عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلاتی که هماکنون در دانشگاهها وجود دارد عدم توان دانشجویان برای پرداخت شهریه است که باید در بودجه سال 89 مورد توجه ویژه قرار گیرد. اسدالله عباسی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تاکید بر مناسب نبودن اعتبار وام شهریه، تصریح کرد: باید این امکان فراهم شود که میزان اعتبار صندوق رفاه دانشجویان افزایش پیدا کند تا تسهیلات مورد نیاز دانشجویان تامین شود و دانشجویان بدون دغدغه و نگرانی به تحصیل خود ادامه دهند. البته قرار است در میان دانشجویان دکترا، هزینههای کمک آموزشی توزیع شود؛ تحقق این امر برای دانشجویان کارشناسی ارشد هم نیاز است به ویژه دانشجویانی که شهریه پرداخت میکنند. نماینده مردم رودسر در خانه ملت با تاکید بر اینکه اعتبار 120 میلیاردی وام شهریه کافی نبوده و جوابگو نیست، افزود: میزان اعتبار وام شهریه باید در لایحه بودجه سال آینده افزایش یابد، نظر کمیسیون این است که درصد کمک هزینه دانشجویی افزایش یابد تا هر دانشجویی بتواند برای پرداخت شهریه، وام دریافت و در دراز مدت آن را بازپرداخت کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: البته باید بازپرداخت وام شهریه بعد از فراغت از تحصیل در زمان اشتغال باشد، متاسفانه هماکنون بسیاری از دانشگاهها مدارک تحصیلی دانشجویان را برای بازپرداخت وام گرو نگه میدارند، اما این سختگیریها باعث بروز مشکلات بسیاری برای آنها میشود، بسیاری از دانشجویان به خاطر اینکه قادر نیستند شهریه را پرداخت کنند گاهی اوقات مجبور میشوند مرخصی بگیرند. عباسی در خاتمه تاکید کرد: نظر اعضای کمیسیون این است که دولت در لایحه اعتبار وام صندوق رفاه دانشجویان، بازپرداخت وام دانشجویان را به بعد از پیدا کردن شغل و کسب درآمد منوط کند، که در این صورت دانشگاهها میتوانند وثیقهای را برای ضمانت بازپرداخت بگیرند، نه اینکه مدرک دانشجویان در گروی بازپرداخت اقساط باشد، چراکه اگر دانشجویان بخواهند سر کار یا خدمت سربازی بروند نیازمند مدرک تحصیلی خود هستند
عضو کمیسیون آموزش با تأکید بر اینکه متأسفانه در آموزش و پرورش در حال اداره "دانشگاه " هستیم، افزود: میتوان به مجتمع پیامبر اعظم، تربیت معلم و مراکز فنی و حرفهای اشاره کرد که در حال تربیت دانشجو هستند در حالی که رسالت اصلی آموزش و پرورش این مسئله نیست.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفتگو میکرد به ارائه گزارشی از جلسه اخیر کمیسیون متبوعش پرداخت و با بیان اینکه در این جلسه حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرروش و نیز برخی از معاونان وی حضور یافتند، اظهار داشت: بررسی وضعیت آموزش و پرورش در کل کشور اولین دستور این جلسه بود.
وی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: به طور کلی یکی از مشکلاتی که در بخش آموزش و پرورش وجود دارد، بحث تعلیم "دانشجو " است؛ با وجود اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش تربیت "دانشآموزان " و "آموزش عمومی " است اما متأسفانه در حال حاضر وزارتخانه مذکور در حال تربیت 240 هزار "دانشجو " است.
سلیمی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 13 هزار نفر هیئت علمی و مدرس در آموزش و پرورش در حال فعالیت هستند، متذکر شد: امروز 8 هزار نفر کارمند آموزش عالی در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند که این افراد در واقع نیروهای اضافه در این وزارتخانه هستند.
وی بر همین اساس با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز ما در آموزش و پرورش در حال اداره "دانشگاه " هستیم، تصریح کرد: در این خصوص میتوان به مجتمع پیامبر اعظم، تربیت معلم و مراکز فنی و حرفهای اشاره کرد که این مراکز در حال تربیت دانشجو هستند در حالی که رسالت اصلی آموزش و پرورش این مسئله نیست، این موضوع باعث هدر رفت انرژی از این بخش میشود که هم منابع انسانی آموزش و پرورش و هم منابع مالی این وزارتخانه به این سمت گرایش یافته است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت در عین حال با بیان اینکه در حال حاضر سالانه حداقل بیش از 300 میلیارد تومان از اعتبارات آموزش و پرورش به این سمت گرایش پیدا میکند، عنوان کرد: متأسفانه ما بدترین نوع بیمه را در آموزش و پرورش داریم که باید این مسئله حل شود.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس که به موضوع مواد مخدر و اعتیاد دانشآموزان اشاره کرد و متذکر شد که امروز ما باید استراتژی خود را در امر مبارزه با مواد مخدر تغییر دهیم، همچنین گفت که استراتژی ما تاکنون در این امر کاهش "عرضه مواد مخدر " بوده است که بنا شد در این رابطه تصمیماتی اتخاذ شود تا به سمت "کاهش تقاضای مواد مخدر " حرکت کنیم.
وی در عین حال که به تولید سالانه 30 هزار تن مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و متذکر شد که سالانه 8 هزار تن از این میزان از ایران ترانزیت میشود، بیان داشت: حدود 400 تن از این میزان در سال کشف و 500 تن دیگر در داخل کشور مصرف میشود که این آمار بسیار آمار تکان دهندهای است.
سلیمی ادامه داد: ما امروز 2 هزار نوع مواد مخدر صنعتی (روانگردان) داریم که یک میلیون و 200 هزار نفر وابسته مطلق به مواد مخدر و 800 هزار نفر هم به صورت تفننی در کشور در حال مصرف مواد مخدر هستند بر این اساس مقرر شد اقداماتی از جمله آموزش مهارتهای زندگی در آموزش و پرورش افزایش یابد.
دکتر شهرام یزدانی /دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
اعلام میانگین ضریب هوشی 84 برای ایرانیها، سبب تعجب بسیاری از نخبگان ایران گردید. عدهای با انکار این آمار درصدد اعتراض به آن برآمدهاند، اما برای اینجانب، این آمار هیچگونه جای تعجبی نداشت، زیرا این موضوع را در سال 1379 در سخنرانی در سازمان مدیریت و برنامهریزی تحت عنوان نظریه ترقیق هوشی (Intellectual Dilution) پیش بینی کرده بودم. در این مقاله به اختصار علل افت میانگین ضریب هوشی در کشور را بررسی خواهم کرد و سپس به راهکارهای مقابله با این رخداد تلخ خواهم پرداخت.
ضریب هوشی چیست و اهمیت آن در چیست؟
ضریب هوشی IQ یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست میآید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی صد میشود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر میشود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.
برای به دست آوردن سن عقلی راههای زیادی وجود دارد و معمولا کارشناسان از تستهای خاصی استفاده میکنند که جنبههای مختلفی مانند تشخیص الگوها، قدرت حافظه کوتاه مدت، استفاده فرد از واژهها، سرعت محاسبه فرد، درک روابط یا جبر، اطلاعات عمومی، محاسبات ریاضیات، درک فضایی، منطق و املا را ارزیابی میکند.
اخیرا در مورد صحت نتایج آزمونهای هوش متداول شبهات زیادی وارد شده است. انجمن روانشناسی آمریکا در سال 1995 هوش را به عنوان «توانایی فهم مسایل پیچیده، انطباق موثر با تغییرات محیطی، یادگیری به دنبال تجربیات، استفاده از اشکال مختلف استدلال و فایق آمدن بر مشکلات از طریق تفکر» تعریف کرده است.
این انجمن بر این موضوع تاکید دارد که آزمونهای متداول هوش به هیچ وجه توانایی سنجش چنین سازه انتزاعی پیچیدهای را ندارد. مطالعات متعدد، ارتباط مثبت و قوی بین ضریب هوشی با موفقیت تحصیلی، میزان درآمد، سطح سلامت، طول عمر و سطح اجتماعی و ارتباط منفی و قوی با بیکاری و ارتکاب جرایم را نشان داده است. به این ترتیب موضوع ضریب هوشی پایین یا افت ضریب هوشی و در مقابل آن سازوکارهای ارتقای ضریب هوشی به یک مقوله راهبردی اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. به این ترتیب دستیابی به میانگین ضریب هوشی بالاتر یکی از ابزار توسعه و به طور همزمان یکی از دستاوردهای مهم توسعه محسوب میگردد.
ضریب هوشی اقوام و ملل
مطالعات فراوانی روی تفاوت متوسط ضریب هوشی در کشورهای مختلف صورت گرفته است.
میانگین ضریب هوشی در آمریکا و انگلستان حدود 100 است. این عدد برای شهروندان ژاپنی، چینی، کرهای، هنگ کنگی و تایوانی 105 و برای ترکیه، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین 78 و 90 و برای کشورهای آفریقایی
معاون سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در آزمونهای کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته سال 1388 دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: ثبتنام این آزمونها از روز یکشنبه 27 دی ماه آغاز میشود. دکتر ابراهیم خدایی، در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به ثبتنام آزمون از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org ، اظهار کرد: مهلت ثبتنام در این آزمون تا سوم بهمن ادامه دارد، بنابراین کلیه داوطلبان متقاضی ثبتنام که دارای شرایط لازم باشند میتوانند در آزمون مذکور ثبتنام و شرکت کنند. وی با اشاره به برگزاری آزمون برای کلیه گروههای آموزشی در روز جمعه 14 اسفند ماه سال جاری، افزود: ثبتنام در این آزمون منحصراً به دو روش و از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش امکانپذیر است، بنابراین داوطلبان باید به یکی از دو روش پرداخت اینترنتی و مراجعه به دفاتر پستی، اقدامات لازم را انجام دهند. وی با اشاره به شرایط و ضوابط ثبتنام اتباع خارجی، اظهار کرد: ثبتنام اتباع غیرایرانی مقیم ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر و صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است. خدایی با بیان اینکه دارا بودن معدل کل حداقل 14 از 20 در دیپلم سه ساله برای داوطلبان نظام جدید و داشتن همین معدل در کارنامه دیپلم برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه و دارا بودن معدل کل مدرک کاردانی حداقل 14 از 20 برای پذیرفتهشدگان دوره کارشناسی ناپیوسته برای داوطلبان آزمون کارشناسی ناپیوسته از دیگر شرایط پذیرش دانشجوی غیرایرانی است، خاطرنشان کرد: در صورت مغایرت معدل اعلام شده به سازمان سنجش آموزش کشور با معدل مندرج در مدرک تحصیلی پذیرفتهشدگان غیرایرانی، مطابق مقررات سازمان در خصوص این افراد اقدام خواهد شد. وی با اشاره به درج جدول مناطق ممنوعه برای تردد و اقامت اتباع غیرایرانی در دفترچه راهنما، گفت: اتباع غیر ایرانی مقیم، مجاز به انتخاب رشته در این مناطق نمیباشند. معاون سازمان سنجش با تاکید ممنوعیت تغییر رشته، انتقال، مرخصی تحصیلی و میهمان شدن در ترم اول تحصیلی، خاطرنشان کرد: نمره داوطلب به اینگونه محاسبه میشود که نمره کـل بـرای داوطلبـان شاغل و آزاد، در رشته انتخابی براساس مجموع نمره دروس عمومی و دو برابر نمره کل آزمون پایه با اعمال ضرایب مربوط میباشد. وی با اشاره به روش گزینش دانشجو در آزمون، اظهار کرد: گزینش دانشجو در هر یک از کدرشته محلهای تحصیلی براساس نمره کل آزمون و با توجه به صلاحیتهای عمومی داوطلبان و در دو سهمیه آزاد و شاغل و نیز اولویتهای بومی بودن، سهمیه ایثارگران و براساس مصوبات مربوط انجام میشود. به گزارش ایسنا، وی به گزینش دانشجو به دو روش متمرکز و نیمه متمرکز اشاره کرد و افزود: در کلیه کدرشته محلهایی که پذیرش در آنها به روش متمرکز انجام میشود، با توجه به امتیاز کل داوطلبان، اولویتهای انتخابی و ظرفیت اختصاص داده شده، فهرست پذیرفتهشدگان نهایی استخراج میشود. معاون سازمان سنجش در خاتمه تاکید کرد: در کدرشته محلهایی که نیاز به اقداماتی نظیر مصاحبه یا آزمون عملی دارند، گزینش نهایی داوطلبان به صورت نیمهمتمرکز و براساس نمره کل و از بین معرفیشدگان چند برابر ظرفیت پس از انجام مصاحبه یا آزمون عملی و با توجه به صلاحیتهای عمومی آنان انجام میشود، بدیهی است گزینش نهایی براساس نتیجه مصاحبه و یا نمره آزمون عملی انجام خواهد شد.
مطالعه جریانی است که در طی آن شخصی مطلبی را از نوشته یا موضوعی دریافت میکند.
اقسام مطالعه
مطالعه برای زیاد کردن علم و سواد
مطالعه برای پرکردن اوقات بیکاری و سرگرمی
مطالعه برای پیداکردن جواب سوالی
گروههای مطالعه کننده
گروه اول کسانی است که با صدای بلند مطالعه میکنند.
گروه دوم کسانی است که با زمزمه مطالعه میکنند.
عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران میشوند، در وقت بیشتری مطالب کمتری را میخوانند، چون انرژی بیشتری مصرف میکنند زود خسته میشوند.
گروه سوم کسانی است که با چشمانشان میخوانند (گروه صامت خوان).
حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمیشوند، از مطالعه خسته نمیشوند، چون خوب میتوانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد میگیرند، در وقت کمتر مطالب بیشتری را میخوانند.
عوامل موثر در یادگیری
داشتن هدف و انگیزه ، میل داشتن به یادگیری ، تمرکز حواس (جمع کردن کلیه حواس) ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر کلمات مشکل و جملههای مهم) ، حداقل یکبار مرور .
چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟
وضعیت جسمی : هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.
مکان مطالعه : مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کمنور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه میشود با رنگ سبز نقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعه گلهای طبیعی با رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.
زمان مطالعه : درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.
چند توصیه مهم
وضو گرفتن
خواندن دعای مطالعه
هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم.
فاصله چشمان تا کتاب حداقل 40 سانتیمتر باشد.
پشتمان نباید خم شود برای این کار بهتر است بر روی میز و صندلی مطالعه کنیم.
در حال درازکش نباید مطالعه کنیم.
خود را مقیّد نکنیم که حتما این مقدار کتاب را بخوانیم.
عمیق و با فکر مطالعه کنیم.
از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.
روش تقطیع و فراخنای حافظه
در مورد اکثر افراد گنجایش حافظه کوتاه مدت نمیتواند به بیش از 2±7 افزایش یابد. با وجود این میتوان اندازه قطعهها را افزایش داد و از این راه بر تعداد مادهها در فراخنای حافظه افزود. به عنوان مثال برای یادآوری 12 رقم 92-318-1499-231 میتواند آنها را در سه دسته چهارتایی دسته بندی کرد: 1892-4993-2311 و به راحتی 12 رقم را یادآوری کرد.
روش تصویر سازی ذهنی و رمز گردانی
هر وقت یک جفت واژه با یک تصویر ذهنی به هم ربط داده شوند، یادآوری آنها ، آسانتر میشود. هنگامی که ما دو واژه پروانه و کتاب را با یک تصویر ذهنی به هم ربط میدهیم، احتمالا یک پیوند معنادار بین آن دو برقرار میکنیم. این اصل عمده زیربنای بسیاری از نظامهای یادیار است. روش مکانها و روش واژه کلید از انواع نظامهای معروف یادیار هستند.
روش مکانها
این روش به ویژه در مواردی موثر است که با ردیف منطقی از مادههای دلبخواهی مانند واژههای نامربوط به یکدیگر سروکار داشته باشید. گام نخست این است که
دید کلی
استرس (فشار روانی) به هر علتی باشد، در جسم تعداد زیادی تغییرات فیزیولوژیک کوچک و بزرگ بوجود میآید. این تغییرات که در چندین مرحله بوجود میآید، جسم را در مقابل عامل استرسزا (فشارآور) آماده میکند، ولی در دراز مدت میتواند مقاومت بدن را در مقابل بیماریها تضعیف کند. مهمترین دستگاههایی که تغییرات در آنها بوجود میآید، دستگاه عصبی خودکار (دستگاه سمپاتیک و پاراسمپاتیک) است.
تغییرات فیزیولوژیک استرس
در استرسهای ضعیف در دستگاه پاراسمپاتیک (parasympathetic sestem) سرعت ضربان قلب را کاهش میدهد و فشار خون را پایین میآورد، در حالی که حرکات ماهیچهای معده و روده را افزایش میدهد. این در حالی است که شرایط استرسزای شدید دستگاه سمپاتیک (sympathetic sestem) فعال شده و باعث افزایش تعداد ضربانهای قلب و تعداد نفس کشیدنها میشود، حرکات ماهیچهای معده را کند میکند و رگهای خونی را منقبض و فشارخون را بالا میبرد. همچنین برخی هورمونها از جمله آدرنالین (Adrenaline) ، کورتیزول (Cortisol) را آزاد میسازد. این هورمونها چربیها را به جریان خون وارد میکند و در نتیجه برای ارگانیسم انرژی فراهم میشود.
مراحل تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از استرس
مرحله اول؛ اعلام خطر (هشدار)
در این مرحله ارگانیسم از طریق فعال کردن دستگاه سمپاتیک در مقابل عوامل استرسزا واکنش میدهد. بنابراین ارگانیسم مقدار زیادی انرژی در اختیار میگیرد، بیشتر دقت میکند و آماده میشود که با عامل استرسزا مبارزه کند.
مرحله دوم؛ مقاومت
اگر عامل استرسزا همچنان حضور داشته باشد، ارگانیسم به مرحله مقاومت وارد میشود. در این مرحله اعلام خطر از بین میرود و ارگانیسم خود را باعامل استرسزا انطباق میدهد. برای مثال ، اگر ارگانیسم دچار بیماری باشد، میزان مقاومت او در برابر بیماری به بالاترین حد طبیعی افزایش مییابد. این مرحله برای ارگانیسم مرحله پرزحمتی است.
مرحله سوم؛ فرسودگی
ادامه طولانی مدت عامل استرسزا دیر یا زود مرحله فرسودگی را به همراه میآورد. در جریان این مرحله پایانی نشانههای آشکار کننده هشداری ظاهر میشود، مقاومت در مقابل بیماری کاهش مییابد، انرژی لازم برای سازگاری از بین میرود و در نهایت مرگ از راه میرسد.
استرس و دستگاه ایمنی
تغییرات فیزیولوژیک ناشی از استرس میتوانند فعالیت دستگاه ایمنی بدن را مختل کنند و تضعیف دستگاه ایمنی ، بدن را برای ابتلا به تعداد زیادی از بیماریهای جسمی و روانی آماده میکند. مطالعات نشان میدهد که استرسهای شدید ، مثل : عزا ، جراحی ، محرومیت از خواب ، در دستگاههای ایمنی بدن تغییر شکلهایی بوجود میآورد. بین این تغییر شکلها و میزان بالای هورمونهای ناشی از استرس ، نظیر اپی نفرین (Epinephrine) و نور اپی نفرین (Norepinephrine) و کورتیزول رابطه پیدا شده است. به نظر میرسد که حضور این هورمونها معمولا پیش از تضعیف دستگاه ایمنی و بروز بیماریهای عفونی صورت میگیرد.
استرس و بیماریهای خطرناک
در تحول و گسترش تعداد زیادی از بیماریهای جسمی بویژه رماتیسم ، التهاب کیسه صفرا ، میگرن ، آسم ، اختلالهای معده و روده و بیماریهای قلبی و سرطان عوامل روانی در کنار سایر عوامل نقش مهمی دارند. این بیماریها تحت عنوان بیماریهای روان تنی (Psycho_Somatic) مورد بحث قرار میگیرند. در زیر نقش استرس در دو بیماری سرطان و بیماریهای قلبی را مورد بررسی قرار میدهیم:
نقش استرس در بیماری سرطان
ریشه سرطان را سلولی تشکیل میدهد که بدون کنترل تکثیر میشود، سلولهای تکثیر شده به تدریج بر سلولهای سالم هجوم میبرند، آنها را معیوب میکنند، یا از بین میبرند، بافتها و اعضای بدن را تخریب میکنند و بدین وسیله موجب مرگ میشوند. هر چیزی میتواند علت سرطان باشد. سیگار ، مواد شیمیایی ، تغییرات زیست شیمیایی بدن و … .
اکثر مردم باور نمیکنند که رفتار نیز میتواند این عوامل را تحت تاثیر قراردهد. مثلا سیگار کشیدن نوعی رفتار است که تعدادی از انسانها انجام میدهند، در حالی که رفتار انسان نباید طوری باشد که او را در معرض عوامل خطرساز قرار دهد. در حالی که اجتناب از عوامل سرطانزا به علت عادتهای عمیق و ریشهدار پیچیده دشوار و با استرسهای فراوان همراه است.
نقش استرس در بیماریهای قلبی
بیماریهای قلبی عبارت از کلیه نارساییهایی است که بر اثر کارکرد بد ماهیچههای قلب بوجود میآید. عواملی از قبیل سیگار کشیدن ، چاقی و رژیم غذایی پرچربی ، نبود فعالیت بدنی و ورزش ، ویژگیهای شخصیتی و استرس در این بیماری نقش دارند. در موقع بروز شرایط استرسزا دستگاه سمپاتیک فعال شده هورمونهای اپی نفرین و نور اپی نفرین را به مقدار زیاد وارد جریان خون مینماید، تا با افزایش ضربان قلب انرژی لازم از طریق چربیهای ذخیره تامین شود.
حال اگر فعالیت جسمی صورت گیرد، ارگانیسم این چربیها را ستفاده میکند و هیچ عارضه ثانوی زیانآوری ایجاد نخواهد شد، ولی اگر هیچ فعالیت جسمی صورت نگیرد، چربی وارد شده به خون به دیوارههای رگهای خونی خواهند چسبید و رسوبهای چربی را تشکیل خواهند داد. با تراکم این رسوب جریان خون به طرف ماهیچههای خون کند و حتی قطع خواهد شد و در نتیجه حمله قلبی پیش خواهد آمد.
همچنین پیش از بروز حمله قلبی اگر فرد در محیطهای استرسزا فعالیت کند، به افزایش ضربان قلب منجر خواهد شد، ولی چون قلب نارسایی دارد، توان این افزایش ضربان را نخواهد داشت و این موضوع به حملههای دیگر منجر شده و ممکن است به مرگ فرد منتهی شود
آزمون کارشناسی ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سال 1389 هفته آخر بهمن ماه
سال جاری با حضور حدود 770 هزار داوطلب در حالی برگزار میشود که به گفته معاون
سازمان سنجش، شمار داوطلبان این آزمون با احتساب دورشتهایها به بیش از 830 هزار
نفر میرسد.
دکتر حسین توکلی در گفتوگو با ایسنا ، گفت: این آزمون کارشناسی
ارشد در 145 کد رشته امتحانی برگزار میشود، البته زمان برگزاری شش کد رشته امتحانی
با زمان برگزاری سایر کد رشتهها متفاوت است.
وی با اشاره به پیشی گرفتن
شمار مردان در آزمون امسال، اظهار کرد: از کل تعداد ثبتنامکنندهها 383 هزار و
815 نفر را داوطلبان مرد تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه در آزمون امسال 66
رشته شناور برای انتخاب رشته دوم درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: حدود 63 هزار و
188 نفر متقاضی شرکت در آزمون رشته دوم هستند.
وی با تاکید بر اینکه
داوطلبان برای شرکت در آزمون هر گروه آزمایشی باید کارت همان آزمون را به همراه
داشته باشند، گفت: بر این اساس 830 هزار و 132 کارت ورود به جلسه برای داوطلبان
صادر شده است.
توکلی وی در خصوص زمان توزیع کارت ورود به جلسه آزمون، گفت:
کارت ورود به جلسه در طی روزهای 26 تا 29 بهمن ماه توزیع میشود.
به گفته
معاون سازمان سنجش در آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته 671 هزار نفر ثبتنام کرده
بودند که تعداد داوطلبان آزمون امسال نسبت به سال گذشته 100 هزار نفر یعنی حدود 15
درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به طراحی سوالات کنکور کارشناسی ارشد89،
گفت: سطح سوالات امتحانی بخش اختصاصی در حد دانش و تجربیات فارغالتحصیلان دوره
کارشناسی هر رشته و مطابق فهرست برنامههای مصوب شورای عالی برنامهریزی
است.
توکلی با اشاره به نحوه اعمال معدل در آزمون کارشناسی ارشد سال 89،
اظهار کرد: گزینش نهایی داوطلبان بر اساس نمره کل حاصل از80 درصد نمره آزمون و 20
درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی انجام خواهد شد.
معاون سازمان سنجش در
خاتمه با اشاره به برخی از تغییرات آزمون امسال به ایسنا، گفت: ضرایب دروس امتحانی
برای تعدادی از رشتههای این آزمون تغییر کرده است، همچنین علاوه ایجاد 10 تا
15رشته جدید، تعداد رشتههای شناور آزمون امسال نیز به 66 رشته افزایش یافته
است.
طرح شخصیسازی دفترچه سوالات از امسال اجرا میشود
دکتر
ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران و در جمع
اعضای سرویس صنفی آموزشی ایسنا سخن میگفت، با تشریح برخی اقدامات امنیتی برای
آزمون کارشناسی ارشد امسال، یکی از این اقدئامات را طرح شخصی سازی دفترچههای
سوالات این آزمون بیان کرد که از آزمون امسال اجرا خواهد شد، بر این اساس با انتشار
اسم و عکس داوطلب بر روی دفترچه سوالات، تنوع سوالات و دستهبندی آنها و چگونگی
ارسال سوالات به حوزههای مختلف در جهت جلوگیری از وقوع هرگونه تقلب و تخلف در
آزمون اقدام شده است.
وی با اشاره به تغییرات اجرایی آزمون ارشد 89 ، گفت:
سال گذشته آزمون کارشناسی ارشد در 4 روز برگزار شد، در حالی که امسال علیرغم افزایش
شمار داوطلبان، این آزمون در سه روز برگزار میشود که براساس تقویم، آزمون از روز
چهارشنبه 28 بهمن آغاز میشود و به مدت سه روز (30 بهمن) ادامه دارد.
خدایی
در خصوص زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد، اظهار کرد: نتایج اولیه آزمون
نیمه دوم اردیبهشت ماه اعلام و از هفته اول خرداد ماه نیز انتخاب رشته مجازین آغاز
میشود.
افزایش 25 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو
به گزارش ایسنا، همچنین
پیش از این دکتر پورعباس، رییس سازمان سنجش از افزایش 20 تا 25 درصدی ظرفیت پذیرش
آزمون ارشد خبر داده و اعلام کرده بود: به طور طبیعی هر سال نسبت به سال قبل در
زمینه ظرفیت پذیرش افزایشی داشتهایم که در این راستا سال گذشته نسبت به سال 84 بیش
از دو برابر دانشجو پذیرفتیم ، بر این اساس برای آزمون کارشناسی ارشد 89 افزایش20
تا 25 درصدی را پیش بینی شده است.
نماینده ارومیه نسبت به عمل نشدن به مصوبه مجلس درخصوص استخدام معلمان حق التدریسی و وعده قبلی وزیرآموزش و پرورش در این خصوص انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نادر قاضی پور، درجلسه علنی مجلس شورای اسلامی، (چهارشنبه) در تذکری مبنی بربند ۱۱ ماده ۲۳ آیین نامه داخلی گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش باید برای استخدام ۱۰ هزار نیروی حق التدریسی اقدام میکرد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است وی افزود اخیرا وزیر آموزش و پرورش درمصاحبهای اعلام کرده است که این نیروها استخدام نمیشوند .
نماینده ارومیه با اشاره به برگزاری تجمعات پی درپی نیروهای حق التدریسی سراسر کشور که سال گذشته و جاری مقابل مجلس شورای اسلامی و در اعتراض به استخدام نشدن آنها پس از سالها ارائه خدمت به ویژه در مناطق محروم، یادآور شد: این افراد با حقوق ماهیانه ۲۰۰ هزارتومان صدها کیلومتر دورتراز پایتخت خدمت میکنندو با همین حقوق ناچیز هم آنها را استخدام نمی کنند .
وی با انتقاد از تغییر نظر حاجی بابایی، وزیر فعلی آموزش و پرورش نسبت به زمان نمایندگی وی در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: نمیدانم چرا وزارت نظر حاجی بابایی را تغییر داده است . با این حال از وی میخواهم این تذکر را به خاطر خدا و معلمان زحمتکش حق التدریسی جدی بگیرد .
محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی را در ساعات پایانی به عهده داشت ، درپاسخ به این تذکر گفت: از وزیر آموزش و پرورش میخواهیم این تذکر را مورد توجه قرار دهند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: جوان ترین و مسن ترین داوطلبان
کنکور89 به ترتیب11و80 سال سن دارند.
ابراهیم خدایی در مصاحبه با واحد مرکزی
خبر گفت: جوانترین داوطلب کنکور سال آینده، متولد1377با جنسیت زن از شهرستان بم و
درگروه علوم انسانی ثبت نام کرده است.
وی اضافه کرد: همچنین مسن ترین فرد
این آزمون، مرد و متولد 1308 از شهرستان قائم شهر و در گروه علوم تجربی ثبت نام
کرده است.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش همچنین گفت: یک مرد79 ساله از
شهرستان نجف آباد و یک خانم 75 ساله از قزوین هم برای شرکت در کنکور 89 ثبت نام
کرده اند.