فارس: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تشریح اهداف، ماهیت و زمان اجرای طرح "نظام دوری " در مقطع ابتدایی گفت: با اجرای این طرح دانشآموزان ابتدایی، پایه اول تا سوم را فقط با یک معلم میگذرانند.
فاطمه قربان با اشاره به جزئیات طرح استقرار «نظام دوری» در مقطع ابتدایی اظهار داشت: استقرار این نظام یکی از برنامههای راهبردی معاونت آموزش ابتدایی بوده است و پس از ارائه این پیشنهاد به شورای عالی آموزش و پرورش، اعلام شد که اجرای آن بلامانع است؛ بر این اساس مقرر شده است که دانشآموزان دوره ابتدایی، پایه اول تا سوم را با یک معلم بگذرانند.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص دانشآموزان ابتدایی به ویژه در سه سال نخست این دوره گفت: هدف از اجرای این طرح این است که مدارس برای اداره پایه اول ابتدایی وابسته به یک فرد نباشند یعنی اگر آموزگار پایه اول بنا به هر دلیلی مانند بازنشستگی یا مرخصی در اختیار مدرسه نبود، آن مدرسه در پایه اول دچار افت تحصیلی نشود.
* گلایه آموزگاران ابتدایی از فرسودگی در یک پایه و ضرورت بهروز شدن
قربان ادامه داد: در بررسیهای صورت گرفته و با شنیدن نظرات معلمان دوره ابتدایی مشخص شده است که این آموزگاران به خاطر ماندن طولانی مدت در پایه ابتدایی فرسوده شدهاند و هیچ انگیزهای نیز برای مطالعات جدید و به روز کردن معلومات خود ندارند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: از سوی دیگر دانشآموزان دوره ابتدایی نیز وابستگیهای عاطفی شدیدی به معلمان خود دارند که این وابستگی به ویژه در سال اول و دوم بیشتر به چشم میخورد، به گونهای که دانشآموز ابتدایی هنگام تغییر پایه از اول به دوم برای سازگار شدن با معلم جدید مشکل دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به این دلایل، به دنبال طرحی بودیم که بر اساس آن معلمان دوره ابتدایی به طور لحظه به لحظه نسبت به ضرورت مطالعه و به روز شدن احساس نیاز کنند و مدارس نیز از معلمان چند مهارتی که توان اداره چند پایه را دارند، برخوردار باشند.
* میزان اجرای "نظام دوری " در سال تحصیلی 91 ـ 90 به اختیار استانها گذاشته شده است
قربان ادامه داد: طبیعی است که نمیتوانیم این طرح را امسال در کل کشور عملیاتی کنیم به جهت اینکه نیازمند آموزشهای ضمن خدمت معلمان ابتدایی و برگزاری کارگاههای آموزشی برای آنها هستیم؛ به همین دلیل به آموزش و پرورش استانها اعلام کردیم که برای اجرای این طرح در سال تحصیلی جدید، در تابستان امسال به هر میزانی که میتوانند معلمان دوره ابتدایی را تحت پوشش آموزشهایی مربوط به این طرح قرار دهند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به موازات شروع این آموزشها، اقدامات پژوهشی تکمیلی همزمان با شروع سال تحصیلی 91 ـ 90 از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دنبال خواهد شد تا نتایج تکمیلی اجرای این طرح در اختیار معاونت آموزش ابتدایی قرار گیرد.
* "نظام دوری " تا 5 سال آینده در سراسر کشور اجرا میشود
قربان با بیان اینکه مطمئن هستیم که این طرح، طرح خوب و مناسبی است، اظهار داشت: در صورتی که بازدهی خوبی از این طرح به دست آید در نظر داریم تا طی 2 الی 3 سال آینده، هر سال این طرح را با ضریب بیشتری دنبال کنیم و اگر از اجرای آن رضایتمندی لازم را به ویژه در حوزه «کیفیت آموزشی» به دست آوریم، قطعاً آن را تا 5 سال آینده در سراسر کشور عملیاتی و اجرایی میکنیم.
وی افزود: علاوه بر اینکه پیشنهاد دادهایم تا دانشآموزان ابتدایی 3 سال اول را با یک معلم بگذرانند، پیشنهاد دیگری نیز مطرح کردهایم که با استقرار نظام جدید آموزشی (3،3،6)، از پایه چهارم تا ششم برای هر پایه از دو معلم بهره گرفته شود تا دانشآموزان با دیدن تنوع معلمها آمادگی بیشتری برای سازگاری با فضای آموزشی دوره متوسطه اول (راهنمایی) داشته باشند.
* آموزش معلمان ابتدایی در تابستان هر سال برای تغییر پایه
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با چگونگی جایگزینی معلمان سایر پایهها در هنگام اجرای این طرح تصریح کرد: این جایگزینی با آموزشهای ضمن خدمت مستمری که در تابستان هر سال برگزار میشود امکانپذیر است تا امکان تدریس معلمان ابتدایی در تمام پایهها فراهم باشد و هر معلمی که در پایه جدید قرار میگیرد، باید گواهی گذراندن آموزشهای مربوط به آن پایه را نیز داشته باشند.