--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

حاجی بابایی: پیش دانشگاهی حذف شده است نه راهنمایی

فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خبر اشتباهی پخش کرد مبنی بر حذف مقطع راهنمایی که این طور نیست بلکه پیش دانشگاهی حذف شده است.

حمیدرضا حاج بابایی ظهر امروز در جمع مسئولان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، تعدادی از محققان این وزارت، تحقیقاتی را از سال 1367 آغاز کردند به طوری که در چهار سال گذشته تعدادی از این کارهای تحقیقاتی انجام شده امروز به عنوان فلسفه آموزش و پرورش و بر مبنای سند ملی و سند راهبردی آن آماده و امروز در واقع روز عمل کردن به آن است.

وی افزود: برای پیشرفت باید تحول ایجاد شود و چنانچه تحولی ایجاد نشود عقب می‌افتیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش قرار است چهار دوره سه ساله در آموزش و پرورش شکل گیرد که دو دوره سه ساله در مقطع ابتدایی و دو دوره سه ساله در مقطع دبیرستان است و برای دوره ابتدایی یک معاونت و برای دوره دبیرستان هم یک معاونت درنظر گرفته می‌شود که برای استان سیستان و بلوچستان به همین گونه عمل می‌شود و پنج معاونت برای سازمان آموزش و پرورش این استان اختصاص می‌یابد.

حاج بابایی ادامه داد: شورای انقلاب فرهنگی در سال 71، کنکور را دو مرحله‌ای کرد در حالی که تعداد دانشجویان و تعداد دانشگاه‌ها، محدود بود به همین دلیل شورای آموزش و پرورش مصوب کرد کسانی که معدل 14 به بالا دارند می‌توانند به کلاس‌های بالاتر بروند و همه دانش‌آموزان پذیرفته شدند و به مرحله پیش دانشگاهی راه یافتند در این صورت وضعیت مشکل‌زا شد و یک گروه نتوانستند آزمون دهند.

وی اضافه کرد: همچنین مرحله بعد عدم رفتن به دانشگاه بعد از مقطع پیش دانشگاهی بود و بعد مقطع کاردانی مطرح شد و تعداد دانشگاه‌ها، افزایش یافت و دانشجویان زیادی به عناوین مختلف در دانشگاه‌ها اعم از دولتی، خصوصی و ... پذیرش شدند و در حال‌حاضر کار به جایی رسیده که بیش از سه میلیون دانشجو داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا سال90، آزمونی به عنوان کنکور وجود ندارد و حذف می‌شود اما نکته قابل توجه این است که وقتی آزمونی در کار نباشد، پیش دانشگاهی هم مطرح نیست و این ضربه‌ای بوده که تا حالا به ما وارد شده است.

حاج بابایی ادامه داد: دوره دبیرستان دو سال بوده (سال دوم و سوم دبیرستان تخصصی بوده) و حال در دوره راهنمایی تحصیلی و در مقطع سوم راهنمایی باید دانش‌آموزان انتخاب رشته کنند.
وی افزود: وقتی دانش‌آموزی بخواهد وارد کلاسی شود باید یک سال، آمادگی و پیش دبستانی را بگذراند که برای این منظور باید قانون عادلانه‌ای نوشته شود از این رو شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خبر اشتباهی پخش کرد مبنی بر حذف مقطع راهنمایی که خیر این طور نیست بلکه پیش دانشگاهی حذف شده است و دوره آمادگی و پیش دبستانی به عنوان یک سال اصلی دوره تحصیلی ابتدایی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی، دانش‌آموز، هفت سال بازی می‌کند و کارهای سبک تعلیم و تربیت را فرا گرفته و انجام می‌دهد که در این قسمت جای بحث وجود دارد که آیا از پنج سال تمام دوره ابتدایی را آغاز کنیم یا از شش سال تمام، بنابراین لازمه یک تحول بنیادی است تا کار اساسی و ساختاری انجام پذیرد.

حاج بابایی گفت: باید آموزش و پرورش از حالت سنتی و حفظی خارج شود و به ابتکار، خلاقیت و نوآوری، علمی - پژوهشی و تحقیقاتی تبدیل شود که نقش خود دانش‌آموزان در این راه تعیین کننده است.

وی افزود: در حال‌حاضر، مدرسه محوری عمل می‌شود یعنی مدرسه باید همه چیز در آن جای گیرد پس بنا داریم در ساعات بعد از ظهر زمانی که مدرسه تعطیل می‌شود کانون قرآن و کانون فرهنگی را راه بیندازیم برای اینکه دانش‌آموزان علاقه‌مندتر شوند.

وی افزود: همچنین به هر مدرسه‌ای که معلمانش توانایی داشته باشند به آنها اضافه کاری داده شود و از بازنشسته‌ها به مدت هشت ساعت در هفته استفاده کنید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: 6 هزار بازنشسته مقبول با 25 تا 30 سال سابقه کار داریم و در کنار آنها نیروهای جدید و شاداب و جوان که اگر با هم تلفیق شوند بهترین بازدهی و نتیجه را بدست خواهیم آورد.

حاج بابایی تصریح کرد: از یک طرف محدودیت وارد کردن نیرو داریم تا جایی که بتوانیم این کار را انجام می‌دهیم و درآمد معلمان را افزایش داده و از توان بالای تعلیم و تربیت استفاده می‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد