--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

پذیرش دانشجوی مجازی ارشد در بیش از 100 رشته محل

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور با اعلام اینکه دانشگاه در بیش از 100 رشته محل از طریق کنکور کارشناسی ارشد دانشجوی مجازی پذیرش می‌کند، گفت: براین اساس دانشگاه در هر رشته مجازی 20 نفر دانشجو می‌پذیرد.

دکتر معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: پذیرش دانشجوی مجازی به شیوه آموزش‌محور است و خدمات از طریق شبکه مجازی دانشگاه پیام نور انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته محل خود را انتخاب می‌کنند و در دانشگاه انتخابی ثبت‌نام به عمل می‌آورند، اما خدمات از طریق شبکه مجازی انجام می‌گیرد.

تعطیلی برخی رشته‌های تحصیلی در سال‌های آتی

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به طرح آمایش سرزمین آموزش عالی کشور گفت: توسعه برخی رشته ها را کند خواهیم کرد و کم کم به سمتی خواهیم رفت که در آینده برخی رشته ها تعطیل شوند.

رضا عامری در گفتگو با مهر افزود: طرح آمایش سرزمین در آموزش عالی در دو سطح پیش می رود که یک بخش آن به حوزه وزارت علوم و بخش دیگر آن به حوزه دانشگاه‌ها برمی گردد.

وی افزود: در حوزه وزارت علوم سیاست‌های کلان خود مرتبط با توسعه رشته ها، مقاطع تحصیلی و گروه های آموزشی در استان‌های مختلف را تدوین کرده ایم و وضعیت سهم گروه های آموزشی از جمله علوم انسانی، هنر، کشاورزی و فنی و مهندسی نیز مشخص شده است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم اظهار داشت: در 29 استان دانشگاه‌ها در حال استخراج اولویت‌های خود هستند که بر اساس آن طرح آمایش را در حوزه های رشته ها و مقاطع تحصیلی و گروه های آموزشی مشخص کنند.

وی با تاکید بر این نکته که طرح آمایش سرزمین آموزش عالی یک طرح بلند مدت است، یادآور شد: بنا نداریم در سال آینده به صورت ناگهانی رشته ای را تعطیل کنیم بلکه برای توسعه و کاهش ظرفیت های یک رشته متناسب با نیازهایی که برآورد خواهیم کرد، حرکت می کنیم.

عامری خاطرنشان کرد: بر اساس نیازهای برآورده شده، توسعه برخی از رشته ها را کند خواهیم کرد و کم کم به سمتی خواهیم رفت که در آینده نزدیک برخی رشته ها تعطیل و برخی رشته ها توسعه پیدا می کنند.

مصادیق پذیرش بدون آزمون دانشجوی کارشناسی ارشد اعلام شد

مدیرکل دفتر آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه آیین‌نامه جدید استعداد درخشان از سال91 اجرایی می‌شود، گفت: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، آیین نامه قبلی ملاک عمل برای تعیین دانشجوی استعداد درخشان است.

دکتر سعید قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه آخرین آیین‌نامه برای جذب استعداد درخشان مربوط به 5/2 سال قبل است که این آیین‌نامه در شرایط امروز نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازها باشد، اظهارکرد: دغدغه اصلی امروز داوطلبان دانشگاه‌ها ورود به مقطع کارشناسی ارشد و پس از آن دکتری است که براین اساس درآیین نامه جدید استعداد درخشان، پذیرش دانشجو در دوره کاردانی حذف شده است.

تقسیم‌بندی مصادیق استعداد درخشان به دو دسته ورود بدون آزمون و با آزمون به مقاطع بالاتر

وی با بیان اینکه در پیش‌نویس آیین‌نامه جدید، مصادیق استعداد درخشان به دو دسته ورود بدون آزمون و ورود با آزمون به مقاطع بالاتر تقسیم‌بندی شده است، اظهارکرد: براین اساس افراد کاملا ویژه، بدون آزمون و برخی دیگر از دانشجویان استعداد درخشان با آزمون و کسب حد نساب‌های لازم وارد مقطع بعدی می‌شوند.

قدیمی افزود: دانشجویان استعداد درخشان برای ورود با آزمون به دانشگاه‌ها باید80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: سعی شده است که افراد کاملا ویژه نیز بدون آزمون وارد مقطع بعدی شوند. همچون المپیادهای طلایی که هرجای دنیا می‌توانند بدون آزمون پذیرش بگیرند.

 شرایط ورود بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان به مقطع کارشناسی ارشد

قدیمی با بیان برخی شرایط ورود بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان به مقطع کارشناسی ارشد، گفت:

درحال حاضر عمده مصداق‌ ورود بدون آزمون دانشجو به مقطع ارشد 10 درصدهای برتر دوره‌های کارشناسی هستند که می‌توانند از این طریق وارد مقطع ارشد شوند.

وی افزود: همچنین دانشجویان نمونه کشوری نیز از دیگر مصداق‌هایی هستند که می‌توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی اظهارکرد: برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی، فارابی و رازی نیز از دیگر داوطلبانی هستند که می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه شوند.

 دانشجویان استعداد درخشان، بورس و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شوند

قدیمی با اشاره به برخی تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانشجویان استعداد درخشان، اظهارکرد: در این زمینه به‌ شدت دنبال بورس دانشجویان استعداد درخشان هستیم. همچنین به دنبال این هستیم که دانشجویان استعداد درخشان را به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه جذب کنیم.

وی افزود: همچنین در تلاشیم که با سازمان‌های مختلف از جمله بنیاد ملی نخبگان در ارتباط باشیم تا حمایت‌های جدی از طرح‌های تحقیقاتی با رسیک بالا این دسته از دانشجویان داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم که استعدادهای درخشان مسئولیت مدیریت کشور را بپذیرند و در مدیریت‌های راهبردی کشور نقش ایفا کنند. با این نگاه بر روی آیین‌نامه استعداد درخشان اصلاحات جدی در حال انجام است و به دنبال این هستیم که مصداق‌های موجود را کیفی‌تر کنیم.

آیین‌نامه اجرایی دانشجویان پولی تدوین می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آیین‌نامه‌ اجرایی دانشجوی پولی خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم که این آیین‌نامه به نحوی باشد که دانشجویان پولی از طریق آزمون سراسری پذیرش شوند. البته مدارک آنها با سایر دانشجویان تفاوت‌هایی دارد.

به گزارش خبرنگار «صنفی ـ آموزشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کامران دانشجو در حاشیه دومین نشست بررسی طرح آمایش آموزش عالی و در جمع خبرنگاران با اشاره مصوبه پذیرش دانشجوی پولی که از سوی شورای نگهبان نیز تایید شد، اظهار کرد: وضعیت قبلی بحث پذیرش پولی که براساس آن پذیرش دانشجو بدون هیچ‌گونه چارچوبی صورت گیرد، به عدالت نزدیک نبود، اما در حال حاضر با افزودن دو تبصره جدید و برگزاری آزمون، مصوبه مذکور مقدار زیادی به عدالت نزدیک شده است.

وزیر علوم افزود: در تدوین آیین‌نامه اجرایی دانشجوی پولی با دانشجویان، تشکل‌ها و اساتید صحبت می‌کنیم تا با یک کار کارشناسی تدوین شود، آیین‌نامه باید به نحوی تدوین شود که هم به نوعی برای دانشگاه‌ها کمک کننده باشد و هم از عدالت فاصله نگیرد، دانشگاهیان ما بدانند که عدالت محور اصلی است.

 حفاظت از دانشمندان وظیفه وزارت علوم نیست

وی درباره شاخص‌های جهانی رشد علمی دانشگاه‌ها اظهار کرد: شاخص‌های رشد علمی دنیا را کامل نمی‌دانیم، در این راستا گروهی تعیین شده است که شاخص‌های موجود را بررسی و شاخص‌هایی برگرفته از یک دانشگاه الگوی اسلامی ایرانی را تعیین کنند.

به گزارش ایسنا، وزیر علوم‌ در خصوص بحث حفاظت از دانشمندان، با بیان اینکه حفاظت از دانشمندان ذاتا وظیفه وزارت علوم نیست، گفت: وظیفه وزارت علوم کیفیت بخشی بر علم، آموزش، پژوهش، تحقیقات و کادرسازی برای نظام است، اما در راستای حفاظت از دانشمندان ایرانی می توانیم همکاری مناسب با دستگاه‌هایی که وظیفه حفاظتی و امنیتی داشته باشیم که در حال حاضر نیز این همکاری وجود دارد و در سال‌های آینده همکاری خود را بیشتر خواهیم کرد.

 پیش‌بینی امتیاز برای «نظریه‌پردازی» در آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی

دانشجو با اشاره به آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، گفت: در این آیین‌نامه برای نظریه‌پردازی، امتیاز بسیار بالا قرار داده‌ایم. این آیین‌نامه از تیر ماه اعمال می‌شود.

 کاهش دوره لیسانس نیازمند کارکارشناسی است

 معاونت آموزشی وزارت علوم پیشنهاد کاهش دوره لیسانس را بررسی کند

وی در خصوص پیشنهاد رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درباره کاهش دوره لیسانس ، گفت: در این زمینه باید یک تیم تعیین شود تا یک اقدام کارشناسی انجام دهد که اگر جایی نیاز باشد، طول دوره کاهش یابد البته کاهش باید متناسب با کارکارشناسی انجام ‌شود.

وی افزود: به معاون آموزشی گفتم که این موضوع را بررسی کند که آیا با کار کارشناسی می‌توان دوره‌ها را کوتاه کرد، در این زمینه حتما با دانشگاهیان و کمیسیون آموزش مجلس همفکری خواهیم داشت.

دانشجو درخصوص درس خواندن دانشجویان در شب امتحان با بیان اینکه این موضوع یک فرهنگ است و باید برای بحث شب امتحان بودن دانشجو فرهنگسازی صورت گیرد، اظهار کرد: من فکر می‌کنم اساتید ما در دانشگاه‌ها تا حدودی این فرهنگسازی را ‌کرده‌اند، اساتید این گونه نیستند که دانشجویان را به نحوی بگذرانند که شب امتحانی درس بخواند.

 کار وزارت علوم برخورد قضایی نیست

وزارت علوم اداره آگاهی نیست که خریداران و فروشندگان مدرک را شناسایی کند

وزیر علوم در خصوص بحث خرید و فروش مدرک نیز تصریح کرد: من متولی این نیستم که بروم سراغ آن. من اداره آگاهی نیستم که بروم سراغ آن‌ها، اگر جایی خرید و فروش مدرک انجام می‌دهد به وزارت علوم اطلاع دهند تا پس از بررسی، به مراجع ذیربط معرفی شود.

به گزارشایسنا، دانشجو تاکید کرد: کار وزارت علوم برخورد قضایی نیست، ما اگر ما مجوزی داده باشیم، آن را لغو می‌کنیم مابقی کارها باید در مراجع خودش انجام شود.

جزئیات پذیرش دانشجویان پولی در دانشگاه ها

با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در حالی جذب دانشجوی پولی در دانشگاه‌ها بزودی آغاز خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود با اجرای آن از خروج 50 درصد داوطلبان ادامه تحصیل به خارج جلوگیری شود.

به گزارش «جام‌جم» هر چند براساس برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجاز بودند از ظرفیت مازاد بر سهمیه آموزش رایگان خود یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند، براساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تایید هیات امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند و منابع مالی دریافتی را حسب مورد پس از واریز به خزانه کل به حساب درآمدهای اختصاصی منظور کنند، اما این امر با ایراد شورای نگهبان روبه‌رو شد و پس از آن، مجلسی‌ها به پذیرش مشروط دانشجوی پولی در دانشگاه‌های دولتی رای داده‌اند.

موضوع دانشجوی پولی موضوع ماده 24 قانون برنامه پنجم توسعه است که شورای نگهبان پذیرش آن بدون وجود ضابطه را مغایر با قانون اساسی دانسته بود. به همین دلیل، نمایندگان برای رفع ایراد این شورا تصویب کردند نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف به پیشنهاد هیات امنای دانشگاه‌ها و تایید وزارتخانه‌های ذی‌ربط باشد و در نتیجه پذیرش دانشجوی پولی تقریبا با شرایطی مانند دوره‌های شبانه در دانشگاه‌های دولتی و طی برگزاری آزمون سراسری انجام خواهد شد.

همچنین مقرر شده است تا در مدرک و محل تحصیل دانشجو قید شود که نوع پذیرش وی شهریه‌ای بوده تا با دانشجویی که از طریق کنکور سراسری و با رقابت فشرده‌تری پذیرفته می‌شود، تفکیکی صورت گیرد.این تصمیم در حالی گرفته شده که هنوز بسیاری از استادان دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی اجرای این طرح را مغایر با قول رئیس‌جمهور مبنی بر توسعه عدالت آموزشی و باعث بروز تبعیض میان دانشجویان می‌دانند.

دانشجوی پولی یعنی کسب روزی حلال برای دانشگاه‌ها

وزیر علوم و تحقیقات پیش از این در حمایت از پذیرش دانشجوی پولی خطاب به دانشجویان با طرح این سوال که از شما می‌پرسم آیا دانشگاه پولی به طور کلی بد است؟ یا پول کلا بد است؟ گفته بود: پول اگر از مسیر درست به دست آورده شود و هزینه شود، رزقی است حلال و باید خداوند را شکر کرد.

دانشجو با اشاره به این‌که اگر این پول از مسیر حلال به دست آورده شود و در مسیر درست هزینه شود جای شکر دارد، افزود: احیانا ممکن است این پول از مسیر حلال به دست نیامده باشد یا در مسیر صحیح هزینه نشود. دانشجو گفت: اگر دانشگاه‌ها پول حلال دریافت کنند و در مسیر صحیح گسترش آموزش عالی هزینه کند مناسب خواهد بود؟

وزیر علوم تصریح کرد: مطالب فوق را به صورت فرض مطرح کردم و باید توجه داشت که آیا مشکل دارد که پول حلالی گرفته شود تا در مسیر صحیح هزینه شود؟

وی با طرح این سوال که آیا مصوبه جذب دانشجویان پولی در دانشگاه‌های دولتی این روند را دارد، اضافه کرد: اگر این مصوبه به بنده ابلاغ شود، حتما بدانید که بین فردی که از مسیر رقابت علمی وارد دانشگاه شده با فردی که از مسیر پرداخت پول وارد دانشگاه شده تفاوت قائل خواهم شد.

وی افزود: نگاه ما در آموزش عالی این نیست، جوانی که با رقابت علمی وارد دانشگاه شود با جوانی که به صورت پولی وارد دانشگاه شده در یک کلاس و یک جا تحصیل کند و مدارک تحصیلی‌شان یکی باشد.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا نیاز بود دانشجویان پولی وارد دانشگاه‌های دولتی شوند؟ تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا عدالتی را که مدنظر است، پیدا کنیم مطلوب خواهد بود و اگر برعهده من باشد این دو قشر از دانشجویان را از یکدیگر جدا می‌کند. در عین حال برخی روسای دانشگاه‌ها نیز مهم‌ترین دلیل حمایت از این طرح را استفاده از شهریه این دانشگاه‌ها برای آبادانی و فراهم کردن امکانات آموزشی برای دانشگاه متبوع خود می‌دانند.

جزئیات بیشتر از پذیرش دانشجوی پولی

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این باره به فارس توضیح داد: همانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی نام این دانشگاه‌ها در دفترچه کنکور با نام «دانشگاه بین‌الملل» فلان شهر مشخص می‌‌شود و میزان هزینه تحصیل بر‌اساس قیمت تمام شده آموزش محاسبه می‌شود.

قادری با اشاره به دیگر اصلاح صورت گرفته تصریح کرد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند از ظرفیت‌های موجود خود برای جذب دانشجو به این شیوه اقدام کنند و لازمه جذب دانشجو به این طریق، ایجاد ظرفیت جدید است. وی در توضیح این مطلب افزود: برای نمونه اگر دانشگاه شیراز 40 دانشجو دارد، نمی‌تواند آن را به 50 دانشجو افزایش داده و 10 دانشجوی اضافه را در این دانشگاه جذب کند؛ بلکه این دانشگاه باید ظرفیت جدیدی خارج از دانشگاه و به نام شعبه بین‌المللی دانشگاه شیراز ایجاد و به جذب دانشجو مبادرت کند.

شهریه دانشگاه‌های پولی؛ متوسط شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد

نورالله حیدری، عضو کمیسیون تلفیق نیز درباره میزان شهریه این دانشگاه‌ها و نحوه تعیین آن تصریح کرد: شهریه این دانشگاه باید براساس میزان متوسط شهریه دانشگاه‌هایی باشد که شهریه می‌گیرند.

وی با بیان این‌که تعیین شهریه این دانشگاه‌ها برعهده هیات امنای هر دانشگاه است و آنها تشخیص می‌دهند که شهریه باید به چه مقدار باشد، افزود: به هرحال میزان شهریه باید کمتر از متوسط شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد باشد.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: البته این موضوع در مذاکرات ثبت نشده است، اما در تجزیه و تحلیل‌هایی که شد به دلیل آن‌که این دانشگاه‌ها از امکانات دولت نیز استفاده می‌کنند باید از میانگین شهریه دریافتی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد کمتر باشد.

دانشگاه‌ها خودسرانه دانشجوی پولی نگیرند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرد: هیچ دانشگاهی از ظرفیت موجود برای جذب این دانشجویان نمی‌توانند استفاده کنند؛ همچنین اجباری برای داوطلبان در انتخاب دانشگاه‌ها وجود ندارد و آنها می‌توانند هر دانشگاهی را که می‌خواهند انتخاب کنند.

آمارهای وحشتناک از خروج داوطلبان ادامه تحصیل به خارج

حیدری با بیان این‌که اگر ما چنین تدابیری نداشته باشیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم یک عده از طریق پذیرش کنکور و هر شیوه دیگری وارد دانشگاه نمی‌شوند، افزود: این افراد یا باید ترک تحصیل کنند یا باید در دانشگا‌‌ه‌های غیرانتفاعی و آزاد ادامه تحصیل دهند، یا متاسفانه مانند عده‌ای به دلیل داشتن تمکن مالی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور بروند.وی اضافه کرد: آمارهای وحشتناکی داریم از کسانی که به دلیل داشتن تمکن مالی برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند. حیدری پیش‌بینی کرد: مشروط به این‌که ما هم رشته‌هایی که این داوطلبان به دنبالش هستند را ایجاد کنیم، می‌توانیم‌ بیش از 50 درصد در همین وهله اول از خروج دانشجویان جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نیاز است تا این روند از سوی سازمان بازرسی کل کشور و سایر حوزه‌های بازرسی پایش شود، اظهار کرد: علت این پایش جلوگیری از تخلفات روسای دانشگاه‌هاست، زیرا پذیرش دانشجوی پولی امری در ظاهر خوشایند است و برخی دانشگاه‌ها ممکن است به منظور رفع مشکلات مالی خود اقدام به تخلفاتی در پذیرش دانشجوی پولی کنند.

به هرحال با تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان، شمارش معکوس برای ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دولت آغاز شده است، اما هنوز زمان دقیق پذیرش دانشجوی پولی از طریق آزمون‌های سراسری سازمان سنجش مشخص نیست. 

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد درهفته اول بهمن و کنکور از15بهمن

دکتر عبدالله سجادی جاغرق، در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در هفته اول بهمن، گفت: این آزمون در روزهای 22 تا 24 اردیبهشت ماه سال 90 به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دکترای تخصصی دانشگاه آزاد تا شنبه

وی با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دکترای تخصصی دانشگاه آزاد تا روز شنبه، گفت: داوطلبان می‌توانند تا روز شنبه 25 دی ماه برای ثبت‌نام در این آزمون به سایت مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org  مراجعه کنند.

سجادی در خاتمه از آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای 15 و یا 16 بهمن ماه خبر داد و افزود: آزمون سراسری رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد در روزهای 17 و 16 تیر ماه برگزار می‌شود.

تسلیت به استاد عزیز

از طرف خودم درگذشت شایان ترسلی همسر دکتر رسول خدابخش رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و استاد عزیز دانشگاه ارومیه و علی خدابخش فرزند وی را در سانحه سقوط بویینگ 727 که در نزدیکی فرودگاه ارومیه رخ داد تسلیت می گویم.

تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون فراگیر پیام نور

ایسنا: معاون سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون فراگیر کارشناسی دانشگاه پیام نور تا روز شنبه 25 دی ماه خبر داد.

دکتر حسین توکلی با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون فراگیر کارشناسی دانشگاه پیام نور تا ساعت 24 روز شنبه، گفت: از آنجایی که برخی از داوطلبان در مهلت مقرر موفق به انجام ثبت‌نام نشده‌اند با همکاری شرکت پست ترتیبی اتخاذ شده است که مهلت ثبت‌نام آزمون مذکور تا 25 دی ماه تمدید شود.

وی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند مدارک ثبت‌نام را از باجه اصلی پست و در شهرستان‌های بزرگ از مناطق پستی دریافت کنند، اظهارکرد: داوطلبان شهرستانی باید مدارک ثبت‌نام را از مناطق پستی 13،11 تا 19 دریافت کنند.

توکلی افزود: داوطلبان باید پس از دریافت مدارک برای تکمیل فرم ثبت‌نام تا ساعت 24 روزشنبه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

تقویم امتحانی دانشگاه‌های تهران

سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها طبق روال سال‌های گذشته در اواخر هفته شهریور آغاز شد و از امروز فصل امتحانات دانشجویی در این دانشگاه‌ها آغاز می شود.

به گزارش ایسنا، امتحانات دانشجویان دانشگاه‌های پایتخت از جمله دانشگاه‌های علم و صنعت، امیرکبیر، شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا(س)، خواجه نصیرالدین طوسی و ... از امروز آغاز و تا اواخر دی ماه و در برخی دانشگاه‌ها تا هفته اول بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

دانشگاه علم و صنعت

براساس این گزارش، کلاسهای دانشجویان دانشگاه علم و صنعت چهارشنبه 15 دی ماه تمام‌ ‌شده و از امروز شنبه 18 الی چهارشنبه 22 دی ماه امتحانات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و از روز شنبه 25 دی الی پنجشنبه 7 بهمن ماه امتحانات پایان نیم سال اول این دانشگاه برگزار خواهند شد.

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

امتحانات این دانشگاه از تاریخ 20 دی ماه آغاز و تا دوشنبه 4 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

دانشگاه تهران

تاریخ پایان کلاسهای نیمسال اول دانشگاه تهران نیز 23دی ماه اعلام شده و امتحانات از 25همین ماه آغاز و تا 7بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین ثبت نام نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 دانشگاه نیز 14 لغایت 16 دی است.

دانشگاه صنعتی شریف

پایان کلاس‌های دانشگاه صنعتی شریف نیز روز یکشنبه 12 دی و امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه هم از امروز شنبه 18 دی لغایت شنبه 2 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

دانشگاه شهید بهشتی

کلاسهای درس این دانشگاه در تاریخ 15 دی ماه به کار خود پایان داده‌اند و امتحانات دانشجویان از امروز تا 29 دی ماه برگزار می‌شوند.

دانشگاه الزهرا (س)

کلاسهای این دانشگاه 16 دی ماه به کار خود پایان داده و امتحانات از امروز آغاز می‌شوند، به طوریکه امتحانات دروس عمومی دانشجویان از امروز الی 20 دی ماه و امتحانات دروس تخصصی از 21 الی 30 دی ماه برگزار می‌شود.

دانشگاه تربیت مدرس

کلاسهای این دانشگاه در تاریخ 23 دی ماه پایان می‌یابد و امتحانات دروس مدرسی از تاریخ 25 الی 29 دی و امتحانات دروس تخصصی از 2 الی 12 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

دانشگاه امیرکبیر

کلاسهای درس دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر روز پنجشنبه 2دی ماه پایان یافته و فرجه و هفته برگزاری کلاسهای جبرانی از روز شنبه 4دی ماه آغاز و تا پنجشنبه 9 دی ماه ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، امتحانات دانشجویی دانشگاه از روز شنبه 11 دی ماه آغاز شده و تا روز پنجشنبه 23 همین ماه ادامه دارد.

دانشگاه علامه طباطبایی

امتحانات دانشجویان این دانشگاه از امروز آغاز شده و تا 29 دی ماه ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ثبت‌نام نیم‌سال دوم سال تحصیلی 90-89 دانشگاه از بهمن ماه و پس از اتمام امتحانات آغاز و تا خرداد ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

جزییات آزمون دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور 19 دی منتشر می‌شود

اطلاعیه‌ سازمان سنجش کشور درباره شرایط و ضوابط، تاریخ و نحوه ثبت نام در آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) و کارشناسی ارشد سال 1390 دانشگاه پیام نور 19 دی ماه منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس «صنفی آموزشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوطلبان متقاضی ثبت نام در آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) و کارشناسی ارشد سال 1390 دانشگاه پیام نور می‌توانند اطلاعیه مربوطه را از ساعت 14 روز یکشنبه (19 دی)، بر روی سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org مشاهده کنند.

باید افزود: این اطلاعیه همچنین در نشریه پیک سنجش روزهای دوشنبه، 20 و 27 دی ماه نیز منتشر می‌شود و داوطلبان علاقمند به ثبت نام و شرکت در این آزمون، باید با مطالعه اطلاعیه یادشده و در صورت واجد شرایط بودن، برای ثبت نام اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، ثبت نام برای شرکت در آزمون از طریق شبکه اینترنت این سازمان و از روز یکشنبه، 26 دی آغاز و در روز شنبه، 12 بهمن پایان می‌پذیرد.

بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده، آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ناپیوسته (کارانی به کارشناسی) و کارشناسی ارشد سال 1390 دانشگاه پیام نور در بعدازظهر روز جمعه، سی‌ام اردیبهشت برگزار می‌شود.