--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

افزایش 2 واحدی پایان‌نامه برای دانشجویان دانشگاه آزاد دردسرساز شد

براساس بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تعداد واحد پایان‌نامه برای کلیه رشته‌های علوم انسانی و غیرعلوم انسانی مقطع کارشناسی ارشد شش واحد تعیین شده است و کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد از نیمسال اول سال تحصیلی90-89 باید واحد پایان نامه را به صورت شش واحدی اخذ کنند و برای دانشجویانی که قبل از نیمسال تحصیلی 90 -89 پایان نامه را اخذ کرده‌اند، در صورت نیاز به تمدید آن باید پایان‌نامه را برابر همان تعداد واحد اخذ شده قبلی اخذ کنند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بخشنامه شش واحدی شدن درس پایان نامه مورخ 16 شهریور ماه سال جاری در حالی از سوی معاونت آموزشی واحد تهران مرکزی بر تابلوی اعلانات دانشکده‌ها نصب شده که دانشجویان نسبت به این افزایش ناگهانی و در پی آن افزایش شهریه و ... اعتراض دارند.

یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ارتباطات با اعتراض به افزایش تعداد واحدهای پایان نامه، می‌گوید: زمانی که برای ثبت‌نام ترم جدید به دانشگاه رفتم با بخشنامه‌ای مواجه شدم که براساس آن درس پایان‌نامه از این به بعد شش واحد شده است.

وی می‌افزاید: زمان ثبت‌نام با وجود اینکه تنها باید واحد پایان‌نامه‌ را در این ترم می‌گذراندم، مسئول ثبت‌نام به من اعلام کرد که باید برای این ترم یک میلیون و 650 هزار تومان پرداخت کنم، وقتی از مسئولان دانشگاه درباره دلیل این افزایش قیمت ناگهانی سئوال کردم توضیح دادند که این شهریه شامل 300 هزار تومان (نصف شهریه ثابت) و شش واحد 222 هزار تومانی است که جمعا باید بیش از یک میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کنم.

این دانشجوی ادامه می‌دهد: وقتی به افزایش ناگهانی و بدون اطلاع تعداد واحدهای پایان نامه اعتراض کردم مسئول ثبت‌نام توجه من را به بخشنامه‌ای که بالای سرش نصب شده بود جلب کرد و گفت این بخشنامه از ترم جدید برای همه لازم‌الاجراست، هنگامی هم که برای اعتراض به این بخشنامه به گروه خود مراجعه کردم، با این پاسخ مواجه شدم؛ از بدشانسی شما بوده که این‌ بخشنامه با دوران تحصیلتان همزمان شده است.

یکی دیگر از دانشجویان کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز نیز در اعتراض به افزایش ناگهانی تعداد واحدهای پایان نامه که منجر به افزایش 450 هزار تومانی شهریه ترم جدیدش شده است، می‌گوید: معمولا اگر دانشگاه بخواهد تغییر در سیستم آموزشی خود اعمال کند این تغییر را برای دانشجویان ورودی سال جدید اعمال می‌کند و ما ترم آخری‌ها که فقط در ترم جدید واحد پایان نامه را داریم، نباید با چنین نوآوری غیر قابل پیش‌بینی روبرو ‌شویم.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از دانشجویان کارشناسی ارشد با اشاره به بخشنامه جدید در مورد افزایش واحد پایان‌نامه، به ظلم دو طرفه به برخی از دانشجویان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با اضافه شدن دو واحد به پایان نامه و افزایش بیش از 400 هزار تومان در شهریه ظلم دو طرفه به ماست، چرا که اولا هیچ اتفاق جدیدی برای پایان‌نامه ما نمی‌افتد فقط اسما تعداد واحدهای آن اضافه می‌شود و دوم اینکه ما در طول دوران تحصیل دو واحد درس اختیاری را به ‌جای این دو واحد که به پایان نامه اضافه شده است، گذرانده‌ایم و اکنون آن دو واحد هم برای ما محسوب نخواهد شد، یعنی تمام زمان و هزینه‌ای که برای گذراندن این دو واحد گذاشتیم، ندیده گرفته می‌شود.

او می‌افزاید: باید این افزایش واحدها را تنها برای ورودی‌های جدید در نظر گرفت، چون مطمئنا اگر این روال برای دانشجویان ورودی جدید اتخاذ شود اعتراضی به همراه نخواهد داشت، چراکه آنها هنوز دو واحد اختیاری را نگذرانده‌اند.

وی اجرای این بخشنامه برای کلیه دانشجویان را ناعادلانه می‌داند و تاکید می‌کند: دانشگاه نباید نسبت به وقت و هزینه دانشجویان بی‌اعتنا باشد.

یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی نیز با اشاره به بخشنامه جدید، اظهار می‌کند: بر اساس آیین نامه‌ای که تا کنون اجرا می‌شد، ورودی‌های کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی باید در مجموع 32 واحد درسی موثر در معدل را در طول دوره بگذرانند، که از مجموع 32 واحد ،20 واحد آن دروس اجباری ، هشت  واحد اختیاری و چهار واحد پایان نامه است.

وی افزود: این درحالیست که بر اساس آیین نامه جدید، تعداد واحدهای اجباری همچنان 20 واحد، تعداد واحدهای اختیاری شش واحد و تعداد واحدهای پایان نامه شش واحد است، بنابراین بر اساس این آیین نامه دو واحد از دروس اختیاری کاسته و دو  واحد به پایان نامه اضافه شده است.

دانشجوی دیگری هم با انتقاد به اینکه متاسفانه بدون هیچ توضیحی به دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی 90-89 عنوان شده است علاوه بر گذراندان دو واحد اضافه پایان نامه، باید همچنان تعداد هشت واحد دروس اختیاری را بگذرانند، اظهار می‌کند: در این شرایط مجموع کل واحدهای گذرانده شده این دسته از دانشجویان 34 واحد می‌شود در حالیکه 32 واحد موثر در معدل است.

این دانشجو در خاتمه می‌افزاید: بنابراین این سوال پیش می‌آید که اگر ورودی‌های قبل از مهر 89 مشمول آیین‌نامه جدید می‌شوند آیا نباید تمامی مفاد این آیین نامه در مورد آنها صدق کند، یعنی در کنار دو واحدی که به پایان نامه شان اضافه می‌شود از دروس اختیاریشان دو واحد کم شود؟.

نظرات 1 + ارسال نظر
سامی سجادی فر پنج‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:34 http://www.chemsajjadifar.blogsky.com

جناب آقا سعید از اظهار لطف شما متشکرم
در ضمن خیلی خوش تیپی تو دانشگاه هوای خودتو داشته باش
موفق باشی
راستی من دوره ارشد در دانشگاه ارومیه بودم سال ۷۷ تا ۷۹

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد