهداشت در این مناطق اختصاص می‌یابد، به این ترتیب چیزی برای رقابت آزاد باقی نمی‌ماند.

عباسپور ادامه داد: گفته می‌شود سهمیه در نظر گرفته برای کارمندان یا پرسنل وزارت بهداشت و زنان مطابق با مصوبه‌ایست که در سال 1352 در مجلس تصویب شد، مطابق با این مصوبه شورایی تحت عنوان آموزش عالی در مورد پزشکی تخصصی شکل گرفت که پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی را در اختیار وزارت علوم قرار داد که رییس این شورا وزیر علوم بود.

وی ادامه داد: حدود سال‌های 65 و 67 که رشته‌های پزشکی به وزارت بهداشت منتقل می‌شود متاسفانه با یک تفسیر نابجا این شورا را پابرجا نگه می‌دارند و عملا یک شورای انحصارگرایی می‌شود که رییس آن وزیر بهداشت و اعضای آن پزشکانی هستند که در وزارت بهداشت حضور دارند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان این‌که سهمیه‌بندی در مورد زنان و کارمندان وزارت بهداشت عملا مصوبه‌ این شورا است، تاکید کرد: این سهمیه‌بندی را قانونی نمی‌دانیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم شورایی که کلا از مجموعه‌ای از مسوولین وزارت بهداشت تشکیل شده در مورد سهمیه‌بندی رشته‌های پزشکی تخصصی و بالینی تصمیم بگیرد و تحت عنوان سهمیه زنان یا سهمیه پرسنل، سهمیه‌های آزمون پزشکی تخصصی را تقسیم‌بندی کند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: در یک مقطع عنوان می‌شد این سهمیه مربوط به پزشکانی است که در مناطق محروم خدمت کرده‌اند در صورتی که بسیاری از پزشکانی که زبده هستند در صورت قبولی حاضرند تعهد خدمت‌شان را در مناطق محروم سپری کنند، اما این سهمیه با این تفاسیر عملا تبدیل به سهمیه پرسنل وزارت بهداشت شده است، ما به این سهمیه معترض هستیم و آن را قابل قبول نمی‌دانیم به خصوص اگر قرار باشد 20 درصد هم سهمیه متاهلان به آن اضافه شود دیگر سهمیه برخی رشته‌ها از 100 درصد هم بیشتر می‌شود، به هرحال این وضعیت برای ورود به رشته‌های تخصصی پزشکی قابل قبول نیست، لذا قرار بر این شد که وزارت بهداشت گزارش دقیقی به کمیسیون آموزش و تحقیقات بدهد.

عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به این‌که در مورد این سهمیه‌بندی به کل مجلس شکایت شده ریاست مجلس از کمیسیون خواسته گزارش وزارت بهداشت را در اختیار ایشان هم قرار دهد، به هرحال ما با این نوع سهمیه‌بندی مخالفیم و معتقدیم که حتما باید وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو حتی‌الامکان برای همین سال 88 که در اسفند ماه انجام می‌شود سهمیه‌بندی‌ها را تغییر دهد.

عضو هیات رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: ما با این‌که 100 درصد سهمیه رشته‌های مخصوص به بیماری‌های خاص زنان به خانم‌ها اختصاص یابد و در مناطق محروم برای پزشکان متخصص سهمیه خاص در نظر گرفته شود موافقیم، اما این‌که رقابت را از بین ببرند و برای پرسنل وزارت بهداشت در مناطق محروم سهمیه قائل شوند مخالفیم، چراکه محدود کردن حق عمومی جامعه برای پزشکان عمومی قابل قبول نیست. باید با حفظ مزایای اعزام متخصصین به مناطق محروم یا در نظر گرفتن سهمیه برای زنان در رشته‌های خاصی که مخصوص به زنان است بتوان سهمیه را برای یک رقابت سالم و علمی برای کسانی که دارای رتبه‌های برتر علمی هستند، باز کرد.

عباسپور تاکید کرد: بحث انحصارگری در پذیرش دانشجویان دوره‌های تخصصی پزشکی کاملا مشهود است، با توجه به گستردگی رشته‌های پزشکی و کمبود شدید نیروی متخصص در بیمارستان‌های سراسر کشور، شهرها، مراکز استان‌ها و بخصوص مناطق دوردست، باید ظرفیت پذیرش چندین برابر شود، چراکه هزینه‌ها و اعتبارات زیادی برای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارتقای امکانات آنها تخصیص یافته است و ظرفیت پذیرش دانشجو با توجه به این اعتبارت بسیار کم است، البته در سال‌های اخیر وزارت بهداشت عنوان می‌کند ظرفیت چندین برابر شده است، اما در سال‌های گذشته رقم پذیرش دانشجو بسیار محدود و پایین بوده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در خاتمه با تاکید بر این‌که قانون مصوب سال 1352 در مورد ایجاد شورای آموزش تخصصی پزشکی باید بازنگری شود، خاطرنشان کرد: در جلسه مذکور مقرر شد وزارت بهداشت تا هفته آینده گزارش دقیقی از وضعیت سهمیه‌بندی‌ها و دلایل منطقی که با توجه به آنها پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی صورت می‌گیرد به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارایه دهند تا بتوانیم در مجلس تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم. ضمن این‌که قطعا با توضیحاتی که وزارت بهداشت ارایه داد به نظر می‌آید وزارت بهداشت حتما باید هم در افزایش پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی و هم در سهمیه‌بندی‌ها قبل از برگزاری آزمون در اسفند ماه امسال اقدام جدی به عمل آورد. 

توصیه سازمان سنجش به داوطلبان کنکور

معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبان کنکور برای ثبت‌نام در کنکور 89 فقط به کافی‌نت‌های مجاز مراجعه کنند.

ابراهیم خدایی با بیان این‌که اولین قدم برای موفقیت در کنکور 89 ثبت‌نام دقیق و موفق است، افزود: برای ثبت‌نام دقیق و موفق داوطلبان باید مطالب دفترچه راهنما را به طور کامل و دقیق مطالعه و بعد برای ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

وی با تأکید بر این‌که داوطلبان باید سعی کنند ثبت‌نام خود را در همان روزهای اول انجام دهند، گفت: بهتر است داوطلبان کنکور در صورت ضرورت فقط به کافی‌نت‌های مجاز و معتبر مراجعه کنند و در صورت مراجعه به کافی‌نت، سعی کنند تمام مراحل ثبت‌نام در حضور خودشان انجام شود.

معاون سازمان سنجش با بیان این‌که داوطلبان نباید تهیه یک نسخه پرینت از اطلاعات ثبت‌نامی کنکور 89 را فراموش کنند، گفت: داوطلبان باید اطلاعات مندرج در کارت اعتباری ثبت‌نام شامل شماره پرونده، شماره کاربری و رمز ورود و همچنین کد رهگیری خود را برای انجام امور بعدی (مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، مشاهده کارنامه مرحله اول، انتخاب رشته، مشاهده کارنامه‌ نهایی، انتخاب محل رشته‌های نیمه‌متمرکز و...) آزمون به دقت نزد خود نگهداری نکنند.

وی اظهار داشت: داوطلبان برای مشاهده، کنترل یا ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود از 8 تا 12 دی‌ می‌توانند به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند.

  

دفترچه ی شماره یک آزمون سراسری 89

مشاهده ی دفترچه ی شماره یک آزمون سراسری 89


دفترچه

عید غدیر مبارک

عیدتون مبارک

موارد مجاز وغیرمجاز ثبت‌نام کنکور

معاون سازمان سنجش آموزش کشوربا تشریح جزییات و شرایط اختصاصی داوطلبان برای ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 89، گفت: در این آزمون سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه که در امتحانات کشوری و استاندارد شرکت کرده‌اند، تا 15 درصد در گزینش نهایی اعمال می‌شود. 


دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به شرایط اختصاصی برای ثبت‌نام در کنکور، اظهار کرد: داشتن‌ دیپلم دوره‌ چهار ساله‌ متوسطه‌ نظام قدیم آموزش متوسط، گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی و یا داشتن‌ مدرک‌ کاردانی‌ یکی از این شرایط است. 

وی با بیان اینکه دارندگان مدرک کاردانی دانشگاه‌ها و دارندگان‌ مدرک‌ کاردانی‌ پیوسته‌ آموزشکده‌های‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ می‌توانند در این آزمون شرکت کنند، تصریح کرد: آندسته‌ از داوطلبان‌ که‌ حداکثر تا 31 شهریور89 در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند، حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ را خواهند داشت‌. 

وی افزود: البته فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کاردانی‌ رشته‌های تحصیلی گروه‌ آموزشی‌ پزشکی‌ به‌ شرطی‌ می‌توانند در کنکور شرکت کنند که‌ خدمات‌ قانونی‌ مقرر را تا 31 شهریور و یا 30 بهمن 89‌ به پایان‌ برسانند، همچنین فارغ‌التحصیلان دوره‌ کاردانی‌ رشته‌های تحصیلی گروه‌های‌ آموزشی‌ غیر پزشکی‌ حداکثر تا 31 شهریور سال آینده به‌ شرطی‌ می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند که‌ تعهدات‌ و خدمات‌ قانونی‌ را انجام‌ داده‌ باشند. 


دانشجویان اخراجی و انصرافی‌ واجد شرایط می‌تواند در کنکور ثبت‌نام کنند 

دکتر توکلی با تاکید بر اینکه دانشجویان انصرافی‌ واجد شرایط حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ را دارند،به ایسنا خاطر نشان کرد: دانشجویان‌ اخراج‌ آموزشی‌ بر اساس مقرارت آیین‌نامه‌ای‌ و همچنین‌ دانشجویان‌ دوره‌ کارشناسی‌ که‌ مدرک‌ معادل‌ کاردانی‌ را اخذ کرده‌اند، مانند مقررات‌ مربوط به‌ دانشجویان‌ انصرافی‌ پس‌ از تسویه‌ حساب‌ کامل‌ با مؤسسه‌ ذیربط و در صورت‌ نداشتن‌ مشکل‌ نظام‌ وظیفه حق‌ ثبت‌نام‌ دارند البته فقط می‌توانند در رشته‌ای‌ غیر از رشته‌ قبلی‌ خود ثبت‌نام کنند. 


منع ثبت‌نام داوطلبان روزانه که از سال‌64-1363دو نوبت پذیرفته ‌شده‌اند 

وی با بیان اینکه داوطلب نباید از سال‌ تحصیلی‌ 64-1363 به‌ بعد، دو نوبت‌ در آزمون‌های‌ ورودی‌ دوره‌های‌ روزانه‌ رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه‌متمرکز پذیرفته‌ شده‌ باشد، خاطرنشان کرد: همچنین نباید پذیرفته‌ شده‌ دوره‌های‌ روزانه‌ کنکور1388 اعم‌ از رشته‌های‌ متمرکز و یا نیمه‌ متمرکز باشد. 

وی با اشاره به شرایط ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دوره‌های مختلف به استثنای دوره روزانه در کنکور89، گفت: دانشجویان دوره‌های شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در این آزمون ثبت‌نام کنند. 

معاون سازمان سنجش با بیان اینکه این دسته از داوطلبان در صورت موفقیت و قبل از ثبت‌نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی گیرند، تصریح کرد: این دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبولی قبلی خود را ندارند. 

وی تصریح کرد: دانشجویان دوره‌های فوق که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، به منظور ثبت‌نام و شرکت مجدد در آزمون باید پس از انصراف قطعی از تحصیل خود را به بخش‌های وظیفه عمومی معرفی و به خدمت اعزام شوند و پس از اتمام دوران خدمت نظام وظیفه حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری را خواهند داشت. 


ممنوعیت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان روزانه در همان مقطع و دوره قبلی 

وی با تاکید بر اینکه پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی آموزش رایگان تحصیلات خود را در رشته‌ای تمام کرده باشند در همان مقطع قبولی قبلی و در همان دوره روزانه امکان‌پذیر نیست،به ایسنا اظهار کرد: این قبیل از داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند برای دوره شبانه در همان مقطع متقاضی شوند و یا در صورت قبولی در دوره روزانه، می‌توانند با پرداخت شهریه همانند دانشجویان شبانه، در رشته مربوط ادامه تحصیل دهند. 

دکتر توکلی در خاتمه خصوص چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور89، گفت: در این آزمون سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سال‌های 1384 تا 1388 که امتحانات آنان به صورت کتبی و سراسری برگزار شده است تا میزان 15 درصد در گزینش نهایی اعمال می‌شود. 

گفتنی است ثبت‌نام کنکور89 از 16 آذر آغاز می‌شود و آزمون سراسری نیز از 10 تا 12 تیر89 برگزار خواهد شد.