X
تبلیغات
رایتل

--- خبری آموزشی 87 ---

مدرکت چیه ؟!!!

علی اکبر رضایی در گفت و گو با گروه اجتماعی ایرنا گفت: مدرک گرایی جوانان و گرایش روزافزون آن ها به رشته های مهندسی و پزشکی خطرآفرین است و برای جامعه مشکلات بسیاری ایجاد می کند.
وی افزود: تصمیم سازان عرصه های آموزش عالی و آموزش و پرورش باید جایگاه رشته های دانشگاهی علوم انسانی را مشخص کرده و این جایگاه را ارتقا بخشند.
رضایی ادامه داد: خواسته و یا ناخواسته برخی باور دارند که علوم انسانی از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نیست و رشته های علوم پزشکی و مهندسی از جایگاه خاصی برخوردار است.
وی اظهار داشت: روند آموزش

در دنیای غرب به گونه ای است که به رشته های علوم انسانی بیش از رشته های دیگر اهمیت داده می شود و این توجه را باید در مسولان، دانش آموزان و دانشجویان ایرانی نهادینه کرد.
رضایی با بیان ایکه در دنیای غرب رشته های مدیریت، حقوق و جامعه شناسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: تعالی و پیشرفت جوامع در گرو پیشرفت رشته های علوم انسانی است و این مسئله ای است که در کشور ما بر عکس عمل می شود.



این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی در سیستم آموزش و پرورش اول رشته های ریاضی بعد تجربی و در آخر به رشته علوم انسانی پرداخته می شود و در ذهن دانش آموز تلقین می شود که رشته علوم انسانی جایگاهی ندارد و شاگرد تنبل ها به این رشته گرایش دارند.
رضایی با بیان اینکه اداره امور جامعه با فارغ التحصیلان علوم انسانی است، تصریح کرد: این درحالی است که در نهایت فارغ التحصلان رشته های مهندسی و پزشکی اداره امورجامعه را بدون دانش و تجربه در دست می گیرند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا یکی از دلایل عدم گرایش دانشجویان به رشته های علوم انسانی درآمد حاصله مشاغل مروبط به رشته های علوم انسانی است؟ گفت: این مسئله به سیستم ارزش های اجتماعی بر می گردد و جدول ارزش های اجتماعی ایران در حال دگرگونی و تغییر است.



رضایی ادامه داد: تمام افراد یک جامعه در مقابل جامعه مسئول هستند و این مسئولیت به نوعی ارزش اجتماعی است که به تدریج جایگاه خود را از دست می دهد و اینگونه در اذهان عمومی جا می افتد که فردی دارای منزلت اجتماعی است که از نظر اقتصادی تامین باشد و در این جا کرامت انسانی نادیده گرفته می شود و با نادیده گرفتن کرمت انسانی با یک آسیب جدی اجتماعی مواجه می شویم.
وی افزود: این آسیب سبب می شود تا جدول ارزش های اجتماعی تغییر کند و به طبع آن گرایش افراد به مسائل مختلف نیز دستخوش تغییر شود.
رضایی با اشاره به اینکه ایران در حوزه پزشکی موفق بوده است، گفت: اما در زمینه جامعه شناسی و مباحث مربوط به رشته های علوم انسانی چقدر موفق عمل کرده ایم؟ بی اعتمادی، مسئولیت گریزی و رواج دروغ از آسیب های اجتماعی است که برای درمان نیازمند متخصصان امور اجتماعی است اما برای درمان این بیماریهای اجتماعی چقدر متخصص داریم و چقدر در این زمینه کار انجام داده ایم؟
وی اظهار داشت: اگر یک مریض در اثر اشتباه یک پزشک فوت کند و یا جان عده ای مسافر در اثر اشتباه یک خلبان تهدید شود عده ای در این جا خسارت جانی و مالی می بینند ولی اگر متخصص مسائل اجتماعی اشتباه کند یک جامعه دچار آسیب جدی می شود در این جا چه کسی پاسخگوست؟ مدیریت یک جامعه که نیازمند بهره مند شدن از تجربیات و دانش فارغ التحصیلان علوم انسانی است، شوخی بردار نیست.
رضایی تاکید کرد: دنیای غرب در زمینه مسائل اجتماعی پیشرفت کرده است و دانش خود را در این زمینه به کشورها دیگر نمی دهد ایران که در این زمینه پیشرفت قابل توجهی نداشته و نمی تواند دانش غربی ها را بگیرد پس باید خودمان در این زمینه گام های اساسی را برداریم و به سمتی حرکت کنیم که شاهد پیشرفت رشته های علوم انسانی و افزایش دانشجو در این زمینه باشیم.