X
تبلیغات
رایتل

--- خبری آموزشی 87 ---

سمت دفتردار در مدارس حذف می‌شود

فارس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال سمتی به عنوان دفتردار در مدارس نداریم و عنوان این افراد به معاونان اجرایی مدارس تبدیل می‌شود. ابراهیم سحرخیز ظهر امروز در همایش مدیران و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های لرستان گفت: دفتردارانی که دارای مدرک دیپلم هستند، سه سال فرصت دارند که مدرک فوق دیپلم اخذ کنند و یا ادامه تحصیل دهند و در غیر این صورت این افراد نمی‌توانند در این سمت باقی بمانند. با بیان این مطلب که در سال تحصیلی جدید فرهنگیان از 20 درصد پرداخت شهریه به مدرسه‌ها خاص معاف هستند، اظهار داشت: کتابداری نیز جز وظایف معاون پرورشی است. وی افزود: در آموزش و پرورش سمتی به عنوان کتابدار وجود ندارد و مدیران می‌توانند برخی از وظایف خود را به معاونان اجرایی بسپارند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رسیدن به آمار دقیق دانش‌آموزان روستایی یکی از دلایل مهم تشکیل مجتمع‌های آموزشی روستایی است، بیان داشت‌: پیش دانشگاهی نه به لحاظ تابلویی و نه به لحاظ خارجی در مدارس غیر دولتی و دولتی عینیت نداشته باشد و این مقطع به سال چهارم دبیرستان تبدیل شده است‌. وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که دروس قرآن و ورزش را در مقطع سال چهارم احیا کنیم و از هزینه شخصی دانش‌آموزان و اداره آموزش و پرورش منطقه مورد نظر برای آنها کلاس‌های تقویتی دایر کنیم. سحرخیز تصریح کرد: نسبت به آموزش از راه دور نقد داریم، از سال آینده قرار است امتحانات این مراکز هماهنگ و کشوری برگزار شود و تنها افرادی که امکان دسترسی به کلاش درس ندارند ممکن است از تحصیل محروم شوند مجاز هستند از این آموزش استفاده کنند، چرا که جذب دانش‌آموزان لازم التعلیم در آموزش از راه دور نوعی ضعف تلقی می‌شود. وی بر تقویت گروه‌های آموزش تاکید داشت و خاطر نشان کرد: اگر در گروه‌های آموزشی از افراد متخصص و متدین استفاده کنیم قطعا این گروه‌های آموزشی تقویت می‌شوند. سحرخیزپروژه مهر تداعی کننده یک آمادگی برای نیروهای اداری است و اهمیت این پروژه برای این بوده که سال تحصیلی جدید با یک آمادگی مقدمات انجام می‌شود. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه از اختصاص 12 درصد از اعتبارات عمرانی استان‌های کشور به تجهیز هنرستان‌ها در سال تحصیلی جدید خبر داد. سحرخیز افزود: با توجه به این که سال تحصیلی جدید سال تجهیز هنرستان‌ها و مدارس نامگذاری شده است، ادامه برنامه‌های چهارم توسعه در برنامه پنجم نیز تداوم خواهد داشت و اصلی‌ترین رویکرد آموزش و پرورش در این برنامه توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است. وی یادآور شد: آموزش و پرورش باید به سمتی حرکت کند که بتواند تا حدی نیازهای جامعه را پاسخگو باشد که در این زمینه تربیت و پرورش تخصص‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای است. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان این که باید زیرساخت‌های تامین مشاغل آینده جامعه در آموزشکده‌ها پایه‌ریزی شود، تصریح کرد: ادارات کل وزارت آموزش و پرورش استان‌ها موظفند 12 درصد اعتبارات عمرانی خود را به خرید تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص دهند. وی ادامه داد: این مبلغ از اعتبارات عمرانی برابر با حداقل 70 میلیارد تومان است که باید از سوی استان‌ها تامین شود، همچنین وزارت آموزش و پرورش نیز حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار جداگانه‌ای را به صورت متمرکز برای خرید تجهیز هنرستان‌ها اختصاص داده است. سحرخیز درباره نحوه توزیع این اعتبار از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس، خاطرنشان کرد: اعتبارات به گونه‌ای توزیع می‌شود، که شش درصد از آن به صورت مشترک بین مراکز فنی و حرفه‌ای و متوسطه توزیع شود، سه درصد آن در دوره راهنمایی و سه درصد دیگر در دوره متوسطه اختصاص می‌یابد. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هدف از اختصاص اعتبار 12 درصدی استان‌ها را تجهیز مدارس قدیمی به امکانات روز عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب به حمایت استانداران و فرمانداران نیازمندیم. وی با بیان اینکه اگر قرار است از طرح هجرت برای زیبا‌سازی و آراستن کلاس‌ها استفاده شود باید این طرح را از همین امروز آغاز کنیم، یادآور شد: متاسفانه مقاوم‌سازی مدارس از سوی نوسازی تابستان آغاز شود و این مدارس برای اول مهر ماه آماده نمی‌شوند و این مهم باید پیگیری شود تا دانش‌آموزان دچار چالش نشوند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید فرهنگیان از 20 درصد پرداخت شهریه به مدارس خاص معاف هستند، افزود: ثبت نام بدون دردسر برای مردم با اولویت دادن به فرهنگیان از جمله تاکیدات وزیر آموزش و پرورش است. سحرخیز بر ایجاد مجتمع‌های آموزش روستایی تاکید داشت و متذکر شد: ایجاد مجتمع‌های آموزشی از جمله سیاست‌های وزارت است و نگاه ما این است که این پروژه‌ها در روستاها اجرا شود و در شهرها اگر امکانات فراهم بود این مراکز ایجاد شوند. وی با اشاره به اینکه مدارس شبانه روزی نباید در مسیر ایجاد مجتمع‌های آموزشی قرار گیرند، تصریح کرد: فرصت مناسبی به وجود آمد تا مدارس تک پستی و دو پستی در قالب مجتمع تعریف شوند و باید به این مهم اهتمام ویژه ای داشت و قرار است سرانه خیلی خوبی رابرای مجتمع‌های آموزشی و روستایی در نظر بگیریم.