--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

10 درصد دانشجویان صنعتی شریف هرمی اند

شرکتهای هرمی در سالهای اخیر در میان دانشجویان نفوذ قابل توجهی کردند به طوری که 10 درصد دانشجویان برتر کشور در دانشگاه صنعتی شریف را گرفتار خود ساختند اما با توجه به رویکرد فرهنگی و آگاهی دانشجویان به نظر می رسد از نفوذ این شرکت در دانشگاهها کاسته شده است. 

به گزارش مهر، نخستین بار در اردیبهشت ماه سال 86 بود که معاون پارلمانی و حقوقی وزارت علوم از برخورد جدی با دانشجویان فعال در شرکتهای هرمی خبر داد و ترویج شبکه های هرمی در دانشگاهها را عاملی نامید که دانشجویان را از تحصیل علم باز می دارد. 

این در حالی است که پس از گذشت سه سال از این موضوع، برگزاری نشستهای کارشناسی با حضور اساتید دانشگاه برای اثبات عدم سوددهی این شرکتها و آگاهی بخشی به دانشجویان همچنان ادامه دارد که این امر می تواند حاکی از فعالیت شبکه های هرمی در دانشگاههای کشور باشد. 

برگزاری نشست بررسی شرکتهای هرمی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، برنامه تخصصی شرکتهای هرمی و فارکس در دانشکده علوم اقتصادی و برگزاری نشستی در زمینه آسیب شناسی این شرکتها و ابعاد حقوقی آن در دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان طی یک ماه گذشته تنها نمونه هایی از تلاش دانشگاهها برای جلوگیری از افتادن دانشجویان در دام این شرکتهاست. 

برخی مسئولان دانشگاهی معتقدند آئین نامه انضباطی دانشجویان نیازمند بازبینی است تا موارد تخلف مربوط به فعالیت در شرکتهای هرمی به صورت شفاف در آن قید شود. 

علوم انسانیها در دام شرکتهای هرمی نمی افتند 

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی درباره فعالیت شرکتهای هرمی در میان دانشجویان این دانشگاه به مهر گفت: تاکنون دانشجویی به دلیل عضویت در شرکتهای هرمی در دانشگاه علامه طباطبایی شناسایی نشده است اما این دانشگاه برای تشریح و شناساندن معایب عضویت در شرکتهای هرمی، برنامه های اطلاع رسانی متعددی از جمله برگزاری سه نشست کارشناسی برگزار کرده است. 

قادر پریز افزود: دانشجویانی که در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند به آگاهی و درایت کافی در این زمینه رسیده اند که در چنین فعالیتهایی ورود پیدا نکنند. 

وی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان تاکید کرد: در صورت شناسایی چنین افرادی مطمئنا با آنها در اساس آیین نامه انضباطی برخورد خواهیم کرد. 

فرهنگ سازی تنها راهکار دانشگاه های بزرگ 

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی شیراز نیز در گفتگو با مهر از برگزاری برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی برای آگاه سازی دانشجویان از مخاطرات عضویت در این شرکتها خبر داد و گفت: فضای کنونی دانشگاه هم اکنون علیه فعالیت در شرکتهای هرمی است. 

اسماعیل حسام الدینی نحوه برخورد دانشجویان با افرادی که به دنبال عضوگیری در این شرکتها هستند را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: کنترل نفوذ شرکتهای هرمی در دانشگاههای کوچکتر به صورت مطلوب تری صورت می گیرد اما در دانشگاههای بزرگتر به دلیل افزایش تعداد دانشجویان انجام کارهای فرهنگی و آموزشی برای آگاه سازی دانشجویان باید در وسعت بزرگتری انجام شود. 

آیین نامه انضباطی شفاف نیست 

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علم و صنعت نیز به مهر گفت: تاکنون موردی از رسیدگی به عضویت در شبکه های هرمی در کمیته انضباطی نداشته ایم. آمار دقیقی از دانشجویان فعال این داشگاه در شرکتهای هرمی نداریم اما به طور معمول این شرکتها در دانشگاهها نفوذ کرده اند. 

محمد فتحیان افزود: آیین نامه کمیته انضباطی به طور شفاف عنوان نکرده است که اگر فردی عضو گلدکوئست شد و یا به دنبال عضوگیری برای این شرکتها بود چگونه باید با آن برخورد کرد. در جرائم آیین نامه انضباطی در کل کشور مواردی مطرح شده است اما به دلیل عدم شفافیت درباره شرکتهای هرمی باید جرائم را تعمیم داد. از آن گذشته تمامی اقداماتی که برای اثبات این جرم لازم است در محیط دیجیتال و تحت وب انجام می شود بنابراین دسترسی به مستنداتی که بتواند جرم را به قطعیت برساند بسیار مشکل بوده و یا در مواردی امکانپذیر نیست. 

وی معتقد است: دانشجویانی که در محیط خوابگاه این چنین تخلفاتی را مرتکب می شوند باید از تسهیلات رفاهی و خوابگاهی محروم شوند اما فعالیت در خارج از خوابگاهها و در دانشگاه بسته به شدت جرم می تواند تذکر، اخطار کتبی و یا حتی تعلیق از تحصیل را درپی داشته باشد. 

محرومیت از تحصیل نتیجه فعالیت در شرکت های هرمی 

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه اصفهان نیز درباره میزان فعالیت شرکتهای هرم در دانشگاهها به مهر گفت: شرکتهای هرمی به طور معمول در دانشگاهها فعالیت دارند اما به دلیل جنس فعالیت این شرکتها اطلاعات دقیق و مستندی از دانشجویانی که در آن فعالند برای مسئولان وجود ندارد. 

محمد بیدهندی افزود: چند مورد انگشت شمار در دانشگاه صنعتی اصفهان دیده شده است که به دام این شرکتها افتاده اند. این افراد به کمیته انضباطی فراخوانده شدند و شواهدی نیز علیه آنها وجود داشت اما از آنجا که برای اثبات جرم آنها اسناد و مدارکی موجود نبود تبرئه شدند. 

وی همچنین گفت: طبق آئین نامه انضباطی ابتدا اتهام این افراد در شورای بدوی با حضور عضو حقوقدان بررسی می شود و پس از اثبات جرم بر اساس اینکه تخلف صورت گرفته مصداق چه جرمی است برای آنها مجازاتهایی از توبیخ کتبی تا محرومیت از تحصیل در نظر گرفته می شود. 

بیدهندی مصداق فعالیت در شرکتهای هرمی را در آیین نامه انضباطی دانشجویان، فعالیت در شرکتهای غیرقانونی، انجام فعالیتهای غیرقانونی و یا مشارکت در این فعالیتها دانست. 

10 درصد شریفی ها عضو شرکتهای هرمی بودند 

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به اینکه تاکنون شکایتی مرتبط با شرکتهای هرمی دریافت نکرده است گفت: در سالهای ابتدایی ورود این شرکتها به کشور دانشجویانی از این دانشگاه در شرکتهای هرمی عضو بودند. در آن زمان با آنها برخورد نمی شد زیرا رشد این شبکه ها به صورت مخفی بود و قابل رویت نبود. 

بیژن وثوقی وحدت افزود: بیشتر دانشجویان در خوابگاهها با این شرکتها آشنا می شدند و چون دانشجویان بر اساس سن و توانایی های خود بیشتر مستعد درگیر شدن با این گونه موضوعات هستند، سرشاخه ها موفق شده بودند عضویت تعداد بسیاری از دانشجویان معادل بیش از 10 درصد آنها را در پرونده کاری خود داشته باشند اما پس از آن همزمان با آغاز فعالیتهای فرهنگی و آموزشی همچون برگزاری سمینارهای کارشناسی به طور مداوم از تعداد فعالان کاسته شد تا آنجا که به نظر می رسد این شرکتها از این دانشگاه برچیده شده اند. 

ابتدا تذکر و ارشاد؛ سپس برخورد 

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درباره تعداد دانشجویانی که از این دانشگاه در شرکتهای هرمی عضویت دارند گفت: به صورت رسمی و مستند آماری در دست نیست اما گاهی مباحثی مطرح می شود که نشان دهنده حضور این شرکتها در خوابگاه است. در صورت مواجه شدن با چنین مواردی حتما به مراکز انتظامی و قضایی بیرون از دانشگاه اطلاع داده می شود و دانشگاه نیز برابر آیین نامه انضباطی با این افراد برخورد می کند. 

محمد اسماعیل همدانی گلشن معتقد است در صورتی که با موردی در دانشگاه مواجه شود ابتدا وارد بحث های ارشادی خواهد شد و در صورت تکرار شدن کمیته انضباطی دانشجوی متخلف را فرا می خواند. 

کافی نبودن ادله متخلفان را تبرئه کرد 

دکتر محمدعلی زلفی گل رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز با اعلام اینکه سال گذشته مواردی در بین دانشجویان مبنی بر عضویت آنها در شرکتهای هرمی دیده شده است به مهر گفت: به دلیل کافی نبودن ادله، این موارد قابل طرح در کمیته انضباطی نبود. 

وی افزود: در حال حاضر موردی از فعالیت در شرکتهای هرمی در خوابگاه و دانشگاه در بین دانشجویان دیده نشده است. 

مسئولان وزارت علوم چاره اندیشی کنند 

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه تاکنون گزارشی از فعالیت شرکتهای هرمی در این دانشگاه از سوی اداره حراست دریافت نکرده است به مهر گفت: نداشتن گزارشی در این زمینه دلیل بر نبود آن نیست. امکان وجود و یا عدم وجود این فعالیتها با هم برابر است. 

دکتر عباس قربانی با اشاره به اینکه با چنین مواردی در صورت وجود برخورد خواهد شد افزود: اگر فردی که سبب انحراف دانشجویان و عضویت آنها در شرکتهای هرمی شده است خود دانشجو باشد او را احضار کرده و موضوع را ریشه یابی می کنیم. اما اگر این فرد در بیرون از دانشگاه باشد و یا دانشجویی باشد که به تخلف خود اصرار بورزد صرفا به تذکر و مباحث ارشادی اکتفا نخواهیم کرد و مراجع قضایی را در جریان این مسئله قرار می دهیم. 

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه جای حصول علم است خاطرنشان کرد: شان علمی دانشجویان باید حفظ شود و مطمئنا راهیابی فعالیت شرکتهای هرمی به دانشگاه در شان این محیط علمی نیست. 

رئیس دانشگاه ایلام در ادامه گفت: مسئولان در وزارت علوم باید برای موضوعات جدید و مطابق با روز از جمله جنگ نرم و شرکتهای هرمی که جوانان و دانشجویان ما را مورد هدف قرار می دهد و آنها را دچار مشکلات عدیده ای می کند چاره ای بیاندیشند و در تمامی بخشها دقت نظر لازم را اعمال کند. 

وی افزود: در صورت نیاز و احساس خلاء در آیین نامه های انضباطی باید این آیین نامه نیز بازبینی شود. 

شرکتهای هرمی و اثر منفی بر سلامت روان 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با اشاره به فعالیتهای فرهنگی انجام شده شرکتهای هرمی را در این دانشگاه غیرفعال دانست. 

مرتضی زرگر شوشتری گفت: از آنجا عضویت در این شرکتها بر سلامت روان دانشجویان تاثیر منفی می گذارد در صورت مشاهده چنین مواردی چه در خوابگاه و چه در دانشگاه ابتدا از راهکارهای ارشادی و دادن تذکر استفاده کرده و در صورت تکرار برابر آیین نامه انضباطی برخورد خواهیم کرد. 

وی همچنین افزود: بازبینی آیین نامه ها در تمامی حوزه ها هر چند سال یکبار لازم است و آیین نامه انضباطی نیز مستثنی نیست. با پیشرفت تکنولوژی جنس مشکلات نیز تغییر کرده و به تبع آن شیوه برخورد نیز باید تغییر کند. 

قوانین نیازمند بازبینی هستند 

معاون دانشجویی دانشگاه گیلان در اشاره به فعالیتهای فرهنگی و بازدارنده مسئولان این دانشگاه برای جلوگیری از پیوستن دانشجویان به شبکه های هرمی گفت: با اینکه تاکنون در بین دانشجویان موردی از عضویت در این شرکتها دیده نشده است در نشریات دانشجویی مفصلا به تشریح مشکلات و معایب عضویت در این شرکتها پرداخته ایم. 

دکتر محمدکریم معتمد شیوه برخورد مسئولان این دانشگاه در صورت مشاهده موارد تخلف مرتبط با این شرکتها را اینگونه تشریح کرد: ابتدا به حراست دانشگاه اطلاع داده و به آنها تذکر داده می شود. در صورت اصرار بر انجام این تخلف آنها را به کمیته انضباطی فرا خوانده و برابر ضوابط و آیین نامه با آنها برخورد می کنیم. 

وی قوانین از جمله آیین نامه انضباطی را برای توجه هرچه بیشتر مسائل جدید نیازمند بازبینی دانست و گفت: برخورد با چنین مواردی نه تنها برای دانشجویان بلکه برای کارمندان دانشگاه نیاز به دستورالعمل قاطع و روشن دارد. در دانشگاه گیلان زمزمه هایی مبنی بر فعالیت تعدادی از کارمندان این دانشگاه در شرکتهای هرمی شنیده می شود. 

مسئولان هوشیاری به خرج دهند 

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با مهر فعالیت شرکتهای هرمی را محدود و اندک داست اما معتقد است که باید با این افراد برخورد کرد. 

وی گفت: در بین بیشتر دانشجویان فعالیت در این شرکتها امری پذیرفته شده نیست اما با تعداد اندک متخلفی که عضو شرکتهای هرمی هستند بر اساس قوانین کشوری برخورد خواهیم کرد. 

دکتر احمد اکبری افزود: این مسئله پدیده ای جدید است و نباید از آن غافل بود. مقابله با آن نیازمند بررسی و بازبینی آیین نامه است. امیدوارم مسئولان ذیربط باهوشیاری خود اقداماتی را انجام دهند که شرکتهای هرمی برای همیشه از دانشگاهها و از کشور برچیده شوند. 

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از فعالیت در شرکتهای هرمی در این دانشگاه مشاهده نشده است. 

فعالیت شرکتهای هرمی در 11 دانشگاه در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت. ضمن اینکه اکثر مسئولان دانشگاهی تاکید کردند که در حال حاضر شرکتهای هرمی از جامعه دانشگاهی تقریبا رخت بر بسته اند اما از آنجا که نفوذ شرکتهای هرمی میان دانشجویان به صورت مخفی است و به آسانی قابل سنجش نیست آمار دقیقی از دانشجویانی که در این زمینه فعالند ندارند. 

همچنین مسئولان دانشگاهی تاکید دارند برای جلوگیری از گسترش این شبکه ها باید در دانشگاه چاره اندیشی شود و این امر با توجه به جدید بودن برخی تخلفها بازنگری در آیین نامه کمیته انضباطی را ضروری می سازد. 

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین دوشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 20:31 http://www.akslar.com

سلام دوست عزیز وبلاگ خوب و زیبایی داری.امیدوارم موفق باشی.در صورت امکان به ما هم سر بزنید.با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد