--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

اعطای پژوهانه به دو هزار و 480 دانشجوی دکتری

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از اعطای اعتبار پژوهانه تمامی دانشگاه‌های مشمول طرح توسط این معاونت خبر داد و گفت: در مجموع یک هزار و 320 دانشجو از دانشگاه‌های وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و یک هزار و 160 دانشجو از دانشگاه‌های وزارت بهداشت پژوهانه دریافت می‌کنند.

دکتر سید مهدی سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: طرح اعطای پژوهانه با چندین هدف پایه گذاری و آیین‌نامه‌ اجرایی برای آن تدوین شد که طبق آن وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری همکاری داشتند.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ادامه داد: هدف از اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری تقویت و توانمندسازی فرایندهای پژوهشی با تمرکز بر حل نیازهای اساسی کشور است به طوری که دانشجویان بتوانند بر روی نیازهای اساسی کشور هدفمند کار کرده و به اولویت‌های تحقیقاتی کشور بپردازد. حمایت از توسعه کیفی و حرفه‌یی شدن پژوهش در مقطع دکتری و حمایت از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و بین رشته‌یی از اهداف دیگر این طرح است.

به گفته وی، هدف دیگر این طرح، ترغیب و تشویق به تولید علم و توسعه بومی سازی علم در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و توسعه فضای مناسب یکسان در بروز و رشد استعدادهای علمی و پژوهشی است.

سیدی با بیان این که طرح پژوهانه دانشجویان تمام علوم را شامل می‌شود، تصریح کرد: پژوهش‌ در تمامی رشته‌ها در صورتی که به حل نیازهای اساسی کشور پرداخته و ماموریت گرا باشد، مشکلی را از کشور حل خواهد کرد، به همین دلیل پژوهانه که به صورت پرداخت مستقیم نقدی یا اعتباری است به همه آنها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی که زیر نظر وزارتین علوم و بهداشت هستند می‌توانند به دانشجویان مشمول آیین‌نامه،‌ پژوهانه پرداخت کنند.

به گفته معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تصریح کرد: پژوهانه به دانشجویان تمام وقت تمام دانشگاه‌های دولتی مجری آموزش رایگان دوره دکتری اعطا می‌شود.

وی درباره نحوه پرداخت پژوهانه خاطر نشان کرد: پس از گزارش پیشرفت رساله با تایید استاد راهنما، مبلغ پژوهانه در وجه دانشجوی دکتری پرداخت می‌شود. دانشگاه این اعتبار را تنها به صورت پرداخت مستقیم در وجه دانشجو مشمول اعطا می‌کند، البته دانشجو باید به صورت تمام وقت بر روی رساله کار کند، اما پس از فراغت از تحصیل تعهد اداری و استخدامی در مقابل پژوهانه دریافت شده ندارد.

سیدی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: دانشجویانی مشمول این طرح می‌شوند که بورسیه یا شاغل سایر دستگاه‌ها نباشند، همچنین این دانشجویان در موعد مقرر موفق به گذراندن آزمون جامع شده و دارای کیفیت تحصیلی خوبی هستند، البته باید بتوانند در مدت چهار و نیم سال تحصیلی از رساله خود دفاع کنند.

وی با بیان این که پژوهانه در سه قسط پرداخت می‌شود، اضافه کرد: قسط اول پژوهانه پس از تصویب پروپوزال، قسط دوم پس از ارائه گزارش به مقدار حداقل 50 درصد و قسط سوم پس از دفاع از رساله پرداخت می‌شود.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تصریح کرد: هدف پژوهانه این است که دانشجو بتوانند آن را در جهتی استفاده کند که تقویت حضور و تلاش تمام وقت دانشجو برای رساله باشد.

وی با بیان این که به هر دانشجوی مشمول طرح پنج میلیون تومان اعطا می‌شود، گفت: پژوهانه به 33 دانشگاه زیر نظر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و 22 دانشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شد، البته باقی مانده دانشگاه‌های کشور یا مجری آموزش عالی رایگان نبوده و یا مجری آموزش عالی بوده، اما دوره دکتری ندارند.همچنین دانشجویان برخی از دانشگاه‌ها طبق آیین‌نامه‌ حائز شرایط دریافت پژوهانه نشده‌اند.

سیدی با بیان این که اعتبار 20 میلیارد تومان طرح پژوهانه تنها برای سال 88 است، خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم با توجه به این که دانشجویان دکتری از محورهای اساسی پژوهشی در کشور هستند، بتوانیم آنها را تقویت کرده و هر ساله اعتبار پژوهانه در بودجه معاونت باشد.

به گفته وی طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دوره دکتری در راستای چشم انداز20 ساله جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دستیابی به جایگاه اول علم و فن‌آوری در آسیای جنوب غربی و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد