--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

هیچ دانشگاه خارجی در ایران مجوز فعالیت و شعبه ندارد

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: وزارت علوم تاکنون برای هیچ یک از دانشگاه های خارجی، مجوز فعالیت و تاسیس شعبه صادر نکرده است.
   
به گزارش ایرنا، 'محمود ملاباشی' روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: هیچ دانشگاه خارجی که در ایران، دارای شعبه، مجوز فعالیت یا دانشجو و فارغ التحصیل باشد وجود ندارد.

وی از دانشجویان خواست تا درمقابل تبلیغ برخی موسسات آموزش عالی خارجی که مدعی فعالیت در ایران هستند هوشیار بوده و تحت تاثیر قرار نگیرند چراکه درصورت تحصیل در اینگونه موسسات، مدارک آنها از سوی وزارت علوم، تایید نخواهد شد.

ملاباشی با بیان اینکه مدارک حرفه ای که از سوی برخی موسسات خارجی صادر می شود اعتبار خاص خود را دارند توضیح داد: وزارت علوم تنها وظیفه ارزشیابی مدارک دانشگاهی را برعهده دارد و مدارک حرفه ای در آینده با شکل گیری سازمان ملی مهارت، در این سازمان ارزشیابی خواهد شد.

** آمادگی وزارت علوم برای انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارجی به دانشگاه های کشور

ملاباشی در رابطه با انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارجی به دانشگاه های داخل اعلام آمادگی کرد و گفت: وزارت علوم، ظرفیت پذیرش تمام دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارجی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه های ایران را دارا است و درمورد برخی رشته های کارشناسی ارشد نیز این آمادگی وجود دارد.

معاون دانشجویی وزارت علوم، آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور را حدود 100 هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان ایرانی مقیم خارج در دست بررسی مجدد است که بااصلاحات آن، انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور تا حد ممکن، تسهیل خواهد شد.

وی درخصوص فعالیت شورای ارزشیابی مدارک خارجی اظهار داشت:‌ این شورا مصوب مجلس شورای اسلامی و متشکل از حدود 20 نفر از چهره های علمی دانشگاهی ماندگار کشور است که برخی اعضای حقوقی مانند معاونان دانشجویی، آموزشی و پژوهشی وزارت علوم و برخی اعضای حقیقی از میان اعضای هیات علمی برجسته در گروه های علوم فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه در آن فعالیت دارند.

به گفته ملاباشی این شورا هر دو یا سه ماه یک بار تشکیل جلسه داده و مواردی همچون ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه های خارجی و به رسمیت شناختن یا نشناختن دانشگاه ها را مورد بررسی قرار می دهند.

**احکام کمیته های انضباطی دانشجویی در سال گذشته کاهش داشته است

معاون دانشجویی وزیر علوم، مسائل آموزشی را دلیل بیشترین ارجاع دانشجویان به کمیته های انضباطی عنوان کرد و گفت: در این میان، از مواردی مانند رفتن فرد دیگر به جای دانشجو در جلسه امتحان تا دیگر تخلفات آموزشی به کمیته های انضباطی دانشجویی گزارش شده است.

وی روند احکام صادره از سوی کمیته های انضباطی دانشجویی در سال های گذشته را نزولی ارزیابی کرد.

ملاباشی آمار احکام صادره کمیته های انضباطی برای دانشجویان سراسرکشور در سال 1380 با جمعیت دانشجویی یک میلیون نفری را حدود یک هزار مورد اعلام کرد و گفت: الان که جمعیت دانشجویی به حدود چهار میلیون نفر رسیده باید انتظار داشت که میزان احکام صادره نیز تقریبا چهاربرابر شود درحالیکه در سال گذشته تنها هزار و 100 حکم توسط این کمیته ها در رابطه با تخلفات گوناگون دانشجویان صادر شده است.

**هیچ مورد جلوگیری از تحصیل یا اخراج دانشجو به دلیل رعایت نکردن حجاب نداریم

وی با تاکید براینکه رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی برای دانشجویان نیز همانند دیگر شهروندان الزامی است خاطرنشان کرد: دانشگاه با افراد ناقض قانون برخورد می کند اما بررسی احکامی که در کمیته های انضباطی صادر شده ، نشان می دهد که تاکنون هیچ موردی که به دلیل رعایت نکردن حجاب در دانشگاه، منجر به ترک تحصیل، جلوگیری از تحصیل، اخراج، انتقال یا مهمان شدن باشد وجود ندارد.

ملاباشی ادامه داد: موارد نقض قانون حجاب و عفاف در دانشگاه بیشتر به صورت توبیخ کتبی با درج در پرونده یا بدون درج در پرونده و تذکر شفاهی دنبال شده است و نهایتا ممکن است درمواردی نیز به تعلیق یک ترم تحصیلی، منجر شود.

**اعتبارات وام شهریه دانشجویی به طور کامل محقق می شود
وی درمورد مسائل رفاهی دانشجویان نیز اظهار داشت: امسال برای وام شهریه دانشجویی، مبلغ 150 میلیارد تومان از طرف دولت به مجلس پیشنهاد شد که مجلس با توجه به جمعیت دانشجویی، مبلغ 100 میلیارد تومان دیگر به آن اضافه کرد اما دولت برای منابع تامین آن با محدودیت هایی روبه رو بود.

ملاباشی اضافه کرد: با رایزنی های صورت گرفته و پیگیری های وزیرعلوم با این توجیه که این مبلغ به صورت وام و قابل بازگشت است، قرار شده که تمام 250 میلیارد تومان برای وام شهریه دانشجویی، اختصاص یابد.

**اجرای طرح 'تاک' با هدف افزایش تنوع و کیفیت غذای دانشجویی

معاون دانشجویی وزارت علوم با اشاره به اجرای پایلوت طرح 'تاک' (تنوع انتخاب و کیفیت غذای دانشجویی) در دانشگاه کاشان گفت: در این طرح، چندین نوع غذا در هر وعده غذایی به دانشجویان عرضه می شود و این غذاها با همکاری بهترین رستوران های شهر تهیه می شود.

وی درمورد جزییات طرح تاک توضیح داد: عرضه غذای 175 تومانی در رستوران های دانشگاه همچنان به قوت خود باقی می ماند اما دانشجویان می توانند درصورت تمایل، غذاهای عرضه شده در قالب طرح تاک را سفارش دهند که قیمت آنها بسته به نوع غذا متفاوت خواهد بود.

ملاباشی، قیمت تمام شده غذا در طرح تاک را حدود 50 درصد قیمت همان غذا در سطح شهر ذکر کرد و گفت: 70 درصد قیمت غذا به صورت سوبسید از طرف وزارت علوم به پیمانکار پرداخت می شود و 30 درصد نیز به صورت وام دراختیار دانشجو قرار می گیرد که بازپرداخت آن بعد از فارغ التحصیلی وی خواهد بود.

**پوشش خوابگاهی دانشگاه های کشور بالاتر از میزان استاندارد است

وی با بیان اینکه استاندارد پوشش خوابگاهی حدود 40 درصد جمعیت دانشجویی است تصریح کرد: درحال حاضر تمام دانشگاه های کشور، بیش از 50 درصد ظرفیت دانشجویی خود، تسهیلات خوابگاهی ایجاد کرده اند.

به گفته ملاباشی درحال حاضر 215 هزار دانشجو در خوابگاه های دانشجویی اسکان دارند.

**طرح تجمیع بیمه دانشجویی در دست انجام است

وی تجمیع بیمه دانشجویی را یکی از برنامه های در دست اقدام وزارت علوم معرفی کرد و گفت: برای انجام این طرح درحال مذاکره با شرکت های مختلف بیمه ای و بررسی شرایط آنها هستیم.
معاون دانشجویی وزارت علوم خاطرنشان کرد که در تجمیع بیمه دانشجویی تلاش خواهد شد که شاخص های موردنیاز دانشجویان به حداقل هزینه تامین شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد