رئیس دانشگاه تهران از مصوبه مجلس که به "دانشجویان پولی" مشهور شده است ، دفاع کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، فرهاد رهبر امروز در نشست خبری گفت: برای ارزیابی این مصوبه باید تلفیقی از قانون و اجرای آن را مطالعه کنیم.
وی افزود: در این ارزیابی باید از سویی پاسخگویی به نیازهای کشور و از سوی دیگر تامین منابع مالی لازم برای آموزش در کشور مدنظر باشد .
رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر کشور توان مالی لازم را برای تربیت کادر علمی و ارتقای علمی جامعه داشته باشد ، باید از آن منابع استفاده و به دانشگاه ها کمک شود.
رهبر افزود: افزایش تقاضای ورود به دانشگاه به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی از عواملی است که مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت در صدد چنین مصوبهای برآید.
وی افزود: سالانه800 هزار متقاضی ورود به دوره کارشناسی ارشد داریم که فقط40 هزار نفر آن در دانشگاههای دولتی و حدود 35 هزار نفر هم در دانشگاه آزاد پذیرفته میشوند.
رئیس دانشگاه تهران با طرح این پرسش که آیا دولت میتواند با توجه به نسبت یک به 20 ورود متقاضیان به دوره تحصیلات تکمیلی ، پاسخگوی نیازها باشد و امکانات لازم را در اختیار دارد؟ افزود: اگر دولت چنین امکانی را در اختیار نداشته باشد باید بررسی کرد که راه حل های فراهم کردن زمینه آموزش برای فرزندان ملت چیست؟
رهبر گفت : این760 هزار نفر باقی مانده که در دانشگاهها پذیرفته نشدهاند ، در پی تحصیل در خارج از کشور برخواهند آمد حال آنکه کشور میتواند این ظرفیت را فراهم کند که این افراد در داخل کشور تحصیل کنند اما از آن سو با تناقضی مواجهیم.
وی ادامه داد: امکانات موجود که امروز در اختیار دانشگاه های دولتی است ، توان پذیرش بیش از 40 هزار دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی را ندارد.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: برای ایجاد ظرفیت های جدید ، منابع مالی جدید نیاز است و مجلس این گونه اندیشیده که برای تامین منابع مالی جدید از خود مردم کمک بگیرد یعنی کسانی که توان مالی دارند هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند تا ظرفیت برای جذب دانشجویان بیشتر و ارتقای علمی کشور ایجاد شود.
دیروز کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره یکی از بندهای ماده 24 لایحه برنامه پنجم توسعه که به پولی شدن دانشگاههای دولتی مشهور شده است، گفت: نظر شورا این است که این بند چون ضوابطی را معین نکرده است، ایراد دارد و ما ایراد این بند را در جمع بندی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهیم کرد.
عید قربان مبارک
اطلاعات رتبه بندی پردرآمدترین رشته های تحصیلی در آمریکا به تازگی توسط سیستم اطلاعات آموزشی جامع دپارتمان آموزشی آمریکا منتشر شده و طی آن تمامی رشته ها بر حسب درآمد سالیانه فارغ التحصیلان رتبه بندی شدند.
در این رتبه بندی تنها درآمد دانشجویان دارای مدرک لیسانس، 25 سال سن با دو سال سابقه کاری مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این گزارش رشته هایی مانند پزشکی و حقوق لحاظ نشده و علاوه بر آن این آمار تنها مربوط به فارغ التحصیلانی است که در آمریکا به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند.
لیست پردرآمدترین رشته ها:
1.مهندسی نفت
2.مهندسی هوا و فضا
3.مهندسی شیمی
4.مهندسی الکترونیک
5.مهندسی هسته ای
6.ریاضی کاربردی
7.مهندسی زیست پزشکی
8.فیزیک
9.مهندسی کامپیوتر
10.علوم اقتصادی
رنگ طوسی مربوط به درآمد فارغ التحصیلانی است که دو سال سابقه کاری دارند
رنگ آبی مربوط به درآمد فارغ التحصیلانی است که 5 سال یا بیشتر سابقه کاری دارند
یافتههای حاصل از بررسی میزان علاقه مندی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 89-88 دانشگاههای تابعه وزارت علوم به رشته تحصیلی نشان میدهد که 6/76 درصد از دانشجویان به رشته پذیرفته شده خود علاقه مند هستند، این در حالی است که 2/22 درصد از آنها رشته پذیرفته شده را مورد علاقه خود نمیدانند. به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج مطالعه دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم نشان میدهد به ترتیب 82 و 3/74 درصد از دانشجویان مذکر و مونث در رشته مورد علاقه خود پذیرش شدهاند بنابراین میتوان گفت که دانشجویان پسر به نسبت بیشتری به رشته ورودی خود علاقه دارند. نسبت فراوانی بیعلاقگی به رشته پذیرفته شده در گروههای آزمایشی گروه تجربی دارای بالاترین و گروه زبانهای خارجه دارای پایین ترین مقدار است. پس از گروه علوم تجربی، گروههای علوم انسانی و ریاضی قرار دارند. همچنین نسبت علاقهمندی به رشته انتخابی در میان دانشجویان بومی و غیر بومی تفاوت دارد و این تفاوت به نحوی است که دانشجویان بومی به نسبت بیشتری به رشته پذیرفته شده خود علاقه دارند. براساس این گزارش، این مطالعه در میان 61 هزار و 211 دانشجو از 59 دانشگاه انجام شد که 7/57 درصد آنها مونث بودند، میانگین سنی جامعه آماری 44/20 سال و 3/93 درصد مجرد بود. توزیع نسبت دانشجویان در گروههای آزمایشی شامل 17 درصد گروه علوم ریاضی و فنی، 6/20 درصد گروه علوم تجربی، 4/20 درصد گروه انسانی، 18 درصد گروه هنر و 8/20 درصد گروه زبانهای خارجی است.
فارس: رئیس سازمان بسیج دانشآموزی و فرهنگیان گفت: در سالهای گذشته رویکرد درس "آمادگی دفاعی " سختافزاری بود اما در حال حاضر محتوای این درس بر اساس شرایط "جنگ نرم " تغییر یافته است.
سردار محمد صالح جوکار با اشاره به تغییر رویکرد درس "آمادگی دفاعی " از امسال در راستای مقابله با "جنگ نرم " اظهار داشت: در سالیان گذشته رویکرد و جهتگیری این درس سختافزاری بود اما در حال حاضر با توجه به تغییر راهبردهای دشمن، محتوای این درس بر اساس شرایط "جنگ نرم " تغییر یافته است.
وی گفت: با توجه به اینکه سالانه حدود دو میلیون نفر از دانشآموزان درس آمادگی دفاعی را میگذرانند بنابراین در بُعد نظری این درس، دانشآموزان با ابعاد مختلف جنگ نرم آشنا خواهند شد همچنین با گنجاندن باورهایی از جمله عدالتطلبی، آرمانگرایی، ولایتمحوری، شهادتطلبی و روحیه خودباوری در مباحث این درس، دانشآموزان با اعتقادات و باورهایی که عامل پیروزی در جنگ تحمیلی بود، آشنا میشوند.
* افزایش ساعات تدریس درس آمادگی دفاعی و 3 روز اردوی عملی
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی و فرهنگیان با بیان اینکه ساعات تدریس آمادگی دفاعی در سالهای گذشته مطابق قانون نبود و در حال حاضر اصلاح شده است، اظهار داشت: ساعات تدریس این درس در گذشته یک ساعت برای مقطع راهنمایی بود که در حال حاضر به دو ساعت افزایش یافته است؛ علاوه بر این، سه روز اردوی عملی نیز برای این درس پیشبینی شده است که از امسال اجرایی میشود.
جوکار افزود: در بخش اردوی عملی، دانشآموزان پس از گذراندن این درس از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس نیز بازدید میکنند تا آنچه را که بهطور ذهنی یاد گرفتهاند، در عرصه عملی و میدانی نیز با دیدن آثار اقدامات شگفتانگیز و ماندگار رزمندگان در دوران دفاع مقدس مشاهده کنند.
وی تصریح کرد: هدف از این برنامهها نیز این است که فرهنگ ایثار و خودباوری برای دانشآموزان بازگو شود بهطوری که نوعی بازتولید ارزشهای آن دوران بر اساس نیازهای امروز جامعه انجام شود.
جوکار در پایان تأکید کرد: انتظار ما از دانشآموز امروزی این است که در کنار تحصیل و تهذیب، ورزش را نیز بهعنوان یک نوع آمادگی دفاعی جدی بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه علمی، هدف ما این است که دانشآموزان در تصرف قلههای دانش و کسب قدرت علمی سهیم باشند و در رابطه با موضوع تهذیب نفس نیز انتظار اصلی از دانشآموزان، تلاش برای کسب بصیرت و معنویت است.