دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اتمام مهلت ویرایش اطلاعات ثبتنامی سی وهشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی تا امشب، گفت: آزمون این دوره با شرکت 15 هزار و 250 داوطلب در 28 بهمن ماه برگزار میشود.
دکتر سید امیر محسن ضیایی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اتمام مهلت ویرایش اطلاعات ثبتنامی آزمون دستیاری تخصصی پزشکی تا ساعت 23 امشب 30 آذر ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir ، گفت: پس از مهلت مذکور هیچگونه تغییر و تبدیلی در اطلاعات ثبتنامی امکانپذیر نیست و زمان مذکور تمدید نخواهد شد.
وی با بیان اینکه داوطلبان میتوانند در زمان ویرایش کلیه اطلاعات را اصلاح و یا تکمیل کنند، اظهارکرد: داوطلبان میتوانند در این مدت حتی عکس و نوع سهمیههای انتخابی خود را نیز اصلاح کنند.
ضیایی با اشاره به ابلاغیه وزیر بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی در خصوص میزان تعهد دستیاران در مناطق مورد نیاز وزارت بهداشت، اظهارکرد: مدت خدمت در مناطق مورد نیاز برای دستیاران با توجه به میزان خدمتی که گذراندهاند از نصف تا دو برابر مدت تحصیل در نظر گرفته شده است.
ضیایی در خاتمه گفت: برای اینکه دانشگاهها میزان تعهد خدمت برای کلیه دستیاران را یک میزان در نظر نگیرند و به میزان خدمت آنها در دوره پزشکی عمومی توجه شود این ابلاغیه صادر شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد: از سال آینده «نمره» از پایه اول تا سوم ابتدایی برای همیشه حذف میشود.
فاطمه قربان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به حذف نمره از پایه اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی از سال آینده، گفت: آنچه که در آموزش و پرورش نهایی شده، حذف نمره از سه پایه مذکور است، اما تسری این مصوبه به پایه چهارم و پنجم دبستان منوط به پژوهش و بررسی دقیقتر است.
وی افزود: آموزش و پرورش برای ارزیابی بیشتر طرح ارزشیابی تحصیلی در پایه چهارم و پنجم دبستان این طرح را بررسی و پس از اعلام نتایج آن در خصوص اجرای طرح ارزشیابی تحصیلی و حذف نمره از پایه چهارم و پنجم تصمیمگیری خواهد کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان گفت: ارزشیابی تحصیلی بر اساس یافتههای علمی، نیازهای جدید، تجارب، سایر ملل و نظرات معلمان، مدیران و کارشناسان صورت گرفته و تحت عنوان «سنجش و ارزشیابی تحصیلی » تبیین شده است.
وی ادامه داد: فرآیند سنجش و ارزشیابی با فرآیند آموزش و یادگیری تحت عنوان اصول ارزشیابی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و به طور همه جانبه در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار میگیرد.
قربان با اشاره به اینکه آزمون و امتحان صرفا وسیلهای برای سنجش و ارزشیابی تحصیلی است، ادامه داد: روشهای مختلف یادگیری در ارزشیابی دانشآموزان با ابزارهای مختلف و متناسب با اهداف و حیطههای یادگیری جمعآوری میشود تا امکان شناخت دقیق و همه جانبه از دانشآموزان فراهم شود.
معاون آموزش ابتدایی یادآور شد: در ارزشیابی تحصیلی، هر دانشآموز فقط با عملکرد گذشته خود با نگاه تشویقی و اهداف پیشبینی شده، مقایسه میشود، چرا که ارزشیابی تحصیلی جریان دو سویه از سوی معلم و دانشآموز است و دانشآموز باید در آن مشارکت فعال داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: بازخورد متناسب با عملکرد همراه با ارائه رهنمود به دانشآموز، معلم و اولیا یکی از بخشهای سنجش و ارزشیابی به صورت کیفی است و از عدد در این بازخورد استفاده نمیشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیند سنجش و ارزشیابی باید یک فرصت و موقعیت یادگیری باشد و این نگاه باید در دانشآموز، معلم و اولیا تقویت شود تا سنجیده شدن و مورد ارزیابی قرار گرفتن به یک موقعیت تنشزا، اضطراب آور و رعب انگیز تبدیل نشود. همچنین رعایت احتیاط و دقت و پرهیز از تمجید زیاد از نکاتی است که باید در ارزشیابی مورد توجه قرار بگیرد.
قربان در پایان، اولیای دانشآموزان را از عناصر و عوامل اساسی آموزش و پرورش در ارزشیابی تحصیلی عنوان و خاطر نشان کرد: معلمان باید با توجه به برداشتها و نظریات خود از ابزارهایی برای جمعآوری اطلاعات استفاده کنند که به دقت تهیه شده باشند و بتواند عملکرد واقعی دانشآموزان را نشان دهد.
دولت در راستای بهبود کیفی و کمی تسهیلات رفاهی دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور و به منظور ارتقای خدمات ارائه شده به آنها، با افزایش مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل خارج از کشور موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد تبصره (9) قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور – مصوب 1364- مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای سال 1389 را تعیین کرد. بر این اساس، مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در آفریقای جنوبی از 650 یورو، با 15درصد افزایش به 748 یورو رسید. همچنین درآلمان نیز از یکهزار یورو با 18 درصد افزایش، 1180 یورو شد. مقرری دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در اتریش نیز از 875 یورو با 20 درصد افزایش به 1050 یورو و در اسپانیا هم از 840 یورو، به 1008یورو رسید. بر این اساس، دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل درانگلستان هم که پیش از این 700 پوند انگلیس دریافت می کردند، با افزایش 30 درصدی مقرری ارزی 910 پوند انگلیس دریافت می کنند. دانشجویان شاغل به تحصیل در ایتالیا که در شهرهای رم، میلان و تورینو هستند با افزایش 20 درصدی مقرری ارزی، 1116 یورو و در سایر شهرهای ایتالیا؛ 1080 یورو دریافت می کنند. بر اساس مصوبه دولت از این پس دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در بلژیک نیز که پیش از این920 یورو دریافت می کردند با افزایش 25 درصدی 1150 یورو و افرادی که در چین حضور دارند از 600 یورو با 25 درصد افزایش، 750 یورو می گیرند. همچنین دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در روسیه ـ مسکو هم از این پس افزایش 50 درصدی مقرری ارزی خواهند داشت و 1027 یورو دریافت می کنند و دانشجویان شاغل به تحصیل در هند هم با افزایش 40 درصدی مقرری ارزی، 588 یورو دریافت خواهند کرد. بر اساس این مصوبه، افزایش مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در خارج از کشور در سال 1389 از محل اعتبارات مربوط به وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم،تحقیقات و فناوری تامین خواهد شد. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی ، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به دستگاههای ذی ربط ابلاغ شده است.