--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

شرایط تحصیل در دوره‌های مجازی و دانشگاه‌های غیر انتفاعی

فارس: معاون سازمان سنجش آموزش کشور شرایط تحصیل در دوره‌های مجازی، مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور را تشریح کرد.

ابراهیم خدایی با تشریح شرایط تحصیل در دوره‌های مجازی، مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور تأکید کرد که حداکثر طول مدت تحصیل مجاز در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند 6 سال و برای سایرین 10 سال است.

مشروح این گفت‌و‌گو را بخوانید.

فارس: تحصیل در دوره‌های واحدهای بین‌المللی دانشگاه‌ها چگونه است؟

خدایی: به منظور گسترش آموزش عالی کشور در سطح بین‌المللی و فراهم کردن شرایط لازم برای ادامه تحصیل در داخل کشور به جای خارج از کشور، برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل با همکاری دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.
پذیرفته شدن در رشته‌های تحصیلی واحدهای بین‌المللی به عنوان یک نوبت از حداکثر 2 نوبت قبولی مجاز در آزمون سراسری محسوب نمی‌شود. پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی واحدهای بین‌المللی به روش گزینش کشوری است.

فارس: تحصیل در دوره‌های مجازی دانشگاه‌های کشور چگونه است؟

خدایی: آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی به طور کلی بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، دیسک‌های چند رسانه‌ای، نشریه‌های الکترونیکی و خبرنامه‌های مجازی و نظایر این‌هاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه‌جویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتر و آسان‌تر صورت می‌پذیرد.

برگزاری کلاس‌های الکترونیکی همزمان نیست یعنی دانشجویان می‌توانند به راحتی با استادان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاس‌ درس شرکت کنند، بدون این‌که این کار را هم زمان با استادان یا سایر دانشجویان انجام دهند. البته سیستم‌های آموزش الکترونیکی در شرایط خاصی ایجاب می‌کنند که استادان و دانشجویان همزمان وارد سیستم اینترنت شوند. این حالت بیشتر در مواقعی که کلاس حالت تکنیکی داشته باشد، مثلاً واحدهای آزمایشگاهی یا در صورتی که تجربه کردن فرآیندها و گرفتن بازتاب و نتیجه فوری ضرورت دارند، انجام می‌شود.

در دوره‌های مجازی دروس و برنامه‌های آموزشی از طریق اینترنت به دانشجو ارائه می‌شود و دانشجو با استفاده از تکنولوژی اینترنت، نیازی به حضور در کلاس‌های درس سنتی ندارد. در واقع دانشگاه مجازی نوعی آموزش از راه دور است که در آن تکنولوژی وب و اینترنت برای آموزش و ارزشیابی دانشجو به کار می‌رود.

برای این آموزش محدودیت مکانی یا زمانی وجود ندارد. امتحانات یک نیمسال شامل میان ترم و پایان ترم است که به صورت کتبی برگزار می‌شود.

در کلاس آموزش مجازی حضور و غیاب اینترنتی انجام می‌شود و دانشجو تابع تمام قوانین و آیین‌نامه‌های آموزشی مانند سایر دانشجویان است. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی مدرک رسمی خود را که مورد تأیید وزارت علوم و مراکز استخدامی است از دانشگاه دریافت می‌کنند. مدارک این دانشگاه‌ها در سطح جهانی نیز مورد قبول است و دانشجو می‌تواند در مقاطع بالاتر دانشگاه‌ها بدون محدودیت شرکت کند. داوطلبانی که در این دوره‌ها پذیرفته می‌شوند حداقل باید دارای یک دستگاه کامپیوتر بوده و امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت داشته باشند.

فارس: تحصیل در دوره‌های غیر دولتی ـ غیر انتفاعی دانشگاه‌های کشور چگونه است؟

خدایی: در مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی نظام درسی، نظام واحدی و بر اساس نظام آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و به فارغ‌التحصیلان مدرک مربوط، برابر ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می‌شود. از پذیرفته‌شدگان شهریه اخذ می‌شود و این مؤسسات هیچ تعهدی در قبال تهیه و تأمین مسکن، خوابگاه و غذای دانشجویان ندارند.

داوطلبانی که هم‌اکنون مشغول خدمت هستند در صورت پذیرفته شدن و نداشتن غیبت قبل از اعزام به خدمت، ترخیص می‌شوند. دانشجویان این مؤسسات که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری ثبت‌نام و شرکت کنند که در صورت قبولی به هنگام ثبت‌نام باید انصراف قطعی خود را به محل قبولی جدید ارائه کنند. انتقال و تغییر رشته دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی فقط به مؤسسات غیر انتفاعی امکانپذیر است.

فارس: ضوابط تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی چگونه است؟

خدایی: نظام درسی مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی نظام واحدی و بر اساس نظام آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود و به فارغ‌التحصیلان مدرک مربوط برابر ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می‌شود.

برای دانشجویان مرد که از نظر خدمت وظیفه عمومی منع قانونی نداشته باشند، معافیت تحصیلی صادر می‌شود و داوطلبانی که هم‌اکنون مشغول خدمت هستند در صورت پذیرفته شدن و نداشتن غیبت قبل از اعزام به خدمت، ترخیص می‌شوند.

مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی هیچ تعهدی در قبال تهیه و تأمین مسکن، خوابگاه و غذای دانشجویان ندارند. دانشجویان می‌توانند از وام تحصیلی مطابق با آیین‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در صورت تخصیص بودجه استفاده کنند.

دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی تابع مقررات آموزشی دانشجویان مؤسسات آموزش عالی هستند، مگر در مواردی که در آیین‌نامه طرح ایجاد مؤسسات ذیربط مستثنی شده است.

پذیرفته شدن در مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی به عنوان یک نوبت از حداکثر 2 نوبت قبولی در آزمون سراسری محسوب نمی‌شود.

انتقال و تغییر رشته دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی، فقط به مؤسسات غیر انتفاعی با رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط امکانپذیر است.

فارس: تحصیل در دانشگاه پیام‌ نور چگونه است؟

خدایی: برنامه‌های دانشگاه پیام نور برای ایجاد هماهنگی میان آموزش و تحولات سریع اجتماعی شکل گرفته است. هر یک از داوطلبان دیپلم نظام قدیم یا پیش‌دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسط در آزمون سراسری سال 1389 که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور در گروه آزمایشی ذیربط باشند بر اساس کارنامه آزمون می‌توانند رشته‌های تحصیلی مورد علاقه‌ خود را از جداول مربوط استخراج و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

مواد امتحانی و ضرایب دروس هر یک از رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور همانند مواد امتحانی و ضرایب رشته‌ مربوط در دوره‌های روزانه آزمون سراسری است.

فارس: شرایط تحصیل در دانشگاه پیام نور چگونه است؟

خدایی: علاوه بر شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون سراسری، تمام پذیرفته‌شدگان مشمول می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند، مشروط به این که ضوابط مقررات وظیفه عمومی را رعایت کرده باشند.

حداکثر طول مدت تحصیل مجاز در مقطع کارشناسی برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند 6 سال و برای سایرین 10 سال است.

حضور دانشجو در کلاس‌های دروس نظری دانشگاه پیام نور اختیاری است اما انتقال و تغییر رشته به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ممنوع است.

نظام ارزشیابی و امتحانات دانشگاه پیام نور متمرکز است و عمدتاً اوراق امتحانی در دانشگاه‌های پیام نور استانی تصحیح و ارزشیابی می‌شود.

پذیرفته شدن در دانشگاه پیام نور به عنوان یک نوبت از حداکثر 2 نوبت قبولی در آزمون سراسری محسوب نمی‌شود. دانشجویان فعلی دانشگاه پیام نور که در ردیف پذیرفته‌شدگان قرار می‌گیرند نیازی به انصراف برای دانشگاه پیام نور ندارند. ضمناً آن عده از دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، پس از انصراف مجدداً نمی‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و باید طبق مقررات به خدمت وظیفه عمومی اعزام شوند.

دانشجویان انصرافی در صورتی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند که با کسب موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و ناجا، بیش از 4نیمسال تحصیلی از زمان ورود آنها به آموزش عالی سپری نشده باشد. داوطلبان پذیرفته شده مشمول در صورتی که در حین خدمت در یکی از این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور، به عنوان دانشجو پذیرفته شوند (با توجه به نظام آموزشی دانشگاه)، با موافقت یگان محل خدمت نظام وظیفه خود می‌توانند در امتحانات پایان ترم دانشگاه در نزدیک‌ترین مرکز یا واحد دانشگاه پیام نور شرکت کنند و در این صورت نیازی به ترخیص از خدمت نظام وظیفه برای دانشجو شدن ندارند. مسئولیت هماهنگی با مقررات ناجا و دانشگاه به عهده پذیرفته‌شدگان است و دانشگاه هیچ مسئولیتی در این زمینه به عهده نخواهد گرفت و در صورتی که اجازه شرکت در امتحانات را از سوی یگان محل خدمت خویش نیابند، آن نیمسال طبق ضوابط جزو سنوات مدت مجاز تحصیل آنها محاسبه می‌شود و مقررات دانشگاه همانند سایر دانشجویان در مورد آنان اجرا می‌شود.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که در اغلب مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور بیشتر دروس نظری به صورت کلاس نیمه حضوری برای مرور درس و رفع اشکال گروهی، کلاس حضوری برای دروس عملی (بدون رعایت آئین نامه حد نصاب حضور دانشجو در کلاس) در تعدادی از روزهای مختلف هفته برگزار می‌شود.

نظام آموزشی دانشگاه پیام نور دانشجو محور است و فراگیری دروس بعضاً به صورت خودخوان است. در شرایطی که امکان تشکیل جلسه‌های اشکال گروهی یا کلاس‌های درس حضوری وجود نداشته باشد یا تعداد پذیرفته‌شدگان در یک رشته تحصیلی به حد نصاب لازم تشکیل کلاس نرسد، دانشگاه واحدهای درسی را به صورت خودخوان ارائه می‌کند. همچنین دانشگاه می‌تواند در صورت ضرورت، محل تحصیل دانشجویان مربوط را در یکی از مراکز یا واحدهای همجوار یا مرکز استانی که دارای رشته تحصیلی مورد نظر باشد، تعیین کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد