رتبهبندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور بر اساس شاخصهای وب سنجی اعلام شد.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با رونمایی و راهاندازی نظام ارزیابی وب سایت دانشگاهها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی توسط مرکز منطقهیی اطلاع رسانی علوم و فنآوری، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی براساس شاخصهای وب سنجی (وبومتریکس) رتبهبندی شدند. /font>
برترین دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور /font>
براساس این رتبهبندی که براساس شاخصهای طراحی، قابلیت رویت، مدارک علمی(PDF)، سایز و ترافیک صورت گرفته، دانشگاه تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه حوزه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه پیام نور(پرتال اصلی)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد به ترتیب رتبههای اول تا دهم را براساس مجموع امتیازات کسب شده در شاخصهای پنجگانه مذکور کسب کردهاند. /font>
برترین دانشگاه های وزارت علوم /font>
بر این اساس، در بین دانشگاههای تابعه وزارت علوم به ترتیب دانشگاه تهران - با کسب رتبه اول در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - دانشگاه شهید بهشتی - با کسب رتبه هشتم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - و دانشگاه فردوسی مشهد - با کسب رتبه دهم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - بالاترین رتبهها را در این ارزیابی وبومتریکس کسب کردهاند. /font>
برترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی /font>
در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هم بالاترین رتبه مربوط به وب سایت اصلی دانشگاه - با کسب رتبه سیام در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور - و رتبههای دوم و سوم به ترتیب متعلق به واحد کرج و تهران جنوب است که در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور هم رتبههای سی و یکم و سی و سوم را کسب کردهاند. /font>
برترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور /font>
در بین دانشگاههای تابعه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب با احراز رتبههای ششم، نهم و دوازدهم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور، رتبههای برتر را کسب کردهاند. /font>
برترین موسسات پژوهشی کشور /font>
در بین موسسات پژوهشی کشور هم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فنآوری اطلاعات ایران و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به ترتیب با احراز رتبههای دوم، سوم و چهارم در بین کل دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور، رتبههای برتر را کسب کردهاند. /font>
برترین دانشگاهها و موسسات پژوهشی در هر شاخص /font>
به گزارش ایسنا، براساس این ارزیابی، وب سایت دانشگاه فردوسی مشهد از لحاظ طراحی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از لحاظ قابلیت رویت، دانشگاه تهران از لحاظ شاخص مدارک علمی، پایگاه حوزه از لحاظ سایز و دانشگاههای آزاد بیرجند و قم و پارک علم و فناوری مدرس از لحاظ ترافیک بالاترین رتبهها را کسب کردهاند. /font>
گفتنی است، هم اکنون فعالیتهای اصلی سنجش علم و پژوهش در سطح ایران و کشورهای اسلامی در پایگاه استنادی علوم جهان(ISC) متمرکز شده و اخیرا نیز رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام به این پایگاه واگذار شده است. /font>
به گزارش ایسنا، دانشگاههای ایران از لحاظ شاخصهای وب سنجی رتبه چندان بالایی ندارند به طوری که برترین دانشگاههای کشور براساس این شاخصها به ترتیب دانشگاه تهران با رتبه 873، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه هزار و 266، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه هزار و 560 و دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه هزار و 671 هستند. البته در پی توجه فزاینده به این شاخص در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور و وزارتخانههای مربوطه، وضعیت و رتبه دانشگاههای کشور در این زمینه مرتبا رو به بهبود بوده است. /font>
در ارزیاییهای وب سنجی (وبومتریک) که از شاخصهای علم سنجی است، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جهان بر اساس ارزیابی آموزشهای برتر (تعداد فایل های پربار) در وب، حجم و اندازه، رویت پذیری و اثربخشی (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها و منابع اطلاعاتی رتبه بندی میشود. /font>
از جمله شاخص هایی که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با رعایت آنها قادر به افزایش رتبه در نظام های معتبر رتبه بندی جهانی شده اند، میزان صفحات و محتوای وبی - که خود متاثر از تعداد مولفان بالقوه از قبیل اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارکنان، میزان دسترسی پذیری منابع و انعطاف پذیری سیاستهای داخلی و خارجی موسسه در زمینه تسهیل دسترسی آزاد است -، کیفیت منابع - که با شاخص هایی همچون اعتبار مولفین، دانشگاه های تولید کننده منابع، وجود فرآیند داوری علمی برای منابع الکترونیکی، وجود فرمتهای مختلف منابع و زبان منابع سنجیده می شود - و رویت پذیری است که خود با شاخصهایی چون برخورداری از شبکه های پیوند فرامتنی و میزان منابع با دسترسی آزاد ارزیابی میشود. /font>
از دیگر این شاخصها میتوان به پذیرش عمومی - که با میزان رضایتمندی کاربران در ارتباط بوده و با شاخص هایی چون تعداد کاربران، انعطاف پذیری در قبال رفتارهای مختلف اطلاع یابی کاربران، تلاش در روزآمد سازی و تکامل وب سایت، نظرات داوران و ضریب تاثیر وبی سنجیده میشود -، بین المللی بودن (وجود ارتباط با دانشمندان و پژوهشگران بین المللی و همکاری با کادر هیات علمی بین المللی)، کیفیت آموزش (تعداد اعضای هیات علمی که قادر به خلق محتوا در وب هستند، رشته های آموزشی مجازی و نسبت دانشجویان به اعضای هیات علمی و کارکنان)، برونداد پژوهشی - که از طریق سنجش میزان دسترسی پذیری برون داد پژوهشی موسسه در نظام هایی مثل گوگل اسکولار و SCI & SSCI ارزیابی می شود - و شهرت علمی و ضریب تاثیر وبی (که در این حوزه اعتبار دانشگاه و اعضای هیات علمی آن، رویتپذیری که از طریق محاسبه تعداد پیوندهای انجام شده به سایت موسسات مشخص میشود، تعداد پژوهشگران پر استناد موسسه و میزان کارکنان مشهور آن در سطح جهان انجام میشود) اشاره کرد. /font>
.اگه محصل هستی توصیه میکنم حتما به اولین انجمن تخصصی درسی ایران یه سری بزنی و از مزایای اون استفاده کنی.