--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

مصادیق پذیرش بدون آزمون دانشجوی کارشناسی ارشد اعلام شد

مدیرکل دفتر آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه آیین‌نامه جدید استعداد درخشان از سال91 اجرایی می‌شود، گفت: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، آیین نامه قبلی ملاک عمل برای تعیین دانشجوی استعداد درخشان است.

دکتر سعید قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه آخرین آیین‌نامه برای جذب استعداد درخشان مربوط به 5/2 سال قبل است که این آیین‌نامه در شرایط امروز نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازها باشد، اظهارکرد: دغدغه اصلی امروز داوطلبان دانشگاه‌ها ورود به مقطع کارشناسی ارشد و پس از آن دکتری است که براین اساس درآیین نامه جدید استعداد درخشان، پذیرش دانشجو در دوره کاردانی حذف شده است.

تقسیم‌بندی مصادیق استعداد درخشان به دو دسته ورود بدون آزمون و با آزمون به مقاطع بالاتر

وی با بیان اینکه در پیش‌نویس آیین‌نامه جدید، مصادیق استعداد درخشان به دو دسته ورود بدون آزمون و ورود با آزمون به مقاطع بالاتر تقسیم‌بندی شده است، اظهارکرد: براین اساس افراد کاملا ویژه، بدون آزمون و برخی دیگر از دانشجویان استعداد درخشان با آزمون و کسب حد نساب‌های لازم وارد مقطع بعدی می‌شوند.

قدیمی افزود: دانشجویان استعداد درخشان برای ورود با آزمون به دانشگاه‌ها باید80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: سعی شده است که افراد کاملا ویژه نیز بدون آزمون وارد مقطع بعدی شوند. همچون المپیادهای طلایی که هرجای دنیا می‌توانند بدون آزمون پذیرش بگیرند.

 شرایط ورود بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان به مقطع کارشناسی ارشد

قدیمی با بیان برخی شرایط ورود بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان به مقطع کارشناسی ارشد، گفت:

درحال حاضر عمده مصداق‌ ورود بدون آزمون دانشجو به مقطع ارشد 10 درصدهای برتر دوره‌های کارشناسی هستند که می‌توانند از این طریق وارد مقطع ارشد شوند.

وی افزود: همچنین دانشجویان نمونه کشوری نیز از دیگر مصداق‌هایی هستند که می‌توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی اظهارکرد: برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی، فارابی و رازی نیز از دیگر داوطلبانی هستند که می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه شوند.

 دانشجویان استعداد درخشان، بورس و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شوند

قدیمی با اشاره به برخی تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانشجویان استعداد درخشان، اظهارکرد: در این زمینه به‌ شدت دنبال بورس دانشجویان استعداد درخشان هستیم. همچنین به دنبال این هستیم که دانشجویان استعداد درخشان را به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه جذب کنیم.

وی افزود: همچنین در تلاشیم که با سازمان‌های مختلف از جمله بنیاد ملی نخبگان در ارتباط باشیم تا حمایت‌های جدی از طرح‌های تحقیقاتی با رسیک بالا این دسته از دانشجویان داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم که استعدادهای درخشان مسئولیت مدیریت کشور را بپذیرند و در مدیریت‌های راهبردی کشور نقش ایفا کنند. با این نگاه بر روی آیین‌نامه استعداد درخشان اصلاحات جدی در حال انجام است و به دنبال این هستیم که مصداق‌های موجود را کیفی‌تر کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد