معاون آموزشی دانشگاه پیام نور با اشاره به ایجاد ظرفیت برای پذیرش دانشجویان آموزش محور (بدون پایان نامه) گفت: این دانشگاه در نظر دارد در همه رشته های مقطع کارشناسی ارشد بین 10 تا 15 نفر ظرفیت دانشجوی آموزش محور ایجاد کند.
عبدالله معتمدی در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب افزود: امسال برای اولین سال است که دانشگاه پیام نور دانشجوی آموزش محور، فوق لیسانس بدون پایان نامه جذب و ثبت نام می کند.
معاون آموزشی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه پیام نور، جذب دانشجوی آموزش محور را از وزارت علوم در خواست کرده بود در همه رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارشد در حال حاضر در دانشگاه پیام نور وجود دارد، دانشجوی ارشد آموزش محور پذیرش می شود.
وی افزود: ظرفیتهای ایجاد شده برای دانشجویان کارشناسی ارشد برای ترم تحصیلی مهر 89 اعمال خواهد شد.
معتمدی با اشاره به اینکه از سال گذشته در کنکور کارشناسی ارشد دو نوع شیوه پذیرش اعمال شده است به مهر گفت: شیوه پذیرش آموزشی پژوهشی یکی از این روشها است که در آن دروس تئوری به همراه پایان نامه ارائه می شود و روش آموزش محور نیز که در این شیوه تمامی واحدها به صورت تئوری ارائه می شود و دانشجویان از گذراندن پایان نامه معاف هستند.
معاون سازمان سنجش از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در 31 اردیبهشت ماه خبر داد. دکتر ابراهیم خدایی، در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی از طریق سایت سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org گفت: انتخاب رشته داوطلبان مجاز در هفته اول خردادماه آغاز میشود. خدایی با اشاره به تفاوت نحوه انتخاب رشته این دوره آزمون کارشناسی ارشد نسبت به دورههای گذشته تصریح کرد: در گذشته داوطلبان میتوانستند 50 رشته محل را انتخاب کنند، ولی در این دوره به منظور تسهیلات بیشتر و به دلیل افزایش تعداد رشته محلها، امکان انتخاب رشته داوطلبان به صد انتخاب افزایش یافته است.
اقیانوس صبر ، پذیرای جوی های کثیف پشیمانی نیست!
رئیس دانشگاه ارومیه گفت:تغییر فضای علمی وآموزشی سبب جهش علمی در دانشگاهها می شود. به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)دکتر صدقی در دومین همایش تجلیل از استعدادهای درخشان دانشگاه افزود:یکی از معضلات دانشگاهها ودانشجویان ،افت سطح نمرات وافزایش تعداد مشروطیها است که می توان با تغییر فضای علمی وآموزشی و برگزاری نشستها وجلسات منظم در جهت حل مشکلات دانشجویان تا حدودی بر این مشکل غلبه کرد. وی با اشاره به بحث بصیرت در دانشگاه عنوان کرد:بصیرت در محیط دانشگاه از طریق نخبگان قابل ایجاد ،رشد و هدایت بوده و با ارج گذاری به دانشجویان نخبه وارائه تسهیلات لازم جهت جلوگیری از خروج آنها از کشور و استفاده از استعداد ذاتی و دادن پست های دانشجویی جهت رهبری سایر دانشجویان سعی در ارتقای وضعیت نخبگان میکنیم. دکتر صدقی در مورد اهم فعالیتها در خصوص نخبگان اظهار کرد: استفاده از استعدادهای نخبگان در جهت رشد علمی و پژوهشی دانشگاه ،داشتن نگاه ویژه و ارائه امکانات خاص، پذیرش بدون کنکور، تامین مالی معاش، تحصیل و شهریه و محدود کردن تعداد نفرات در اتاقهای خوابگاهها از اهم برنامهها و فعالیتهای مسؤولین دانشگاه خواهد بود. رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به اشتغال به تحصیل 2500نفر دانشجوی کارشناسی ارشد ودکترا در دانشگاه اظهار کرد: هدف ما تسهیل وضعیت آموزش و نهادینه کردن نگاه ویژه به این دانشجویان است. وی در خاتمه از تلاش در جهت افزایش پذیرش تعداد نخبگان در دانشگاه به 120نفر در هر سال خبر داد. معاون آموزش دانشگاه ارومیه گفت:نهادینه کردن مقوله توجه به استعدادهای درخشان دانشگاه با تشکیل انجمن نخبگان قوت می گیرد. به گزارش ایسنا، دکتر پیر محمدی در دومین همایش تجلیل از استعدادهای درخشان دانشگاه ارومیه افزود:تشکیل انجمن نخبگان و افزایش امکانات کمی وکیفی آن ،همچنین تشکیل منظم جلسات وتقابل اطلاعات علمی سبب رشد علمی دانشجویان ودانشگاه می شود. دکتر پیر محمدی در خصوص عملکرد معاونت آموزش در مورد انجمن نخبگان اظهار کرد:شروع فعالیت دانشجویان استعدادهای درخشان بصورت تشکل از سال 85بوده که تعداد آن در شروع 13نفر بوده است که توانستیم در طول این مدت رقم آنرا به 52نفر افزایش دهیم. وی خاطر نشان کرد:تلاش این معاونت در طول مدت مذکور ،افزایش تعداد دانشجویان نخبه و وسعت دادن به امورات آنان از بابت ارائه تسهیلات در زمینه های پژوهشی ،فرهنگی و رفاهی بوده است. معاون آموزشی دانشگاه ارومیه با اشاره به سایر تسهیلات ارائه شده به دانشجویان نخبه افزود:ارائه تسهیلات مربوط به شرکت دانشجویان در سمینارها،کنگره ها وکارگاههای آموزشی داخل کشور ،ارائه تسهیلات مربوط به شرکت در کلاسهای زبان وکامپیوتر،حمایت از طرحهای پژوهشی دانشجویان استعدادهای درخشان ،امکانات استفاده بهینه از آزمایشگاهها وکتابخانه ها،تسهیلات خوابگاهی –اولویت وام-تخفیف هزینه ژتون غذا،تشکیل انجمن نخبگان –اولویت شرکت در اردوها ،معرفی استاد مشاور –پذیرش بدون کنکور در مقاطع بالاتر،شرکت در المپیادها وبرگزاری همایش تقدیر از دانشجویان استعدادهای درخشان از کارهای صورت گرفته ویا در شرف انجام است. وی در خاتمه سخنان خود ،توسعه فعالیتهای کیفی در دانشگاه را از اولویت های کاری معاونت آموزش دانشگاه بر شمرد.
وقتی به کلاس قدم می گذارد، بهار با نسیم نفس هایش می شکفد و گل و لبخند و زمزمه، فضا را پر می کند. با او آسمان می بارد، چشمه می جوشد، نسیم می وزد و آفتاب سفره مهربان خویش را می گشاید. از خانه تا مدرسه، با هر گام، بهشت نزدیک تر می شود. نگاهش خانه مهربانی است و قلبش مهربان تر از آب. دل ها را به طراوت و پاکی و پاکیزگی می خواند. دست های گرم و صمیمی اش، مشق عشق می نویسد. سرانگشت او افق های روشن فردا را نشان می دهد واشاراتش، آن سوی پرده های خاک و ملکوت پاک خدا را. وسعت شفاف قلب ها، قلمرو اوست و کشتزار جان دانش آموزان تفرّجگاه خرمی او. رسالت راستین معلم و رسالت پاک انبیاست. معلم، آنگاه که جز انسان سازی و کمال بخشیدن هدفی ندارد، همسایه انبیاست. رسول راستی و درستی و سفیر صداقت و سرفرازی است. معلم کسی است که تشنگان معرفت و دانش را به آب حیات می رساند. خدا معلم است و 124 هزار رسول. همه اولیا و پاکان و برگزیدگان، که قله های آفتابی و دور دست های روشن را فرا چشم انسان می نشانند. معلم اند اگر ما قدردان معلم نباشیم، خوبی، زیبایی، عظمت و فضیلت رانادیده گرفته ایم. ملا احمد نراقی از علمای به نام شیعه، در گفتاری در باب مقام معلم می گوید: معلم باید قصدش از آموختن، قرب به خدا و ارشاد و رسیدن به ثواب باشد؛ نه جاه و ریاست و شهرت.معلم باید نسبت به شاگرد مهربان باشد و پیوسته او را اندرز دهد و اندازه فهم شاگرد را در تدریس رعایت کند و با او با او باملایمت سخن گوید و درشتی نکند. چیزی که خلاف واقع است تدریس نکند. در آموختن نباید مضایقه کند و بخل بورزد و باید مطالبی را که شاگرد قادر به درک آن نیست بدو نیاموزد. امام خمینی(ره) کلید سعادت و شقاوت جامعه را دردست معلمان دانسته، در این باره چنین می گویند: معلم اوّل خدای تبارک و تعالی است که اخراج می کند مردم را از ظلمات به نور و به وسیله انبیا و وحی مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به کمال؛ دعوت می کند به عشق؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است. دنبال او انبیا هستند که همان مکتب الهی را نشر می دهند. آنها هم شغلشان این است که انسان را تربیت کنند تا از مقام حیوانیت بالا برود و به مقام انسانیت برسد. همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگیزه اش از مدرسه هاست و کلیدش [در] دست معلمین است. این معلمان هستند که می توانند استقلال مملکت را حفظ کنند. اگر در تربیت اعوجاج باشد مملکت از دست می رود. چندین سال است که به مناسبت سالروز شهادت معلمی بزرگ و فرزانه، استاد شهید مطهری، از معلمان سراسر کشور تقدیر و تجلیل می شود. تکریم و تعظیم معلم تکریم و تعظیم علم است. تجلیل از معلم، سپاس از انسانی است که غایت آفرینش را تامین می کند و سلامت امانت هایی راکه بدستش سپرده اند تضمین می کند. هر جا کامی شیرین و سایه مهری گسترده است حضور معلم را، پیدا یا پنهان، می توان یافت. بی شک جامعه ای که همواره حرمت معلم را پاس می دارد، آهنگ رشد و تعالی آن شتاب بیشتر می یابد و سلامت علمی و معنوی آن تضمین می شود و جامعه ای که قدردان خوبان خود نباشد به مرگ خوبی ها و فضیلت ها رضایت داده است و چه مایه تنگ نظری است عمری با آفتاب زیستن و از آفتاب نگفتن! وقتی که از در کلاس وارد شد، همه به احترام او برخاستند. مثل همیشه متین و آرام بود. شور و نشاط رندگی را می شد در نگاه های نافذش دید. چند لحظه سکوت کرد تا کلاس آماده شنیدن کلامش شود. نگاهی به سرتاسر کلاس انداخت و با تبسمی دلنشین کلامش را آغاز کرد: بچه ها شاید امروز آخرین روز درسی من با شما باشد. من فردا برای عزیمت به جبهه، به اهواز می روم و از همه شماها حلالیت می طلبم. اشک گونه بیشتر بچه ها را خیس کرده بود. بعد نسبت به معلم جدید سفارش کرد و از ما خواست در تکریم و احترام او کوشا باشیم. با تک تک بچه ها خداحافظی کرد. حال غریب و خوشی داشت. او رفت و کلاس در نبود او در سکوت فرو رفت. چند ماه بعد مدرسه را در شهادتش عطرافشان کردند. او رفت اما خاطرات خوش او نوازشگر شب های تنهایی بچه ها شد. ای معلم خوبم، دوستت دارم و تو را تکریم می کنم؛ چرا که تو به من می آموزی چگونه یادگرفتن را، چگونه خوب بودن را، چگونه زیستن را، چگونه شاد بودن را، چگونه احترام گذاشتن را و چگونه دوست داشتن را. ای معلم خوبم، تو را دوست دارم؛ چرا که راه تو راه انبیا است. اخلاق تو الگوی من برای بهتر زندگی کردن و رفتار تو سرمشق من است. ای معلم خوبم، من از تو مهر، اخلاص، محبت و مهربانی را به یادگار دارم، پس تو را تا ابد دوست خواهم داشت. اولین و اساسی ترین نشانه معلم نمونه برخورداری او از سوز و گداز در انسان سازی است. قرآن کریم پیامبراسلام را ـ که بزرگ معلم تاریخ بشریت است ـ چنین معرفی می کند: «مومنان را دوست دارد و بر هدایت و ارشاد آنان حریص است. عشق به هدایت و ارشاد انسان ها برای معلم کمالی است مطلوب و هیچ معلمی بدون این سوز و عشق نمی تواند موفق باشد. در حقیقت این روحیه موتور محرک معلم است برای تعلیم و تربیت. عشق و سوز معلم باعث می شود که محیط آموزشی محیطی پر شور و نشاط شود. در این محیط معلم و شاگرد امیدوارانه به آینده نگاه می کنند و برای روزهای بهتر و روشن تلاش می کنند. معلم نمونه بر دانش آموز خود نفوذ معنوی دارد. به هر میزان که کمالات معنوی و علمی معلم گسترده تر باشد، به همان نسبت نفوذش بیشتر خواهد بود. مبدأ هر دگرگونی در شاگردان همین نفوذ معنوی معلم است؛ مثلاً مرحوم علامه، سیدمحمدحسین طباطبایی، بزرگ مفسر شیعه و صاحب تفسیر کبیرالمیزان تحت نفوذ معنوی استاد خویش، مرحوم میرزا علی آقای قاضی(ره)، به اوج مراتب علمی، اخلاقی و فلسفی رسید. هم چنین استادشهید مرتضی مطهری به شدت تحت تاثیر معنوی استاد خویش حضرت امام(ره) بوده است. معلم بودن تنها به داشتن معلومات دقیق و گسترده نیست. معلم علاوه بر معلومات و دانش باید به هنر معلمی نیز آراسته باشد. هنری معلمی هنر است بسیار دقیق و حساس؛ به طوری که اگر معلمی از آن بی بهره یا کم بهره باشد، هیچ گاه در امر مهم و سرنوشت ساز تعلیم و تربیت موفق نخواهد بود. هنر معلمی متّکی بر تجربه و شناخت صحیح روحیات مختلف دانش آموزان است. معلمی موفق است که در سخت ترین اوضاع کلاس و درس، صحیح ترین تصمیم را بگیرد. اگر معلم بتواند در کلاس، فضای دوستی، علم آموزی و شور و شوق نسبت به اینده ایجاد، کند معلمی است موفق و کامیاب. از خصوصیات مهم معلّم نمونه سعه صدر او در برخورد با مسائل است. خداوند بر پیامبرش ـ که بزرگ معلم تاریخ بشر است ـ منت می نهد که به او شرح صدر عنایت کرده است. این شرح صدر باعث جذب و نفوذ معنوی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شده بود. معلم نیز باید الگوی خویش را پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام قرار دهد و از شرح صدر لازم برخوردار باشد. داشتن سعه صدر از هنرهای معلمی است. معلم با گذشت صحیح و به هنگام خویش، فضای درس و کلاس را آرام می کند و دانش آموز در این فضا بهتر پرورش پیدا می کند. انتخاب سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم انتخابی بسیار شایسته و به جا است. مطهری انسانی بود که در محضر معلمان و استادان بزرگ حوزه علمیه قم فقه، اصول، کلام، فلسفه و عرفان آموخت و خود معلمی آگاه و بصیر شد. او انسانی وارسته و دردمند بود. دغدغه اصلی او پالایش دین از کجی ها و انحرافات بود و در این راه از تیر بدخواهان و کج اندیشان نهراسید. مطهری با کوله باری از اندیشه های ناب و اصیل اسلامی وارد محیط پرمخاطره دانشگاه شد و با تمام توان و نیرو از اسلام ناب و حقیقی دفاع کرد. او هم در مقابل روشنفکران غرب زده ایستاد و هم در مقابل انسان های متحجر که از دین و مقتضیات زمان خویش آگاهی نداشتند. نسل امروز جامعه ایران اسلامی نیازمند آن است که ارزش های انقلاب و دفاع مقدس را به خوبی بشناسد. این ارزش ها هویت نظام اسلامی ما، و شناخت آن برای جوانان و نوجوانان بسیار ضروری است. معلمان ـ که معماران اصلی شخصیت جوان و نوجوانند ـ رسالتی مهم در این زمینه دارند. معلم باید با بیان شهادت ها، ایثارها و جانبازی های رزمندگان اسلام یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس را در ذهن ها زنده نگه دارد و نسل جدید را با آن حماسه ها آشنا سازد.
پدیدآورنده: بزنجانیسخن نخست
رسالت معلم
معلم در کلام نراقی(ره)
معلم در نگاه امام(ره)
مقام معلم در آئینه شعر:
شمعی است گذازنده سراپای معلم عشقی است پراکنده به رگ های معلم در راه هنر سوزد و اندر ره دانش قلب و تن و جان و همه اجرای معلم در ظلمت گمراهی و در تیرگی جهل نوری است فروزان،دل بینای معلم فارابی و سقراط و فلاطون و ارسطو کردند به بد کسوت زیبای معلم کی بود نشانی ز تدقی و تمدن هر گاه نبد، فکر توانای معلم تجلیل از معلم
یک خاطره
برای معلم خوبم
سوز و گداز معلم
معلم و نفوذ معنوی
هنرمندی معلم یا هنر معلمی
گشادگی و سعه صدر معلم
یادی از شهید مطهری
معلم و ارزش های انقلاب و جنگ
معاون آموزشی دانشگاه پیام نور جزئیات چهار آزمون کارشناسی فراگیر، کارشناسی ارشد فراگیر، کارانی به کارشناسی فراگیر و دکتری این دانشگاه را تشریح کرد و گفت: سه آزمون دانشگاه پیام نور در اواخر اردیبهشت ماه برگزار می شود.
عبدالله معتمدی در گفتگو با مهر درباره آزمون دکتری دانشگاه پیام نور گفت: بیش از 6 هزار و 100 نفر تا پایان وقت اداری 30 فروردین سال جاری در دوره دکتری دانشگاه پیام نور شرکت کردند که این داوطلبان از امروز 10 تا 17 اردیبهشت ماه فرصت دارند از طریق سایت دانشگاه در خصوص اصلاح و ویرایش اطلاعاتی که در زمان ثبت نام وارد کرده اند اقدام کنند.
معاون آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: آزمون نوبت هشتم دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور 25 تیر ماه در تهران برگزار می شود.
معتمدی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در نوبت هشتم آزمون دکتری دانشگاه پیام نور بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام در هر رشته از دو تا 5 نفر متغیر است.
وی همچنین از زمان برگزاری کنکور فراگیر کارشناسی خبر داد گفت: آزمون نوبت بیست و یکم دوره های فراگیر کارشناسی سال 89 در 23 گروه امتحانی صبح روز جمعه 31 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
معاون آموزشی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: همچنین آزمونهای نوبت نهم کارشناسی ارشد در 54 کد رشته امتحانی و نوبت دوم کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) در 10 کد رشته امتحانی بعد از ظهر روز جمعه 31 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
وی اضافه کرد: کارتهای ورود به جلسه آزمونهای کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از 27 اردیبهشت ماه بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش www.sanjesh.org قرار می گیرد و داوطلبان می توانند نسبت به چاپ کارت خود اقدام کنند.
به گزارش مهر، طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور حدود 135 هزار نفر در مقطع کارشناسی، 11 هزار نفر در مقطع کاردانی به کارشناسی و 103 هزار نفر در مقطع ارشد در دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور شرکت کرده اند و امسال ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی بین 30 تا 35 نفر در هر شته محل متغیر است. ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیز بین 10 تا 20 نفر به شکل متغیر در هر رشته محل است.
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش در نشست علمی کاربردی خلیج فارس در برنامه درسی ضمن رونمایی از کتاب خلیج فارس گفت: خلیج فارس همیشه خلیج فارس خواهد بود، چون نماد پایداری، دیرینگی و ماندگاری ملت ایران است. به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهرام محمدیان در این مراسم گفت: آموزش و پرورش یک جایگاه بیبدیل در انتقال فرهنگ و ایجاد نظام اجتماعی و سیاسی است و نقش این دستگاه تعلیم و تربیت در حوزه انسانسازی میتواند به ایفای وظایف انسانی و اسلامی بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت بیانجامد و توانمندی را برای مخاطبان خود فراهم کند. معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر جایگاه بااهمیت خلیج فارس در تاریخ و ریشه ایران گفت: در دنیایی که با هجوم فرهنگی، هویت ملی و منطقهای در معرض هجمه است و میخواهد با یک شعار زیبا هویت ملتها را بگیرند، تنها ملتی میتواند خود را به دنیا عرضه کند که دارای ریشههای فرهنگی، فکری و تاریخی باشد. حجت الاسلام و المسلمین محمدیان بیان کرد: آموزش و پرورش باید به مسئله هویت ملی به خوبی بپردازد و برنامه درس ملی که انتقالدهنده دانش و نشاندهنده سواد ملی است میتواند این کارکردها را داشته باشد. وی تاکید کرد: برنامه درس ملی نیازمند این است که بتواند هویت ملی و دینی و انسانی مخاطبان را تقویت و آنها را به زیبایی بازآرایی و بازنمایی کند. رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هدف ما از برگزاری این نشست این است که خلیج فارس بخشی از تاریخ ایران است، خاطرنشان کرد: خلیج فارس هم تاریخ است هم جغرافیا. جغرافیا است چون بخشی از تمامیت ارضی و سرزمین ماست که هرگز از تاریخ ایران جدا نبوده و نخواهد شد و موضوعی تاریخی است چون در اسناد تاریخی همیشه نقشه ایران با خلیج فارس همراه بوده است. معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تصریح کرد: امروز خلیج فارس برای ما در جغرافیای اقتصادی کانون اقتصاد و مخزن انرژی و در جغرافیای سیاسی نیز کانون توجه سیاسی به بحث هویت ملی و منطقهای است. حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان این که خلیج فارس نماد پایداری، دیرینگی و ماندگاری ملت ایران است، افزود: خلیج فارس همیشه با همین عنوان بوده و خواهد بود نه با عناوین جعلی. چون تاریخ و هویت ماست. وی گفت: آبهای پرخروش خلیج فارس همواره بازدارنده تجاوزات و تهدیدات بوده و زنان و مردان خلیج نشین پاسدار این هویت ملی و تاریخی بودهاند. شهدای سرافراز الواری، بوشهری و کسانی که بندرعباس را دوباره بندرعباس کردند، همانهایی هستند که پرتغالیها و انگلیسیها را از این منطقه اخراج کردند تا هویت ملی و تاریخی ما را باز بشناسانند. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عناوین جعلی که اخیرا از سوی برخی از کشورها درباره خلیج فارس عنوان شده است، گفت: آنها میخواهند تاریخ را مخدوش کنند اما ما باید با برنامهریزی درباره موضوع خلیج فارس به تمامیت ارضی سرزمین خود از منظر دیگری نگاه کنیم. وی گفت: ما بر واژه «خلیج فارس» تاکید و اصرار داریم، با این که با واژگان عربی سخن میگوییم اما رودخانههای خود را شط نمینامیم، بلکه اروند رود مینامیم و خلیج فارس را تنها با همین نام خواهیم خواند. محمدیان ادامه داد: کسانی که در کتابهای خود از اسامی جعلی برای خلیج فارس استفاده میکنند به اسناد ثبت شده جهانی و ملی توجه ندارند و کار خطایی انجام میدهند. وی تاکید کرد: ما خلیج فارس را بدون هیچ واژهای کم یا زیاد تا همیشه خلیج فارس خواهیم خواند و از جغرافیای جهان هم که خود را متعهد به قوانین و مصوبات جهانی میدانند انتظار داریم برای خلیج فارس هیچ نامی جز همین «خلیج فارس» را نگذارند. دکتر محمدیان همچنین در جمع خبرنگاران درباره رونمایی از کتاب خلیج فارس گفت: در آستانه سالروز ملی خلیج فارس که دهم اردیبهشت است سمیناری با این بحث برگزار شده است و کتاب خلیج فارس در این مراسم رونمایی شد. به گفته وی، انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی کتابی را با نام خلیج فارس منتشر کرده است. البته این کتاب کتاب درسی رسمی نیست، بلکه یک کتاب کمک آموزشی است که میتواند مورد استفاده کارشناسان، معلمان و دانشآموزان قرار بگیرد. وی افزود: این کتاب 12 فصل دارد که نظری بر وضعیت جغرافیا، موقعیت و تاریخچه خلیج فارس دارد و موقعیت ژئوپولوتیک، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خلیج فارس را مورد بررسی قرار داده است. به گفته معاون وزیر مهمترین بخش این کتاب مربوط به تاریخچه خلیج فارس است که با استناد به قدیمیترین اسنادی که درباره خلیج فارس در مراکز علمی و بین المللی نگهداری میشود تالیف شده و برخی از نقشههای قدیمی نیز در آن چاپ شده است. همچنین جزایر سهگانه تاریخی که متعلق به ایران است از دیگر بخشهای مهم این کتاب کمک آموزشی است. دکتر محمدیان گفت: مخاطب این کتاب بیشتر دانشآموزان دوره متوسطه هستند، اما معلمان همه مقاطع میتوانند از آن استفاده کنند. رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درباره تحول بنیادین در کتب درسی نیز گفت: یکی از ابعاد تحول بنیادین آموزش و پرورش محتوای آموزشی است که در آینده کتابهای درسی متناسب با درس ملی تغییر خواهد کرد و این تغییرات از ابتدای سال تحصیلی 90 ـ 91 در کتب لحاظ خواهد شد. وی همچنین خاطر نشان کرد: در پایه اول و ششم ابتدایی کتابهای جدیدی تالیف خواهد شد و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده طول زمان تحولات پیشبینی شده شش سال است تا تمامی پایهها از کتابهای جدید و محتوای آموزشی بر اساس درس ملی برخوردار شوند. معاون وزیر در پایان با بیان این که برنامه درس ملی در مرحله ویرایش نهایی است، خاطر نشان کرد: برنامههای درس ملی تدوین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده خواهد شد.
رس: دانشگاه تهران در دوره دکتری(Ph.D.) از میان استعدادهای درخشان، بدون شرکت در آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 90-89 دانشجو میپذیرد.
دانشگاه تهران در اجرای ماده 6 "آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر " مصوب جلسه مورخ 86/2/31 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای سال تحصیلی90-1389 در رشتههایی که پذیرش دانشجوی دوره دکتری دارند، به صورت مازاد بر ظرفیت تعیین شده و با رعایت کامل شرایط زیر دانشجو میپذیرد.
الف - شرایط اولیه (داشتن حداقل یکی از شرایط بند "الف " کافی است):
الف-1) دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای حداقل 2 مقاله (استخراج شده از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد) مطابق لیست مجلات معتبر علمی-پژوهشی ملی یا بینالمللی مورد تأیید وزارت متبوع.
تبصره- متقاضیان استفاده از بند (الف-1) لازم است حداکثر تا قبل از پایان شش نیمسال از بدو ورود به دوره کارشناسی ارشد، حداقل دارای یک مقاله چاپ شده و یک مقاله با پذیرش قطعی برای چاپ مطابق لیست مجلات معتبر علمی- پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند.
الف-2) دانشجویان نمونه کشوری دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها و مؤسسههای آموزش عالی دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معرفی معاونت دانشجویی وزارت متبوع و دارای حداقل یک مقاله چاپ شده (استخراج شده از پایاننامه دوره کارشناسی ارشد) مطابق لیست مجلات معتبر علمی-پژوهشی ملی یا بین المللی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
ب - شرایط پذیرش (داشتن تمام شرایط بند "ب " الزامی است):
ب-1) متقاضی در زمان شروع به تحصیل در دوره دکتری باید از دوره کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده و بیش از سه نیمسال از زمان فراغت تحصیل وی نگذشته باشد.
ب-2) متقاضی باید تحصیلات دوره کارشناسی ارشد را حداکثر طی شش نیمسال به پایان رسانده باشد.
تبصره- دانشجویان دوره دکتری حرفهای لازم است تحصیلات خود را حداکثر طی چهارده نیمسال به پایان رسانده باشند.
ب-3) معدل کل دروس دوره کارشناسی ارشد متقاضی بدون احتساب نمره پایان نامه، حداقل 17 باشد.
ب-4) پایان نامه دوره کارشناسی ارشد متقاضی، با درجه عالی ارزشیابی شده باشد.
ج- مدارک مورد نیاز:
ج-1) اصل شناسنامه و یک نسخه تصویر تمام صفحات آن، بانضمام کپی کارت ملی.
ج-2) اصل گواهی پایان تحصیلات دوره کارشناسی ارشد و تصویر آن.
* برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، ارائه گواهی از محل تحصیل مبنی بر اتمام دوره و دفاع از پایان نامه تا پایان شهریور ماه 1389 الزامی است.
ج-3) اصل ریز نمرات تأیید شده دوره کارشناسی ارشد و تصویر آن.
ج-4) اصل ریز نمرات تأیید شده دوره کارشناسی و تصویر آن.
ج-5) معرفی نامه از معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مشمولین بند " الف-2 ".
ج-6) اصل مجلههای معتبر علمی-پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مقالههای متقاضی در آن چاپ شده باشد و تصویر کامل صفحات مقاله.
ج-7) اصل و کپی گواهی پذیرش قطعی (با ذکر تاریخ دقیق پذیرش) برای مقاله چاپ نشده و تصویر کامل متن مقاله ارائه شده به مسئولین مجله و مکاتبات مربوط.
د - مهلت مراجعه، ارائه مدارک و تکمیل فرم تقاضای پذیرش:
متقاضیان واجد شرایط باید در مهلت مقرر (25/02/1389 لغایت 19/03/1389 از ساعت 8 تا 15) برای تحویل مدارک و تکمیل نمودن فرم تقاضای پذیرش، شخصاً به دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه تهران به نشانی: تهران، بلوار کشاورز، خیابان16 آذر، نبش خیابان نصرت، شماره 58، حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، طبقه چهارم مراجعه کنند.
ه- نکات مهم :
ه-1) پذیرش نهایی، پس از اعلام نظر پردیس/ دانشکده/ مرکز/ مؤسسه و گروههای آموزشی ذیربط انجام میپذیرد لذا داشتن شرایط اولیه و تحویل مدارک، به منزله پذیرش قطعی تلقی نمیگردد و هیچگونه حقی برای متقاضی ایجاد نمیکند.
ه-2) پذیرفته شدگان نهایی لازم است حداکثر تا قبل از امتحان جامع، حد نصاب قبولی نمره زبان عمومی را بر اساس مقررات اداره کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران احراز نمایند.
ه-3) به مدارکی که از طریق پست یا اشخاص غیرذینفع و خارج از مهلت تعیین شده واصل گردد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ه-4) تصویر مدارک ارائه شده به هیچ وجه عودت داده نمیشود.
ه-5) شماره تلفنهای 61113230 و 61113205، در ساعات اداری برای پاسخگویی به سوالات احتمالی متقاضیان محترم در نظر گرفته شده است.
این دانشگاه همچنین در اجرای بند 2-3 از ماده 2 "آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دورههای تحصیلی بالاتر "مصوب جلسه مورخ 86/231 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس "دستورالعمل دانشگاه تهران درخصوص پذیرش برگزیدگان علمی برای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بدون شرکت در آزمون سراسری " مصوب جلسه مورخ 87/3/8 شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و برای کارشناسی مصوب جلسه مورخ 87/1/28 شورای آموزشی این دانشگاه برای سال تحصیلی 90-1389 با رعایت شروطی دانشجو میپذیرد.
بی صبری ، درد تازه ای است که انسان آن را بر سایر درد هایش می افزاید.