--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

جزییات جایگاه دانشگاه های ایرانی در میان دانشگاه های دنیا

«تهران» و «شریف» همچنان پیشرفت می کنند 

گروه اجتماعی؛ در شرایطی که سال گذشته اعلام جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی های معتبر جهانی با تردیدها و حرف و حدیث های بسیاری همراه بود، امسال دور جدید انتشار رتبه های جدید، بی سر و صدا آغاز شده و این ور و آن ور دانشگاه های ایرانی از پیشرفت خود در میان دانشگاه های جهان خبر می دهند. 

بر اساس آخرین خبرها، رتبه بندی جهانی موسسه تایمز نشان می دهد دانشگاه تهران در کل 117 رتبه در میان دیگر دانشگاه های جهان ارتقا یافته و دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی و IT نسبت به سال گذشته 20 پله ارتقا پیدا کرده است. دیروز مهر گزارش داد ارتقای 117پله یی دانشگاه تهران در جدول دانشگاه های برتر جهان در سال 2009 که توسط موسسه تایمز ارائه شده است، یکی از افتخارات این جدول برای جامعه علمی ایران به شمار می رود. دانشگاه صنعتی شریف نیز با وجود اینکه در میان 400 دانشگاه برتر جهان جایی ندارد اما در رشته مهندسی و IT در سطح جهان به صعودی 20پله یی دست یافته است. دیگر رتبه های جهانی دانشگاه تهران در این جدول در زمینه مهندسی و IT، علوم زیستی و بیوپزشکی و علوم طبیعی است که در این رشته ها دانشگاه تهران به ترتیب رتبه های 112 ، 298 و 183 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه صنعتی شریف نیز که به دلیل قرار گرفتن در رتبه میان 500 تا 600 در میان نام 400 دانشگاه برتر جهان قرار ندارد در رشته مهندسی و IT رتبه 145 را به دست آورده است. این دانشگاه در سال گذشته در این رشته رتبه 165 و در سال 2007 رتبه 244 را به نام خود به ثبت رسانده بود. به این شکل دانشگاه صنعتی شریف نسبت به سال گذشته 20 رتبه و نسبت به سال 2007 حدود 99 رتبه صعود داشته است. دانشگاه تهران نیز که در سال گذشته رتبه یی در میان 400 تا 500 داشت امسال در میان دانشگاه های برتر جهان 117 پله بالاتر رفته و خود را به جایگاه 368 دنیا رسانده است. این دانشگاه نسبت به سال گذشته در رشته مهندسی و IT موفق به صعود 47پله یی و در علوم طبیعی با صعودی 46پله یی مواجه شده است. در سال 2008 این دانشگاه در رشته پزشکی و علوم زیستی رتبه جهانی قابل توجهی به دست نیاورده بود. اما نسبت به سال 2007 دانشگاه تهران 72 پله در رشته مهندسی و IT و 112 پله در رشته علوم زیستی و بیوپزشکی صعود داشته است. همچنین این دانشگاه در علوم طبیعی نسبت به سال 2007 نیز 94 پله ارتقا یافته است. رتبه های 301 در رشته هنر و 228 در رشته علوم اجتماعی از دیگر رتبه هایی است که دانشگاه تهران در سال 2007 به آن دست یافته است اما در سال جاری موفق به کسب رتبه جهانی در آنها نشده است. 

بر اساس رتبه بندی موسسه Times Higher Education دانشگاه هاروارد رتبه اول جهان، دانشگاه کمبریج رتبه دوم، دانشگاه ییل رتبه سوم، دانشگاه کالج لندن رتبه چهارم، دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج لندن رتبه پنجم، دانشگاه شیکاگو رتبه هفتم، دانشگاه پرینستون رتبه هشتم، موسسه تکنولوژی ماساچوست رتبه نهم و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا رتبه دهم جهان را به خود اختصاص داده اند. به این شکل دانشگاه هاروارد برای ششمین سال متوالی رتبه اول در سطح جهان را برای خود حفظ کرده است. 

نظرات 1 + ارسال نظر
مدی شنبه 25 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 19:42 http://madikhanoom.blogsky.com

عالیه...به منم سر بزن خوشحال میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد