X
تبلیغات
نماشا
رایتل

--- خبری آموزشی 87 ---

بلاتکلیفی هنرجویان فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی جدید


 همشهری آنلاین:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در حالی از مکاتبه وزارت آموزش و پرورش با مسئولان وزارت علوم برای راه‌‎اندازی گروه آزمایشی فنی و حرفه‌ای در کنکور سراسری دانشگاه‌ها خبر می‌دهد که رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای این موضوع را رد می‌کند.

به گزارش مهر، موضوع اجرای نظام آموزشی 6-3-3 در سال تحصیلی 92-91 که چندی پیش به طور رسمی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد، تمام پایه ها و مقاطع تحصیلی را تحت تاثیر خود قرار داد و دانش آموزان در هر مقطع و پایه تحصیلی را به این فکر واداشته که تکلیف آنها در نظام آموزشی جدید چیست و ادامه تحصیل آنها چگونه است؟

یکی از گروههای تحصیلی که خود را در معرض تغییرات گسترده و عمیق می بینند، هنرجویان رشته های فنی و حرفه ای هستند که با تغییر نظام آموزشی جدید درباره ادامه تحصیل خود پرسش‌های متعددی دارند و نمی دانند از این پس باید چند سال تحصیلی درس بخوانند.

در نظام آموزشی فعلی، دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش همچون سایر دانش آموزان دیگر در سال اول متوسطه انتخاب رشته می کنند و سپس دو سال پیاپی در یکی از زیر شاخه های رشته فنی یا کاردانش تحصیل می کنند و در سال سوم متوسطه در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کنکور دانشکده های فنی و حرفه ای کنکور می دهند این در حالی است که دانش آموزان رشته های نظری، علوم ریاضی، تجربی و ادبیات و علوم انسانی و علوم معارف اسلامی باید برای شرکت در کنکور سال چهارم یا همان پیش دانشگاهی را نیز سپری کنند.

پرسشی که هم اکنون برای دانش آموزان فنی و حرفه ای به وجود آمده این است که با اجرای نظام آموزشی 6-3-3 و حذف پیش دانشگاهی با شرایط مشابه و برابری که دانش آموزان این رشته با سایر رشته های نظری پیدا می کنند، تکلیف آنها چه می شود، آیا در ادامه تحصیل آنها در دانشگاهها تغییری ایجاد می شود و آنها هم می توانند بدون هیچ مشکلی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد شرکت کنند؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ " محمد شریف زاده" مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش رفتیم، که وی اخبار جدیدی را در این باره داد و گفت: با تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 دانش آموزان فنی و حرفه ای همچون سایر دانش آموزان رشته های نظری 12 سال تحصیل می کنند و تفاوتی با آنها ندارند و می توانند در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کنند.

شریف زاده همچنین از رایزنی با وزارت علوم در این باره خبر داد و گفت: به همین منظور با وزارت علوم رایزنی کردیم که امکان اضافه شدن گروه فنی و حرفه ای به پنج گروه آموزشی کنکور سراسری اضافه شود تا دانش آموزان فنی و حرفه ای بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند؛ تا کنون با آنها توافقاتی داشته ایم اما این بحث هنوز نهایی نشده است.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای، طبق پیشنهادات اولیه 25 رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد به کارشناسی پیوسته تبدیل و داوطلبان کنکور در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش می شوند.

به گفته شریف زاده اگر این طرح از سوی وزارت علوم پذیرفته نشود، بازهم دانش آموزان فنی و حرفه ای می توانند علاوه بر شرکت در کنکور مخصوص خود، همچون سایر دانش آموزان رشته های دیگر در کنکور سراسری و رشته های مورد دلخواه شرکت کنند.

اما سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، سخنان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش را به طور کلی رد و تنها عنوان کرده است: تنها طرح ما این است که این دو کنکور به طور مجزا برگزار نشود و قرار نیست داوطلبان این رشته بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین گفته است: به هیچ وجه قرار نیست 25 رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته داریم به کارشناسی پیوسته تبدیل شود و داوطلبان کنکور سراسری در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش شوند بلکه برای آنها کنکور جداگانه برگزار می شود.

در این میان و با وجود تناقض در گفته های مسئولان اکنون بیش از 760هزار دانش آموز دوره متوسطه در 43 رشته فنی و حرفه ای تحصیل می کنند که وضعیت تحصیلی آنها هنوز مشخص نیست.