--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

دانشجویان زبده پشت سهمیه‌ها می‌مانند

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر برگزاری جلسه کمیسیون با حضور نمایندگان وزارت بهداشت برای بررسی سهمیه پذیرش دانشجو در رشته‌های تخصصی پزشکی گفت: سهمیه‌بندی وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع تخصصی بالینی به گونه‌ایست که هیچ سهمیه‌ای برای رقابت آزاد وجود ندارد.

دکتر علی عباسپور تهرانی‌فرد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن مخالفت با سهمیه‌بندی کنونی وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی بالینی تصریح کرد: وزارت بهداشت عملا با سهمیه‌بندی‌های فعلی، چیزی برای سهمیه آزاد باقی نمی‌گذارد، به گونه‌ای که پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی و بالینی بسیار محدود و کمتر از حدود1800 نفر است، لذا سال‌هاست که دانشجویان پزشکی بسیار زبده‌ای در این آزمون شرکت می‌کنند اما متاسفانه با سهمیه‌بندی موجود نمی‌توانند وارد این دوره‌ها شوند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت تاکید کرد: 20 درصد از سهمیه این آزمون‌ها مطابق با قانون به ایثارگران اختصاص می‌یابد، 25 تا 50 درصد این سهمیه در رشته‌های تخصصی نظیر جراحی عمومی و چشم‌پزشکی با این‌که هیچ لزومی ندارد مختص خانم‌هاست، 25 درصد هم به پزشکانی که در مناطق محروم خدمت کرده‌اند اختصاص دارد اما عملا این 25 درصد سهمیه به کارمندان وزارت بهداشت در این مناطق اختصاص می‌یابد، به این ترتیب چیزی برای رقابت آزاد باقی نمی‌ماند.

عباسپور ادامه داد: گفته می‌شود سهمیه در نظر گرفته برای کارمندان یا پرسنل وزارت بهداشت و زنان مطابق با مصوبه‌ایست که در سال 1352 در مجلس تصویب شد، مطابق با این مصوبه شورایی تحت عنوان آموزش عالی در مورد پزشکی تخصصی شکل گرفت که پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی را در اختیار وزارت علوم قرار داد که رییس این شورا وزیر علوم بود.

وی ادامه داد: حدود سال‌های 65 و 67 که رشته‌های پزشکی به وزارت بهداشت منتقل می‌شود متاسفانه با یک تفسیر نابجا این شورا را پابرجا نگه می‌دارند و عملا یک شورای انحصارگرایی می‌شود که رییس آن وزیر بهداشت و اعضای آن پزشکانی هستند که در وزارت بهداشت حضور دارند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان این‌که سهمیه‌بندی در مورد زنان و کارمندان وزارت بهداشت عملا مصوبه‌ این شورا است، تاکید کرد: این سهمیه‌بندی را قانونی نمی‌دانیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم شورایی که کلا از مجموعه‌ای از مسوولین وزارت بهداشت تشکیل شده در مورد سهمیه‌بندی رشته‌های پزشکی تخصصی و بالینی تصمیم بگیرد و تحت عنوان سهمیه زنان یا سهمیه پرسنل، سهمیه‌های آزمون پزشکی تخصصی را تقسیم‌بندی کند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: در یک مقطع عنوان می‌شد این سهمیه مربوط به پزشکانی است که در مناطق محروم خدمت کرده‌اند در صورتی که بسیاری از پزشکانی که زبده هستند در صورت قبولی حاضرند تعهد خدمت‌شان را در مناطق محروم سپری کنند، اما این سهمیه با این تفاسیر عملا تبدیل به سهمیه پرسنل وزارت بهداشت شده است، ما به این سهمیه معترض هستیم و آن را قابل قبول نمی‌دانیم به خصوص اگر قرار باشد 20 درصد هم سهمیه متاهلان به آن اضافه شود دیگر سهمیه برخی رشته‌ها از 100 درصد هم بیشتر می‌شود، به هرحال این وضعیت برای ورود به رشته‌های تخصصی پزشکی قابل قبول نیست، لذا قرار بر این شد که وزارت بهداشت گزارش دقیقی به کمیسیون آموزش و تحقیقات بدهد.

عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به این‌که در مورد این سهمیه‌بندی به کل مجلس شکایت شده ریاست مجلس از کمیسیون خواسته گزارش وزارت بهداشت را در اختیار ایشان هم قرار دهد، به هرحال ما با این نوع سهمیه‌بندی مخالفیم و معتقدیم که حتما باید وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو حتی‌الامکان برای همین سال 88 که در اسفند ماه انجام می‌شود سهمیه‌بندی‌ها را تغییر دهد.

عضو هیات رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: ما با این‌که 100 درصد سهمیه رشته‌های مخصوص به بیماری‌های خاص زنان به خانم‌ها اختصاص یابد و در مناطق محروم برای پزشکان متخصص سهمیه خاص در نظر گرفته شود موافقیم، اما این‌که رقابت را از بین ببرند و برای پرسنل وزارت بهداشت در مناطق محروم سهمیه قائل شوند مخالفیم، چراکه محدود کردن حق عمومی جامعه برای پزشکان عمومی قابل قبول نیست. باید با حفظ مزایای اعزام متخصصین به مناطق محروم یا در نظر گرفتن سهمیه برای زنان در رشته‌های خاصی که مخصوص به زنان است بتوان سهمیه را برای یک رقابت سالم و علمی برای کسانی که دارای رتبه‌های برتر علمی هستند، باز کرد.

عباسپور تاکید کرد: بحث انحصارگری در پذیرش دانشجویان دوره‌های تخصصی پزشکی کاملا مشهود است، با توجه به گستردگی رشته‌های پزشکی و کمبود شدید نیروی متخصص در بیمارستان‌های سراسر کشور، شهرها، مراکز استان‌ها و بخصوص مناطق دوردست، باید ظرفیت پذیرش چندین برابر شود، چراکه هزینه‌ها و اعتبارات زیادی برای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارتقای امکانات آنها تخصیص یافته است و ظرفیت پذیرش دانشجو با توجه به این اعتبارت بسیار کم است، البته در سال‌های اخیر وزارت بهداشت عنوان می‌کند ظرفیت چندین برابر شده است، اما در سال‌های گذشته رقم پذیرش دانشجو بسیار محدود و پایین بوده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در خاتمه با تاکید بر این‌که قانون مصوب سال 1352 در مورد ایجاد شورای آموزش تخصصی پزشکی باید بازنگری شود، خاطرنشان کرد: در جلسه مذکور مقرر شد وزارت بهداشت تا هفته آینده گزارش دقیقی از وضعیت سهمیه‌بندی‌ها و دلایل منطقی که با توجه به آنها پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی صورت می‌گیرد به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارایه دهند تا بتوانیم در مجلس تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم. ضمن این‌که قطعا با توضیحاتی که وزارت بهداشت ارایه داد به نظر می‌آید وزارت بهداشت حتما باید هم در افزایش پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی و هم در سهمیه‌بندی‌ها قبل از برگزاری آزمون در اسفند ماه امسال اقدام جدی به عمل آورد. 

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 02:23 http://persiansong.blogsky.com

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?i=947

همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?i=947
http://www.oxinads.com/?i=947

ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد