--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

نکات مهم رئیس سازمان سنجش 48 ساعت قبل کنکور


رئیس سازمان سنجش در حالی که کمتر از 48 ساعت تا آغاز کنکور سراسری 89 باقیمانده است از منبع طراحی سئوالات کنکور، ترفندهای برخی موسسات کنکور، امنیت کنکور، وضعیت حوزه های امتحانی کنکور، ظرفیت پذیرش در کنکور 89 و ... خبر داد.

به گزارش مهر، گفتگو با محمد حسین سرورالدین از شائبه لو رفتن و فروش سوالات کنکور آغاز شد. رئیس سازمان سنجش در ضمن صحبتهای خود از تأثیر سیاستهای احمدی نژاد رئیس جمهوری بر کنکور گفت. همچنین نوع سئوالات کنکور 89 را مفهومی دانست و از افزایش ظرفیت دوره های روزانه و شبانه، دایره چند هزار نفری طراحان سئوالات کنکور و اسکورت سئوالات کنکور و ... خبر داد.

*آقای دکتر سرورالدین در سالهای گذشته مشاهده شده وقتی برخی داوطلبان از جلسه کنکور بیرون می آیند اظهار می کنند که درصدی از سئوالات اصلا در متون درسی شان نبوده است. فارغ از اینکه این احساس داوطلبان در کنکورهای گذشته درست یا خیر، آیا منبع سئوالات کنکور 89 فراتر از منابع معرفی شده به داوطلبان و متون درسی آنها خواهد بود یا خیر؟

- منبع طراحی سئوالات کنکور همان منابع درسی دانش آموزان است. مطمئنا منبع سئوالات فقط و فقط از منابع درسی است که داوطلبان در دوران دبیرستان تحصیل کرده اند. اما نوع سئوال دیگر دست بنده نیست چون چند هزار طراح سئوال داریم و سپس هسته های تخصصی بررسی می کنند و تعدادی سئوال را گزینش می شود و در کنکور در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

* به نوع سئوال اشاره کردید. برخی سئوالات مفهومی هستند و به اصطلاح با استنتاج چند مبحث قابل فهم و پاسخگویی می شوند و برخی نیز با تکیه بر محفوظات قابل حل هستند. چند درصد از سئوالات کنکور 89 استنتاجی هستند؟

- نمی توان گفت که چند درصد سئوالات استنتاجی هستند ولی سازمان سنجش سعی کرده تا سئوالات کنکور طوری باشند که معلومات و سواد داوطلبان را ارزیابی کند نه حفظیات آنها را . بنابراین تا جایی که بشود سئوالات طوری طراحی می شوند تا داوطلبی که واقعا مطلب را مطالعه و درک کرده است بهتر به سئوالات پاسخ دهد تا داوطلبی که با اتکای صرف به کلاس کنکور و تست زنی خود را برای شرکت در جلسه آزمون آماده کرده است.

*معمولا پس از برگزاری کنکور با عده ای داوطلب زیان دیده مواجه می شویم که فریب برخی سودجو را خورده و بازیچه افرادی شده اند  که ادعا کرده اند مشابه سوالات کنکور را می توانند در اختیار قرار دهند. یا اینکه حتی در سالهای گذشته شنیده شد که برخی مدعی فروش عین سئوالات نیز می شوند. درباره امنیت آزمون بگویید که آیا امکان لو رفتن سئوالات وجود دارد؟

- سازمان سنجش علاوه بر سابقه 40 ساله در برگزاری آزمون و برخورداری از کارشناسان زبده و باتجربه مجهز به پیشرفته ترین دستگاههای چاپ و بسته بندی است و تقریبا بیشتر کارها مکانیزه و ماشینی و مبتنی بر روشهای پیشرفته است که امکان خطا را کم می کنند.

دستگاههای دیگری نیز در فرآیند برگزاری کنکور فعال هستند. وزارت کشور کلیه استانداریها و فرمانداریها را موظف به نهایت دقت کرده و شورای تامین در استانها از دو روز مانده به برگزاری کنکور تا پایان برگزاری کنکور تشکیل می شود. نیروی انتظامی نیز با تلاش در صحنه برگزاری کنکور نقش آفرینی می کند. سئوالات آزمون تحت الحفظ و با اسکورت به حوزه ها منتقل می شوند و پاسخنامه ها نیز تحت الحفظ از حوزه ها بازگردانده می شوند.

در هر حوزه آزمون یک نماینده تام الاختیار حضور دارد. اگر حوزه آزمون یک دانشگاه باشد نماینده تام الاختیار توسط رئیس دانشگاه تعیین می شود و اگر حوزه آزمون یک مدرسه باشد نماینده تام الاختیار سازمان آموزش و پرورش استان در محل حوزه حضور پیدا می کند. نماینده سازمان سنجش نیز در کلیه حوزه های آزمون حضور دارد. این مجموعه عوامل انسانی نیز کمک می کند تا علاوه بر نظارت دقیق تر کارها با سرعت خوبی پیش روند. 

بنابراین با توجه به تمهیداتی که در کلیه مراحل اعم از چاپ و بسته بندی سئوالات، انتقال سئوالات به محل برگزاری آزمون و بازگرداندن پاسخنامه ها دیده شده است احتمال لو رفتن حتی یک سئوال نیز نمی رود. البته این روزها برخی موسسات کنکور عنوان می کنند که 50 تا 70 از سئوالاتی که آنها در کلاسهایشان مورد اشاره قرار می دهند در کنکور می آید. اینها سودجویی است و از نظر فنی کاملا مردود است.

*استانداردسازی حوزه های آزمون چه از نظر امکانات و چه از باب افرادی که برگزار کننده کنکور هستند موردی است که سالهاست ضرورت آن از سوی مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور مورد اشاره قرار می گیرد. داوطلبان کنکور 89 با حوزه هایی استاندارد روبرو می شوند؟

- وضعیت حوزه های آزمون در کنکور 89 به نحوی نیست که اینگونه تصور کنیم که آنها نسبت به گذشته تغییرات بزرگی کرده اند اما برای کنکور 90 تغییرات و تحولات قابل توجهی در راستای استانداردسازی حوزه های آزمون قابل مشاهده خواهند بود.

حقیقت این است که عوامل اجرایی برگزاری کنکور در حوزه های آزمون در اختیار سازمان سنجش نیستند. رابطان و مراقبان را مسئولان حوزه ها و نمایندگان تام الاختیار تعیین می کنند. برخی اوقات افرادی که مطلوبمان است در حوزه ها باشند مشغله دارند. به هر حال دستمزد مراقبان خیلی کم است. دیگر این جواب نمی دهد که به یک مراقب که از صبح تا ظهر می ایست فقط 8 هزار تومان اختصاص داده شود. بنابراین برای استانداردسازی باید کیفیت نیروی انسانی حاضر در حوزه آزمون را ارتقا بخشید.

در راستای ارتقای نیروی انسانی حاضر در حوزه های آزمون تا کنکور 90 فراخوان هایی منتش رمی شوند و دوره هایی برای افرادی که مراقب جلسه آزمون هستند برگزار خواهد شد و در پایان دوره به آنها گواهی اعطا می شود. در کنکور 90 دیگر صرفا افرادی به عنوان مراقب قابل قبول هستند که گواهی داشته باشند.

* حوزه هایی در خارج کشور نیز راه اندازی شده است. ایرانیان خارج کشور به چه میزان از شرکت در کنکور سراسری دانشگاههای دولتی ایران استقبال کرده اند؟

- تعداد ایرانیان خارج کشور که در کنکور 89 ثبت نام کرده اند زیاد نیست. حدود 150 نفر هستند که در قالب 20 حوزه آزمون در خارج کشور در کنکور شرکت می کنند. هر چند از نظر تعداد کم هستند اما این حوزه ها با توجه به سیاست دکتر احمدی نژاد مبنی بر اینکه هر ایرانی در هر جای دنیا باید به حق و حقوقش برسد راه اندازی شده اند.

* ظرفیت پذیرش دانشجو به تفکیک دوره های روزانه و شبانه افزایش پیدا می کند یا کاهش؟

- سیاست وزارت علوم تشویقی است یعنی وزارت علوم تشویق می کند دانشگاهه ادر همه مقاطع تا جایی که می توانند ظرفیت پذیرش را افزایش دهند. البته حساسیت بیشتر بر روی افزایش ظرفیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. هر موسسه ای در هر سیستم آموزشی اعم از روزانه و شبانه که بتواند افزایش ظرفیت داشته باشد مورد استقبال قرار می گیرد و تصویب می شود.

آزمون داوطلبان ریاضی صبح پنجشنبه 10 تیرماه، آزمون گروه هنر بعدازظهر 10 تیرماه، آزمون علوم تجربی صبح جمعه 11 تیرماه، آزمون زبان بعدازظهر 11 تیرماه و آزمون انسانی صبح 12 تیرماه برگزار می شود.
 
در آزمون سراسری سال 89 تعداد یک میلیون و 286 هزار و 813 نفر تقاضانامه ثبت نام را تکمیل کردند که از تعداد کل ثبت نام کنندگان 773 هزار و 653 نفر زن و 513 هزار و 160 نفر مرد هستند یعنی 60 درصد شرکت کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند

نظرات 1 + ارسال نظر
مدی چهارشنبه 9 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:44 http://madikhanoom.blogfa.com

آپم بدو بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد