--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

کتاب‌های جدید پایه اول و ششم ابتدایی تالیف می‌شود

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در نشست علمی کاربردی خلیج فارس در برنامه درسی ضمن رونمایی از کتاب خلیج فارس گفت: خلیج فارس همیشه خلیج فارس خواهد بود، چون نماد پایداری،‌ دیرینگی و ماندگاری ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا،‌ حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهرام محمدیان در این مراسم گفت: آموزش و پرورش یک جایگاه بی‌بدیل در انتقال فرهنگ و ایجاد نظام اجتماعی و سیاسی است و نقش این دستگاه تعلیم و تربیت در حوزه انسان‌سازی می‌تواند به ایفای وظایف انسانی و اسلامی بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت بیانجامد و توانمندی را برای مخاطبان خود فراهم کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر جایگاه بااهمیت خلیج فارس در تاریخ و ریشه ایران گفت: در دنیایی که با هجوم فرهنگی،‌ هویت ملی و منطقه‌ای در معرض هجمه است و می‌خواهد با یک شعار زیبا هویت ملت‌ها را بگیرند، تنها ملتی می‌تواند خود را به دنیا عرضه کند که دارای ریشه‌های فرهنگی، فکری و تاریخی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان بیان کرد: آموزش و پرورش باید به مسئله هویت ملی به خوبی بپردازد و برنامه‌ درس ملی که انتقال‌دهنده دانش و نشان‌دهنده سواد ملی است می‌تواند این کارکردها را داشته باشد.

وی تاکید کرد: برنامه درس ملی نیازمند این است که بتواند هویت ملی و دینی و انسانی مخاطبان را تقویت و آن‌ها را به زیبایی بازآرایی و بازنمایی کند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هدف ما از برگزاری این نشست این است که خلیج فارس بخشی از تاریخ ایران است، خاطرنشان کرد:

خلیج فارس هم تاریخ است هم جغرافیا. جغرافیا است چون بخشی از تمامیت ارضی و سرزمین ماست که هرگز از تاریخ ایران جدا نبوده و نخواهد شد و موضوعی تاریخی است چون در اسناد تاریخی همیشه نقشه ایران با خلیج فارس همراه بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تصریح کرد: امروز خلیج فارس برای ما در جغرافیای اقتصادی کانون اقتصاد و مخزن انرژی و در جغرافیای سیاسی نیز کانون توجه سیاسی به بحث هویت ملی و منطقه‌ای است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان این که خلیج فارس نماد پایداری، دیرینگی و ماندگاری ملت ایران است، افزود: خلیج فارس همیشه با همین عنوان بوده و خواهد بود نه با عناوین جعلی. چون تاریخ و هویت ماست.

وی گفت: آب‌های پرخروش خلیج فارس همواره بازدارنده تجاوزات و تهدیدات بوده و زنان و مردان خلیج نشین پاسدار این هویت ملی و تاریخی بوده‌اند. شهدای سرافراز الواری، بوشهری و کسانی که بندرعباس را دوباره بندرعباس کردند، همان‌هایی هستند که پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها را از این منطقه اخراج کردند تا هویت ملی و تاریخی ما را باز بشناسانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عناوین جعلی که اخیرا از سوی برخی از کشورها درباره خلیج فارس عنوان شده است، گفت: آن‌ها می‌خواهند تاریخ را مخدوش کنند اما ما باید با برنامه‌ریزی درباره موضوع خلیج فارس به تمامیت ارضی سرزمین خود از منظر دیگری نگاه کنیم.

وی گفت: ما بر واژه «خلیج فارس» تاکید و اصرار داریم، با این که با واژگان عربی سخن می‌گوییم اما رودخانه‌های خود را شط نمی‌نامیم، بلکه اروند رود می‌نامیم و خلیج فارس را تنها با همین نام خواهیم خواند.

محمدیان ادامه داد: کسانی که در کتاب‌های خود از اسامی جعلی برای خلیج فارس استفاده می‌کنند به اسناد ثبت شده جهانی و ملی توجه ندارند و کار خطایی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: ما خلیج فارس را بدون هیچ واژه‌ای کم یا زیاد تا همیشه خلیج فارس خواهیم خواند و از جغرافیای جهان هم که خود را متعهد به قوانین و مصوبات جهانی می‌دانند انتظار داریم برای خلیج فارس هیچ نامی جز همین «خلیج فارس» را نگذارند.

دکتر محمدیان همچنین در جمع خبرنگاران درباره رونمایی از کتاب خلیج فارس گفت: در آستانه سالروز ملی خلیج فارس که دهم اردیبهشت است سمیناری با این بحث برگزار شده است و کتاب خلیج فارس در این مراسم رونمایی ‌شد.

به گفته وی، انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی کتابی را با نام خلیج فارس منتشر کرده است. البته این کتاب کتاب درسی رسمی نیست، بلکه یک کتاب کمک آموزشی است که می‌تواند مورد استفاده کارشناسان، معلمان و دانش‌آموزان قرار بگیرد.

وی افزود: این کتاب 12 فصل دارد که نظری بر وضعیت جغرافیا، موقعیت و تاریخچه خلیج فارس دارد و موقعیت ژئوپولوتیک، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خلیج فارس را مورد بررسی قرار داده است.

به گفته معاون وزیر مهمترین بخش این کتاب مربوط به تاریخچه خلیج فارس است که با استناد به قدیمی‌ترین اسنادی که درباره خلیج فارس در مراکز علمی و بین المللی نگهداری می‌شود تالیف شده و برخی از نقشه‌های قدیمی نیز در آن چاپ شده است. همچنین جزایر سه‌گانه تاریخی که متعلق به ایران است از دیگر بخش‌های مهم این کتاب کمک آموزشی است.

دکتر محمدیان گفت: مخاطب این کتاب بیشتر دانش‌آموزان دوره متوسطه هستند، اما معلمان همه مقاطع می‌توانند از آن استفاده کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درباره تحول بنیادین در کتب درسی نیز گفت: یکی از ابعاد تحول بنیادین آموزش و پرورش محتوای آموزشی است که در آینده کتاب‌های درسی متناسب با درس ملی تغییر خواهد کرد و این تغییرات از ابتدای سال تحصیلی 90 ـ 91 در کتب لحاظ خواهد شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در پایه اول و ششم ابتدایی کتاب‌های جدیدی تالیف خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طول زمان تحولات پیش‌بینی شده شش سال است تا تمامی پایه‌ها از کتاب‌های جدید و محتوای آموزشی بر اساس درس ملی برخوردار شوند.

معاون وزیر در پایان با بیان این که برنامه درس ملی در مرحله ویرایش نهایی است، خاطر نشان کرد: برنامه‌های درس ملی تدوین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد