X
تبلیغات
رایتل

--- خبری آموزشی 87 ---

توصیه های اورژانس کشور به داوطلبان کنکور

مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم برخورداری داوطلبان کنکور از خواب کافی بویژه در شب‌ برگزاری آزمون، گفت: داوطلبان باید بدانند که با کم‌ خوابی بخش زیادی از حافظه‌شان را برای صبح امتحان از دست داده‌اند؛ چرا که به خاطر آوردن مجدد اطلاعات پس از یک دوره کم خوابی مقداری سخت خواهد بود.

دکتر صفیه عشوری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به استفاده بیش از حد قهوه به منظور بیدار ماندن برای درس خواندن هشدار داد و گفت: این تصور که قهوه یا چای به بیدار ماندن فرد کمک می‌کند، تصوری اشتباه است. هر چند به اندازه مصرف کردن این مواد در زمان مناسب اشکالی ندارد، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش اضطراب و حتی اختلال در ریتم قلب شود.

وی با اشاره به نکات تغذیه‌ای موثر در به یاد آوردن اطلاعات، گفت: غذای اصلی مغز گلوکز یا همان قند ساده است؛ بنابراین باید در جلسه برگزاری آزمون این ماده غذایی به میزان مناسب به مغز برسد.

عشوری مقدم به داوطلبان کنکور توصیه کرد که با شکم خالی سر جلسه آزمون حاضر نشوند و ادامه داد: در صورتی که آزمون صبح برگزار می‌شود لازم است صبحانه کامل اما سبک مصرف شود. این صبحانه می‌تواند شامل نان، پنیر و گردو باشد. اما ترجیحا بهتر است مقداری از یک ماده غذایی شیرین مانند عسل یا مربا در وعده صبحانه مصرف شود. 

همچنین باید از مصرف غذاهای سنگین، پرچرب و حجیم از جمله مصرف خامه در این وعده غذایی به شدت پرهیز شود؛ چرا که در این صورت تمرکز جریان خون به سمت معده و سیستم گوارش خواهد بود و خونرسانی مناسب به مغز که نقش اصلی را در فرآیند به خاطر آوردن مطالب دارد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مسوول آموزش اورژانس کشور در پایان با تاکید بر لزوم فراهم آوردن محیطی آرام در منزل از سوی والدین گفت: شرط اصلی کاهش استرس در داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان برقراری محیط آرام است. بنابراین توصیه می‌شود که در ایام برگزاری امتحانات کنکور از مهمانی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز شود. همچنین لازم است از استرس وارد کردن بیش از حد به داوطلبان خودداری شود؛ چرا که گاهی احساس می‌شود والدین استرس بیشتری از دانش‌آموز دارند. بنابراین کنترل استرس در دانش‌آموزان، ناشی از یک تعامل دو طرفه میان دانش‌آموز و الدین است. این در حالی است که مقدار کم اضطراب مفید بوده و باعث می‌شود فرد خود را برای امتحان آماده کند.