مهر: رئیس سازمان سنجش با تشریح جزئیات جدیدی از آزمون سراسری دکتری گفت: تا حداکثر یک ماه آینده جزئیات طرح و منابع ابلاغ می شود و با توجه به اینکه آزمون در بهمن برگزار می شود از زمان ابلاغ تا برگزاری آزمون فرصت برای مطالعه متقاضیان به اندازه کافی وجود دارد.
محمد حسین سرورالدین با اشاره به جزئیات بیشتری از آزمون دکتری سراسری گفت: این طرح هنوز از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم به ما ابلاغ نشده است اما متقاضیان آزمون دکتری امسال باید به احتمال 99 درصد برای آزمون متمرکز دکتری خود را آماده کنند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاهها تک تک امتحان کتبی می گیرند اما با برگزاری آزمون سراسری، وزارت علوم امتحان کتبی را به صورت سراسری برگزار می کند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به منابع آزمون دکتری گفت: تا حداکثر یک ماه آینده جزئیات طرح و منابع آن مشخص و ابلاغ می شود و با توجه به اینکه آزمون در بهمن ماه برگزار می شود از زمان ابلاغ تا برگزاری آزمون فرصت برای مطالعه متقاضیان به اندازه کافی وجود دارد.
وی درباره نحوه برگزاری آزمون نیز اظهار داشت: آزمون زبان با آزمون کتبی عمومی دکتری به صورت متمرکز و سراسری برگزار می شود و بقیه نمره از طریق مصاحبه حضوری هر دانشگاه به داوطلب داده می شود.
حسین نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم نیز پیش از این درباره برگزاری آزمون دکتری به صورت سراسری گفته بود: امیدواریم بتوانیم طرح آزمایشی کنکور دکتری سراسری را در بهمن ماه امسال با مشارکت تعداد محدودی از دانشگاهها که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری دارند اجرا کنیم تا پس از ارزیابی و برطرف کردن مشکلات در سال بعد به طور کار کامل اجرایی شود.
ایسنا: مدیر گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اعلام آخرین رتبه دانشگاههای جهان بر اساس سه شاخص «تعداد مقاله»، «تعداد استناد» و «نسبت استناد به ازای هر مقاله» توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) از صدرنشینی دانشگاه رازی کرمانشاه در میان دانشگاه های کشور از نظر «نسبت استناد به مقاله» در مجموع حوزههای علمی مورد بررسی خبر داد.
دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی افزود: این رتبهبندی بر اساس اطلاعات نمایه شده دوره 10 سال و دو ماهه اول ژانویه 2000 تا 28 فوریه 2010 صورت گرفته که در اول ماه می سال 2010 (11 اردیبهشت 1389) توسط پایگاه ESI روزآمدسازی شده است.
وی افزود: در این رتبهبندی در مجموع تنها تعداد چهار هزار و 122 دانشگاه موفق به حضور در یکی از رتبههای این مؤسسه شدهاند که هر یک از دانشگاهها، در حوزههای موضوعی خاص دارای رتبههای متفاوتی هستند.
به گفته نوروزی، پایگاه ESI رتبه دانشگاههای جهان را در بازههای زمانی تقریبیِ 10 ساله و در 22 حوزه موضوعی خاص و همچنین در تمامی حوزههای موضوعی مشخص میکند.
وی تصریح کرد: «نسبت استناد به مقاله»، یکی از شاخصهایی است که توسط ISI برای رتبهبندی دانشگاههای جهان مورد توجه قرار میگیرد. این شاخص نشان میدهد که به طور متوسط هر دانشگاه به ازای هر مقاله خود چند استناد دریافت کرده است. به این ترتیب، رتبهبندی بر مبنای این شاخص حاکی از آن است که به لحاظ تعداد استناد به هر مقاله، رتبه هر دانشگاه چگونه بوده است.
پیشتازی دانشگاه رازی کرمانشاه از لحاظ نسبت استناد به مقالات در کشور
نوروزی درباره رتبه دانشگاههای کشور در ISI بر اساس «نسبت استناد به هر مقاله» در حوزه شیمی خاطرنشان کرد: دانشگاههای رازی کرمانشاه، تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز، بوعلیسینای همدان، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، تهران و آزاد اسلامی، در میان 910 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبههای 546، 601، 620، 649، 681، 792، 806، 850 و 906 قرار گرفتهاند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه مهندسی، دانشگاههای رازی کرمانشاه، تربیت مدرس، تبریز، آزاد اسلامی، تهران، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و صنعتی شریف، در میان یک هزار و 43 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته به ترتیب در رتبههای 110، 169، 430، 792، 831، 908، 921، 995، یک هزار و 34 و یک هزارو 38 قرار گرفتهاند.
عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شاهد افزود: در حوزه پزشکی بالینی هم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در میان دو هزار و 978 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبههای دو هزار و 782، دو هزار و 956، دو هزار و 970 و دو هزار و 978 قرار گرفتهاند.
به گفته وی در حوزه علوم مواد نیز دانشگاههای صنعتی شریف و تهران، دو دانشگاه ایرانی هستند که در میان 607 دانشگاهی که رتبهبندی بر روی آنها انجام شده به ترتیب در رتبههای 565 و 597 قرار گرفتهاند.
مدیر گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه داروشناسی و سمشناسی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران، تنها دانشگاه ایرانی است که با رتبه 377 در میان 379 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در تمامی حوزهها دانشگاههای رازی کرمانشاه، تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی، بوعلیسینای همدان، تبریز، شیراز، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تهران، علوم پزشکی شیراز، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر و آزاد اسلامی، 14 دانشگاه ایرانی هستند که به لحاظ «نسبت استناد به هر مقاله»، در میان چهار هزار و 122 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها انجام شده قرار گرفتهاند و به ترتیب، رتبههای سه هزار و283، سه هزار و 286، سه هزار و 498، سه هزار و 607، سه هزار و 876، سه هزار و910، سه هزار و980، چهار هزار و44، چهار هزار و 48، چهار هزار و 68، چهارهزار و 103، چهار هزار و 107، چهار هزار و 108 و چهار هزار و 114 را دریافت کردهاند.
به گفته وی در رتبهبندیهای دانشگاههای جهان توسط ISI، تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت یک کل در نظر گرفته شدهاند.
وی در خصوص رتبه دانشگاههای کشور بر اساس «تعداد استنادها» هم گفت: در حوزه شیمی دانشگاههای شیراز، تهران، رازی کرمانشاه، صنعتی شریف، بوعلیسینای همدان، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، علوم پزشکی شهید بهشتی و تبریز، درمیان 910 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت پذیرفته است، به ترتیب در رتبههای 480، 590، 610، 640، 644، 703، 735، 791، 847 و 853 قرار گرفتهاند.
نوروزی ادامه داد: در حوزه مهندسی هم دانشگاههای تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، آزاد اسلامی، رازی کرمانشاه، شیراز، صنعتی اصفهان و تربیت مدرس، در میان یک هزار و 43 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبههای 243، 383، 435، 568، 609، 639، 705، 808 و 836 قرار گرفتهاند.
به گفته وی در حوزه پزشکی بالینی، دانشگاههای علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز و دانشگاه تهران، در میان دو هزار و 978 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفت، به ترتیب در رتبههای یک هزار 188، 2هزار و 145، 2هزار و 203 و 2هزار و 907 قرار گرفتهاند.
مدیر گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره رتبه بندی دانشگاه های کشور در حوزه علوم مواد نیز به ایسنا گفت: دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران، تنها دانشگاههای ایرانی هستند که در میان 607 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت پذیرفته، به ترتیب رتبههای 362 و 595 را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: در حوزه داروشناسی و سمشناسی هم دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه کشور است که در میان 379 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته ، در رتبه 374 قرار دارد.
نوروزی خاطرنشان کرد: در تمامی حوزهها نیز بر اساس تعداد استناد، دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، شیراز، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، رازی کرمانشاه، آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، بوعلیسینای همدان، تبریز، علم و صنعت ایران و علوم پزشکی شیراز، چهارده دانشگاه ایرانی هستند که در میان چهارهزار و 122 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته، به ترتیب در رتبههای یک هزار و 115، یک هزار و 502، یک هزار و 564، یک هزار و 618، دو هزار و 43، دو هزار و 109، دو هزار و 114، دو هزار و 180، دو هزار و 286، دو هزار و 290، دو هزار و 429، دو هزار و 712، دو هزار و 746 و سه هزار و 98 قرار گرفتهاند.
وی درباره رتبه دانشگاههای کشوربه لحاظ «تعداد مقالهها» هم گفت: در حوزه شیمی دانشگاههای آزاد اسلامی، تهران، شیراز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، بوعلیسینای همدان، رازی کرمانشاه، علوم پزشکی شیراز، تربیت مدرس و علوم پزشکی شهید بهشتی، در میان 910 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبههای 353، 377، 439، 500، 552، 594، 642، 713، 744 و 800 قرار گرفتهاند.
عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شاهد ادامه داد: در حوزه مهندسی نیز دانشگاههای صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، آزاد اسلامی، شیراز، صنعتی اصفهان، تبریز، رازی کرمانشاه و تربیتمدرس، در میان یک هزار و 43 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبههای 165، 181، 211، 255، 524، 535، 624، 886، 902 و 949 قرار گرفتهاند.
نوروزی خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در میان دوهزار و 978 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت گرفته است به ترتیب در رتبههای 427، 1209 و 1367 قرار گرفتهاند.
به گفته وی در حوزه علوم مواد هم دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران، در میان 607 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت پذیرفته است، به ترتیب در رتبههای 177 و 253 قرار گرفتهاند.
مدیر گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان این که در حوزه داروشناسی و سمشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تنها دانشگاه کشور بوده است که دررتبهبندیهای جهانی ISI جای گرفته است،اظهارکرد: دانشگاه تهران در میان 379 دانشگاه جهان که در این حوزه رتبهبندی بر روی آنها صورت پذیرفته است، در رتبة 116 قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در تمامی حوزهها علاوه بر رتبهبندی دانشگاهها در حوزههای موضوعی خاص، ISI در تمامی حوزههای موضوعی نیز دانشگاههای جهان را رتبهبندی میکند که بر اساس بررسیهای انجام شده، دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، آزاد اسلامی، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی شهید بهشتی، تربیت مدرس، رازی کرمانشاه، تبریز و بوعلیسینای همدان، در میان چهار هزار و 122 دانشگاه جهان که رتبهبندی بر روی آنها صورت پذیرفته است، به ترتیب در رتبههای 497، 734، 802، 923، 937، 988، هزار و223، هزار و296، هزار و597، هزار و 601، هزار و778، هزار و822، هزار و829 و هزار و846 قرار گرفتهاند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در ایران برای آموزش یک فرد از ابتدایی تا اینکه از مقطع دکتری فارغالتحصیل شود، نزدیک یک میلیون دلار هزینه میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نادریمنش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه به کار بردن تعبیر "مهاجرت نخبگان " به جای "فرار مغزها " تعبیر مناسبتری است، اظهار داشت: همه افراد تحصیل کرده، نخبه به شمار نمیروند بلکه نخبه کسانی هستند که در زمینه تحصیلی و شغلی خود موثر بوده و صاحب نوآوری باشند، بنابراین استعدادهای درخشان و نفرات ممتاز کنکور بالقوه نخبه هستند.
وی افزود: مهاجرت نخبگان امر جا افتادهای در کشورهای غربی و توسعهیافته است که طی آن نیروهای تحصیل کرده برای مدتی به یک کشور دیگر میروند و پس از کسب تجربیات و افزایش دانش به کشور باز میگردند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: مهمترین علتهایی که افراد تحصیل کرده برای خروج از کشور ذکر کردهاند، عدم استفاده از توان و دانش آنها در کشور و کمبود امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی در کشور است که باید برای آنها برنامهریزی کنیم.
نادری منش در همین زمینه خاطرنشان کرد: در طرح توسعه آموزش عالی براساس آمایش سرزمین، که اخیراً برای روسای دانشگاهها نیز تشریح شد تناسب رشتههای تحصیلی با امکانات مناطق و بکارگیری نیروهای مستعد در آینده علم و فناوری و تولید علم کشور تبیین میشود.
وی با بیان اینکه برای آموزش یک فرد از ابتدایی تا اینکه از مقطع دکتری فارغالتحصیل شود، نزدیک یک میلیون دلار هزینه میشود، یادآور شد:استفاده از سرمایه انسانی و ظرفیت بالقوه افراد تحصیل کرده در ساختن آینده کشور موضوع مهمی است که نیازمند برنامهریزی است.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان اضافه کرد: استفاده از توان و ظرفیت ایرانیان متخصص خارج از کشور در آموزش و پژوهش کشور در دولتهای نهم و دهم مورد توجه مسئولان بوده است و در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور برنامههای خوبی در این راستا طراحی شده است .
فارس: معاون اجرایی سازمان سنجش کشور از حذف کنکور سراسری در سال 93 خبر داد.
حسین توکلی با اشاره به وضعیت حذف کنکور سراسری اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و ضوابط مشخص شده، کنکور سراسری باید حذف شود.
وی ادامه داد: کمیته کارگروه باید تشکیل شود تا بتواند برنامهریزی لازم را برای حذف کنکور و فراهم کردن زیرساختهای آن انجام دهد.
توکلی اظهار داشت: براساس سوابق تحصیلی داوطلبان، امتحان سال دوم و سوم دبیرستان و دوره پیشدانشگاهی به صورت نهایی و سراسری در کشور برگزار میشود و امر پذیرش دانشجو صورت میگیرد.
وی درباره زمان حذف کنکور سراسری تصریح کرد: با توجه به حجم کار اجرایی و موارد مطرح شده، پیشبینی شده که از سال 93 کنکور سراسری حذف شود.
معاون سازمان سنجش کشور با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشگاهها پس از حذف کنکور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور طی دورههای مختلف روزانه، دانشگاههای دولتی، مجازی، بینالملل، شبانه، نیمه حضوری، دانشگاه پیام نور، موسسههای آموزشی غیرانتفاعی، غیردولتی، علمی کاربردی، آموزشهای فنی و حرفهای وابسته به آموزش و پرورش بیشتر از تعداد داوطلبانی است که متقاضی ورود به آموزش عالی هستند.
به گفته توکلی طبق این ضوابط با ملاحظههایی که در نظر گرفته میشود امر پذیرش دانشجو صورت میگیرد و مشکلی نیز وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به وضعیت ثبتنام کنکور سال 89 افزود: کنکور سال 89 مانند گذشته با کیفیت بسیار مطلوب و در محیط امن و آرام و با انضباط و نظم کامل برگزار میشود و داوطلبان به اندازه تلاش خود میتوانند نتیجه بگیرند.
معاون اجرایی سازمان سنجش کشور آمار ثبتنام کنکور سال 89 را یک میلیون و 286 هزار و 812 نفر اعلام کرد و گفت: هر کدام از این افراد میتوانند طبق جدولهای شماره دو، سه، چهار، پنج و شش درج شده در دفترچه، یکی از گروههای آزمایشی پنجگانه را انتخاب کرده و در تقاضانامه ثبتنام خود درج کنند.
توکلی اظهار داشت: از تعداد افراد ثبتنام شده، 137 هزار و 605 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی فنی، 464 هزار و 629 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 462 هزار و 540 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 25 هزار و 55 نفر در گروه آزمایشی هنر و 16 هزار و 984 نفر در گروه زبانهای خارجی ثبتنام کردند.
به گفته وی 35 هزار و 304 نفر از داوطلبان گروههای آزمایشی یک، دو، سه و پنج علاقمندی خود را برای شرکت در گروه آزمایشی هنر نشان دادند.
معاون اجرایی سازمان سنجش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبان گروههای آزمایشی یک تا چهار نیز به تعداد 33 هزار و 832 نفر علاقمندی خود را در گروههای آزمایشی زبانهای خارجی نشان دادند.
توکلی آمار صدور کارت ورود به جلسه امتحان برای علاقمندان و داوطلبان واقعی را یک میلیون و 455 هزار و 949 کارت عنوان کرد.
وی ادامه داد: داوطلبان با دریافت کارت ورود به جلسه آزمون که از طریق شبکه اینترنت در روز شنبه پنجم تا 9 تیر ماه امسال در اختیارشان قرار میگیرد، با در دست داشتن پرینت کارت خود میتوانند در جلسه آزمون شرکت کنند و به پرسشهای عمومی و اختصاصی که در نظر گرفته شده پاسخ دهند.
معاون اجرایی سازمان سنجش کشور با اشاره به زمان برگزاری آزمون تصریح کرد: داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی فنی در صبح پنجشنبه 10 تیر ماه و داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعد از ظهر همین تاریخ آزمون دارند.
توکلی افزود: داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح جمعه 11 تیر ماه و داوطلبان گروه زبانهای خارجی بعد از ظهر همین روز در آزمون شرکت میکنند.
وی زمان برگزاری آزمون داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی را صبح شنبه 12 تیر ماه اعلام کرد.
معاون اجرایی سازمان سنجش کشور گفت: پس از انقلاب فرهنگی، امسال نخستین سالی است که تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی بیشتر از گروه آزمایشی علوم انسانی است.
توکلی سوابق تحصیلی را در کنکور سراسری سال 89 موثر خواند و اظهار داشت: نمرات امتحانهای نهایی سال سوم دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید متوسطه سال های 84، 85، 86، 87 و 88، 15 درصد نمره کل کنکور است.
به گفته وی این نمرات از آموزش و پرورش خواسته شده و پس از آماده شدن برای آزمون سال 89، آن را اعمال میکنیم.
معاون اجرایی سازمان سنجش کشور به داوطلبان توصیه کرد در فرصت باقی مانده به زمان آزمون، درسهای خود را مرور کنند و هر هفته از خود در منزل آزمون بگیرند تا با اعتماد به نفس بیشتری در جلسه آزمون حضور یابند.
توکلی با اشاره به داوطلبان پشت کنکوری افزود: این افراد داوطلبانی هستند که میخواهند در یک رشته، مقطع یا دانشگاه ویژه بروند و به همین منظور تامل میکنند.
وی درباره آمار فارغالتحصیلان خاطرنشان کرد: بیش از 800 هزار نفر از داوطلبان فارغالتحصیل جدید هستند و تعداد کسانی که از سالهای قبل باقی ماندهاند، محدود است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح راهکارهای اجرای مصوبه دولت در خصوص کاهش جمعیت دانشگاههای تهران گفت: متقاضیان برای انتقال از تهران به کلانشهرها و شهرهای کوچک می توانند با کسب 85 و 75 درصد نمره آخرین فرد قبول شده منتقل شوند.
کامران دانشجو در گفتگو با مهر در خصوص راهکارهای وزارت علوم برای اجرای مصوبه اخیر دولت در زمینه کاهش جمعیت دانشگاههای تهران گفت: وزارت علوم از ابتدا در نظر داشت با توجه به وجود موجی از متقاضیان ورود به کارشناسی ارشد که تعداد آنها به 850 هزار نفر می رسد، ظرفیت این دوره را در دانشگاههای مادر تبریز، فردوسی، شیراز، تهران و... که از نظر تحصیلات تکمیلی به حد بلوغ رسیده اند افزایش دهد تا بدین ترتیب ظرف چهار تا پنج سال موج تقاضای ورود به کارشناسی ارشد از بین برود.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر ظرفیت کارشناسی در دانشگاههای مادر کاهش می یابد.
وزیر علوم اضافه کرد: همزمان با این موضوع در دولت نیز بحث کاهش جمعیت تهران مطرح شد از این رو سیاست ما در وزارت علوم با مصوبه دولت تلاقی پیدا کرد.
وی ادامه داد: پس از آن نیز بحث امتیاز به متقاضیان خروج از تهران نیز مطرح شد و ما تصمیم گرفتیم امتیازاتی را برای دانشجویان متقاضی انتقال از دانشگاههای تهران به شهرستان در نظر بگیریم.
دانشجو اظهار داشت: از این رو آئین نامه نقل و انتقال دانشجویان را بازنگری و تسهیل کردیم که تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید ابلاغ می کنیم.
امتیازات نقل و انتقال و تغییر رشته از تهران به کلانشهرها
وی با تشریح امتیازات نقل و انتقال گفت: پیش از این امتیازی برای انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی وجود داشت که ما تصمیم گرفتیم این امتیاز را به عموم متقاضیان تعمیم دهیم. بر این اساس فردی که متقاضی انتقال از تهران به کلانشهرها است، علاوه بر مشوق هایی که دارد می تواند فرزندش را نیز از تهران به آن کلانشهر منتقل کند.
وزیر علوم اضافه کرد: متقاضیان انتقال که در کنکور امسال شرکت می کنند می توانند از امتیاز نقل و انتقال برخوردار شوند و اگر 85 درصد آخرین فرد قبول شده یک رشته محل را در کنکور کسب کرده باشند می توانند منتقل شوند.
وی ادامه داد: همچنین در صورت تغییر گرایش یا رشته زیر مجموعه رشته قبول شده خود در کلانشهرها باید 90 درصد آخرین فرد قبول شده را داشته باشد.
امتیازات نقل و انتقال و تغییر رشته از تهران به شهرهای کوچک
دانشجو اظهار داشت: اگر فرد قبول شده در کنکور امسال بخواهد به شهرهایی غیرکلانشهرها منتقل شود باید 75 درصد نمره فرد قبول شده یک رشته محل در کنکور امسال را داشته باشد و اگر خواست تغییر رشته دهد باید 80 درصد نمره را به دست آورد.
وی اظهار داشت: این تسهیلات البته تنها مشمول مردم تهران می شود اما در آئین نامه نقل و انتقال تسهیلات برای عموم مردم کشور فراهم شده است.
سالها می گذرد حادثه ها می آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
بسم الله الرحمن الرحیم
با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر میکنم. و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم. و از خدای رحمان و رحیم میخواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیردو از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهیها و قصور و تقصیرها بپذیرند. و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند که با رفتن یک خدمتگزار درسدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، والله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.
والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
26بهمن 1361 ، 1 جمادی الثانی 1403
روحالله الموسوی الخمینی
سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل بیرون نمی توان کرد حتی به روزگاران
هر چه از خرداد 68 می گذرددلهای داغدار از غم هجنران آن عزیز یگانه ، اندوهناک تر وسرشک نهفته در دیده عاشقان دلباخته او بر دامن بستر دریای گهر جاری تر می گردد.
16 سال گذشت ، 16 سال از آن روز تلخ پر خاطره فراموش نشدنی می گذرد ، وما اکنون در آستانه ورود به شانزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه قرار گرفته ایم . خاطره شکوهمند زندگی ودرگذشت او نیز حیاتی دیگر وعظمتی دیگر بود که هرگز از اذهان وافکار زدوده نخواهد شد.
ما از آن بزرگوار چه تصویری در ذهن داریم ؟ آیا نه این است که در برابر چشمهای مشتاق نسل امروز وفردا بیش از آنکه جلوه جمال معنوی اش را ترسیم کرده باشیم ، به ترسیم جلوه هایی از جلال وجبروت او که البته آن نیز جلوه ای از جلوات وجود اوست ، روی آوریم ؟
نام امام خمینی به حق ، با طلابت روح وعزت نفس وشکوه شخصیت وثبات قدم وقاطعیت داشتن وانقلابی بودن واستوار ماندن مترادف است واینهمه نه تنها تمامی ابعاد وجودی عزیز نیست ، بلکه اگر منفک ومجرد از جوهر اصلی هویت ووجه غالب شخصیت او که همان (( خلق عظیم محمدی )) است در نظر گرفته شود ، به نوعی تحریف وانحراف در شناخت حقیقت حیات پر برکتش منجر خواهد شد . مگر نه این است که از میان سه عنصر اساسی مؤثر در پیشرفت یعنی علی (ع) وثروت خدیجه (س) وخلق عظیم محمد (ص) ، اگر بنا باشد یکی را به عنوان اصل واساس ومبنا ونتیجتاً امر مقدم ووجه غالب وجوهر اصلی بازیابی وبازشناسی کنیم آن یک بدون تردید همان خواهد بود که مصداق آیه کریمه « وانک لعلی خلق عظیم » است ؟
خلق عظیم محمدی ، منبعث از عرفان الهی وعشق ملکوتی ورحمت دینی ووارستگی از انواع پرستش های دنیوی « مقام پرستی ، شهرت پرستی ، قدرت پرستی ، مدح وثناپرستی و...» ودر یک کلام منبعث از خداپرستی وعشق به بندگان خدا وآفریده های رنگارنگ خداوند است ودریای وجود پر برکت امام خمینی رضوان الله علیه قطره ای از خلق محمدی وعرفان حقیقی الهی را همچون گوهری ناب در صدف سینه خویش داشت . وهم از این منظر عظیم بود که مردم - به عنوان آفریده های او حاملان بار امانت او ، صاحبان اصلی حکومت وولی نعمت های همه حاکمان وپیشوایان – صمیمانه عشق می ورزیدند .
امام خمینی (ره) در بیستم جمادی الثانی 1320 قمری برابر با 30 شهریور 1281 ، مصادف با روز ولادت فرخنده بانوی بزرگ اسلام ، حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها ، در شهرستان خمین دیده به جهان گشود . این مولود از تبار قهرمان توحید ، ابراهیم خلیل واز سلاله پاک محمدوآل محمد ب.د که بارها جهان را به لرزه درآورد، بتهای جدید را شکست وندای توحید را در قلبهای مشرکین غرب وقاره ها وخانه های کفر وشرک طنین انداز کرد .
پدر ایشان آیت الله شهید سید مصطفی موسوی فرزند برومند مرحوم سید احمد و مادر بزرگوارشان بانو هاجر دختر مرحوم آیت الله میرزا احمد ، از عالمان ومدسان والا مقام بود .
در پنج سالگی بود که پدر بزرگوارشان با توطئه اشرار در سن 47 سالگی و در نیمه را ه خمین واراک به شهادت رسید ودر نجف اشرف به خاک سپرده شد .
با شهادت پدر ، حضرت امام (ره ) تحت سرپرستی عمه بزرگوارشان « بانو صاحبه » ومادر گرامیش « بانو هاجر » قرار گرفت .تحصیلات ابتدایی وخواندن ونوشتن وتعلیم خط را تا سن 15 سالگی در خمین ، نزد اساتید منطقه فرا گرفت وسپس به تحصیل علوم اسلامی پرداخت صرف و نحو ومنطق را نزد برادر بزرگوارش ، حضرت آیت الله پسندیده آموخت و تا سال 1338 قمری ، مقدمات را در محضر ایشان ادامه داد . سپس به حوزه علمیه اراک وارد شد و به تحصیل و تکمیل ادبیات نزد اساتید فن پرداخت . امام در سال 1340 قمری ، در حالی که ( مطول ) شروع کرده بود ، همراه با مرحوم آیه الله حائری به قم تشرف یافتند وهمزمان با پی ریزی حوزه مقدسه قم در مدرسه دارالشفاء سکنا گزید وبا جدیت تمام به فرا گیری علوم رایج حوزوی پرداخت .
ابعاد علمی امام :
-فقه واصول
در سال 1345 قمری ، حضرت امام با تمام سطوح عالیه ، در حوزه درس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری حضور یافت ودر محضر آن استاد بزرگ ودیگر اساتید درس خارج ، چون آیه الله حاج میر سید علی یثربی کاشانی ، میرزا محمد صادق احمد آبادی و مرحوم ابوالمجد مسجد شاهی ، پایه های علمی خود را استوار وتکمیل کرد وبه درجه اجتهاد نایل آمد . از جمله هم بحثهای حضرت امام (ره) مرحوم آیة الله سید محمد داماد ، وآیه الله بهاالدینی ومرحوم آقای زنجانی بوده اند .
در سال 1355 قمری که مرحوم آیه الله حائری دیده از جهان فرو بست ، امام خمینی در زمره مجتهدین مبرز ونوابغ علمی قرار داشت وچون ستاره ای در آسمان حوزه علمیه قم می درخشید ودر فقه واصول صاحب مبنا بود . امروزه آنچه از آثار فقهی واصولی حضرت امام در دسترس حوزه های علمیه قرار دارد از استوار ترین متون ومحکمترین مبانی است که تراوش اندیشه های اخلاقی ایشان است .امام خمینی علاوه بر مقام فقاهت ، در علم هیئت ، فلسفه وعرفان نیز مهارتی ویژه داشت و همان گونه که در فقه واصول دارای مبنای خاص خود بود در این رشته ها نیز صاحب مبنا بود . اساتید معظم له در فلسفه ، عرفان وهیئت ، مرحوم شیخ علی اکبر یزدی ( معروف به حکیم ) ، مرحوم آیه الله حاج شیخ محمد علی شاه آبادی ، مرحوم سید ابوالحسن رفیعی قزوینی وحاج میرزا جواد ملکی تبریزی بودند .
- روایة الحدیث ودرایة الحدیث
حضرت امام در علم رجال متنجر بوده ، در نقل حدیث اجازاتی از مرحوم نوری ( صاح مستدرک الومسائل ) حاج شیخ عباسی قمی (ره ) ومرحوم ابوالمجد مسجد شاهی داشتند که در ابتدای کتاب شریف اربعین (چهل حدیث ) سلسله سند خود را نقل فرموده اند .
-تفسیر
گرچه تفسیر قرآن در حوزه های علمیه به عنوان یک درس در متن قرار نداشته است ایشان در تفسیر سوره حمد برای آشنایی به قرآن و تفسیر کافی است که بر شیوه وروش برداشت امام از قرآن اطلاع یابد .حضرت امام به طلاب درباره تفسیر شریف مجمع البیان تاکید فراوانی داشتند.
خودسازی :
رهبر فقید انقلاب از همان آغاز جوانی به خودسازی به خوسازی وتهذیب نفس پرداخت پیشرفت امام در این امر به قداری سریع بود که ایشان پس از فوت مرحوم آیة ا... حاج شیخ عبدالکریم حائری ، بر کرسی درس اخلاق در حوزه علمیه قم برای فضلا وطلاب وعامه مردم نشستند وبه تهذیب دیگران پرداختند. این رتبه ومقام را امام خمینی از سحر خیزی ، تهجدوراز ونیاز نیمه های شب به درگاه خدا مناجات شعبانیه ودعای مکارم الاخلاق وزیارت جامعه وعاشوراو.... کسب نموده بودند .
عشق به اهل بیت :
عشق وعلاقه وحب به مقام ولایت کبری واهل بیت (ع) در حضرتش به اندازه ای قوی بود که در مجلس سوگواری به محض ذکر مصائب ائمه وبویژه ابی عبدا.. (ع) اشک از دیده گانش جاری می شد وشانه های مبارکش به شدت تکان میخورد . عمق و ولایت وعشق وعلاقه امام را می توان از زیارتهای مکرر عاشورا و... و زیارت امیرالمؤمنین (ع) ، جامعه کبیر در سالیانی که در نجف اشرف بودند وهمه روزه بعد از نماز مغرب وعشاء به حرم مشرف می شدند دریافت .
برنامه ریزی :
دقت حضرت امام وبرنامه داشتن در کار ، مطالعه وپاسخگوئی به مراجعین ، زبانزد خاص وعام بود ، به گونه ای که بسیاری از اهل منزل ، وقت را از روی افعال حضرت امام بدست می آوردند .طبق نقل موثق ، روزی که ادوارد شوار نادزه ، وزیر امور خارجه شوروی ، جهت ملاقات وابلاغ پیام گورباچف به خدمت حضرت امام رسید ، حدود یک ربع یا بیست دقیقه زودتر از وقت مقرر وارد دفتر حضرت امام (ره) در جماران می شوند که به اطلاع امام می رسد ایشان به ساعت خود نگاه می کنند و می فرمایند قرار ما رأس ساعت 8 است ومن زودتر نمی پذیرم . حضرت امام برای مطالعه ، ملاقات ، نماز ، دعا و نیایش ، ورزش ، رسیدگی به کارها وگزارشات و... زمان مخصوص ومعینی داشتند که کمتر اتفاق می افتاد خلاف آن عمل شود .
صبر واستقامت :
این دو هدیه الهی به بشر وبویژه انبیاء واولیاء (ع) رمز موفقیت در رسیدن به مقصد وکمال مطلوب بوده است . ایشان از این دو ویژگی بهره وافر داشتند ومصداق آیه شریفه « ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا ...» بودند .
توکل بر خدا:
تکیه آن حضرت بر اعتماد واتکال به خدا از رموز به صحنه کشانیدن مردم بود . حضرت امام در حساسترین لحظات پیروزی انقلاب اسلامی که اغلب مایوس وناامید بودند می فرمودند :
«خدا با شماست ، شما پیروز می شوید ، اتکالتان به حق تعالی باشد . برای آنها که با ماوراء طبیعت مرتبطند ،شکست بی معناست ، انسان موحد شکست نمی خورد .»
تسلیم ناپذیری :
این ویژگی امام در تمام دوران مبارزه بود وزندان ، تبعید ، جنگ ، کودتا ، قتل وغارت وتهاجم تبلیغاتی مسموم ومغرضانه دشمن ، هیچ یک نتوانست حضرتش را از این راه بازدارد . کمال این تسلیم ناپذیری ، در منشور انقلاب ، به عنوان یکی از اصول استراتژیک بیان شده است:
« اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش بسوزانند ، اگر زن وفرزندان وهستیمان را در جلو دیدگانمان به اسارت وغارت برند ، هرگز امان نامه کفر وشرک را امضاء نمی کنیم .»
سعه صدر:
رهبر کبیر وفید انقلاب اسلامی ، سعه صدر وبینشی عمیق وگسترده داشتند ایشان هیچگاه در مقابل برخوردهای شخصی افراد نسبت به حضرتس موضع نگرفتند آنچه برای ایشان مطرح بود ، اسلام واحکام نورانی آن بود . امام خمینی آن قدر سعه صدر داشتند که می فرمودند ، اگر کسی به من فحش داد ، شما به خاطر من با اوبرخورد نکنید.
ساده زیستی :
گرچه دنیا با همه مظاهر فریبنده « قدرت ، ثروت ، شهرت ، دولت و...به آن حضرت رو کرده بود ، ایشان از کنار کاخها ی سر به فلک کشیده « سعد آباد ونیاوران و...» گذشتند وخانه محقر دواطاقه استیجاری دهکده جماران را برگزیدند . امام هنگامی که در هوای گرم نجف در منزلی محقر زندگی می کرد ، اجازه خرید ونصب یک کولر ویا پنکه را نمی داد ومی فرمود: « آیا همه مردم یا همه مبارزان راه خدا از چنین امکاناتی برخوردارند؟»
اخلاق حسنه :
- در خانواده
بر خلاف پندار بعضی که حضرت امام خمینی به خاطر کثرت کارها ، فرصت رسیدگی به امور خانواده وبرخورد عاطفی را نداشته اند ! ایشان به خاطر نظم دقیق در برنامه ها ، با خانواده وبستگان رابطه ای بسیار صمیمی وعاطفی داشتند . هیچگاه در محیط خانواده به کسی تحکم نکرده اند . در کارها ی شخصی دیگران مداخله ننموده ولی همیشه ناصح مشفق بوده اند .
- ارتباط با شاگردان
از خصوصیات حضرت امام ( طبق گفته شاگردان ایشان ) این بود که با شاگردان خود رابطه ای بسیار صمیمی وگرم داشتند . در برنامه امام ، مساله ای تحت عنوان استاد وشاگرد مطرح نبود . با آنها جلسه می گذاشت وحر آنها را می شنید وبه انها شخصیت می داد وراهنمای آنان در زندگی علمی وشخصی بود . امام همچنین با دوستانش بسیار صمیمی بود وبه آنان احترام می گذاشت و آنان را بر خود مقدم می داشت . امام اگر در می یافت که طلبه ای ،زحمت می کشد ودرس می خواند ، احترام فراوانی برای او قائل بود.
- ارتباط با مراجع وبزرگان حوزه
این عبارت از آن مرشد ومراد است که فرمود : « من دست مراجع را می بوسم » . امام ( رضوان ا... علیه ) به بزرگان حوزه ومراجع از علمای سلف وحال ، بسیا احترام می گذاشت . نام آنان را با احترم یاد می کرد وشخصیت علمی وروحانی آنان را ارج می نهاد .
- ارتباط با مردم
اامام خمینی مانند پیامبر وائمه (ع) رابطه ای بسیار نزدیک وصمیمی با مردم داشتند . تکیه بر صداقت توده های محروم وزحمتکش ونه برزرو زور وتزویر ، نمایانگر روح اعتماد آن حضرت است .زمانی ک امام در زندان وتبعید بودند ، بسیاری آن حضرت را از اعتماد به مردم باز می داشتند ومی گفتند در لحظات بحرانی وحساس ، نمی توان بر مردم تکیه کرد . ولی ایشان می فرمودند :
« مردم در 15 خرداد صداقت خود را به اثبات رساندند .»
در پاسخ یکی از آقایان که گفته بود : ما بمبی نداریم که بر سر شاه بزنیم ، امام فرمود : « ما نیرویی داریم که از بمب به مراتب کار ساز تر است وآن نیروی مردمی است .» لذا امام با قدرت به شاه خطاب کرد وفرمود : « کاری نکن که بگویم این مردم تو را مملکت بیرون کنند .»
مبارزات :
-آغاز مبارزه
امام مبارزه آشکار خود را از مهر ماه 1341 شمسی به دنبال مساله انجمنهای ایالتی وولایتی آغاز کرد وبا دستگاه جبار پهلوی ، رو در رو به مبارزه پرداخت . اوج این مرحله از نهضت ، یورش رژیم در فروردین 42 به مدرسه فیضیه وضرب وشتم وکشتار طلاب وفضلای حوزه علمیه قم وبه دنبال آن دستگیری وزندانی کردن حضرت امام (قدس سره ) وماجرای خونین 15 خرداد 42 بود که پس از آن به تبعید حضرت امام در 13 آبان 1343 شمسی ، به ترمیه وعراق انجامید .
- نیرو سازی
امام پس از تبعید به ترکیه ونجف ، مدت 15 سال ، کار آماده سازی ومتحول ساختن مردم وتبیین ححقایق را دنبال کرد وبا سخنرانیها ، پیامها واعلامیه ها در بیداری اقشار مختلف ملت تلاش بسیاری نمود . اوج مبارزه وسقوط رژیم 25000 ساله شاهنشاهی پس از آماده سازی ملت ، زمان خروش عظیم علیه طاغوت ، رهبری امام عظیم الشان فرا رسید و لطف خفیه العی در عسرت فقدان امید آینده اسلام وحضرت آیة ا... حاج آقا مصطفی خمینی (قدس سره) رخ نمود وجرقه انقلاب اسلامی زده شد وبا خون پاکان امت سیلابی فراهم وکاخ ظلم وستم شاهنشاهی 2500 ساله را از بن وریشه برکند .
در دوران یکساله (از 19 دی 56 تا 22 بهمن 57 ) اوج مبارزات ملت قهرمان ایران ، کسانی بودند که شعار می دادند مشت وگلوله دو مقوله ناسازگارند ولی امام با بیان مکتب عاشورا ، وسوسه جناسان را خنثی کرد ونهضت را به ثمر نشاند . گرچه ملت مسلمان ایران ، شهدای فراوانی دادند ، موفق شدند با هدایت مرجع بزرگوارعالم تشیع ورهبر کبیر امت اسلامی ، ثمره شیرین جمهوری اسلامی را به دست آوردند.
-استقرار نظام جمهوری اسلامی
رهبر کبیر وبنیانگذار جمهوری اسلامی ، حضرت امام خمینی (سلام اله علیه ) با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ، متوجه توطئه های شرق وغرب ومزدوران داخلی آنها ( احزاب وگروهکهای وابسته ) شدند . لذا هیچ گاه از روشنفکری وهدایت امت غافل نبودند .
غروب خورشید امام :
حضرت امام ذخمینی در شامگاه 13 خرداد 1368 شمسی ساعت 22/20 به ملکوت اعلا پیوست . گرچه ضایعه فقدان آن حضرت بر امت اسلامی بسیار گران بود ، گریزی از آن نبود ، چه این که : « کل نفس ذائقه الموت » .
به حق ، اگر امت (قدس سره ) در لحظات بحرانی انقلاب ، سکاندار کشتی متلاطم در دریای حوادث وطوفانهای توطئه های شرق وغرب نبودند ، امروز از انقلاب ونظام جمهوری اسلامی وبلکه اسلام ناب محمدی (ص) اثری نبود .
او در حوادث کردستان ، آذربایجان ، گنبد ، خوزستان ، دانشگاه ، کودتای نوژه ، حمله آمریکا به طبس ، انفجارها وشهادت عزیزین ومسئولین نظام ، محاصره اقتصادی ، انزوای سیاسی ، جنگ تحمیلی هشت ساله ، ورود اعضای پیمان ناتو در جنگ ومنطقه خلیج فارس و... ودرهها توطئه کوچک وبزرگ دیگر ، همچون بنیان مرصوص وچون کوهی استوار وایستاده وامت نیز بر او تکیه زده در بیعت با حضرتش ثابت واستوار ماندند واز همه توطئه ها ومشکلات سرفراز خارج شدند وامروز راه آن عزیز را که صراط مستقیم الهی است - در پشت سر فرزند خلفش ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حضرت آیة ا... خامنه ای (مدظله العالی ) ادامه می دهند واز هیچ قدرتی هراس ندارند .
کلام آخر : خرداد همیشه بار غم بر دوش ما نهاده است وما صبوری پیشه کرده ایم . سالگرد رحلت امام ، سالگرد بیعت ومیثاق است ، با آنچه امام بر سر آن جان باخت وشهدا خود را برای سلامت ماندن آن ایثار کردند یعنی پیمان با رسول اسلام وانقلاب وراه تو ای روح خدا در زمین ومیان عاشقانت تداوم یافت وخلف صالح تو خامنه ای عزیز با صلابت ودرایت ومحبوبیت ومحور ووحدت مظهر ولایت گشت .
ای مهربان پدر ، ای امام ! شفیع ما باش تا در دنیا از خط اسلام جدا نشویم ودر آخرت از صراط نلغذیم . دستمان را بگیر . بر دلهایمان بتاب ، جانمان را برویان وراهمان را بنمایان .
روح امام عزیزمان شاد وراهشان پر رهرو باد .
واحد مرکزی خبر: داوطلبان کنکور (دیپلمههای نظام جدید )تا روز شنبه 15 خرداد ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی http://www.sanjesh.org برای اطمینان از صحت سوابق تحصیلی نسبت به رویت واصلاح ،تکمیل آن اقدام کنند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور افزود: از یک میلیون 150 هزار داوطلب واجد این شرایط تا به امروز 130 هزار نفربه این سایت مراجعه کرده اند که به طور جدی توصیه می شود داوطلبان نسبت به رویت واصلاح سوابق تحصیلی اقدام نمایند.
ابراهیم خدایی تصریح کرد:این سوابق تحصیلی شامل نمرات کتبی امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان (دیپلم) برای دیپلمههای نظام جدید سالهای 1384، 1385، 1386، 1387 و یا 1388 در یکی از رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که وزارت آموزش و پرورش به این سازمان تحویل داده است مربوط می شود.
معاون سازمان سنجش افزود: داوطلبان با در اختیار داشتن اطلاعات کارت اعتباری ثبتنام شامل شماره پرونده، شماره کاربر، رمز عبور و شماره شناسنامه و یا شماره پرونده و کد رهگیری، اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی و نمرات خود را مشاهده کنند.
خدایی گفت: داوطلبان، چنانچه مغایرتی بین نمرات درس و یا دروس و سال اخذ نمره و نمرات مندرج در کارنامه فارغالتحصیلی مشاهده کنند، باید پس از درج اطلاعات صحیح و با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر فرم پرینت شده و اصل و کپی کارنامه فارغ التحصیلی خود را تا روزیکشنبه 16 خرداد ماه به منطقه آموزش و پرورش محل تحصیل خود ارائه دهند و رسید دریافت کنند.
معاون سازمان سنجش گفت: بررسی سوابق تحصیلی برای داوطلبانی که دیپلم نظام جدید خود را قبل از سال 84 اخذ کردهاند و دیپلمههای کار و دانش و فنی حرفهای اعمال نخواهد شد.