--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

درخواست کاهش طول دوره تحصیل از 4 به 2 سال

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به کوتاه شدن طول دوره تحصیل، گفت: معمولا میزان واحدی که هر دانشجو در هر ترم انتخاب می‌کند، 20 واحد است که یک پنجم وقت دانشجویان را هم نمی‌گیرد، بنابراین حدود 70 درصد وقت دانشجویان تلف می‌شود.

به گزارش خبرنگار «صنفی آموزشی» خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان در شصت و پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص مدت طول دوره تحصیل، افزود: طولانی بودن دوره تحصیل و میزان زیاد اوقات فراغت دانشجویان مشکلی است که باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت علوم بیشتر با این مسئله روبروست، باید نظام آموزشی جدیدی طراحی کرد و در صورت امکان، طول دوره تحصیل را از چهار سال به 2 سال کاهش داد تا عمر جوانان که سرمایه اصلی کشور هستند، تلف نشود و بدین ترتیب بتوانیم گام‌های بیشتری برداریم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد:

 تحقیق طولانی انجام شده است که نشان می‌دهد، بیش از 70 درصد فرصت دانشجویان در طول سال تحصیلی در رشته‌هایی به غیر از پزشکی هدر می‌رود که می‌توان با برنامه‌ریزی در این زمینه این مشکل را حل کرد.

وی با تاکید بر توجه به مصرف بیت‌المال، گفت: خیلی از کسانی که مدتی انقلابی بودند و در کنار ملت از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کردند، پس از مدتی پشیمان شده‌اند که این به دلیل آن است که آنها گرفتار چرب و شیرین بیت‌المال شده‌اند.

محمدیان اظهار کرد: بسیاری از مشکلات از آنجا آغاز می‌شود که آدمی به بیت‌المال وصل می‌شود و از آنچه حق اوست سوء استفاده کرده و نمی‌تواند خود را کنترل کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در جامعه ما کمتر کسی حاضر می‌شود به مال دیگری دست اندازی کند، تصریح کرد: اما متاسفانه به بیت‌المال به راحتی دست درازی می‌شود، بنابراین باید فرهنگ استفاده از ‌بیت‌المال و اموال عمومی بیشتر از آنچه مدنظر است، مورد توجه قرار گیرد، چرا که این اموال 70 میلیون نفر است که بسیاری از آنها به همین میزانی که هم در دست ماست، نمی‌توانند بهره ببرند، بنابراین باید تا جایی که امکان دارد دامن خود را از بیت‌المال دور کرد.

دانشگاه‌ها باید برای بحث هدفمندی تدابیری اتخاذ کنند

محمدیان با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: با آغاز طرح بزرگ هدفمندی یارانه‌ها مسولیت بزرگی بر دوش دانشگاه‌ها خواهد بود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اجرای این طرح، وظیفه‌ای بود که دولت هاشمی و خاتمی باید انجام می‌داد، اما آنان نیز این ریسک را نکردند و در این دولت اجرا شد، اظهار کرد: باید در تبلیغات طرح هدفمندی یارانه‌ها آرامش را حفظ کرد، چرا که این طرح یک جراحی بزرگ است و از همه مهمتر اینکه در اوج تحریم‌ها این طرح بزرگ اجرا شده است که این نشان دهنده آرامش داخلی و همراهی مردم با نظام است.

محمدیان با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌ها برای بحث هدفمندی تدابیری اجرا شود، اظهار کرد: نباید فرصتی را برای سوء استفاده‌کننده‌ها که به دنبال ایجاد ناآرامی و زنده کردن جریانات مرده هستند، ایجاد کرد که البته خوشبختانه مواردی ایجاد شد که دانشگاهیان این موضوع را مدیریت کردند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه باید تدابیری در نظر گرفت که با این تغییر و تحولات، قشر پایین جامعه آسیب نبینند، خاطر نشان کرد: دانشگاهیان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

باید برای هر دانشگاه علوم پزشکی، ماموریت ویژه‌ای تعریف کرد

محمدیان با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها برجسته‌ هستند، اظهار کرد: باید برای هر دانشگاه، شاخص خاصی در نظر گرفت که آنها در این شاخص بهترین شوند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاهی بود که در این حوزه تاسیس شد، بنابراین نمی‌توان دانشگاه‌های کوچک را با دانشگاه‌های بزرگ چون تهران مقایسه کرد، پس بهتر است، برای هر دانشگاهی ماموریت ویژه‌ای تعریف کرد که در آن بخش بدرخشند، چرا که اگر انتظار داشت که همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها بهترین باشند، به زمان زیادی نیاز است، اما می‌توان کاری کرد که هر دانشگاهی در بخشی خاص موفق باشد که این موجب شور و نشاط در دانشگاه‌ها می‌شود.

دانشگاه‌ها با اجرای روند جدید جذب اعضای هیات علمی همکاری کنند

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ساماندهی روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها، گفت: در دولت نهم جلسات متعددی به این منظور برگزار شد تا شیوه جذب اعضای هیات علمی به گونه‌ای شود که صالح‌ترین افراد وارد این عرصه شود.

محمدیان افزود: مشکل دیگری که در گذشته وجود داشت، این بود که گاهی گروه‌های علمی شرایطی ایجاد می‌کردند که هر کسی نمی‌توانست وارد دانشگاه شود، بنابراین با این روند جدید کاری صورت گرفت که این موضوع از بین رفت و نحوه جذب ساماندهی شد، اما متاسفانه برخی دانشگاه‌ها شیوه گذشته را با روند جدید تلفیق کرده‌اند که ما نیز با مشکل روبرو شده‌ایم، بنابراین تقاضا داریم دانشگاه‌ها در این زمینه با ما همکاری کنند تا راه برای ورود استعدادهای درخشان باز شود.

روند نقل و انتقال دانشجویان باید تسهیل شود

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر ارتباط دانشگاه با خانواده‌های دانشجویان نیز اظهار کرد: هر چند نحوه ارتباط با خانواده‌های دانشجویان در آموزش عالی تعریف نشده است، اما باید وقتی دانشجویی وارد دانشگاه می‌شود، خانواده‌ها از وضعیت تحصیل آنها باخبر باشند.

وی افزود: باید نحوه ارتباط با خانواده‌ها در کلیه جنبه‌ها طراحی شود تا خانواده در جریان امر تحصیل و وضعیت فرزندانشان قرار گیرد.

محمدیان با بیان اینکه وقتی در زمینه فرهنگی و سیاسی با مشکلی روبرو می‌شویم، با خانواده دانشجو تماس می‌گیریم که با اینکار بیش از 80 درصد مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: دانشجویانی که در شهر خود نیستند و در خوابگاه‌ها به سر می‌برد، با مشکلات روانی و افسردگی روبرو هستند که این امر نیازمند ملاحظات و توجه جدی است.

محمدیان ادامه داد: بنابراین باید روند نقل و انتقال تسهیل شود و اگر دانشجویی می‌تواند در شهر خود تحصیل کند، برای انتقال او نهایت تلاش انجام شود، هر چند مشکل عمده ما در تهران است، چرا که در دانشگاه‌های تهران با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: تحقیقاتی که طبق کار میدانی در مورد دانشجویان متعدد با الزامات دینی قوی انجام شد، نشان داد که بیش از 90 درصد آنان در خانواده اینگونه تربیت شده‌اند، بنابراین می‌توان به نقش فوق‌العاده خانواده در تربیت فرزندان توجه داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد