به گفته نماینده مردم زنجان در خانه ملت، سهمیه پذیرش دورههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاهها در سال 89 در جلسه ساماندهی سهمیههای پذیرش دانشجو به تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رسید. سعدالله نصیری قیداری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: ساماندهی سهمیههای پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی ارشد و دکترا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به این شکل تصویب شد که مقداری از سهمیههای قبلی مانند اختصاص صددرصد سهمیه رشتههای پزشکی زنان و زایمان به زنان و سهمیه خانواده معظم شهدا و رزمندگان در جای خود ابقا شد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 10 درصد از ظرفیت دورههای دکترا به مربیان دانشگاهها اختصاص یافت که البته باید رسمی باشند و 80 درصد حد نصاب نمره آزمون ورودی را هم کسب کنند. 2/5 درصد به نیروی انتظامی و ارتش اختصاص یافت که آنها هم باید 80 درصد نمره حد نصاب آزمون را کسب کنند، حدود 10 درصد به رشتههای تخصصی پزشکی برای مناطق محروم اختصاص یافت که این افراد موظف میشوند سه برابر دوران تحصیلشان را در مناطق محروم سپری کنند و اگر قبلاً در آن مناطق حضور داشتند، سنواتشان تا سقف 5 سال در نظر گرفته میشود. وی خاطرنشان کرد: البته تصویب تخصیص سهمیههای مذکور بدان معنا نیست که دیگر هیچ سهمیهای به بخش دیگری اختصاص نخواهد یافت، اگر در برنامه پنجم که به تصویب مجلس میرسد در چارچوب برنامه امکان تخصیص سهمیهای وجود داشته باشد، از طریق لایحهای که دولت به مجلس میآورد با تصویب مجلس، این سهمیه اختصاص مییابد.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز ثبتنام پذیرش دورههای کاردانی علمی کاربردی پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی بهمن 88 از 20 بهمن ماه خبر داد. دکتر حسین توکلی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز ثبتنام اینترنتی این دوره از 20 بهمن ماه، گفت: ثبتنام پذیرش این دوره تا ساعت 24 روز چهارشنبه 28 بهمن ماه ادامه دارد. وی با بیان اینکه داوطلبان علاقمند به شرکت در این دوره میتوانند پس از مطالعه دقیق اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص شرایط و ضوابط تاریخ و نحوه ثبتنام در دوره مذکور ثبتنام کنند، اظهار کرد: شرایط و ضوابط پذیرش در نشریه پیک سنجش مورخ 12، 26 و 29 بهمن ماه منتشر میشود. وی در خصوص نحوه ثبتنام داوطلبان، گفت: هر داوطلب میتواند از ساعت 9 صبح روز سه شنبه 20 بهمن ماه تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 28 بهمن ماه به نزدیک ترین باجه پستی توزیع کننده مدارک برای پذیرش دورههای کاردانی علمی کاربردی پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی بهمن 88 مراجعه و پس از پرداخت پنج هزار و 500 تومان وجه ثبتنام نسبت به دریافت کارت اعتباری و یک جلد دفترچه راهنما اقدام کند. معاون سازمان سنجش تاکید کرد: هر داوطلب باید پس از مطالعه در ابتدا نسبت به تکمیل فرم پیش نویس تقاضانامه اقدام و پس از اطمینان از صحت مندرجات از روز مذکور به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و بر اساس دستور العملهای مربوط نسبت به ثبتنام اقدام کند، وی خاطر نشان کرد: پذیرش این دوره بر اساس معدل داوطلبان صورت میگیرد. دکتر توکلی با اشاره به میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره پودمانی علمی کاربردی بهمن 88، اظهار کرد: در کل ظرفیت پذیرش در این دوره 101 هزار نفر پیش بینی شده است.
مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی وزارت بهداشت گفت: چگونگی پذیرش دانشجو در گروه علوم پزشکی در زمان حذف کنکور بر اساس نیازسنجی وزارت بهداشت صورت می گیرد و مقرر شد کارگروه های تعیین ظرفیت پذیرش در وزارتخانه ها تشکیل شود.
دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در گفتگو با مهر در خصوص تصمیم کمیته ماده 4 کنکور برای ظرفیت های پذیرش دانشجو در زمان حذف کنکور افزود: قرار است کارگروه هایی در وزارتخانه های مربوطه از جمله علوم و بهداشت برای تعیین ظرفیت تشکیل شود و ظرفیت ها را ارائه دهند.
وی اضافه کرد: تعیین ظرفیت وزارت بهداشت برای گروه علوم پزشکی بر اساس نیازسنجی علمی صورت گرفته و آن را به کمیته ماده 4 کنکور پس از نهایی شدن ارائه می دهد.
ضیایی گفت: این موضوع که پذیرش دانشجو در زمان حذف کنکور چگونه باید اجرایی شود در
با سلام و خسته نباشید
توزیع کارنامه ی 9 بهمن امروز در موسسه ی عصر دانش از ساعت 16:30 تا 17:30 خواهد بود
معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آغاز مهلت مشاهده و اصلاح اطلاعات ثبتنامی داوطلبان آزمون دورههای فراگیر کارشناسی ارشد و کارشناسی پیوسته دانشگاه پیامنور از امروز، از امکان تغییر رشته و اصلاح معدل برای داوطلبان خبر داد. دکتر حسین توکلی، در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اعلام این خبر گفت: اطلاعات ثبتنامی کلیه داوطلبان ثبتنامکننده آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد دورههای فراگیر دانشگاه پیام نور به مدت دو روز طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 7 و 8 بهمن ماه بر روی سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org برای مشاهده داوطلبان و به منظور اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده قرار میگیرد. وی افزود: بر این اساس امکان تغییر رشته، اصلاح اطلاعاتی چون شماره شناسنامه، نشانی، معدل و غیره فراهم شده است. وی به برگزاری آزمون دورههای فراگیر کارشناسی ارشد و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته دانشگاه پیامنور در30 اردیبهشت ماه سال آینده اشاره کرد و گفت: در آزمون دورههای فراگیر کارشناسی ارشد و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه 235 هزار و 414 نفر ثبتنام کردند. دکتر توکلی با بیان اینکه مهمان شدن، انتقال، تغییر رشته و گرایش در دورههای کارشناسی ارشد ممنوع است، اظهار کرد: تعداد کل واحدهای درسی در هر رشته تحصیلی برای اخذ مدرک تحصیلی کارشناسیارشد حسب رشته تحصیلی از 28 تا 32 واحد درسی است. دانشجو حسب مورد به تشخیص گروه آموزشی موظف به اخذ و گذراندن واحدهای جبرانی (حداکثر 24 واحد درسی) و واحدهای اضافی (حداکثر 8 واحد) میباشد.
روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران در پی سانحه رانندگی روز گذشته یک دانشجو در محوطه دانشگاه که موجب مرگ وی شد، اطلاعیهای صادر کرد.
به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است:« با کمال تاسف و تاثر بعدازظهر روز دوشنبه پنجم بهمن ماه طی یک سانحه رانندگی یکی از دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت ایران به رحمت ایزدی پیوست و موجبات غم و اندوه فراوان تمامی دانشگاهیان را فراهم آورد. بدین وسیله این ضایعه غم بار را به خانواده محترم و داغدار مرحومه مغفوره و جامعه دانشگاهی علم و صنعت ایران بویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده مهندسی کامپیوتر تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات برای آن مرحوخه و صبر و اجر جزیل برای خانواده محترم وی را مسئلت داریم.
به منظور تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی نکات به استحضار جامعه دانشگاهی میرسد:
1- جمعی از همکاران که منتظر تشکیل کلاس بودند، شاهدان عینی حادثه بودند و اظهارات آن ها حکایت از آن دارد که راننده کامیونت در محوطه کارگاه ساختمانی در حال تنظیم موقعیت خودرو با دانشجوی متوفی از سمت عقب کامیونت برخورد نموده است و تلاش شاهدان برای توجه دادن به راننده و متوفی با توجه به استفاده از هندزفری موثر واقع نشده است.
2- به محض اطلاع شاهدان به بهداری دانشگاه، بلافاصله یک دستگاه آمبولانس به همراه تیم پزشکی در محل حادثه حاضر شده و نسبت به انتقال مصدوم به اورژانس بیمارستان الغدیر اقدام نمودند. همزمان توسط حراست دانشگاه راننده کامیونت طرف قرارداد پیمانکار ساختمانی دانشگاه تحویل نیروی انتظامی گردید.
3- متاسفانه تلاش تیم پزشکی موثر واقع نشد و مصدوم فوت نمود. با حضور مسئولین دانشگاه و پدر متوفی در بیمارستان، اقدامات لازم برای انتقال پیکر آن مرحومه به زادگاهش به عمل آمد.
4- کمیته بررسی سانحه تشکیل و فعالیت کارگاه ساختمانی از سوی کمیته بررسی سانحه تعطیل شد و موضوع از طریق دفتر حقوقی دانشگاه و نیروی انتظامی محل در حال پیگیری میباشد.
5- یک هیات متشکل از مسئولین دانشگاه دفتر نهاد مقام معظم رهبری، مسئولین و اساتید دانشکده مهندسی کامپیوتر و جمعی از دانشجویان برای شرکت در مراسم تشییع و تدفین در حال عزیمت به زادگاه آن مرحومه میباشند.
در پایان ضمن ابراز تشکر از همدردی دانشگاهیان با خانواده آن مرحومه از اصحاب رسانه میخواهد که موضوع حادثه را به طور صحیح اطلاعرسانی و موجبات تسلی خاطر بیشتر خانواده ایشان را فراهم سازند.»
مقدمه
آرامش زندگی در گرو برآوردن نیازهاست. نیازها به طور کلی به 5 گروه تقسیم میشوند:
نیازهای فیزیولوژیکی
نیاز به امنیت
نیازهای اجتماعی
نیاز به احترام
نیاز به خودیابی
که بترتیب نیازهای اولی نیازهای رده پایین و نیازهای آخری نیازهای رده بالا به حساب آمده و نیاز به خودیابی حد بالای نیازهاست.
برآورده شدن مناسب نیازها شرط لازم برای بوجود آمدن آمال و آرزوهاست. به عنوان مثال یک فرد گرسنه و آواره هرگز به فکر پرواز بر فراز کوهها نخواهد افتاد. بسیاری نیز معتقدند که خلاقیت در نیاز متولد میشود همانگونه که بسیاری از اختراعات بزرگ نه محصول تعریف مشکلی خاص بلکه برای برآورن نیازی خاص به وجود آمدهاند.
اصول اولیه خلاقیت
به طور کلی خلاقیت فرایندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباقپذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار میآیند و میتواند جوابگویی برای مشکلات باشد. برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نمودهاند: اول اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آنکه احتمال وقوع آن بسیار کم باشد. اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت با آنکه شرط لازم خلاقیت است اما کافی نیست. زمانی یک پاسخ را میتوان بخشی از یک فرایند خلاقیت به شمار آورد که تا اندازهای با واقعیت مطابقت داشته یا اصولاً واقعی باشد. دوم خلاقیت باید گرهای را بگشاید یا با وضعیتی تناسب داشته و یا مقصود معینی را برآورد. سوم، خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جملهای کوتاه میتوان اینگونه بیان کرد «خیلیها ایدههای خوب دارند اما عده کمی آنها را عملی میکنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط میدانند موضوع هوش است.
وجوه هوش
یک مبنای طبقهبندی، نوع فرایند و یا نحوه عملکرد خاصی است که انجام میگیرد. این نوع طبقهبندی شامل 5 گروه اصلی از توانشهای هوشی میباشد که عبارتند از عوامل
شناخت
حافظه
تفکر همگرا
تفکر واگرا و
ارزشیابی
شناخت، کشف و یا کشف دوباره و بازشناسی است. حافظه عبارت از حفظ آن چیزی است که
دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران، از اساتید پیشکسوت دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درگذشت. به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم تشییع پیکر این استاد گرانقدر فردا چهارشنبه هفتم بهمن ماه از ساعت 8 صبح از برابر بیمارستان شهید باهنر به مقصد قطعه فرهنگیان بهشت زهرا برگزار خواهد شد. گفتنی است، مراسم ترحیم دکتر منوچهر فرهنگ روز جمعه 9 بهمن ماه در مسجد جامع شهرک قدس برگزار میشود. روحش شاد و یادش گرامی باد
مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به طرح اصلاح تقویم آموزشی دانشگاهها، الگوهای پیشنهادی برای اجرایی شدن این طرح را تشریح کرد که براساس آن و در صورت تصویب؛ سال تحصیلی دانشگاهها چهار ترمه و یا سال تحصیلی از شهریور آغاز میشود. دکتر رضا عامری، در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه نیمسال دوم تحصیلی دانشگاهها به علت تعطیلات نوروزی، قابلیت و بازدهی لازم را ندارد، اظهار کرد: در این زمینه باید به نحوی برنامهریزی شود تا دانشجویان زمان بیشتری را در دانشگاهها سپری کنند و از مناسبتها نیز بیش از پیش بهرهمند شوند. وی با بیان اینکه در این بازنگری چند الگو برای تقویم آموزشی مطرح شده است، افزود: الگوی اول مربوط به اصلاح تقویم فعلی ترمهاست بهنحوی که کلاسها از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شود. مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم ادامه داد: همچنین در الگوی دوم، پیشنهاد استفاده از شیوه چهار بخشی متشکل از سه ترم عنوان شده است. به نحوی که هر نیمسال در حدود 10 هفته برگزار شود و پس از پایان امتحانات و تعطیلی یک هفتهای نیمسال بعدی آغاز خواهد شد. وی افزود: یک بخش از این چهار قسمت نیز در تابستان برگزار میشود. به عبارتی دانشگاههای علاقمند میتوانند در این ترم 8 واحد در تابستان ارایه دهند و دانشگاهها چهار ترمه شوند. عامری با اشاره به طولانی شدن دوره کارشناسی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها، خاطرنشان کرد: براین اساس بحث بازنگری طول دورهها مطرح شده است که این موضوع نیازمند کار کارشناسی است و باید توجه داشت که این بازنگری به منظور حذف واحدها نیست. مدیر کل دفتر نظارت وزارت علوم در خاتمه با اعلام ارسال اصلاح تقویم آموزشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: بحث بازنگری دورهها در وزارت علوم مطرح و در حال بررسی است که باید در این زمینه تصمیمگیری لازم انجام شود.