--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

کارنامه سلامت روان دانشجویان برای نخستین بار منتشر شد

رییس دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انتشار کارنامه سلامت روان حدود 52 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ورودی‌های سال 87 در 55 دانشگاه وزارت علوم خبرداد و گفت: در بین گروه‌های آزمایشی، گروه‌های زبان،‌ علوم انسانی و هنر به ترتیب دارای بیشترین دانشجویان مشکوک به اختلال روانی هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر یعقوبی در سخنانی در کارگاه آموزش مربیگری مهارت‌های زندگی که روز سه‌شنبه در دانشگاه هنر برگزار شد، جزییات کارنامه سلامت روان دانشجویان را اعلام کرد که براساس آن 7/56 درصد دانشجویان خوابگاهی، 8/39 درصد بومی،‌ 8/2 درصد ساکن خانه اجاره‌ای به همراه دوستان، 6/0 درصد دارای خانه اجاره‌ای به تنهایی، 74 درصد علاقه به رشته خود دارند، 12 درصد از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند، 4 درصد مراجعه به روانشناس، 26 درصد دچار شکست عاطفی، 5/9 درصد اطرافیان دانشجویان اقدام به خودکشی کرده‌اند، 3/32 درصد سازگاری با محیط جدید برای آنها دشوار است، 2/19 درصد پرخاشگر، ‌15 درصد ناامیدی، 24 درصد دارای مشکلات مالی، 6 درصد مصرف کننده قرص آرامبخش، 8 درصد تجربه مصرف قلیان، 1/1 درصد تجربه مصرف سیگار و 3/18 درصد مشکوک به اختلال روانی هستند.

وی با بیان اینکه .

این کارگاه جهت هماهنگی بین آموزش مهارت‌های زندگی در کشور صورت گرفته است، ‌افزود: سابقه آموزش مهارت‌های زندگی به سال 1993 بازمی‌گردد که در آن زمان، سازمان جهانی بهداشت، آموزش ده مهارت پایه‌ای و اساسی زندگی را برای دانش‌آموزان، ‌فرزندان و افراد توصیه کرد.

وی با اشاره به تدوین بسته آموزشی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت،‌ افزود: از نظر متخصصان، این دو بسته آموزشی، بسته‌های عمومی هستند و به صورت اختصاصی به مشکلات و گرفتاریهای دانشجویان مطابق با 10 مهارت مذکور توجه نشده است.

یعقوبی با اعلام اینکه دفتر مرکزی مشاوره با همکاری سایر وزارتخانه‌ها در حال بررسی تدوین بسته آموزشی مهارت‌های زندگی در رابطه با چالش‌های زندگی دانشجویان است، تصریح کرد: جدا شدن از خانواده،‌ هویت یابی، ازدواج، مشکلات تحصیلی، زندگی اجتماعی، زندگی در فضای مجازی، ‌تعاملات بین فرهنگی، مراقبت از خود و زندگی مستقل و سلامت روانی از جمله این 10 مهارت زندگی افراد به حساب می‌آیند.

65 درصد دانشجویان، غیربومی هستند

شاهد گرایش بسیاری از جوانان به سمت پوچی گرایی و مکاتب خاص و جدید هستیم

وی در رابطه با مسئله جدایی از خانواده به عنوان یکی از مشکلات دانشجویان عنوان کرد: نزدیک به 65 درصد دانشجویان، غیربومی هستند و به طور کل مساله جدایی از خانواده یک فرایند دشوار است که اگر دانشجو آماده نباشد و یا والدین تربیت درستی نکرده باشند، مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.

وی با بیان اینکه به طور سنتی انتظار این است که بسیاری از جوانان و دانشجویان در صدد قطع پیوندها و نیل به داشتن استقلال هستند، ادامه داد: در خانواده‌های ایرانی،‌ والدین به صورت «هلیکوپتری» هستند. به این معنا که همیشه و در همه حال به دنبال فرزند خود و مراقبت از او هستند.

بهگزارشایسنا، یعقوبی با بیان اینکه مساله هویت یابی یک پروژه عظیم و بسیار مبهم است، خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم در بازده زمانی 10 ساله دوره نوجوانی، بحث هویت یابی به کار خود پایان دهد ولی ما شاهد گرایش بسیاری از جوانان به سمت پوچی گرایی و مکاتب خاص و جدید هستیم که در این راستا،‌ به دنبال پر کردن خلا جوانی خود هستند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سن ازدواج بالاست،‌ افزود: این در حالی است که در دانشگاه‌ها دانشجویان به ازدواجهای دانشجویی ترغیب و تشویق می‌شوند ولی باید به آسیب‌ها و ملزومات این کار توجه کرد که یکی از شاخص‌های آن، مساله استقلال فرد است.

یعقوبی با بیان اینکه میزان ساعات اختصاص یافته به درس جهت مطالعه باید دو به یک باشد، افزود: به این معنا که در ازای یک ساعت تدریس، دانشجو باید به مدت دو ساعت مطالعه کند.

دلایل افت تحصیل دانشجویان در دانشگاه؛

سخت گیریهای بی مورد برخی از اساتید، ترس از فارغ التحصیلی و بیکاری و...

وی درباره دلایل افت تحصیل در سالهای اولیه ورود دانشجو به دانشگاه، عنوان کرد: عدم آشنایی با دانشگاه، سخت گیری‌های بی مورد برخی از اساتید، مشکلات و تنش‌های خانوادگی، حجم درس و سطح شدید رقابت از جمله علل افت تحصیلی در ترم‌های آغازین و ترس از فارغ التحصیلی، ترس از بیکاری و یا اهمال کاری ناشی از کمال گرایی یا عزت نفس پایین از جمله علل افت تحصیلی در سالهای پایانی دانشگاه به شمار می‌آیند.

یعقوبی با اشاره زندگی در فضای مجازی جامعه کنونی، اظهار کرد: هجوم تلفن همراه، پیام کوتاه، پست الکترونیکی و اینترنت علاوه بر دارا بودن نقش مثبت آن در فراهم آوردن محیط اجتماعی جهت تبادل نظر و تقویت تعاملات اجتماعی، دارای نقش منفی جهت تقویت انزوای اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، رییس دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم با اشاره به مراقبت از خود و زندگی مستقل، عنوان کرد:‌ در زندگی دانشجویی،‌ تهیه غذا، مدیریت امور مالی، تمیزی اتاق، به موقع خوابیدن و سایر مسایل همگی بر عهده د انشجو است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد