دکتر محمود تبریزچی، دانشگاه صنعتی اصفهان
تقلب در امتحانات پدیده شومی است که علی رغم زشتی آن از دبستان گرفته تا دانشگاه شیوع دارد و بعضا نوعی زرنگی تعبیر می شود.
در این کار ناپسند، شخص بجای تلاش در یادگیری قبل از امتحان، دزدانه مطلبی را از بغل دستی و یا کتاب و جزوه ای کپی می کند و به نام دانسته های خود جا می زند تا در امتحان مردود نشود و یا نمره بیشتری کسب کند. متاسفانه سیستم آموزشی کشور با این پدیده زشت و غیر اخلاقی که زیر بنای بسیاری از بی صداقتی های آینده اشخاص را رقم می زند، قاطعانه برخورد نمی کند.
سرسری گرفتن این امر موجب شده روند استفاده غیر مجاز از آثار علمی دیگران در بین دانشجویان و حتی اساتید شایع شده و در نوشتن مقالات و پایان نامه ها دقت لازم لحاظ نشود.
از طرفی تاکید و تشویق بیش از حد بر کمیت و تعداد مقالات علمی بجای کیفیت باعث شده که بعضی با هر روش ممکنی، بر سقف آثار خود بیافزایند و در این راه صرف نظر از مشروع بودن و یا نبودن آن گوی سبقت را از همه بربایند.
کار ما به جایی رسیده است که دانشجویی در دانشگاه مادر کشور (دانشگاه تهران) جرأت کرده بدون نگرانی تمام پایان نامه کارشناسی ارشد خود را از پایان نامه ای که هشت سال قبل در دانشگاه دیگری انجام شده است کپی کند و متاسفانه اساتید راهنما، مشاوران و کمیته داوری هم دقت لازم را نداشته و چشم خود را بسته و با اعتماد بیش از حد زحمت یک جستجوی ساده در google را به خود ندهند و وی را با نمره عالی قبول کنند و البته با همان مدرک روانه دکترا شود.
این کار دزدی علمی یا Plagiarism نام دارد و عبارت است از اقتباس و یا تقلید نزدیک از آثار ادبی، هنری و علمی افراد و یا ربودن آنها و انتشار آن به نام خود. در کشور های پیشرفته به شدت با چنین مواردی برخورد می شود بطوریکه اگر دانشجویی تکالیفی که باید در خانه انجام دهد را از دوستش کپی کند مجازات می شود و حتی ممکن است از دانشگاه اخراج شود. همینطور اگر استادی مرتکب آن شود شغل خود را از دست داده و به حیات علمی و آکادمیک خود پایان می بخشد.
ممکن است تصور شود که دزدی علم به حرمت دزدی اشیا نباشد، ضرری به کسی نمی زند، و خطای بزرگی نیست و یا حتی بعضی فکر کنند به منظور پیشرفت علمی مباح است و نوعی زکات علم است. اما اگر همکلاسی شما با تقلب در امتحان نمره بیشتری گرفت و در رتبه بندی علمی از شما جلو زد و به همین دلیل فرصت شغلی را از شما گرفت دیگر چنین تصوری نخواهید داشت.
و یا اگر روزی متوجه شدید که اثری از آثار شما که با زحمت فراوان تهیه نموده اید به نام شخص دیگری مطرح شده که بدون ذکر نام شما به آن افتخار می کند و از قِبل آن امتیاز می گیرد، به عمق زشتی و نادرستی آن پی می برید.
آنچه باعث سرقت علمی میشود، میل به ارتقاء است که شخص شایسته آن نیست و بجای قناعت و قبول وضعیت و شان خود به هر قیمتی می خواهد به آن رتبه ای که آرزویش را دارد برسد. در اینجاست که با در مخمصه قرار گرفتن، بجای سعی و تلاش در یادگیری برای حفظ آبرو و از روی اضطرار دست به دزدی می زند.
برخی هم با آنکه هوش و استعداد کافی برای رسیدن به آن شایستگی های علمی را دارند بجای زحمت کشیدن، ساده ترین راه را که همانا برداشت از سفره آماده است را انتخاب می کنند. این دسته خود را زرنگ می دانند و دچار توهم می شوند که یک شبه ره چند ساله رفته اند. برخی دیگر نیز با اجیر کردن افراد توانا تولید انبوه آثار علمی براه انداخته و کار علمی آنان را تصاحب نموده و بسرعت مدارج علمی و دانشگاهی را طی می کنند و با افزایش بی رویه تعداد آثار، نام خود را جزء دانشمندان نمونه جهان قرار می دهند.
براستی به کجا می رویم. آیا به هر قیمتی باید مدرک دانشگاهی بالا بگیریم؟ آیا به هر قیمتی باید شغل علمی عالی داشته باشیم؟ آیا با هر شرایطی بایداستاد دانشگاه شویم؟ آیا در هر صورت باید ارتقا یابیم؟ حق و نا حق کنیم و با پای بر دوش دیگران نهادن جلو بزنیم؟ و یا دانشمند برجسته شویم؟ آیا اینها پیشرفت علمی است و یا پس رفت اخلاقی است؟ پولدار دزد چه نقشی در پیشرفت اقتصاد دارد؟ به قول عوام نیم کیلو باش ولی مرد باش. آنجا که توانش را نداری، آنچه هستی باش. یا حد اقل برای رسیدن به آرزوی موقعیت بالاتر زحمت بکش و بجای استفاده از دسترنج دیگران، خود تلاش کن.
چه خوش گفته است سعدی شیراز:
برو شیر درنده باش، ای دغل مینداز خود را چو روباه شل
چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر چه باشی چو روبه به وامانده سیر؟
چو شیر آن که را گردنی فربه است گر افتد چو روبه، سگ از وی به است
بچنگ آر و با دیگران نوش کن نه بر فضلهٔ دیگران گوش کن
بخور تا توانی به بازوی خویش که سعیت بود در ترازوی خویش
چو مردان ببر رنج و راحت رسان مخنث خورد دسترنج کسان
شاید متخلفین و راحت طلبان چنین انگارند که فعلا کسی متوجه نمی شود و به سلامت از پل می گذرند. اما اگر روزی می شد قطعه شعری را از شاعر گمنامی پیدا کرد و در مجلسی به نام خود سرود و یا یک نقاشی مجهول الهویه ولی زیبا را دوباره با امضای خود کشید و یا صفحه ای از یک کتاب را در گوشه کتابخانه دور افتاده ای پیدا کرد و بدون ذکر مرجع آن در پایان نامه آورد، امروزه با وجود اینترنت و دسترسی همگانی و آسان به مدارک و آثار دیگران، نمی توان به این راحتی سرقت فکری نمود. زود باشد که همه ی این موارد افشا شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
بر جامعه علمی است که صداقت علمی را بطور جدی مبنای خود قرار داده و با جدی گرفتن موضوع سرقت و تقلب علمی و بر خورد قاطع با آن آینده علمی کشور را از انحراف مصون بدارد. بر مسئولان علمی، پژوهشی و فناوری کشور است که با تشکیل کمیته های ویژه در هر مرکز علمی و پژوهشی به این موارد قاطعانه و سریع رسیدگی کنند که "السارق و السارقه فاقطعو أیدیهما".
***
در همین زمینه، متاسفانه متوجه شدم که یک پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران انجام شده است که 8 سال قبل از آن در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده بوده است. این پایان نامه به شماره 90447 با مشخصات زیر در سایت www.irandoc.ac.irموجود است.
عنوان: طراحی و ساخت دستگاه طیف سنج تحرک یونی با منبع یونیزاسیون کرونا و آنالیز 10 ماده شیمیایی به وسیله آن
ماشالله زارع دفاع شهریور 86
استاد راهنما: دکتر محمدرضا گنجعلی و دکتر پرویز نوروزی
دانشگاع تهران، دانشکده شیمی.
این پایان نامه کاملا شبیه پایان نامه ای با مشخصات زیر است که در دانشگاه صنعتی اصفهان موجود است.
طراحی و ساخت دستگاه اسپکترومتر تحرک یونی با منبع یونیزاسیون کزونا و کاربرد آن در آنالیز شیمیایی
نسترن تاج، دفاع شده سال 78
استاد راهنما، دکتر محمود تبریزچی و دکتر تقی خیامیان
دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده شیمی
کل کار و تمام مطالب و شکل ها ی پایان نامه دانشگاه تهران از پایان نامه انجام شده در دانشگاه صنعتی اصفهان گرفته شده است.
به گمان من انسان برای موفقیت در زندگانی باید بتواند در چهار زمینه استاد شود : مناسبات، تدارکات، نگرش و رهبری.
((جان ماکسول))
مهلت تکمیل ظرفیت رشتههای تحصیلی دوره کاردانی موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در آزمون سراسری89 از امروز آغاز میشود.
دکتر حسین توکلی معاون سازمان سنجش در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نحوه شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت دوره کاردانی کنکور سراسری89، گفت: کلیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری89 اعم از داوطلبان مجاز وغیرمجاز به انتخاب رشته که در ردیف پذیرفتهشدگان نهایی آزمون قرار نگرفتهاند، میتوانند با توجه به عدم تکمیل ظرفیت رشتههای تحصیلی دوره کاردانی موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی، در صورت تمایل با ارائه کارنامه اولیه کنکور از امروز تا 22 مهرماه در این مرحله ثبتنام کنند.
وی با بیان اینکه کارنامه اولیه داوطلبان از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قابل دریافت است، اظهارکرد: داوطلبان باید شخصاً به یکی از موسسات غیرانتفاعی پذیرنده رشتههای تحصیلی مقطع کاردانی مراجعه و نسبت به ثبتنام خود به صورت مشروط فقط در یک رشته تحصیلی کاردانی اقدام کنند.
توکلی با تاکید بر اینکه پذیرفتهشدگان نهایی هر یک از رشتههای تحصیلی کنکور سراسری89 مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت نیستند، خاطرنشان کرد: هر داوطلب فقط مجاز به انتخاب یک رشته کاردانی، از یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی است.
وی افزود: در صورت انتخاب بیش از یک رشته و یا ثبتنام در بیش از یک موسسه غیرانتفاعی، مشخصات داوطلب متقاضی از ردیف متقاضیان تکمیل ظرفیت حذف شده و هزینههای پرداختی وی نیز قابل استرداد نمیباشد.
معاون سازمان سنجش با بیان اینکه رشته کاردانی انتخابی داوطلب در هر یک از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، باید منطبق با رشتههای تحصیلی گروه آزمایشی مربوط که داوطلب در آن ثبتنام کرده است، باشد، تصریح کرد: داوطلبان متقاضی باید علاوه بر ثبتنام و شرکت در آزمون، واجد شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچههای راهنما بوده و حداکثر تا پایان شهریورماه سال 1389 موفق به اخذ گواهینامه پیشدانشگاهی خود شده باشند، البته داوطلبان متقاضی در آن دسته از رشتههای تحصیلی کاردانی مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که شروع کلاس آن با توجه به مندرجات دفترچه راهنمای انتخاب رشته از نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389 است، میتوانند حداکثر تا پایان دیماه سال جاری، نسبت به ارائه مدرک پیشدانشگاهی خود اقدام کنند.
وی در خاتمه گفت: ثبتنام از داوطلبان در یک رشته تحصیلی بر اساس ظرفیت مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشتههای تحصیلی به صورت مشروط و با اخذ تعهد کتبی و شهریه ثبتنامی انجام میشود.
معاون دانشجویی وزارت علوم با اشاره به گروهبندی 8 گانه برای نقل و انتقال دانشجویان، گفت: دانشجویان تنها میتوانند از دانشگاههای همگروه خود برای میهمانی و انتقال انتخاب کنند.
به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمود ملاباشی با بیان اینکه در آییننامه جدید میهمانی و انتقال دانشجویان دورههای کاردانی و کارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی به هشت گروه تقسیم شدهاند، اظهارکرد: این گروهبندیها بر اساس جایگاه و رتبه علمی دانشگاه و فراوانی تقاضاهای دانشجویان برای میهمانی و انتقال طی سالهای گذشته، تعیین شده است.
وی دانشگاههای گروه یک را دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی به غیر از موسسات مستقر در شهر تهران عنوان کرد و گفت: دانشگاهها و موسسات گروه دو نیز شامل آیت الله بروجردی، ایران شهر، بناب، بهبهان، تربت حیدریه، جندی شاپور، جهرم ، حضرت معصومه (س)، صنعتی بیرجند، صنعتی سیرجان، صنعتی کرمان، صنعتی همدان، فسا، کازرون، گنبد کابوس و نیشابور است.
ملاباشی با اشاره به دانشگاههای گروه سه گفت: ایلام، بجنورد، خرمشهر، خلیج فارس، دامغان، رامین اهواز، علوم دریایی چابهار، فنی و مهندسی گلپایگان، صنعتی ارومیه،مراغه ،ملایر،هنراسلامی تبریز و یاسوج از جمله دانشگاههای گروه سه میباشند.
وی تربیت معلم آذربایجان، تربیت معلم سبزوار، بیرجند، تفرش، زابل، شهرکرد، علوم کشاورزی ساری، قم، کردستان، گلستان، محقق اردبیلی، ولیعصر رفسنجان (ع) و هرمزگان را از جمله دانشگاههای گروه چهار برشمرد و افزود: دانشگاههای گروه پنج نیز شامل زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید باهنر کرمان، صنعتی شاهرود، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه، علوم کشاورزی گرگان، کاشان، لرستان و یزد است.
ملاباشی در ادامه دانشگاههای گروه شش را شامل ارومیه، اراک، بوعلی سینا، بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، رازی کرمانشاه، سمنان، شهید چمران اهواز، صنعتی سهند تبریز، صنعتی شیراز، صنعتی نوشیروانی بابل، گیلان، مازندران و هنراصفهان دانست.
وی با بیان اینکه دانشگاههای گروه هفت نیز شامل اصفهان، تبریز، شیراز، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد و صنعت نفت است، گفت: دانشگاههای گروه هشت را الزهرا(س)، تربیت معلم تهران، تهران، شاهد، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت ایران، هنرتهران، تربیت دبیر شهید رجایی، صنعت آب و برق(شهید عباسپور)، سوره، صدرا وعلم وفرهنگ عنوان کرد.
به گفته معاون وزیر علوم، برای نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه پیام نور نیز یک جدول با گروه بندی پنجگانه تهیه شده است.
معاون دانشجویی وزریرعلوم در خاتمه تاکید کرد: انتقال از موسسات غیرانتقاعی به غیرانتقاعی ، دولتی به دولتی، دولتی به غیر انتقاعی امکانپذیر است، اما انتقال از غیرانتقاعی به دولتی ، شبانه به روزانه، پیامنور به دولتی غیرممکن است.
یاد گرفتم که
با احمق بحث نکنم و بگذارم در دنیای احمقانه خویش خوشبخت زندگی کند
با وقیح جدل نکنم چون چیزی برای از دست دادن ندارد و روحم را تباه می کند
از حسود دوری کنم چون حتی اگر دنیا را هم به او تقدیم کنم باز هم از من بیزار خواهد بود
تنهایی را به بودن در جمعی که به آن تعلق ندارم ترجیح دهم
رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام جزییات کنکور سراسری90 دانشگاه آزاد، از تغییر در شیوه انتخاب رشته آزمون سراسری این دانشگاه خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر عبداله سجادی جاغرق در نشستی مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت: از آن جایی که تنوع رشته در آزمون سراسری بالاست، در نظر داریم، بازنگری در تغییر رشته انجام دهیم تا پذیرش نهایی داوطلبان در گروهی از رشتهها به سلیقه آنها نزدیکتر باشد.
وی از تدوین طرح « تغییر در شیوه انتخاب رشته آزمون سراسری90 » خبر داد و افزود: اگر این طرح تایید شود، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
سجادی با بیان اینکه با اعمال این تغییر، داوطلبان قدرت مانور بیشتری برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود خواهند داشت، اظهارکرد: به محض نهایی شدن این طرح و قبل از آغاز ثبتنام آزمون سراسری90، جزییات آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه داوطلبان باید با مجموعه انتخابها روبرو باشند تا بتوانند آزادانه انتخاب کنند، تصریح کرد: با تصویب این طرح، داوطلبان با گروهی از پذیرش در رشتههای مختلفی روبرو میشوند تا بر این اساس دیگر با موضوعاتی چون تغییر رشته و انتقال روبرو نباشیم.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود:
«شش چیز خوب است، لیکن در شش کس بهتر
است»
عدل خوب است، اما در رهبران بهتر،
صبر خوب است اما در فقرا
بهتر،
ورع نیکو است اما در علما بهتر،
سخاوت خوب است اما در اغنیا بهتر،
توبه خوب است اما در جوان ها بهتر،
حیاء نیکو است اما در زنان
بهتر،