--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

تنها دانشگاه ایرانی در بین 400 دانشگاه برتر جهان

«دانشگاه صنعتی شریف» در رده بندی بین المللی دانشگاه های جهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت و در بین دانشگاه های قاره آسیا هم در زمره 40 دانشگاه برتر قرار گرفت .

 به گزارش تابناک ، موسسه انگلیسی timeshighereducation رتبه بندی سال 2012- 2011 ، خود را منتشر کرده که بر اساس آن دانشگاه صنعتی شریف تنها دانشگاه ایرانی است که با کسی رتبه 337 در زمره  400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است . 

بر اساس اطلاعیه این موسسه ، حدود 13 شاخص برای این رتبه بندی در نظر گرفته شده است که این 13 شاخص در نهایت در یک مجموعه کلی پنجگانه تقسیم بندی شده و در نهایت بر اساس هر امتیازی که این دانشگاه ها در هریک از این 5 شاخص کلی به دست آورده اند ، دسته بندی شده اند . 

بر اساس این گزارش در رتبه بندی این موسسه ، «شیوه آموزش از لحاظ کارایی و به روز بودن» 30 امتیاز، «توجه به تحقیقات و تولید علم »30 امتیاز ، «مورد استفاده قرار گرفتن و استناد به یافته های دانشگاه در جهان یا همان نفوذ عملی جهانی» 30 امتیاز، «ابداع و نوآوری و استفاده از تحقیقات دانشگاه ها در صنعت»  2و نیم درصد و «اعتبار بین المللی دانشگاه از نظر داشتن اساتید و دانشجویان» هم 7 و نیم امتیاز داشته است .

در این رتبه بندی دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا ، هاروارد و استنفورد از آمریکا رتبه های اول تا سوم ، دانشگاه اکسفورد انگلستان چهارم ، پرینستون آمریکا پنجم و دانشگاه کمبریج انگلستان رتبه ششم را به دست آورده است .

نکته جالب در این نظر سنجی فاصله زیاد دانشگاه های شرق آسیا با دانشگاه های غرب این قاره به ویژه با دانشگاه های خاورمیانه است و در میان کشور های اسلامی در قاره آسیا نیز فقط نام دانشگاه های ایران و ترکیه دیده می شود. 

اگر چه موسسات رتبه بندی دیگر دانشگاهی ممکن است امتیازات تعلق گرفته به شاخص های پنجگانه مذکور را نپذیرند و اولویت ها و امتیازات دیگری را برای رتبه بندی اختصاص دهند ، اما به صورت اجمال این 5 شاخص در عموم رتبه بندی ها به کار گرفته می شود .

لازم به ذکر است که رتبه بندی بین المللی دانشگاه های جهان  این موسسه انگلیسی ، توسط نشریه انگلیسی  «تی اچ ای»  و با همکاری «تامسون ریترز» صورت و منتشر می گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر
saree چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 16:22

lسلام.من دانش آموزسال اول دبیرستان هستم ودردبیرستان تیزهوشان تحصیل میکنم.یلی شیمی دوستدارم ومیخاستم بدونم المپیادشیمی که امتحانش کشوری و12بهمنه روبدم یانه؟ممنون.خیی خوب بود.اززحماتتون بازم ممنون.اگه میشه هرچه زودتر جواب منو بدین.

ba salam .pasokh be e-mail shoma ersal shod

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد