--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

بررسی علل تقلب در امتحانات دانشگاهی

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به میزان کم تقلب در میان دانشجویان، استاندارد نبودن سؤالات، نحوه‌ آزمون‌ها و کم کاری دانشجویان را از محرک‌های اصلی تقلب عنوان کرد. 

دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه علوم پزشکی تهران با اشاره به استاندارد نبودن سوالات امتحانی، اظهارکرد: در مقطع علوم پایه حجم دروسی که به دانشجویان ارائه می‌شود بسیار سنگین است، به طور مثال حجم مطلب یک درس 2 واحدی به اندازه یک درس 4 واحدی و یا 6 واحدی است ولی این درس تحت عنوان 2 واحد ارائه می‌شود و اساتید هم سخت‌گیری می‌کنند. 

وی افزود: مسئله دیگر این است که دانشجویان ارتباط امتحانات و موضوعات تدریس شده در مقطع علوم پایه را با رشته پزشکی ضعیف می‌دانند و این ضعف پایه‌ای است، به عنوان مثال دانشجویان معتقدند بیوشیمی ربطی به پزشکی ندارد و با این تفکر که ضرورتی برای یادگیری این درس وجود ندارد تقلب می‌کنند. 

عمادی با بیان اینکه وقتی حجم مطلب زیاد باشد و امتحان سخت و پیچیده باشد، امکان تقلب بیشتر می‌شود، تصریح کرد: شکل برگزاری امتحانات به صورت چهار گزینه‌ای یکی از اشکالات موجود است چرا که آزمونی که بر اساس سؤالات چهارگزینه‌ای است موثر نیست و بهتر است که در کنار این شکل از سؤالات، سؤالات دیگری به صورت تشریحی و حتی شفاهی مطرح شود. 

وی با اشاره به مشکلات امتحانات چهارگزینه‌ای، گفت: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان، گستردگی حجم امتحانات و مشکل تصحیح برگه‌های امتحانی توسط اساتید، امتحانات به صورت چهار گزینه‌ای برگزار می‌شود و در نوع سؤالات چهارگزینه‌ای کم کم اساتید در سال‌های متمادی به سمت تکرار سؤال‌ها در اشکال مختلف می‌روند به طوری که موضوعات مورد سؤال کاملا مشخص می‌شود، هر چند این مسائل جز بخش‌های نامطلوب امتحان است اما هیچ دلیلی عمل تقلب را توجیه نمی‌کند. 

تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون‌های دانشگاه جامع

فارس: معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مهلت ثبت‌نام آزمون‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی تا سه‌شنبه 6 بهمن تمدید شد.

ابراهیم خدایی با بیان این‌که ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی 88 از 27 دی به صورت اینترنتی آغاز شده است، افزود: کارت ورود به جلسه آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی از طریق اینترنت از ‌11‌ تا 13 اسفند در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود.

وی گفت: هر داوطلب بر اساس میزان علاقه‌مندی خود به رشته‌های تحصیلی و با توجه به شرایط اختصاصی هر یک از مراکز آموزشی فقط می‌توانند در یکی از 4 گروه آموزشی اصلی شامل صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر شرکت کند.

فردا آخرین مهلت ثبت نام علمی کاربردی

بر اساس اعلام سازمان سنجش ثبت نام چهاردهمین دوره پذیرش و آزمون سراسری دوره های کاردانی و کارشناسی ترمی دانشگاه علمی کاربردی که از روز یکشنبه 27 دی ماه آغاز شده فردا شنبه 3 بهمن ماه پایان می یابد.

به گزارش مهر، ثبت نام دوره های کاردانی ترمی دانشگاه جامع علمی کاربردی در 212 رشته و 1714 کد رشته محل انجام می شود و پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی در چهار گروه صنعت در 101 رشته و 697 کدرشته محل، کشاورزی در 47 رشته و 374 کدرشته محل، مدیریت و خدمات اجتماعی در 16 رشته و 517 کدرشته محل و فرهنگ و هنر در 48 رشته و 126 کدرشته محل انجام می شود.

ثبت نام دوره های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علمی کاربردی نیز در 111 رشته و 776 کدرشته محل انجام می شود.

پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در 4 گروه صنعت در 49 رشته و 282 رشته محل، کشاورزی در 28 رشته و 199 کدرشته محل، مدیریت و خدمات اجتماعی در 13 رشته و 154 کدرشته محل و فرهنگ و هنر در 21 رشته و 141 کدرشته محل صورت می گیرد.

آزمون دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی روز جمعه 14 اسفندماه سال جاری به طور همزمان توسط سازمان سنجش در سراسر کشور برگزار می شود.

ثبت نام دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت الکترونیکی انجام می شود لذا داوطلبان باید پس از تهیه دفترچه ثبت نام و کارت اعتباری از دفاتر پستی سراسر کشور برای ثبت نام به پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org مراجعه کنند.

معرفی رشته های تحصیلی / رشته تاریخ

موضوع این رشته تحصیلی: 
علم تاریخ تحولات گذشته جامعه انسانی که می تواند زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد را مورد مطالعه قرار می دهد. به همین دلیل رشته بسیار گسترده ای است و اشتباه است که آن را صرفا مطالعه مواد خام تاریخی بدانیم بلکه دانشجو فرا می گیرد که چگونه از تحلیل و تلفیق مواد خام تاریخی به نتایج علمی برسد. به عبارت دیگر آموختن روش تاریخی به مورخ کمک می کند تا از میان انبوهی از مواد خام، مواد خام معتبر را جدا کند و بر اساس روش تاریخی از بررسی آنها به نتیجه علمی برسد. در حالی که حتی مطالعه کنندگان جدی تاریخ که غیرحرفه ای هستند، هیچ معیاری برای تشخیص و تعیین صحت و سقم رویدادهای یک کتاب تاریخی ندارند و گاه از آثار غیر موثق و غیر معتبر استفاده می کنند. 

توانایی های لازم: 
دانشجوی تاریخ باید 

ادامه مطلب ...