X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

--- خبری آموزشی 87 ---

آغاز رتبه‌بندی دانشگاه های کشور

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در عربستان سعودی برای رتبه بندی دانشگاهها خبر داد و گفت: این نشست برای همه کشورهای اسلامی به ویژه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت فراوان دارد.

جعفر مهراد در گفتگو با مهر افزود: وزرای آموزش عالی و تحقیقات کشورهای اسلامی برای بررسی معیارها و شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در سال 2010 در این نشست شرکت می‌ کنند. تنها دستور کار این نشست بررسی معیارها و شاخص‌های رتبه بندی است که طبق قطعنامه پنجمین نشست وزاری آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی که در کوالالامپور پایتخت مالزی در اکتبر 2010 میلادی برگزار شد به نشست فوق العاده عربستان سعودی ارجاع شد.

مضرات جدا بودن آموزش عالی پزشکی از غیرپزشکی

وی اضافه کرد: اهمیت این کار در این واقعیت نهفته است که جدا بودن آموزش عالی پزشکی از آموزش عالی غیرپزشکی در ایران باعث 

تفکیک و جدایی نیروهای علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تولیدات علمی، تعداد اختراعات، دانشجویان خارجی و احتمالاً استادان غیرایرانی شده که تمام این عوامل از شاخص‌ها و متغیرهای با اهمیتی هستند که عدم اجتماع و یکپارچگی آنها سهم امتیازات هر یک از دانشگاه‌ها را کاهش داده و از این رو حضور دانشگاه‌های ایران را در رتبه‌بندی‌های جهانی بسیار کمرنگ کرده است.

مهراد اظهارداشت: همچنین سرمایه گذاری‌های کلان آموزش عالی، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و تصمیمات مقامات ذیربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی موثر واقع نمی‌شود.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: وقتی شرایط دانشگاه‌های کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه را نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که اکثر این دانشگاه‌ها که در نظام‌های رتبه بندی جهانی حضور دارند دانشگاه‌های جامع و یکپارچه هستند که آموزش‌های پزشکی آنها در کنار سایر آموزش‌ها انجام می شود.

نبود نام دانشگاههای جامع در بین سه نظام بین المللی رتبه بندی

وی گفت: نتیجه‌ای که اکنون به وضوح مشاهده می‌کنیم نبود نام دانشگاه‌های جامع و مادر در جمهوری اسلامی ایران در نظام‌های بین المللی رتبه بندی SHANGHAI,QS, THES است. البته دو سال متوالی است که نام دانشگاه تهران در دامنه بین 400 تا 500 شانگهای قرار دارد اما این نظام تنها 500 دانشگاه برتر و تراز اول جهان را رتبه بندی می‌کند که در آن نام دانشگاه استانبول نیز مشاهده می‌شود.

مهراد افزود: اما نکته مهم این که در سال 2010 میلادی نام دانشگاه‌های فهد و ملک سعود در عربستان سعودی در این نظام قابل تامل است لذا همین موضوع ساماندهی بیشتر دانشگاه‌ها را ضروری‌‌تر می‌سازد. رتبه دانشگاه فهد در نظام شانگهای در دامنه 300 تا 400 قرار دارد و چنانچه دانشگاه‌‌هایی از این نوع با همین رشد به حیات علمی و تحقیقاتی خود ادامه دهند می‌توان انتظار داشت که رتبه‌های بالاتر را نیز به دست آورند.

آغاز رتبه بندی دانشگاههای ایران توسط ISC

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC) خاطرنشان کرد: اکنون رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران توسط ISC آغاز شده است و تا دو هفته دیگر نتایج آن مشخص خواهد شد.

به گفته مهراد معیارهای مورد استفاده برای رتبه بندی دانشگاه‌های کشور همان معیارهایی است که توسط تیم اصلی رتبه بندی و خبرگان رتبه بندی در دو همایش پی در پی در سال 1386 در تهران تهیه و تدوین شد.

وی اظهار داشت: نتایج رتبه‌بندی در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت و پس از آن هر تصمیمی که برای انتشار،‌ اتخاذ شود به اجرا گذاشته خواهد شد.

مهراد افزود: در این رتبه بندی امتیازات پنجاه گانه پژوهشی بسیار مهم است هرچند که امتیازات مربوط به آموزش شامل (30 درصد)، چشم انداز بین‌المللی (7 درصد)، تسهیلات (3 درصد) و تاثیر اقتصادی اجتماعی دانشگاه (15 درصد) نیز حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نشست وزرای آموزش عالی در عربستان گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم نشست فوق‌العاده وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در سال 2010 میلادی در عربستان سعودی برگزار خواهد شد و همان گونه که عنوان شد دستور کار این نشست رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است و معیارها هم مشخص است. شاید در اثر بحث و گفتگو یک یا دو متغیر یا وزن بعضی از متغیرها تغییر کند، یاحتی ممکن است رتبه‌بندی به صورت منطقه‌ای انجام شود اما در هر حال اصل قضیه همان است که براساس این معیارها دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشورهای اسلامی رتبه‌بندی خواهند شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: لذا آرایش دانشگاه‌های ایران که اکنون با معیارها آشنا شده‌اند جهت نیل به هدف اصلی یعنی کسب امتیازات بالا و قرار گرفتن در بین 20 دانشگاه برتر جهان اسلام اهمیت فراوان دارد.

وی ادامه داد: پس از آن که وزرای آموزش عالی و تحقیقات اسلامی کشورهای اسلامی در نشست عربستان سعودی به نتیجه رسیدند قرار است بانک توسعه اسلامی در 20 دانشگاه منتخب که بر اساس رتبه بندی برگزیده خواهند شد سرمایه گذاری کند به گونه ای که توان آموزش و تحقیقاتی این دانشگاه افزایش یافته و بدین ترتیب بتوان در آینده نزدیک شاهد این مهم باشیم که نام این دانشگاهها جزء دانشگاههای تراز اول جهان در نظام های رتبه بندی  THESیا QS  و یا SHANGHI  باشد.

مهراد افزود: توسعه علمی که در نهایت به کاربردی کردن علم و تجاری سازی آن منجر شود امری است که در سالهای اخیر مورد توجه مسئولان آموزش عالی کشور قرار گرفته و رهبری معظم نیز بدان تاکید دارند. رسیدن به توسعه علمی به سرمایه گذاری قابل توجه احتیاج دارد حال آنکه بانک توسعه اسلامی درآینده نزدیک در جهت این هدف اقدام خواهد کرد لازم است دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور فرصت به دست آمده را مغتنم شمرده و آگاهانه در این مورد عمل کنند.

رئیس مرکزمنطقه ای اطلاع سانی علوم و فناوری ادامه داد: آشنایی دانشگاهها با رتبه بندی در ایران امتیازی است که باید ارزش آن را دانست. اقدام معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرایی کردن رتبه بندی توسط ISCبسیار مهم بوده و اهمیت آن نیز در این واقعیت نهفته است که بسیاری از دانشگاههای سایر کشورهای اسلامی معیارهای مورد نظر را تجربه نکرده و با آنها آشنایی ندارند.

رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام به ایران و ترکیه واگذار می شود

دکتر مهراد به مهر گفت: بر اساس مذاکرات مقدماتی با مدیر علوم آیسسکو در پنجمین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در مالزی رتبه بندی دانشگاهها مشترکا به ترکیه و ایران (ISC) واگذار خواهد شد.

وی گفت: بر اساس تجربه گذشته به نظر می رسد شاخص های پژوهشی که 50 درصد امتیاز دارد از مسئولیت های ISC در رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشورهای اسلامی باشد.