--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

تمام آنچه کنکوری ها باید بدانند

کیهان: در این جا سعی داریم پیشنهاداتی را به صورت کلی بیان کنیم تا هر کدام از شما باتوجه به وضعیت و توانایی های علمی خاص خود بهترین شیوه را پیش بگیرید و بالاترین بازده را کسب نمایید.

خرداد هم تمام شد و کنکوری ها تا چند روز دیگر از دست کنکور خلاص می شوند و سال سومی ها آرام آرام کنکوری می شوند.

در همین راستا با دکتر نکوئی متخصص مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی هم کلام شدیم تا نکاتی طلایی را برای گذراندن این زمان باقی مانده تا کنکور به داوطلبان یادآوری کنیم.

¤ آقای دکتر نکوئی از نظر شما به عنوان یک کارشناس آموزشی، داوطلبان زمان باقیمانده تا کنکور را باید چگونه سپری کنند؟

تا امروز برنامه ریزی و مطالعه شما داوطلبان برای کنکور به هر صورتی که بود گذشت و هر کس به اندازه توان و تلاشی که به خرج داده باشد نتیجه خواهد گرفت. اما با هر پشتوانه ای که برای خود اندوخته اید، استفاده صحیح و مناسب از دو هفته باقی مانده و پیش گرفتن شیوه و رفتار متناسب با این زمان کاری لازم، ضروری و تاثیرگذار است.

سواد شما در این روزها زیاد نخواهد شد، پس به جای استرس، اضطراب و نگرانی و درس خواندن های هول هولکی، بیشتر به فکر آرامش خود باشید و اینکه چگونه از این محفوظات بتوانید در روز آزمون استفاده کنید.

اگرچه گفتم سواد شما زیاد نخواهد شد ولی این بدین معنی نیست که درس نخوانید و تلاش نکنید چون که کنکور یک مسابقه است مثل فوتبال و خیلی وقت ها در دقیقه نود توپ وارد دروازه حریف می شود و شما پیروز میدان خواهید شد پس به تلاش خود برای دوره کردن دروس، مرور خلاصه نویسی ها، بررسی آزمون های سراسری سال گذشته و... بپردازید ولی با آرامش و طمانینه.

در این جا سعی داریم پیشنهاداتی را به صورت کلی بیان کنیم تا هر کدام از شما باتوجه به وضعیت و توانایی های علمی خاص خود بهترین شیوه را پیش بگیرید و بالاترین بازده را کسب نمایید.

تا 3 الی 4 روز مانده به کنکور شرایط نسبت به قبل چندان تغییر نمی کند. یعنی شما هنوز باید سرگرم دفترچه های کنکور سراسری سال های قبل باشید. شرایط کامل کنکور را نیز برای خود فراهم کنید و چهار ساعت تمام سرگرم آزمون دادن باشید. در ارزیابی هر آزمون نیز سعی کنید ضعف های عمده و مهم خود را تشخیص دهید و تا حد ممکن آن را رفع نمایید.

اجرای این برنامه، عمده کار شما را در این مدت تشکیل خواهد داد. از برنامه های فشرده و سنگین اجتناب کنید و برنامه ها را به صورت متعادل پیش ببرید.

در روزهای پایانی نیز روزهای آرامی را پشت سر بگذارید. برنامه مطالعات و مرورهای آن را هم نسبت به فعالیت های گذشته خود تعیین کنید. این برنامه باید تا روز قبل از کنکور ادامه یابد.
در مرور دروس حتماً از تستهای کنکور سراسری استفاده کنید ولی به هیچ وجه درصد نگیرید. تمام تست ها را نیز خیلی راحت و بی دغدغه بررسی کنید.

¤ توصیه های شما به داوطلبان برای روز قبل از آزمون چیست؟

برای روز قبل از کنکور بیش تر سفارش می شود روزی با آرامش و تفریح سپری شود. اما به شرطی که نیروی فکری شما تبدیل به اضطراب نشود. برنامه ریزی و استفاده صحیح از این روز به عهده خود شماست و تشخیص هر فرد بهترین پیشنهاد ممکن است.

اگر اهل اضطراب و استرس گرفتن نیستید و می توانید درس بخوانید تا ظهر درسی را که علاقه دارید یا حس می کنید امکان فراموشی آن بیشتر است، مطالعه و مرور کنید. بعدازظهر را نیز به استراحت، تفریح و قدم زدن و گفتگو با اعضای خانواده یا ورزش بسیار سبک بگذرانید. ولی اگر فکر می کنید که با درس خواندن هول می شوید و درسها را قاطی می کنید بهتر است استراحت کنید. رفتن به اماکن مقدس و امامزاده ها می تواند نقش بسزایی در حفظ و بالا بردن آرامش شما داشته باشد.

از خوردن غذاهای بیرون و حاضری و لبنیات حتی الامکان پرهیز کنید. با بیرون رفتن و پیاده روی خود را خسته کنید که شب راحت تر بخوابید، عصر نخوابید که شب بی خوابی به سرتان نزند، شام خود را بین ساعت 8 تا 10 میل کنید و یک دوش آب ولرم بگیرید و بین ساعت 10 تا 12 شب بخوابید.

¤ داوطلبان کنکور در روز آزمون باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

یکی از دوستان ما می گفت 365=1 یعنی روز آزمون و روز موعود و نحوه امتحان دادن شما مساوی و حتی بزرگ تر از کل سال تحصیلی و زحمات شماست. به همین دلیل برای موفقیت در روز آزمون موارد زیر را رعایت کنید:

1-بازدید از حوزه امتحانی در روزهای قبل از کنکور
2-قبل از ساعت 7 در محل حوزه حاضر باشید
3-وسایل زیر را به همراه داشته باشید
- چند مداد نوک تیز و پاک کن
- ساعت مچی
- آب پرتقال و شکلات برای ساعت 10
- خودکار و خط کش
-کارت شناسائی عکسدار معتبر
-کارت ورود به جلسه آزمون
4-بعد از ورود به جلسه آزمون و پیدا کردن صندلی خود و استقرار در صورت نیاز حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و با تجدید وضو سرجلسه امتحان حاضر شوید.
5-کار و تجربه جدید را سر جلسه امتحان آزمایش نکنید مانند تغییر ترتیب پاسخگویی به سوال ها و...
6-به هیچ وجه با کسی سر جلسه آزمون حرف نزنید و برخورد و شوخی نکنید و خیلی آرام سر جای خود فقط به آزمون خود بپردازید.
7-توصیه می شود بعد از اتمام آزمون تا ذهنتان آماده است جواب های خود را با سازمان سنجش چک کنید و درصدهای خود را محاسبه کنید و خود را برای آزمون دانشگاه آزادو انتخاب رشته سراسری آماده کنید.

¤ اگر کنکوری ها سرجلسه آزمون دچار استرس شدند چه کاری انجام دهند؟

داوطلبان عزیز، اگر سر جلسه به هر دلیلی به هم ریختید و نتوانستید به سوال ها جواب بدهید از راه حل های زیر استفاده کنید:

- ترک جلسه امتحان به مدت چند دقیقه و زدن آب به سر و صورت و هواخوری و برگشت آرامش
- نفس عمیق کشیدن با چشمان بسته بدین صورت که یک دم عمیق داشته باشید و تا جایی که می توانید نفس خود را نگه دارید و از دهان خارج کنید به مدت 1 تا 2 دقیقه
- خوردن شکلات و آب پرتقال برای تامین قند خون و برطرف کردن خستگی ذهن
- عدم توجه به دیگران و اینکه به چند سؤال پاسخ داده اند و به عبارت دیگر سرتان به کار خود باشد.

¤ در فاصله کنکور سراسری تا آزاد چه کاری باید توسط داوطلبان صورت گیرد؟

1-شما یک سال درس خوانده اید و سختی را تحمل کرده اید پس این یک هفته را هم داوم بیاورید و بعد از آن با خیال راحت به استراحت بپردازید.
2-صبح تا ظهر آزمون دانشگاه آزاد را از خودتان بگیرید و عصر آزمون رفع اشکال کنید مثل هفته های قبل از کنکور سراسری
3-با تفاوت های کنکور آزاد و سراسری آشنا شوید و آن ها را سر جلسه آزمون رعایت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد