--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

جاسبی: دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد محدود می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه سعی می کند با محدود کردن دوره‌های کاردانی و کارشناسی به دنبال افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی باشد.

به گزارش مهر، عبدالله جاسبی در مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی، آموزشی و رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان که با حضور مسئولان شهری و دانشگاهی برگزار شد اظهار داشت: امروز دانشگاه آزاد در شاخص مقالات ISI در کشور دارای مقام اول است.

وی با اشاره به میزان دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد در پایان سند چشم انداز گفت: در پایان سند چشم‌انداز تعداد دانشجویان دانشگاه باید به دو میلیون و 500 هزار نفر، تعداد اعضای هیئت علمی به 109 هزار نفر، تعداد مقالات علمی به 197 هزار و تعداد کتاب‌های تالیفی به 25 هزار عدد افزایش یابد.

جاسبی با اشاره به بحران ورود داوطلبان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به دانشگاهها خاطر نشان کرد: محور توسعه در آموزش عالی باید به دوره‌های تحصیلات تکمیلی تعمیم پیدا کند تا از این طریق از خروج ارز و نیروی انسانی جلوگیری شود.

نتایج آزمون کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد پنجشنبه اعلام می‌شود

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ناپیوسته سال 1388 دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه اول بهمن ماه اعلام می‌شود.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، داوطلبان می‌توانند از ساعت 16 روز پنجشنبه با مراجعه به پایگاه اینترنتی اعلام نتایج مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org  با درج مشخصات فردی و شماره داوطلبی، کارنامه خود را مشاهده کنند.

اطلاعیه مربوط به زمان و چگونگی ثبت‌نام از داوطلبان روز یکشنبه چهارم بهمن ماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز آزمون در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، آزمون کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی روز جمعه 13 آذر ماه با رقابت هزار و 955 داوطلب در تهران و 201 حوزه امتحانی در سطح کشور برگزار شد.

سن ورود به مدرسه شش سال تمام تصویب و اعلام شد

ایرنا: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: با تبدیل دوره های تحصیلی به دو دوره شش ساله- دوره ابتدایی ازپیش دبستانی تا پنجم ابتدایی و دبیرستان به دو دوره سه ساله راهنمایی و دبیرستان- در این شورا سن ورود به مدرسه شش سال تمام تصویب و اعلام شد.

مهدی نوید ادهم با اشاره به اینکه سن فراگیری پایین آمده است، اظهار داشت: تصویب سن ورود به مدارس شش سال تمام با انجام پژوهش و کار کارشناسی است.

به افزود: مسایل مختلفی از جمله اینکه آیا جدا کردن بچه ها در سن شش سالگی آسیب روانی در دانش آموزان بر جای نمی گذارد و همچنین احتمال وجود دیگر آسیب های تربیتی دراین مسئله مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با تصویب این مورد دوره پیش دبستانی به صورت جدی در سیستم آموزش و پرورش مورد توجه قرار می گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مطالعات تطبیقی در این خصوص با سایر کشورها از جمله انگلیس انجام شده است، گفت: بر اساس این مطالعات و همچنین برحسب ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و بومی ایران سن ورود به مدارس شش سال تمام اعلام شد.

نوید ادهم افزود: در واقع مطالعات تطبیقی از 206 کشور بر حسب طول مدت تحصیل، طبقه بندی ایام تحصیل و غیره انجام شده است.

ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از 5 بهمن آغاز می‌شود

معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه از پنجم بهمن ماه سال جاری در سراسر کشور خبر داد.

مهندس محمدرضا مهرادفر، در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این باره گفت: ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از روز دوشنبه 5 بهمن ماه آغاز می‌شود و تا ساعت 24 روز پنجشنبه 15 بهمن ماه نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به نحوه ثبت‌نام داوطلبان در این آزمون گفت: داوطلبان باید در مهلت اعلامی و با مراجعه به دفاتر پستی و تهیه دفترچه راهنما و کارت اعتباری، از طریق سایت مرکز آزمون به نشانی http://azmoon.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد در خاتمه گفت:‌ آزمون کارشناسی ارشد سال 89 دانشگاه طی روزهای 23 الی 25 اردیبهشت ماه به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 89 دانشگاه آزاد اسلامی در حالی از هفته آینده آغاز می‌شود که دکتر سجادی جاغرق رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد نیز با اشاره به جزییات این آزمون، از عدم تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در قبولی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو خبر داده بود.

تعداد سؤالات و اهمیت پایه

اطلاع از اهمیت دروس پایه در کنکور سراسری (به عنوان هدف اصلی دوره دبیرستان) قطعاً سبب جدیت بیشتر شما دانش آموزان در سالهای پایه خواهد شد.

به همین دلیل در این بخش به بررسی حجم دروس پایه و تعداد سؤالات کنکور که از دروس پایه مطرح میشود میپردازیم.

مقایسه تعداد صفحات دروس عمومی داوطلبان کنکور سراسری

پایه تحصیلی
تعداد کتاب
درصد
صفحات کتاب
درصد
دوم دبیرستان
3
28/27
563
30
سوم دبیرستان
5
44/45
836
45
پیشدانشگاهی
3
28/27
467
25
جمع
11
100
1866
100


مقایسه تعداد صفحات دروس اختصاصی داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی

پایه تحصیلی
تعداد کتاب
درصد
صفحات کتاب
درصد

اول دبیرستان

1
6/25
174
6/51
دوم دبیرستان
5
31/25
831
31/1
سوم دبیرستان
5
31/25
806
30/1
پیشدانشگاهی
5
31/25
861
31/29
جمع

16

100

2672

100


سهم دروس اختصاصی پایه و پیش دانشگاهی گروه علوم ریاضی و فنی در کنکور 

نام درس
پایه اول
پایه دوم
پایه سوم
کل پایه
پیشدانشگاهی
ریاضی
-
15 تا 17٪
20٪
35 تا 37٪
63 تا 65٪
فیزیک
14 تا 17٪
16 تا 18٪
28 تا 31٪
61 تا 63٪
37 تا 39٪
شیمی
-
20 تا 21٪
35 تا 38٪
56 تا 58٪
42 تا 44٪


 مقایسه تعداد صفحات دروس اختصاصی داوطلبان گروه علوم تجربی 

پایهی تحصیلی
تعداد کتاب
درصد
صفحات کتاب
درصد
اول دبیرستان
1
9/5
174
84/5
دوم دبیرستان
5
4/29
759
5/25
سوم دبیرستان
6
3/35
1014
1/34
پیشدانشگاهی
5
4/29
1030
51/34
جمع
17
100
2977
100


سهم دروس اختصاصی پایه و پیشدانشگاهی گروه علوم تجربی در کنکور
 

نام درس
پایهی اول
پایهی دوم
پایهی سوم
کل پایه
پیشدانشگاهی
زمینشناسی
-
-
51 تا 53٪
51 تا 53٪
47 تا 49٪
ریاضی
-
21 تا 23٪
31٪
52 تا 54٪
46 تا 48٪
زیستشناسی
-
20 تا 22٪
32 تا 34٪
54 تا 56٪
44 تا 46٪
فیزیک
11 تا 13٪
13 تا 16٪
28 تا 31٪
55 تا 57٪
45 تا 47٪
شیمی
-
20 تا 22٪
35٪
55 تا 57٪
45 تا 47٪

 

اورببتال مولکولی

ویژگی اورببتال مولکولی

الکترون‌های اتم‌های تشکیل دهنده یک مولکول در اوربیتال‌های مولکولی آن قرار می‌گیرند. اوربیتال‌ مولکولی حاصل ادغام و یا تفاضل توابع موج دو یا چند اوربیتال‌ اتمی است.

انواع اربیتال‌های مولکولی

اوربیتال‌های مولکولی را به دو نوع پیوندی و ضدّ پیوندی تقسیم‌بندی می‌کنند.

 

اربیتال مولکولی پیوندی

اگر برهم‌کنش بین اوربیتال‌های اتمی از نوع برهم کنش سازنده باشد در این صورت توابع موجی مربوط به اتمها با همدیگر جمع می‌شود و اوربیتال مولکولی حاصل شده از نوع پیوندی است.

 

 اوربیتال مولکولی ضدّ پیوندی

اگر برهم‌کنش بین اوربیتال‌های اتمی از نوع برهم کنش غیر سازنده یا مخرّب باشد در این صورت تفاضل توابع موجی مربوط به اتمها از همدیگر در نظر گرفته می‌شود و اوربیتال مولکولی حاصل شده از نوع ضدّ پیوندی است.

انواع اوربیتال‌های مولکولی برحسب سطح انرژی

در شیمی بر حسب سطح انرژی اوربیتال‌های مولکولی بالاترین اوربیتال مولکولی دارای الکترون را HOMO و پایین‌ترین اوربیتال مولکولی فاقد الکترون را LUMO می‌نامند. کلمه HOMO مخفف Highest occupied molecular orbital است و کلمه LUMO مخفف Lowest unoccupied molecular orbital است.

 نمادهای اوربیتال‌های مولکولی

از نمادهای σ ،π، و ... برای اوربیتال‌های مولکولی پیوندی و از نمادهای *σ* ،π، و ... برای اوربیتال‌های مولکولی ضدّ پیوندی استفاده می‌شود.

 تشکیل اوربیتال‌های مولکولی از اوربیتال‌های اتمی

اوربیتال مولکولی σ زمانی تشکیل می‌شود که دو اوربیتال اتمی s که تقارن کروی دارند به همدیگر نزدیک شوند و یا دو اوربیتال اتمی p در امتداد یکدیگر به همدیگر نزدیک شوند. در این حالت هم‌پوشانی این اوربیتال‌ها اوربیتال مولکولی σ را می‌دهد.

اوربیتال مولکولی π زمانی تشکیل می‌شود که دو اوربیتال اتمی p به صورت موازی به همدیگر نزدیک شوند. در این حالت هم‌پوشانی این اوربیتال‌ها اوربیتال مولکولی π را می‌دهد.

منبع: ویکی پدیا

ثبت‌نام 114 هزار داوطلب در دوره‌های فراگیر

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به پایان مهلت ثبت‌نام آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه پیام‌نور و برگزاری آزمون‌ این دانشگاه در 30 اردیبهشت ماه سال آینده، گفت: در آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه 113 هزار و 927 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

دکتر حسین توکلی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در این دوره از آزمون فراگیر کارشناسی ارشد 101 هزار و 927 نفر ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: شرکت در آزمون‌های پایان نیمسال دانشپذیری مشتمل بر 8 تا 10 واحد درسی، کسب نمره نهایی لازم با توجه به ظرفیت پذیرش در رشته محل‌های انتخابی است.

وی با بیان اینکه نمره نهایی لازم برای قبولی براساس تأثیر 80 درصدی میانگین دروس حاصل از آزمون و تأثیر 20 درصدی میانگین مدرک کارشناسی می‌باشد که با توجه به ظرفیت‌های اعلام شده ملاک پذیرش خواهد بود، اظهار کرد: میانگین مدرک کارشناسی برای دانش‌پذیرانی که فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ناپیوسته می‌باشند حاصل میانگین معدل دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است.

وی با اشاره به سایر ضوابط آزمون، گفت: دانشجویی که در دوره دانشپذیری نمرات زیر 12 کسب نموده و قبول اعلام شده، لازم است دروس مورد نظر را در مدت مجاز تحصیل با رعایت پیش نیاز دروس اخذ و با کسب حداقل نمره 12 بگذراند.

وی با بیان اینکه مهمان شدن، انتقال، تغییر رشته و گرایش در دوره‌های کارشناسی ‌ارشد ممنوع است، اظهار کرد: تعداد کل واحدهای درسی در هر رشته تحصیلی برای اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد حسب رشته تحصیلی از 28 تا 32 واحد درسی است. دانشجو حسب مورد به تشخیص گروه آموزشی موظف به اخذ و گذراندن واحدهای جبرانی (حداکثر 24 واحد درسی) و واحدهای اضافی (حداکثر 8 واحد) می‌باشد.

به گفته معاون سازمان سنجش، نمره قبولی در هر درس که آزمون آن به صورت متمرکز برگزار می‌شود حداقل 12 از 20 است و برای اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حداقل میانگین مورد نیاز 14 از 20 می‌باشد.

وی با اشاره به رقابت 12 هزار داوطلب در آزمون فراگیر کارشناسی ناپیوسته دانشگاه پیام‌نور، اظهار کرد: در این دوره داوطلب برای تغییر وضعیت از دانش‌پذیری به دانشجو باید ضمن داشتن شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو و شرایط نظام وظیفه، تمامی شرایط لازم را نیز کسب کند.

توکلی ادامه داد: دانش‌پذیر باید در پایان نیمسال دانش‌پذیری در آزمون تمامی درس‌های اختصاصی و عمومی 8 تا 14 واحد مشخص شده، شرکت و حداقل نمره 10 از 20 را در هر یک از مواد درسی کسب کند، نمره کل نهایی به صورت تاثیر80 درصدی میانگین دروس حاصل از آزمون و تاثیر 20 درصدی میانگین مدرک کاردانی است که با توجه به ظرفیت‌های اعلام شده، ملاک پذیرش خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش در دوره‌های کارشناسی ناپیوسته فراگیر دارای ظرفیت40 نفر برای هر رشته محل و به صورت پذیرش بومی است، تصریح کرد: هر داوطلب می‌تواند فقط یک رشته را حداکثر در 5 مرکز یا واحد استان محل اقامت یا اشتغال خود انتخاب کند.

معاون سازمان سنجش تاکید کرد: برای اعمال تاثیر معدل فوق دیپلم، معدلی که در فرم ثبت‌نام توسط داوطلب قید شده است ملاک عمل قرار خواهد گرفت و اگر مغایرتی بین معدل اعلام شده و مدارک ارائه شده به هنگام ثبت‌نام وجود داشته باشد قبولی داوطلب لغو می‌شود.

معاون سازمان سنجش در خاتمه خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در دوره دانشپذیری نمرات زیر 10 کسب نموده و به عنوان قبول اعلام شده‌اند باید دروس مورد نظر را در مدت مجاز تحصیل با رعایت پیش‌نیاز دروس اخذ و با کسب حداقل نمره 10 بگذرانند.

ثبت‌نام آزمون‌های دانشگاه جامع از امروز

فارس: معاون سازمان سنجش آموزش گفت: ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی 88 از امروز به صورت اینترنتی آغاز شد و تا 3 بهمن ادامه دارد.

ابراهیم خدایی افزود: کارت ورود به جلسه آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی از طریق اینترنت از روز 11 اسفند تا 13 اسفند در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی روز جمعه 14 اسفند برگزار می‌شود، گفت: هر داوطلب علاقه‌مند به شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند به یکی از 2 روش پرداخت اینترنتی و مراجعه به دفاتر پستی برای ثبت‌نام اقدام کند.

میزان تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح جزئیات کنکور کارشناسی ارشد 89 از صدور 830 هزار و 132 کارت ورود به جلسه این آزمون خبر داد و گفت: کارتهای ورود به جلسه آزمون از 26 بهمن ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.

ابراهیم خدایی در گفتگو با مهر افزود: در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل سال 1389 برای 145 کد رشته شامل 52 کد رشته امتحانی در گروه علوم انسانی، 13 کد رشته امتحانی در گروه علوم پایه، 27 کد رشته در گروه فنی ومهندسی، 25 کد رشته در گروه کشاورزی، 10 کد رشته در گروه هنر، 14 کد رشته در گروه علوم پزشکی ( فقط برای دانشگاه تربیت مدرس)، 4 کد رشته در گروه دامپزشکی دانشجو پذیرش می شود.

766 هزار و 944 داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کرده اند

وی اظهار داشت: ثبت نام در آزمون برای 141 کد رشته امتحانی از 145 کد رشته امتحانی و همچنین اولین مرحله آزمون پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور بر اساس برنامه زمانی به صورت متمرکز و از طریق شبکه اینترنت انجام شد. در آزمون 139 کد رشته و اولین مرحله المپیاد 766 هزار و 944 داوطلب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 383 هزار و 129 نفر زن و 383 هزار و 815 نفر مرد هستند.

63 هزار و 188 نفر متقاضی شرکت در آزمون کد رشته امتحانی دوم کارشناسی ارشد

معاون سازمان سنجش آموزش کشور به مهر گفت: نظر به اینکه بر اساس ضوابط داوطلبان می توانستند در صورت واجد شرایط و علاقه مند بودن از میان 66 کد رشته امتحانی شناور مندرج در دفترچه راهنما یکی از کد رشته های مذکور را به عنوان کد رشته امتحانی دوم علاوه بر کد رشته امتحانی اصلی انتخاب کنند 63 هزار و 188 نفر نیز متقاضی شرکت در آزمون کد رشته امتحانی دوم شده اند.

جزئیات توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد 89

وی با اشاره توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد 89 اضافه کرد:

ادامه مطلب ...

نتایج رتبه‌بندی دانشگاه علوم‌پزشکی بر اساس وبومتری اعلام شد

واحد علم سنجی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بر اساس معیارهای وب سنجی اعلام کرد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بر اساس معیارهای وب سنجی و سایت‌های اینترنتی مربوط به این دانشگاه‌ها ارزیابی شدند.

در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران رتبه اول، شیراز رتبه دوم و اصفهان رتبه سوم را کسب کردند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این رتبه‌بندی که 41 دانشگاه علوم پزشکی را شامل می‌شد به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، ایران، شهیدبهشتی، زنجان، هرمزگان، همدان و گیلان رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این ارزشیابی که میزان فعالیت سایت‌های اینترنتی دانشگاه‌های علوم پزشکی را مدنظر قرار داده است، 10 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اراک، قزوین، مشهد، شهید صدوقی یزد، کرمان، بیرجند، کاشان، لرستان و مازندران رده‌های 11 تا 20 را به خود اختصاص دادند.

از دیگر نتایج این رتبه‌بندی رده‌های 21 تا 30 است که شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی رفسنجان، بقیة‌الله، ایلام، واحد پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، سبزوار، بوشهر، کردستان، ارومیه، شهرکرد می شود.

دانشگاه‌های علوم پزشکی یاسوج، سمنان، گناباد، جهرم، اهواز، گلستان، شاهرود، زابل، بابل، کرمانشاه و فسا در رده‌های پایانی جدول رتبه‌بندی دانشگاهها بر اساس وب سنجی قرار گرفته‌اند.