معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اعتکاف امر پسندیده ای است اما دانشجویان باید توجه داشته باشند که وظایف تحصیلی از جمله کلاس و امتحان وظایف مقدسی است و هیچ امری نباید آن را تعطیل کند.
دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با مهر افزود: وظیفه مستقیم دانشجو، کلاس و درس است و تحت هیچ شرایطی نباید تحت الشعاع قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اعتکاف امر پسندیده ای است اما در عین حال امری مستحبی است و دانشجویانی که برای آنها مقدور است و به کلاس و امتحان آنها صدمه ای وارد نمی کند می توانند در این امر مشارکت کنند.
محققی خاطرنشان کرد: هیچ امتحان مجددی برای دانشجویانی که در اعتکاف شرکت کرده اند برگزار نمی شود و دانشجویان از قبل باید برای استفاده درست از وقت خود و عبادت در اعتکاف برنامه ریزی می کردند.
وی تاکید کرد: طبعاً توصیه نمی شود که به دلیل شرکت در اعتکاف دانشجویی از امتحان بازبماند چرا که این امر جایز نیست. کلاس و درس امر مقدسی است که نباید تحت تاثیر هیچ موضوع دیگری قرار گیرد.
شما بازدید کننده ی عزیز در صورت نیاز به کتب شیمی اسم لاتین کتاب را در لینک مربوطه قسمت نظرات در پست شما و کتاب وارد نمایید تا برای شما آپلود کنم و یا لینک دانلود را ارائه کنم.
با تشکر
سعید عباسی
متقاضیان شرکت در رشته های دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کنکور 89 می توانند از امروز تا 15 تیرماه نسبت به اعلام علاقه مندی شرکت در این رشته ها اقدام کنند.
به گزارش مهر، سازمان سنجش اعلام کرد: داوطلبان کنکور سراسری 89 برای ثبت علاقه مندی خود در رشته های تحصیلی مراکز تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش (ویژه فرهنگیان) و همچنین ثبت علاقه مندی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور در آزمون سراسری می توانند از امروز با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اقدام کنند.
داوطلبان برای این منظور باید کارت اعتباری ثبت نام را از طریق اینترنت خریداری کرده، در صورتی که علاقه مند به شرکت در گزینش رشته های پیام نور و غیرانتفاعی هستند قبلا نسبت به ثبت آن اقدام نکرده اند باید منحصرا با مراجعه به بخش خرید اینترنتی کارت اعتباری بر روی سایت سازمان نسبت به خرید فقط یک کارت 30 هزار ریالی اقدام کنند.
در صورتی که داوطلبان متقاضی رشتههای تحصیلی مراکز تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش (ویژه فرهنگیان) باشند باید منحصرا با مراجعه به بخش خرید اینترنتی کارت اعتباری بر روی سایت سازمان نسبت به خرید فقط یک کارت 15 هزار ریالی اقدام کنند.
معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز توزیع کارت کنکور 89 از فردا شنبه 5 تیر ماه خبر داد و گفت: داوطلبان در صورت مشاهده نقص در کارت برای رفع نقص باید 7 و 12 تیر ماه به نماینده سازمان سنجش آموزش کشور در باجه رفع نقص و سایت سازمان مراجعه کنند.
حسین توکلی در گفتگو با مهر افزود: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده کارتهای شرکت در آزمون کلیه داوطلبان گروههای آزمایشی کنکور سراسری 89 از روز شنبه 5 تیرماه تا 9 تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار می گیرد لذا برای پرینت کارت باید در تاریخ تعیین شده به سایت مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات کارت اعتباری از کارت پرینت دریافت کنند.
وی اظهار داشت: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند باید نسبت به پرینت کارت دوم و یا سوم نیز اقدام کنند.
معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت، اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملی و ارائه آنها الزامی است.
وی افزود: اگر داوطلبان موفق به تهیه پرینت نشوند و اطلاعات کارت اعتباری را در اختیار نداشته باشند باید به باجه رفع نقص مراجعه کنند. محل رفع نقص کارت کلیه داوطلبان بر مبنای شهرستان محل اقامت فعلی آنها به شرح جدول شماره 1 و آدرس آن در اطلاعیه امروز سازمان که در نشریه پیک سنجش منتشر شده درج شده است.
جزئیات رفع نقص از کارت کنکور
توکلی گفت: در صورتی که داوطلبان در بندهای نام خانوادگی و نام، شماره شناسنامه، سال تولد، سال اخذ و نوع دیپلم، شماره ملی، سری شناسنامه، محل تولد، شماره دانش آموزی، منطقه اخذ دیپلم، معدل کتبی نهایی دیپلم، محل اخذ مدرک ماقبل مدرک دیپلم، محل اخذ مدرک دیپلم، سال و محل اخذ مدرک دوره پیش دانشگاهی و استفاده از بورسیه آموزگار، کارمندان مغایرت دارند لازم است برای اصلاح موارد تا تاریخ 12 تیر ماه نسبت به رفع نقص به سایت سازمان سنجش مراجعه و موارد را اصلاح کنند.
وی اظهار داشت: همچنین در صورتی که مغایرت در بندهای جنس، دین، زبان امتحانی، معلولیت و بهیار بودن باشد باید از روز دوشنبه 7 تیرماه تا 9 تیرماه به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند.
رفع نقص سهمیه از کارت کنکور
معاون سازمان سنجش به مهر گفت: اگر سهیه درخواستی داوطلبان به جز سهمیه مناطق یعنی ایثارگران باشد و در بند 18 کارت شرکت در آزمون آنها سهمیه مناطق درج شده باشد باید در صورت متقاضی بودن سهمیه های بنیاد شهید و امور ایثارگران تا تاریخ 20 تیرماه به سایت اینترنتی ایثار مراجعه کنند در غیراین صورت با سهمیه مناطق گزینش می شوند.
وی همچنین اظهار داشت: چنانچه مشکلاتی در کارت آزمون نظیر فاقد مهر بودن عکس و نداشتن عکس مشاهده شد، داوطلبان باید از دوشنبه 7 تیرماه تا 9 تیرماه با به همراه داشتن دو قطعه عکس به نماینده مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند.
توکلی اضافه کرد: همچنین اگر شماره داوطلب به صورت ناخوانا در کارت آزمون درج شده باشد باید از تاریخ 8 تا 9 تیرماه به نماینده مستقر در باجه رفع نقص مراجعه و مورد را اصلاح کنند.
آزمون داوطلبان ریاضی صبح پنجشنبه 10 تیرماه، آزمون گروه هنر بعدازظهر 10 تیرماه، آزمون علوم تجربی صبح جمعه 11 تیرماه، آزمون زبان بعدازظهر 11 تیرماه و آزمون انسانی صبح 12 تیرماه برگزار می شود.
در آزمون سراسری سال 89 تعداد یک میلیون و 286 هزار و 813 نفر تقاضانامه ثبت نام را تکمیل کردند که از تعداد کل ثبت نام کنندگان 773 هزار و 653 نفر زن و 513 هزار و 160 نفر مرد هستند یعنی 60 درصد شرکت کنندگان را زنان تشکیل میدهند.
رتبهبندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور بر اساس شاخصهای وب سنجی اعلام شد.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با رونمایی و راهاندازی نظام ارزیابی وب سایت دانشگاهها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی توسط مرکز منطقهیی اطلاع رسانی علوم و فنآوری، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی براساس شاخصهای وب سنجی (وبومتریکس) رتبهبندی شدند. /font>
برترین دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور /font>
براساس این رتبهبندی که براساس شاخصهای طراحی، قابلیت رویت، مدارک علمی(PDF)، سایز و ترافیک صورت گرفته، دانشگاه تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه حوزه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه پیام نور(پرتال اصلی)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد به ترتیب رتبههای اول تا دهم را براساس مجموع امتیازات کسب شده در شاخصهای پنجگانه مذکور کسب کردهاند. /font>
برترین دانشگاه های وزارت علوم /font>
بر این اساس، در بین دانشگاههای تابعه وزارت علوم به ترتیب دانشگاه تهران - با کسب رتبه اول در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - دانشگاه شهید بهشتی - با کسب رتبه هشتم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - و دانشگاه فردوسی مشهد - با کسب رتبه دهم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - بالاترین رتبهها را در این ارزیابی وبومتریکس کسب کردهاند. /font>
برترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی /font>
در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هم بالاترین رتبه مربوط به وب سایت اصلی دانشگاه - با کسب رتبه سیام در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - و رتبههای دوم و سوم به ترتیب متعلق به واحد کرج و تهران جنوب است که در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور هم رتبههای سی و یکم و سی و سوم را کسب کردهاند. /font>
برترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور /font>
در بین دانشگاههای تابعه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب با احراز رتبههای ششم، نهم و دوازدهم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور، رتبههای برتر را کسب کردهاند. /font>
برترین موسسات پژوهشی کشور /font>
در بین موسسات پژوهشی کشور هم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فنآوری اطلاعات ایران و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به ترتیب با احراز رتبههای دوم، سوم و چهارم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور، رتبههای برتر را کسب کردهاند. /font>
برترین دانشگاهها و موسسات پژوهشی در هر شاخص /font>
به گزارش ایسنا، براساس این ارزیابی، وب سایت دانشگاه فردوسی مشهد از لحاظ طراحی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از لحاظ قابلیت رویت، دانشگاه تهران از لحاظ شاخص مدارک علمی، پایگاه حوزه از لحاظ سایز و دانشگاههای آزاد بیرجند و قم و پارک علم و فناوری مدرس از لحاظ ترافیک بالاترین رتبهها را کسب کردهاند. /font>
گفتنی است، هم اکنون فعالیتهای اصلی سنجش علم و پژوهش در سطح ایران و کشورهای اسلامی در پایگاه استنادی علوم جهان(ISC) متمرکز شده و اخیرا نیز رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام به این پایگاه واگذار شده است. /font>
به گزارش ایسنا، دانشگاههای ایران از لحاظ شاخصهای وب سنجی رتبه چندان بالایی ندارند به طوری که برترین دانشگاههای کشور براساس این شاخصها به ترتیب دانشگاه تهران با رتبه 873، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه هزار و 266، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه هزار و 560 و دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه هزار و 671 هستند. البته در پی توجه فزاینده به این شاخص در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور و وزارتخانههای مربوطه، وضعیت و رتبه دانشگاههای کشور در این زمینه مرتبا رو به بهبود بوده است. /font>
در ارزیاییهای وب سنجی (وبومتریک) که از شاخصهای علم سنجی است، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جهان بر اساس ارزیابی آموزشهای برتر (تعداد فایل های پربار) در وب، حجم و اندازه، رویت پذیری و اثربخشی (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها و منابع اطلاعاتی رتبه بندی میشود. /font>
از جمله شاخص هایی که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با رعایت آنها قادر به افزایش رتبه در نظام های معتبر رتبه بندی جهانی شده اند، میزان صفحات و محتوای وبی - که خود متاثر از تعداد مولفان بالقوه از قبیل اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارکنان، میزان دسترسی پذیری منابع و انعطاف پذیری سیاستهای داخلی و خارجی موسسه در زمینه تسهیل دسترسی آزاد است -، کیفیت منابع - که با شاخص هایی همچون اعتبار مولفین، دانشگاه های تولید کننده منابع، وجود فرآیند داوری علمی برای منابع الکترونیکی، وجود فرمتهای مختلف منابع و زبان منابع سنجیده می شود - و رویت پذیری است که خود با شاخصهایی چون برخورداری از شبکه های پیوند فرامتنی و میزان منابع با دسترسی آزاد ارزیابی میشود. /font>
از دیگر این شاخصها میتوان به پذیرش عمومی - که با میزان رضایتمندی کاربران در ارتباط بوده و با شاخص هایی چون تعداد کاربران، انعطاف پذیری در قبال رفتارهای مختلف اطلاع یابی کاربران، تلاش در روزآمد سازی و تکامل وب سایت، نظرات داوران و ضریب تاثیر وبی سنجیده میشود -، بین المللی بودن (وجود ارتباط با دانشمندان و پژوهشگران بین المللی و همکاری با کادر هیات علمی بین المللی)، کیفیت آموزش (تعداد اعضای هیات علمی که قادر به خلق محتوا در وب هستند، رشته های آموزشی مجازی و نسبت دانشجویان به اعضای هیات علمی و کارکنان)، برونداد پژوهشی - که از طریق سنجش میزان دسترسی پذیری برون داد پژوهشی موسسه در نظام هایی مثل گوگل اسکولار و SCI & SSCI ارزیابی می شود - و شهرت علمی و ضریب تاثیر وبی (که در این حوزه اعتبار دانشگاه و اعضای هیات علمی آن، رویتپذیری که از طریق محاسبه تعداد پیوندهای انجام شده به سایت موسسات مشخص میشود، تعداد پژوهشگران پر استناد موسسه و میزان کارکنان مشهور آن در سطح جهان انجام میشود) اشاره کرد. /font>
در حالی که 10 روز دیگر کنکور 89 با اولین جلسه آزمون در روز 10 تیرماه با رقابت داوطلبان گروه علوم ریاضی آغاز می شود نام 140 دانش آموز به عنوان نفرات برتر کنکور 89 از سوی یک موسسه در جراید اعلام شد.
به گزارش مهر، چند روز قبل از برگزاری کنکور سراسری و زمانی که دانش آموزان و داوطلبان کنکور در تب و تاب جام جهانی فوتبال، درس خواندن برای قبولی در دانشگاه را به تماشای رقابتهای دیدنی جام جهانی ترجیح داده اند در صفحات یکی از روزنامه های کشور اسامی نفرات برتر کنکور را مشاهده می کنند.
اگر شما نیز یک داوطلب کنکور باشید و برای قبولی و کسب رتبه یک رقمی تلاش می کنید یا عضو خانواده این کنکوری باشید وقتی با اسامی نفرات برتر کنکور آن هم چند روز قبل از برگزاری کنکور مواجه می شوید متوجه ضررهای روانی این اقدام می شوید.
یک موسسه آموزشی که خود را دارای سابقه طولانی در امر آمادگی بخشیدن به دانش آموزان برای کنکور می داند در اقدامی بی سابقه رتبه های یک رقمی و دو رقمی کنکور 89 را پیش بینی کرده است.
نکته جالب توجه این است که موسسه برای اثبات اطمینان بخش بودن میزان آموزش خود تاکید کرده است که این آگهی را یک ماه قبل از برگزاری کنکور به چاپ رسانده تا پس از پایان کنکور و اعلام نتایج، والدین و دانش آموزان دقت آنها را بستایند! این موسسه در تبلیغ خود سعی کرده است این گونه القا کنند که چون نیمی از رتبه های برتر سالهای گذشته کنکور عضو این موسسات بوده اند این 140 نفر نیز این موفقیت را تکرار خواهند کرد.
از سوی دیگر ادعای عضویت نفرات برتر کنکور در این موسسات و استفاده از خدمات آموزشی آنها هنوز به اثبات نرسیده و تکذیب دانش آموزان و تایید موسسات در زمان چاپ عکس آنها در کنار لوگو و آرم موسسات آموزشی کنکور معمایی است که هنوز حل نشده است.
نکته دیگری که در این تبلیغات به چشم می خورد این است که دانش آموزانی که فارغ از هر موسسه کنکوری در حال تلاش برای ترسیم آینده خویش هستند، ناباورانه خود را در مقابل 140 نفر برتر کنکور مشاهده می کنند و روحیه خود را باخته و هر چند کم ممکن است به خود و توانایی خود شک کنند.
این موضوع که آیا موسسات آموزشی کنکور مجاز هستند که هر نوع شیوه تبلیغی را برای جذب دانش آموزان در موسسات خود بکار گیرند باید مورد بررسی قرار گیرد.
بر اساس قانون سیاستها، حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزش های آزاد کشور: مرکز آموزشی آزاد که در این مصوبه "آموزشگاه" یا "موسسه آموزشی" نامیده میشود مکانی است که به منظور تربیت و آموزش افراد علاقمند به افزایش توان علمی و تخصصی و یا کسب مهارتهای فنی بیآنکه منجر به صدور مدرک رسمی تحصیلی رایج در کشور شود بر اساس شئون و هنجارهای اسلامی و با رعایت مقررات این مصوبه توسط افراد حقیقی یا حقوقی تاسیس میشود.
ماده 2 این قانون به این موضوع می پردازد که صدور مجوز فعالیتهای آموزشی آزاد در قالب برگزاری کلاسهای تجدیدی، تکدرس، تقویتی و کنکور، برگزاری آزمون، کنکور مکاتبهای و آموزش زبانهای خارجی بر اساس سرفصل دروس مصوب وزارت آموزش و پرورش از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه به صورت حضوری و غیر حضوری تحت عنوان آموزشگاه علمی آزاد و نظارت بر آنها از وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش است.
ماده 3 این قانون صدور مجوز فعالیتهای آموزشی آزاد در قالب دورههای آموزشی عالی آزاد و دورههای تخصصی و کاربردی کوتاه مدت بالاتر از سطح دوره متوسط و همچنین برگزاری کلاسهای کنکور برابر دورههای کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاهها، موسسات آموزشی عالی مربوط به گروه غیرپزشکی و پزشکی تحت عنوان موسسه آموزش عالی آزاد و نظارت بر آنها حسب مورد را از وظایف و اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می داند.
ماده 7 این قانون بر مجوزهای لازم برای تبلیغات این موسسات تاکید دارد. بر این اساس صدا و سیما، مطبوعات و جراید کثیرالانتشار کشور فقط در صورت تأیید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانههای ذیربط برابر فرمهای ویژه، مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی هستند و موسس یا موسسان ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوط هستند.
معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر حسن اجرای این آییننامه توسط رسانههای جمعی را عهدهدار است اما با این حال قانون مذکور در مورد چگونگی تبلیغات و نحوه آن سکوت کرده است.
در عین حال سازمان سنجش آموزش کشور همواره در آستانه برگزاری کنکور در اطلاعیه هایی با هشدار نسبت به سوء استفاده موسسات کنکور هشدار می دهد. سازمان سنجش در این اطلاعیه ها بر این نکته تاکید دارد که با هیچ موسسه، آموزشگاه و رسانه ای در زمینه برگزاری آزمونهای آزمایشی و انتخاب رشته همکاری نمی کند و به هیچ وجه بروشورهای تبلیغاتی و ... برای داوطلبان ارسال نمی کند و ارسال بروشورهای تبلیغاتی به منازل داوطلبان و بکارگیری نام سنجش در متن آگهی و پیام تبلیغاتی ربطی به این سازمان ندارد.
تبلیغ سئوالات تضمینی و قبولی تضمینی به طوری که وانمود می شود موسسه تبلیغ کننده به سئوالات آزمون دسترسی دارد و یا با بهره مندی از اساتید طراح سئوالات نسبت به برگزاری آزمونهای آزمایشی اقدام می کند نیز از دیگر موضوعاتی است که سازمان سنجش از آن به عنوان هشدار یاد کرده و تاکید کرده است دسترسی به سئوالات استاندارد سازمان سنجش امری غیر ممکن است و اساتید طراح سئوال اجازه همکاری با هیچگونه موسسه و آموزشگاهی را ندارند.
سازمان سنجش همچنین با هشدار نسبت به اشکال متعدد تبلیغاتی این گونه موسسات به داوطلبان و خانواده های آنان توصیه می کند که در برخورد با تبلیغات واهی اینگونه موسسات واقع بینانه تر و هوشیارانه تر عمل کنند.
اما فریبکاری موسسات کنکور موجبات ناراحتی مسئولان وزارت علوم را نیز فراهم آورده است تا جایی که برخی از مسئولان وزارت علوم خواستار ورود قوه قضائیه و دادستان کل کشور به موضوع تبلیغات موسسات کنکور شده اند. محمود کاظمی مدیرکل وقت حقوقی وزارت علوم در سال 86 تاکید کرد دادستان کشور به عنوان مدعی العموم باید جلوی فریبکاری در تبلیغ موسسات کنکور را بگیرد. وی صراحتاً به شیوه های فریب کارانه این موسسات اشاره کرده و می گوید: موسساتی که از رتبه های اول کنکور برای تبلیغات خود استفاده می کنند و طوری وانمود می کنند که این افراد با شرکت در کلاس های آنها، رتبه کسب کردند نیرنگ در تبلیغ و فریب کاری است.
وی تاکید کرد: : نمی توان با حضور یک هفته ای در کلاسهای این موسسات و شرکت در یکی دو تا از آزمونهای آنها این طور تبلیغ کرد که قبولی و کسب رتبه های بالای این داوطلبان مدیون حضور در این مراکز و موسسات است.
با این حال تبلیغات کاذب برای کلاسهای کنکور همچنان ادامه دارد و با اینکه داوطلبان برتر کنکور همگی متفق القول تاکید دارند که فقط از کتابهای درسی برای کنکور استفاده کرده اند اما همچنان عکسهای رنگی آنها بر در و دیوار شهر با فلان موسسه خودنمایی می کند.
با وجود تاکید مسئولان وقت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه آموزشگاههای علمی آزاد برای تبلیغات باید در خصوص محتوای تبلیغات از آموزش و پرورش مجوز بگیرند اما هیچگاه این موضوع به صورت قانون درنیامده است. محمود فرشیدی وزیر وقت آموزش و پرورش درباره تبلیغات برخی از آموزشگاههای کنکور اظهار داشت: برخی از آموزشگاهها امکانات فراوانی دارند و تبلیغات زیادی انجام میدهند، هر چند آموزش و پرورش برخوردهایی کرده و بعضی از شعبات را بسته اما باز هم تبلیغات وجود دارد. در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما میخواهیم که محتوای تبلیغی آموزشگاهها را با آموزش و پرورش کنترل و هماهنگ کنند.
وزیر آموزش و پرورش این راه میانبر را بهترین و کارآمدترین شیوه برای برخورد با برخی آموزشگاههای متخلف دانست و گفت: ما علم را به معنای واقعی خود یعنی عمق بخشیدن و معنای حقیقی آن در کلاس درس فرا می گیریم اما آموزشگاههای علمی آزاد بیشتر به تست زدن می پردازند. البته وزیر آموزش و پرورش تاکید می کند که آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که به تعداد زیادی از این آموزشگاهها مجوز می دهد بر این آموزشگاهها نظارت نیز دارد و تلاش می کند که وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد اما موردی بوده که آموزشگاهی را منحل اعلام کردیم اما تبلیغ آن در رسانه ها ادامه داشته است.
در عین حال با اینکه برترینهای کنکور پس از اعلام نتایج قبولی کنکور در گفتگوهای متعدد تاکید می کنند که از هیچ کلاس کنکوری استفاده نکرده اند اما برخی از آنها با دریافت مبالغ قابل توجه از موسسات کنکور در پشت صفحه جادویی حاضر شده و نخبگی خود را با پول به موسسات کنکور مرتبط می سازند.
برخی از رتبه های برتر کنکور که در روزهای آغازین پس از اعلام نتایج همواره بر اتکا به خویش و عدم شرکت در کلاسهای کنکور تاکید می کنند پس از مدتی در صدر تبلیغات کلاسهای کنکور قرار می گیرند و کلاسهای کنکور نیز آنها را از شاگردان موسسه خود دانسته و رمز موفقیت برترینهای کنکور را در خدمات موسسات خود می دانند.
جالب اینجاست که همان داوطلبان تازه دانشجو شده پس از مدتی که نامشان در تبلیغات رنگارنگ موسسات کنکور درخشید در تبلیغات رسانه ملی نیز دیده می شوند. این رایزنی ها از سوی برخی از مسئولان وزارت علوم به عنوان یک پدیده ناخوشایند یاد می شود و تاکید می شود که هیچ موسسه ای نمی تواند مدعی تضمین قبولی صد در صد داوطلبان در کنکور باشد.
در حالی که حتی رئیس وقت سازمان سنجش نیز اذعان می کند که شرایط پیچیده و عوامل مختلفی برای قبولی یک فرد در کنکور سراسری موثر است با این وجود مشخص نیست چگونه و با چه استدلالی نام و عکس 140 دانش آموز به عنوان نفرات برتر یک رقمی و دو رقمی کنکور 89 معرفی می شوند.
پیش بینی نفرات برتر کنکور چند روز قبل از کنکور علاوه بر ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان می تواند موجب بی اعتمادی داوطلبان و خانواده ها به آزمونهای سراسری شود. آزمون دستیاری زمینه مساعدی را برای نگرانی داوطلبان از امنیت کنکورها ایجاد کرده است و اینگونه رفتارها و تبلیغات نیز بر بی اعتمادی داوطلبان اضافه خواهد کرد. لذا مراجعی که باید به این موارد نظارت کنند باید نگاهی جدی تر داشته باشد و با برخورد به موقع مانع حواشی آن شوند.