معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام اینکه برای ثبتنام دورههای پودمانی دانشگاه علمی کاربردی هنوز مذاکرهای با این دانشگاه صورت نگرفته است، گفت: هنوز از سوی ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ثبت نام داوطلبان این دورهها تصمیمی اعلام نشده است.
دکتر حسین توکلی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: پورعباس به تازگی به سمت ریاست دانشگاه علمی کاربردی منصوب شدهاند و احتمال دارد تا برای ثبت نام دورههای پودمانی این دانشگاه با سازمان سنجش مکاتباتی را انجام دهند که بلافاصله بعد از این مکاتبات، نتیجه آن اطلاع رسانی خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر ثبت نام دورههای پودمانی دانشگاه علمی کاربردی در حال بحث و بررسی است.
رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند و شبه قاره با بیان سه توصیه به دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در هند گفت: اگر فردی این برنامه ریزی را دارد که صبحها درس بخواند و بعد از ظهر و شب را در بخش خصوصی، رستوران، پمپ بنزین، مهمانسرا و ... کار کند بهتر است هند را برای ادامه تحصیل انتخاب نکند.
محمد حسین کریم در گفتگو با مهر گفت: تمایل پذیرفته شدگان بورسیه دولتی ایران برای اخذ پذیرش در برخی دانشگاههای معتبر و ممتاز و رشته های مورد نیاز کشور در هند نسبت به سایر کشورها قابل توجه است.
وی ادامه داد: از یک طرف امکان تحصیل این پذیرفته شدگان بورسیه دوره دکتری در برخی کشورها بویژه در انگلستان، آمریکا و کانادا دیگر میسر نیست و استرالیا نیز که سخت گیری می کند و به دانشجویان ایرانی به عنوان منبع ارزی یا مغزی نگاه می کند لذا اخذ پذیرش در دانشگاههای معتبر و ممتاز هند به عنوان یک گرایش قابل توجه در بین دانشجویان بورسیه دکتری اعزام به خارج از کشور مطرح است.
رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران با طرح سه توصیه به پذیرفته شدگان بورسیه دکتری اعزام به خارج گفت: به این پذیرفته شدگان تأکید می شود که هند جای کار کردن نیست و اگر فکر کار کردن و کسب درآمد در ذهن دارند از اخذ پذیرش در دانشگاههای هند پرهیز کنند.
وی افزود: اگر فردی این برنامه ریزی را دارد که صبحها درس بخواند و بعد از ظهر و شب را در بخش خصوصی، رستوران، پمپ بنزین، مهمانسرا و ... کار کند بهتر است هند را برای ادامه تحصیل انتخاب نکند.
کریم، تسلط به زبان انگلیسی را یکی از ضروریات موفقیت برای افرادی دانست که قصد اخذ پذیرش از دانشگاههای هند را دارند و به مهر گفت: به پذیرفته شدگان بورس دکتری اعزام به خارج از کشور توصیه شد تا اگر قصد انتخاب دانشگاههای هند را دارند از بین 34 دانشگاه عالی هند پذیرش بگیرند.
محمد حسین کریم درباره رده بندی دانشگاههای هند گفت: از میان 400 دانشگاه هند مدارک 100 دانشگاه که در رده های A و B و C (عالی، خوب و متوسط) قرار دارند توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران ارزیابی می شوند
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو از بین المللی شدن دانشگاه درآیندهای نزدیک خبرداد. دکترسیف الدین آب برین در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: با بین المللی شدن دانشگاه آزاد ماکو، شاهد دایر شدن رشتههای بین المللی در این واحد خواهیم بود. وی تعداد دانشجویان کنونی دانشگاه را 2هزارو300 نفر، تعداد اساتید را 108نفر و آمار فارغ التحصیلان را 2هزار و800 نفر اعلام کرد و در ادامه در مورد بودجه و نحوه هزینه آن در دانشگاه، اظهارکرد: بودجه واحد بیشتر صرف ساخت و ساز و امورات عمرانی و احداث ساختمانهای آموزشی، سلف سرویس، انبار، محوطه سازی و آبرسانی شده است. آب برین در مورد مقالات isi اساتید دانشگاه، عنوان کرد: مقالات اساتید این واحد در همایشهای بین المللی ارائه شدهاند و مقاله چاپ شده در مجله isi نداشتهایم وتلاش در این راستا ادامه دارد. رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو سرانه فضای آموزشی و فضای آزمایشگاهی دانشگاه را به ترتیب 1/4 و34/0متر مربع عنوان کرد و با اشاره به امکانات آزمایشگاههای دانشگاه نسبت به نیاز دانشجویان، افزود: آزمایشگاهها و کارگاههای واحد از امکانات لازم برای برگزاری کلیه سرفصلهای دروس عملی تجهیز شدهاند. وی عملکرد دانشگاه را در بحث کارآفرینی و افزایش رابطه آن با صنعت مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاکنون با کارخانه صنایع آلومینیوم ماکو همکاری داشتهایم و همایش گروه مدیریت صنعتی و مدیران کارخانجات نیز برگزار شده است که تلاش می شود تا رابطه دانشگاه با صنایع ومدیران صنعتی بیشتر شود.
آزمونهای تافل و جی آر ای بر اساس برنامه از پیش اعلام شده بدون هیچگونه تغییری برگزار خواهد شد.
به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق اطلاعیه سازمان سنجش، به اطلاع آن دسته از داوطلبان متقاضی شرکت در آزمونهای تافل و همچنین آزمون جی آرای، میرساند که آزمونهای مذکور بر اساس برنامه از پیش اعلام شده از طریق موسسه ایتیسی توسط این سازمان برگزار خواهد شد.
گفتنی است، هیچگونه تغییری در خصوص برگزاری آزمونهای مذکور صورت نگرفته است و همچنان با مذاکرات صورت گرفته با موسسه ایتیسی به زودی مشکلات ایجاد شده در رابطه با ثبتنام از متقاضیان آزمون تافل رفع خواهد شد.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت از آغاز اعلام انصراف مجازین سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری رشتههای تخصصی برای جایگزینی خبر داد. دکتر سراجی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: وزارت بهداشت مهلتی برای اعلام انصراف مجازین آزمون دستیاری در نظر گرفته است تا در صورت جایگزینی این دسته از افراد جایگزین نشوند. وی افزود: بنابراین مجازینی که تمایلی برای جایگزینی ندارند باید انصراف خود را تا 10 مرداد ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی .... اعلام کنند. سراجی با اشاره به محرومیتهای انصراف پذیرفتهشدگان، گفت: بر اساس مصوبات شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در صورتی که داوطلبی پذیرفته شود و یا پس از ثبتنام انصراف دهد به مدت یکسال از شرکت در آزمون دستیاری محروم میشود.
مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار کتاب « انتخاب رشته ، انتخاب آینده» به منظور تسهیل انتخاب رشته مجازین کنکور 89 خبر داد. دکتر پرند در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه انتخاب رشته از مهمترین بخشهای کنکور سراسری محسوب میشود، اظهار کرد: مجازین کنکور میتوانند 100 کد رشته محل را انتخاب کنند، بر این اساس سازمان سنجش به منظور راهنمایی داوطلبان در انتخاب رشته صحیح کتاب «انتخاب رشته، انتخاب آینده» را ویرایش و منتشر کرده است. وی افزود: این کتاب چاپ ششم و ویرایش سوم است که شامل هفت فصل حاوی مطالبی در خصوص کلیات انتخاب و اهمیت آن در سرنوشت داوطلبان، چگونگی انتخاب تحصیلی، شناخت مراکز و آموزش عالی، شیوههای پذیرش دانشجو، فرایند اجرایی و نکات انتخاب رشته است. پرند با بیان اینکه در این کتاب در خصوص بومی گزینی توضیحاتی ارائه شده است، اظهار کرد: در این کتاب به توزیع فراوانی رتبه کشوری رشتهها و دانشگاههای انتخابی پذیرفتهشدگان آزمون سراسری 88 به تفکیک گروههای آزمایشی پنجگانه در دورههای روزانه و شبانه توضیح ارائه شده است. وی با بیان این که در فصل دیگر کتاب میانگین اولویت رشته پذیرفته شدگان دوره روزانه در گروههای آزمایشی پنج گانه ذکر شده است، تصریح کرد: در فصل آخر کتاب نگاهی به آمارهای آزمون سراسری 87 و 88 نیز شده است. مشاور رییس سازمان سنجش با اشاره به توزیع نرمافزار سامان رشته همراه با این کتاب، گفت: در این نرمافزار رشتههای تحصیلی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معرفی شدهاند و اطلاعات مفیدی در زمینه انتخاب رشته و رتبه بندی دانشگاهها و دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری 89 ، استانها و جداول آماده داوطلبان و پذیرفته شدگان آزمون سراسری 88 آمده است. پرند در خصوص چگونگی تهیه این کتاب و نرمافزار «سامان رشته» گفت: علاقمندان میتوانند برای تهیه کتاب با شماره تماسهای2ـ 88844791 و 88923958 تماس گیرند.
مهر: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تغییر محتوای کتابهای درسی کلیه مقاطع تحصیلی در قالب سند ملی آموزش و پرورش خبر داد.
ابراهیم سحرخیز در حاشیه نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه، اظهار داشت: ما منتظریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس پس از تصویب سند ملی آموزش و پرورش و سند درس برنامه ملی این سندها را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کند.
وی تصریح کرد: در صورت ابلاغ هر چه زودتر این سندها از سال تحصیلی 91-90 به تدریج سالی دو پایه تحصیلی تغییر خواهد کرد.
تغییر محتوای کتب درسی همه مقاطع تحصیلی در شش سال
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اولین سال اجرای این سند کتابهای کلاس اول ابتدایی با رویکرد تحولی تغییر خواهد کرد.
سحرخیز همچنین از ایجاد پایه ششم ابتدایی در سال اول اجرای سند ملی آموزش و پرورش خبر داد و یادآور شد: به تدریج در مدت زمان شش سال مقطع پیش دانشگاهی نیز از نظام آموزشی برداشته می شود.
وی با تاکید بر اینکه در مدت زمان یاد شده کتابهای درسی 12 مقطع تحصیلی تغییر خواهد کرد، بیان داشت: در مجموع شش سال طول می کشد تا کلیه کتابهای درسی مقاطع مختلف تحصیلی تغییر یابد چرا که در هر سال دو پایه دستخوش تغییر می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: شروع تغییر کتب و محتوای آموزشی از کلاس اول و ششم خواهد بود.
برخی سئوالات امتحانات نهایی نسبت به سال قبل متفاوت بود
سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد سطح امتحانات نهایی در سالجاری و گلایه های دانش آموزان، عنوان کرد: ارزیابی ها و بررسی هایی که انجام داده ایم خیلی این موضوع را نشان نمی دهد.
وی با بیان اینکه نگاه در مورد امتحانات نهایی در استانهای مختلف متفاوت است، یادآور شد: دانش آموزان باید بدانند کتابهای درسی محور طرح سوالات نهایی است و هر مطلبی در داخل کتاب می تواند مبنای طرح سوال قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان می توانند سوالاتشان را فراتر از سطح دانش ببرند، ادامه داد: نباید همه درس خواندن دانش آموزان محدود به حفظ کردن شود و باید مقداری نیز استنباطی و بخشی نیز تجزیه و ترکیب باشد.
سحرخیز تصریح کرد: از طرف دیگر نفی نمی کنیم که برخی از سئوالات امتحانات نهایی امسال کمی نسبت به سال گذشته متفاوت بود ولی یقین می دهم که هیچ سئوالی خارج از کتاب نبوده است.
وی ادامه داد: نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که مشکل در زمینه امتحانات نهایی به آن معنا که برخی می گویند نبوده است.
ارتقا سطح دانش معلمان در دانشگاه پیامبر اعظم(ص) و مراکز تربیت معلم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد ارتقا دانش معلمان نیز به خبرنگار مهر گفت: برای ارتقا دانش معلمان دو کار در حال انجام است.
سحرخیز افزود: برگزاری دوره های ضمن خدمت کوتاه مدت یکی از روش هایی است که دارد هر ساله برگزار می شود.
وی همچنین از آموزش های دراز مدت برای معلمان خبر داد و بیان داشت: در دراز مدت برای اعطا لیسانس به معلمان در دانشگاه پیامبر اعظم (ص) و مراکز تربیت معلم برنامه ریزی شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به تربیت دبیر فنی در مقطع لیسانس در آموزشکده ها، خاطر نشان کرد: تلاش می شود تا معلمان تا سطح لیسانس بتوانند در مراکز تربیت معلم تحصیل کنند.
مهر: موسسه "ای تی اس" که برگزاری آزمون تافل در سراسر جهان را بر عهده دارد دو هفته پیش اعلام کرد متقاضیان آزمون تافل در ایران فعلا قادر نخواهند بود در داخل ایران ثبتنام کنند و در این آزمون شرکت کنند که این مشکل به گفته معاون سازمان سنجش رفع شد.
دکتر ابراهیم خدایی با بیان اینکه مشکل ثبت نام آزمون تافل در ایران رفع شد گفت: موسسه بی تی اس طی اطلاعیه اعلام کرد که مشکل عدم ثبت نام داوطلبان آزمون تافل در ایران رفع شده است.
وی ادامه داد: داوطلبان آزمون تافل می توانند از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
موسسه ای تی اس که برگزاری آزمون تافل در سراسر جهان را بر عهده دارد اواخر تیر ماه اعلام کرد متقاضیان آزمون تافل در ایران فعلا قادر نخواهند بود در داخل ایران ثبتنام کنند و در این آزمون شرکت کنند.
این موسسه آمریکایی در وب سایت خود نوشته بود که این موسسه به دنبال راهحل جایگزین برای دریافت هزینه متقاضیان این آزمون است.
معاون سازمان سنجش آموزش نیز پیش از این از عدم برگزاری آزمون تافل در ایران برای افرادی که در دوره های جدید باید ثبت نام کنند خبر داده و گفته بود: برگزاری آزمون تافل در ایران به دلیل عدم پرداخت حق وجه ثبت نام با مشکلاتی روبرو شده است که متقاضیان این آزمون در حال حاضر نمی توانند در داخل برای شرکت در آزمون اقدام کنند.
ابراهیم خدایی به مهر گفته بود: سایت ای تی اس که مسئول برگزاری آزمون تافل در سراسر جهان است منتشر کرده که متقاضیان آزمون تافل در ایران در حال حاضر نمی توانند در داخل ایران برای شرکت در این آزمون اقدام کنند.
وی با اشاره به دلیل این قطع همکاری با ایران گفته بود: به دلیل عدم پرداخت حق وجه ثبت نام آزمون تافل مشکلاتی پیش آمده که با مذاکراتی که انجام می دهیم در حال رفع آن هستیم.
قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور افزوده بود: پیش از این هزینه ثبت نام برای موسسه فرستاده می شد اما الان برای ارسال آن مشکلاتی وجود دارد که ما در حال بررسی راههایی برای ارسال هزینه هستیم.
وی اظهار داشته بود: امیدواریم مطابق با اعلام موسسه ای تی اس تا 22 ژولای ( 31 تیرماه) این مشکلات برطرف شود.
خدایی در پاسخ به این سئوال که آیا برخی اظهارات مبنی بر لغو آزمون تافل در ایران به دلیل تحریمهای اخیر صحت دارد به مهر گفته بود: نه اینگونه نیست اما با توجه به قطع همکاری بانکی ایران با کشورهای خارجی و عدم ارسال هزینه ثبت نام، این موسسه در تشریح دلایل به وجود آمدن مشکل به تحریمها استناد می کند.
آزمون تافل، آزمون زبان انگلیسی برای غیرانگلیسی زبانان است و توانایی آنان در تسلط به این زبان را میسنجد شرکت در این آزمون از جمله پیششرطهای تحصیل در عمده دانشگاههای جهان است که حد نصاب نمره آن بسته به دانشگاههای مختلف، تفاوت دارد.
بر اساس سایت رسمی موسسه ای تی اس، بیش از هفت هزار موسسه در بیش از 130 کشور جهان برای پذیرش دانشجویان خارجی، اعطای بورس تحصیلی و فارغ التحصیلی، نمره تافل را ملاک قرار میدهند.