--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

پیش‌دانشگاهی تا 5 سال آینده حذف نمی‌شود

فارس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش گفت: تا پنج سال آینده مقطع پیش‌دانشگاهی حذف نمی‌شود بلکه به صورت تجمیع شده در مدارس دبیرستان استان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ابراهیم سحرخیز صبح امروز در همایش مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش کشور با اشکالات اساسی مواجه است که برای برطرف کردن اشکالات آموزش و تدریس، سند راهبردی تحول در آموزش پرورش تدوین شده است.

وی افزود: به منظور دگرگونی کتاب‌های درسی و عنوان‌های دروس، نیازمند یک استراتژی و سند مادر برای تعیین چشم‌انداز آینده هستیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: طی چند روز آینده نشست رسمی به منظور تهیه سند درس ملی برگزار می‌شود که در صورت تصویب در مسیر نهایی قانونی قرار خواهد گرفت و به دنبال آن در صورت اجرایی شدن آن محتوای کتب بازبینی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این دو سند در صورتی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد تغییرات اساسی و بنیادین در نظام آموزش پرورش ایجاد می‌کند.

سحرخیز هدف از تدوین سندهای راهبردی فوق را ایجاد تغییر در شیوه ارزشیابی ذکر و تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته ارزشیابی کمی از صفر تا 20 منسوخ شده است و در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا ارزشیابی کمی به صورت حافظه محور انجام نمی‌شود بلکه اغلب ارزشیابی به صورت ترکیبی و تحلیلی و بر مبنای دانش واقعی دانش آموزان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به عدم حذف مقطع پیش‌دانشگاهی از نظام آموزشی کشور، گفت: تا پنج سال آینده مقطع پیش‌دانشگاهی حذف نمی‌شود بلکه به صورت تجمیع شده در مدارس دبیرستان استان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سحرخیز همچنین گفت: با توجه به مطالعات انجام شده و پیش‌بینی‌های موجود کنکور در سال 93 حذف می‌شود و 15 درصد نمرات مقطع دبیرستان در پذیرش به دانشگاه مؤثر واقع می‌شود.

وی همچنین به اجرای بخشنامه ساماندهی دوره راهنمایی اشاره و تصریح کرد: از سال جاری مدارس راهنمایی اعم از دختران و پسران زیر نظارت دقیق قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تمام کمبودها در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم شود و همچنین با کسانی که با ارائه آمار غلط تعداد قبولی‌ها، سعی در فریب دادن وزارتخانه دارند به شدت برخورد می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: به خاطر کمبود نیرو، از سال آینده معلمان اعم از زن و مرد در نقاطی که مورد نیاز است یک سال دیرتر بازنشسته شده و در برخی نقاط نیز میزان تدریس به 60 ساعت تدریس در ماه افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: از سال آینده دفترداران مدارس به عنوان معاون اجرایی مدارس خدمت می‌کنند.

سحرخیز با اشاره به تنظیم سند برنامه درس ملی گفت: همزمان با دگرگونی محتوای کتاب‌ها و با به کارگیری شیوه‌ها و ارزشیابی جدید، معلم‌ها باید اندیشیدن را بیاموزند و تسهیل کننده فرایند یادگیری باشند.

بنابر اعلام این مقام مسئول وظیفه معلم چگونگی بهره‌برداری از اطلاعات و آموختن آن به دانش‌آموزان است و باید دست به دست هم دهند تا نظام مبتنی بر تحول شکل گیرد.

وی تصریح کرد: امروزه نگاه کشورها به نسبت گذشته متفاوت‌تر و والاتر است و در این راستا کشوری موفق و پیروز خواهد بود که از علم افزون برخوردار بوده و اندیشه خود را به روزتر سازد و لذا کشوری در دنیا مقتدر است که در مدیریت دنیا از آن صاحبان علم نیز باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین سرمایه ارزشمند هر کشور را سرمایه نیروی انسانی آن جامعه برشمرد و گفت: آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد