--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

سهمیه‌های کنکور 89 تشریح شد

ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال 1389 از 16 آذر آغاز شده و تا 24 آذر ادامه دارد،‌ در کنکور 89 هر داوطلب می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌ها باشد، جزئیات سهمیه‌های کنکور 89 توسط معاون سازمان سنجش آموزش کشور تشریح شد.

داوطلبان کنکور 89 برای مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت‌نامی خود با شماره پرونده و کد رهگیری می‌توانند از 8 تا 12 دی از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند، کارت شرکت در جلسه آزمون داوطلبان از ‌شنبه 5 تیر برای پرینت توسط داوطلبان، بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار داده می‌شود، داوطلب در صورتی اجازه ورود به جلسه کنکور را دارد که کارت شرکت در آزمون را همراه داشته باشد.

آزمون سراسری سال 1389 برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه پنج‌شنبه 10 تیر، جمعه 11 تیر و شنبه 12 تیر به طور همزمان در حوزه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. نتایج اولیه داوطلبان کنکور 89 به صورت کارنامه و بر اساس نمرات علمی مکتسبه توسط هر داوطلب و با لحاظ شرایط و مقررات مصوب در نیمه اول مرداد 1389 از طریق سایت اینترنتی سازمان منتشر می‌شود. نمره کل داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی براساس 85 درصد نمرات آزمون و 15 درصد سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود.

مشروح مصاحبه فارس با ابراهیم خدایی درباره جزئیات سهمیه‌های کنکور 89 را بخوانید.

چند نوع سهمیه در کنکور 89 وجود دارد؟

- سهمیه مناطق، سهمیه شاهد و ایثارگر، سهمیه آموزگاران و سهمیه بهیاران از سهمیه‌های کنکور 89 هستند که داوطلبان می‌توانند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌ها باشند.

سهمیه مناطق شامل چه داوطلبانی می‌شود؟

- شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری سال جاری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر دوره متوسطه جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 و 3 محسوب می‌شوند. داوطلبان متقاضی سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند 10 قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامتگذاری کنند.

بر اساس مصوبه سی و پنجمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، فارغ‌التحصیلات و دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و 2 سال آخر دبیرستان یا هنرستان (سال دوم و سوم دبیرستان یا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش) جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1‌، 2 یا 3 محسوب می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در آزمون سراسری سال 1389 بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، که تحصیل کرده‌اند جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 یا 3 محسوب می‌شوند.

‌سهمیه شاهد و ایثارگر کنکور 89 شامل چه افرادی می‌شود؟

- رزمندگانی که بر اساس ماده یک و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آئین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از 31 شهریور 59 تا 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آن‌ها بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان، نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی در نظر گرفته شده است، درج کنند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که بسیجیان فعال و عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند. فرزندان و همسران رزمندگان (داوطلبانی که پدر یا مادر آن‌ها فقط دارای مدتی حضور در جبهه هستند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌‌شوند.
جانبازان 25 تا 69 درصد، فرزند و همسر جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آن‌ها و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودان و اسرا و جانبازان 70 درصد و بالاتر و خانواده شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهید) برای استفاده از سهمیه مربوط باید بر اساس ضوابط عمل کنند. این داوطلبان باید ضمن مراجعه به سایت اینترنتی ایثار به نشانی www.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری و اطلاعات لازم در لینک مربوط کد 12 رقمی رهگیری دریافت کنند و آن را در بند 13 قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج کنند.

پس از آن ضمن مراجعه مجدد به سایت ایثار، ‌در قسمت پیگیری سهمیه از وضعیت تأیید یا عدم تأیید سهمیه خود مطلع شوند و در صورت هرگونه مشکل با شماره تلفن‌های مندرج در سایت ایثار (سامانه تأیید سهمیه) تماس بگیرند.

کد رهگیری 12 رقمی ارگان‌های استفاده کننده از سهمیه شاهد و رزمندگان برای هر آزمون و هر سال متفاوت است و داوطلبان باید برای هر آزمون، کد رهگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت کنند.

سهمیه جانباران در کنکور 89 به چه صورت است؟

- جانبازان با درصد جانبازی حداقل 25 درصد و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کد رهگیری دریافتی از سایت ایثار در بند 13تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و با ارائه کارت جانبازی یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل کنند تا آمار و اطلاعات آن‌ها بعد از زمان ثبت‌نام، توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد و در گزینش نهایی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی یا مدت اسارت اضافه شود. این داوطلبان نیازی به دریافت کد 12 رقمی رهگیری از سپاه پاسداران را ندارند.

داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، ‌یک بار در رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه آزمون سراسری (برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال 1368 به بعد و برای پذیرفته‌شدگان سهمیه شاهد از سال 1376 به بعد) پذیرفته شده‌اند، اعم از این‌که از رشته قبولی انصراف داده یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در آزمون سراسری نخواهند داشت.

بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل (از زمان تصویب سال‌ 1387 به قبل) که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیر‌دولتی ـ غیر‌انتفاعی یا دوره‌های مجازی (به جز دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های دولتی) قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون سراسری خواهند بود.

فرزندان و همسران جانبازان 25 تا 49 درصد پس از شرکت در آزمون، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند، پس از دریافت کارنامه اولیه می‌توانند با مراجعه به سایت ایثار به نشانی www.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری پدر یا مادر یا همسر (حسب مورد) کد رهگیری 12 رقمی دریافت کنند و آن را در محلی که در فرم انتخاب رشته در نظر گرفته خواهد شد، درج کنند.

سهمیه آموزگاران در کنکور 89 چگونه است؟

- آموزگاران دیپلمه رسمی (قطعی ـ آزمایشی) یا پیمانی که حداقل 3 سال در مناطقی که آموزش و پرورش تعیین کرده است، خدمت کرده باشند و در حال حاضر نیز شاغل باشند، می‌توانند برای استفاده از سهمیه رشته تحصیلی راهنمایی و مشاوره دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با دریافت فرم مخصوص از نواحی یا مناطق آموزش و پرورش (مطابق فرم شماره 3 مندرج در صفحه 43 این دفترچه) و نگهداری آن نزد خود از سهمیه مزبور استفاده کنند. داوطلبان باید توجه داشته باشند که پذیرفته‌شدگان رشته تحصیلی راهنمایی و مشاوره با سهمیه آموزگاران، بورسیه وزارت آموزش و پرورش نیستند.

کمی برایمان از سهمیه بهیاران در کنکور 89 بگویید.

- بهیاران دارنده دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید (کار و دانش) مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش که به حرفه بهیاری اشتغال دارند، می‌توانند با تهیه گواهی لازم از سازمان متبوع و نگهداری آن نزد خود منحصراً برای ورود به رشته پرستاری از سهمیه بهیاران استفاده کنند.
داوطلبان باید توجه داشته باشند که دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی برای دارندگان مدرک دیپلم بهیاری نظام جدید (کار و دانش) یا اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی به شرط فراغت از تحصیل تا 31 شهریور 89 الزامی است.

داوطلبانی که با توجه به ضوابط علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری باشند، لازم است علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه‌ها، بر حسب مورد وضعیت خود را با علامتگذاری قسمت مربوط در بند 18 در قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مربوط تعیین کنند و مدارک لازم را نیز تهیه کنند تا از اولویت اختصاص داده شده برای رشته ذیربط استفاده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد